Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
1998 stond er op de hoofddag van TW toch oa Tori Amos, Garbage en Bjork (sloot in Werchter af, maakte heel veel indruk) op aanzienlijk mooie spots. De eerste dag was Hooverphonic ook 1 van de headliners. Wat een line up overigens met ook nog oa Cave en Beastie Boys. Maar het flopte, en daar ging Torhout.
Cherry picking, dat weet je best. ;)
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Wacht effe, ben je nu serieus getriggered over dit terwijl tot pakweg enkele jaren geleden quasi iéder festival een sausage fest was? Tot pakweg 2016 maakten vrouwen nauwelijks (goede) muziek dan ofzo? En.. dat had totaal niéts met gender te maken en nu, bij wonder.. wél? Oh jee.
Ik zit er nu al een tijdje op te broeden, maar is er ook al een woord voor het tegenovergestelde van een sausage fest? Of is dit nog zo'n nieuw fenomeen dat er nog een woord voor bedacht moet worden.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.516
4.849
Tuurlijk, beetje sfeer in de tent. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Al is Rock Werchter wel op de goede weg, zeker de Barn programmering op de zaterdag bijvoorbeeld, die gewoon sterk is objectief gezien. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het eigenlijk de bedoeling was Anne-Marie hier ook neer te zetten, maar door het wegvallen van Faith No More moest er iets veranderen. En ik had zo'n invulling liever gezien op de laatste dag, zodat er wat meer keuze is in het soort acts dat je kunt bezoeken per dag. Nu word ik gedwongen om de hele dag naar de Q-music hitjes te luisteren zo ongeveer.

Man of vrouw maakt me niks uit, genre des te meer. Dit is ook een van de redenen waarom er zo weinig vrouwelijke artiesten zijn die ik echt kan waarderen. Op Anouk, Within Temptation, Evanescence, Skunk Anansie, Nightwish, Halestorm en Dool (tja, twijfelachtig natuurlijk met de persoon die zingt) na zijn er gewoon niet zoveel bekende vrouwelijke vocalen bij metal/rock. En zolang de festivals als Rock Werchter nog acts als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers blijven boeken als headliners, betekent het ook dat de rest van de programmering en zeker op de main stage voor een groot deel mannelijk zal zijn. Dit heeft gemiddeld gezien qua genre gewoon een betere aansluiting top-down gedacht. Dit heeft verder niks te maken met gender.

Pas als ze de stap durven zetten naar elk festival 2, 3 of 4 headliners van het kaliber Kendrick Lamar, Dua Lipa, Stromae, Bruno Mars, Taylor Swift en Lady Gaga zie ik ook de verdeling man-vrouw over de Main Stage beter worden. En je kunt erover twisten of dit de goede weg is die Rock Werchter in zou moeten slaan. Mij raak je dan in elk geval voorgoed kwijt, maar dat is natuurlijk niet erg. Vele anderen zul je juist binden aan je festival met natuurlijk een veel minder groot gehalte van repeterende headliners, doordat de pop nou eenmaal sneller verandert qua populariteit dan de classics.

Het zou voor mij overigens ook beter zijn want dan komen de Tools en Metallica's netjes terecht op Graspop, waar ik me normaal gesproken overdag veel meer vermaak dan op een Rock Werchter al valt het dit jaar heel erg mee, met uitzondering van de zaterdag.
Doordat de headliner een piemel heeft, hoeft de rest van de dag toch niet ook een piemel te hebben?

En RW kan toch best op de ene dag een pink boeken en op de andere dag een tool?
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.924
6.177
Puna Party... ja dat is hem hoor. Verder horen vrouwen niet thuis op een festival maar in de keuken, groeten van Jos uit Kerkdriel - 1918.

Zo nu zijn alle clichés er ook uit, er zijn tal van interessantere discussies te voeren over het kut affiche van Werchter imo.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Net kwam voor het eerst een nummer op de shuffle voorbij van Big Thief, het nummer Not. Die beviel wel erg goed, fijne opbouw en climax, goede sfeer. Deze band toch nog wat meer luisteren. Blijft een stomme clash met Sum 41
 

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Wacht effe, ben je nu serieus getriggered over dit terwijl tot pakweg enkele jaren geleden quasi iéder festival een sausage fest was? Tot pakweg 2016 maakten vrouwen nauwelijks (goede) muziek dan ofzo? En.. dat had totaal niéts met gender te maken en nu, bij wonder.. wél? Oh jee.
Rockbeer bedoelt gewoon dat er niet een aparte dag voor mannen of vrouwen moet gezet worden maar gewoon goede muziek, of het nu een man of een vrouw is dat maakt niet uit. En daar kan ik hem in volgen.
Ben er trouwens zeker van dat werchter nooit vrouwen bewust van de affiche liet omdat het vrouwen waren. Dat klopt gewoon niet. Die stonden er in het verleden ook met een pj Harvey, bjork en anderen. Minder dan nu, zeker. Maar dat was niet omdat ze bewust niet gebookt werden.
Een quota van er moeten zoveel vrouwen op een affiche is gewoon fout. Goede muziek moet op de affiche, wie het ook is
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.864
9.818
Rockbeer bedoelt gewoon dat er niet een aparte dag voor mannen of vrouwen moet gezet worden maar gewoon goede muziek, of het nu een man of een vrouw is dat maakt niet uit. En daar kan ik hem in volgen.
Ben er trouwens zeker van dat werchter nooit vrouwen bewust van de affiche liet omdat het vrouwen waren. Dat klopt gewoon niet. Die stonden er in het verleden ook met een pj Harvey, bjork en anderen. Minder dan nu, zeker. Maar dat was niet omdat ze bewust niet gebookt werden.
Een quota van er moeten zoveel vrouwen op een affiche is gewoon fout. Goede muziek moet op de affiche, wie het ook is
Wel eens hoor. Werchter gaat nooit boeken het idee van 'we willen dit jaar eens X aantal vrouwen op de lineup' plaatsen. De laatste editie in 2019 was trouwens opvallend vrouwelijk met Florence & The Machine, Pink, Kylie Minogue, Robyn, Rosalia, Janelle Monae, Angele, Charlotte Gainsbourg allemaal ergens bovenaan.

Los daarvan vind ik dat er tegenwoordig steeds meer goede muziek toevallig door vrouwen gemaakt wordt. Valt mij op de mijn AOTY's van de laatste jaren altijd vrouwen waren, blijkbaar. Little Simz, Lianne La Havas, Lana Del Rey, Janelle Monae. En Big Thief heeft de wisselbeker voor dit jaar alvast in handen (zal nog wel veranderen).
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Doordat de headliner een piemel heeft, hoeft de rest van de dag toch niet ook een piemel te hebben?

En RW kan toch best op de ene dag een pink boeken en op de andere dag een tool?
Nee hoor, dan zal ik eens een poging doen van een Main Stage waar iedereen mee tevreden kan zijn ivm 50/50 verdeling man/vrouw of anders. Om mijn punt te maken.

Dag 1
Pearl Jam
Skunk Anansie
Royal Blood
Anouk
Jimmy Eat World
Halestorm
Fever 333

Dag 2
Within Temptation
The Killers
Krezip
Maneskin
Arch Enemy
Billy Talent
Dool

Dag 3
Metallica
Evanescence
Snow Patrol
Miss Montreal
Rise Against
Beyond The Black
Sloper

Dag 4
Nightwish
Kings of Leon
HAIM
Keane
First Aid Kit
Rival Sons
Jinjer

Ik vond het behoorlijk lastig om vier dagen gevuld te krijgen met voor de helft vrouwelijke gitaarmuziek, maar ik denk dat het gelukt is. Echter, na deze editie lukt het mij al niet meer en kom ik vanzelf bij veel meer 'piemels' uit op de bill.

De vrouwen die hier erg kwalitatief worden genoemd vallen vrijwel nooit onder de noemer rock. En met headliners als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers zou ik als booker ook sneller geneigd zijn om in de rockhoek te kijken. Met een Stromae, Dua Lipa en consorten op meer dan 1 dag wordt dit al heel anders maar daarmee verlies je een groot deel van je ouwelullenpubliek.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Nee hoor, dan zal ik eens een poging doen van een Main Stage waar iedereen mee tevreden kan zijn ivm 50/50 verdeling man/vrouw of anders. Om mijn punt te maken.

Dag 1
Pearl Jam
Skunk Anansie
Royal Blood
Anouk
Jimmy Eat World
Halestorm
Fever 333

Dag 2
Within Temptation
The Killers
Krezip
Maneskin
Arch Enemy
Billy Talent
Dool

Dag 3
Metallica
Evanescence
Snow Patrol
Miss Montreal
Rise Against
Beyond The Black
Sloper

Dag 4
Nightwish
Kings of Leon
HAIM
Keane
First Aid Kit
Rival Sons
Jinjer

Ik vond het behoorlijk lastig om vier dagen gevuld te krijgen met voor de helft vrouwelijke gitaarmuziek, maar ik denk dat het gelukt is. Echter, na deze editie lukt het mij al niet meer en kom ik vanzelf bij veel meer 'piemels' uit op de bill.

De vrouwen die hier erg kwalitatief worden genoemd vallen vrijwel nooit onder de noemer rock. En met headliners als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers zou ik als booker ook sneller geneigd zijn om in de rockhoek te kijken. Met een Stromae, Dua Lipa en consorten op meer dan 1 dag wordt dit al heel anders maar daarmee verlies je een groot deel van je ouwelullenpubliek.
Is "gitaarmuziek" een criterium dan? Klinkt een beetje als selecteren op gender.. Um, ik bedoel genre.
 
  • Winning
Waarderingen: mattman

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.724
7.489
Na deze editie lukt het niet meer om vrouwelijke acts met een gitaar op de bill te zetten? wat dacht je van Alanis Morisette, Big Thief, Beach House, Patti Smith, Courtney Barnett, Feist, Fiona Apple, Fleetwood Mac en Paramore bijv? Daarnaast is de kritiek niet alleen op de mainstage gericht, maar ook het gemis in de tenten. Niet alleen op aantal vrouwen, maar ook op de grotere spannendere acts (London grammer? Lorde? Little Sims, St. Vincent, die hadden al het eea toegevoegd).

Trouwens, ook deze keer staat er een dag niet in het teken van rock en dat is de zaterdag. Met Top ID zijn dat ook geen vrouwelijk acts, waar een Dua Lipa op de plek van een van die 2 toch een stuk beter zou worden ontvangen hier.

En als laatste. De kritiek is meestal ook op het aantal oude rock acts. TWOD + PJ, TOP + Swift, Dua Lipa + Lamar, London Grammer + RHCP was een veel verfrissender, gebalanceerder rijtje headliners geweest met nog steeds geen 50/50 verdeling maar wel passender bij de tijd.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Net kwam voor het eerst een nummer op de shuffle voorbij van Big Thief, het nummer Not. Die beviel wel erg goed, fijne opbouw en climax, goede sfeer. Deze band toch nog wat meer luisteren. Blijft een stomme clash met Sum 41
Not is echt onwaarschijnlijk. Echt superverdiend hoe die band is gegroeid de afgelopen jaren. In 2017-ish stonden ze nog voor anderhalve man en een paardenkop te spelen in de Botanique.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.516
4.849
Ik weet niet, maar rock Werchter doet toch al jaren meerdere genres boeken en ook vrouwelijke headliners zijn er geweest? Als RW in 2023 een rage Against the machine boekt en een dag daarna dua lipa, Taylor Swift of Florence and the Machine, dan gaat dat toch prima? Is ook geen koerswijziging ofzo. 50% vrouw boeken hoeft voor mij ook niet, maar dat in de bovenkant wat meer variatie komt is ook niet verkeerd.
Je kunt vinden dat dit meer zou moeten en het ene jaar zal de balans anders uitvallen dan het andere jaar. Voor RW toch ook zaak om de pool met headliners te vergroten en te vernieuwen.

Stromae stond er een paar jaar geleden als afsluiter en was een enorm succes en spreekt gewoon een breed publiek aan. London grammar stond als sub ook als een huis. Ik reken mezelf tot het ouwelullenpubliek met een stevige voorkeur voor rock, maar binnen het concept van RW is variatie prima mogelijk.
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
737
686
Nee hoor, dan zal ik eens een poging doen van een Main Stage waar iedereen mee tevreden kan zijn ivm 50/50 verdeling man/vrouw of anders. Om mijn punt te maken.

Dag 1
Pearl Jam
Skunk Anansie
Royal Blood
Anouk
Jimmy Eat World
Halestorm
Fever 333

Dag 2
Within Temptation
The Killers
Krezip
Maneskin
Arch Enemy
Billy Talent
Dool

Dag 3
Metallica
Evanescence
Snow Patrol
Miss Montreal
Rise Against
Beyond The Black
Sloper

Dag 4
Nightwish
Kings of Leon
HAIM
Keane
First Aid Kit
Rival Sons
Jinjer

Ik vond het behoorlijk lastig om vier dagen gevuld te krijgen met voor de helft vrouwelijke gitaarmuziek, maar ik denk dat het gelukt is. Echter, na deze editie lukt het mij al niet meer en kom ik vanzelf bij veel meer 'piemels' uit op de bill.

De vrouwen die hier erg kwalitatief worden genoemd vallen vrijwel nooit onder de noemer rock. En met headliners als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers zou ik als booker ook sneller geneigd zijn om in de rockhoek te kijken. Met een Stromae, Dua Lipa en consorten op meer dan 1 dag wordt dit al heel anders maar daarmee verlies je een groot deel van je ouwelullenpubliek.
Een geluk dat de boekers bij Werchter het beter doen.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Wacht, waarom wordt Stromae er eigenlijk constant bij gehaald? Heb ik iets gemist? :p
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken