Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.271
1.340
Met mijn post van afgelopen donderdag dacht ik al aan een vrouwelijke-Boutique-editie. Florence + the Machine en Dua Lipa bovenaan. Maar zeker ook het feit dat namen zoals Celeste, St. Vincent, Selah Sue, Joy Crookes, Sylvie Kreusch, Eefje De Visser, Froukje, Meskerem Mees, Meau ... geen plaatsje gekregen hebben op Rock Werchter deed mij dat vermoeden. Iets als La Luz bv. kan een podium openen.

Lamar zie ik (ook) nog op Les Ardentes eindigen eerlijk gezegd.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.864
9.818
Idd, hadden hem daar ook voor de gecancelde editie van 2021 hè.

Ondertussen zal Ardentes wel vol zitten niet? Hebben daar o.m. Stromae, ASAP Rocky, Megan Thee Stallion, Anderson Paak, Burna Boy, Tyler The Creator en PNL staan. Dat zijn 7 headliners (en niet de minste) op 4 dagen. Past echt geen Kendrick bij, wat sowieso al hun grootste naam ooit was.
 

festirock

Support act
1 dec 2015
965
658
Met mijn post van afgelopen donderdag dacht ik al aan een vrouwelijke-Boutique-editie. Florence + the Machine en Dua Lipa bovenaan. Maar zeker ook het feit dat namen zoals Celeste, St. Vincent, Selah Sue, Joy Crookes, Sylvie Kreusch, Eefje De Visser, Froukje, Meskerem Mees, Meau ... geen plaatsje gekregen hebben op Rock Werchter deed mij dat vermoeden. Iets als La Luz bv. kan een podium openen.

Lamar zie ik (ook) nog op Les Ardentes eindigen eerlijk gezegd.
Dua lipa en angele mss?
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne? Er wordt door de emancipatiebeweging heel vaak gesteld dat er wat meer vrouwen op de podia moeten verschijnen bij de festivals. Hoe kun je het dan verdedigen als je ineens alle mannen uitsluit? Muziek zou om kwaliteit moeten draaien. Niet om het geslacht.
 

parelconfituur

Geliefde act
7 dec 2019
1.310
2.060
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne?

Ja. Het is gewoon eens een ander idee. Net zoals een Boutique met Metallica indertijd opgebouwd was uit zwaardere bands kan een volledig vrouwelijke line up gewoons eens leuk en uniek zijn.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne? Er wordt door de emancipatiebeweging heel vaak gesteld dat er wat meer vrouwen op de podia moeten verschijnen bij de festivals. Hoe kun je het dan verdedigen als je ineens alle mannen uitsluit? Muziek zou om kwaliteit moeten draaien. Niet om het geslacht.
En wat wil je nu precies zeggen? Er staan ook steeds meer vrouwen op de "gewone" festivals toch? Dit is gewoon iets nieuws en juist daarom leuk imo.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne? Er wordt door de emancipatiebeweging heel vaak gesteld dat er wat meer vrouwen op de podia moeten verschijnen bij de festivals. Hoe kun je het dan verdedigen als je ineens alle mannen uitsluit? Muziek zou om kwaliteit moeten draaien. Niet om het geslacht.
Denk niet eens dat het express gebeurd is. Lijkt le gewoon dat ze nog een heleboel grotere vrouwelijke namen nog geen plek hadden gegeven en die nu toevallig op één festival gaan terechtkomen. Zullen vast in de lagere regionen nog wat mannen staan.

Het is eerder schrijnend om te zien hoe weinig vrouwen er op de reguliere RW staan. Dus op dat vlak heeft de hele Werchter organisatie zonder twijfel nog héél veel werk.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.864
9.818
Is ook mooi doorgeslagen hier, haha. Van ‘heb horen waaien dat er veel vrouwelijke acts staan’ naar ‘Werchter Boutique wordt een female only feest’.

Hoop en gok dat het een dag met Kendrick - FATM wordt. En dan mogelijk aangevuld met een Little Simz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en werchter12

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne? Er wordt door de emancipatiebeweging heel vaak gesteld dat er wat meer vrouwen op de podia moeten verschijnen bij de festivals. Hoe kun je het dan verdedigen als je ineens alle mannen uitsluit? Muziek zou om kwaliteit moeten draaien. Niet om het geslacht.
Walgelijk?? Beetje rare opmerking dit.
Dua Lipa, Florence & The Machine maken allemaal top muziek waar genoeg mensen naar luisteren. Kwaliteit is het zeker.

Of het je smaak is is een tweede.

Je gebruikt hier het vrouwen argument terwijl dit gewoon om goede muziek namen gaan die gerust een eigen Boutique dagje kunnen dragen.

En ik vind het vreemd dat je er meteen vanuit gaat dat er alleen vrouwen staan en dat het indirect een emancipatie idee heeft. Laten we eerst eens afwachten wat er wordt aangekondigd.

In 2020 zouden we de Taylor Swift dag krijgen met Ellie Goulding? Ook te vrouwelijk ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en mattman

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Ben ik dan echt de enige die het een uiterst walgelijk idee vind dat er een dag zou zijn met louter vrouwen op de bühne? Er wordt door de emancipatiebeweging heel vaak gesteld dat er wat meer vrouwen op de podia moeten verschijnen bij de festivals. Hoe kun je het dan verdedigen als je ineens alle mannen uitsluit? Muziek zou om kwaliteit moeten draaien. Niet om het geslacht.
Zeg dat dit ironisch is kek.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Zeg dat dit ironisch is kek.
Tuurlijk, beetje sfeer in de tent. Maar er zit wel een kern van waarheid in. Al is Rock Werchter wel op de goede weg, zeker de Barn programmering op de zaterdag bijvoorbeeld, die gewoon sterk is objectief gezien. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het eigenlijk de bedoeling was Anne-Marie hier ook neer te zetten, maar door het wegvallen van Faith No More moest er iets veranderen. En ik had zo'n invulling liever gezien op de laatste dag, zodat er wat meer keuze is in het soort acts dat je kunt bezoeken per dag. Nu word ik gedwongen om de hele dag naar de Q-music hitjes te luisteren zo ongeveer.

Man of vrouw maakt me niks uit, genre des te meer. Dit is ook een van de redenen waarom er zo weinig vrouwelijke artiesten zijn die ik echt kan waarderen. Op Anouk, Within Temptation, Evanescence, Skunk Anansie, Nightwish, Halestorm en Dool (tja, twijfelachtig natuurlijk met de persoon die zingt) na zijn er gewoon niet zoveel bekende vrouwelijke vocalen bij metal/rock. En zolang de festivals als Rock Werchter nog acts als Pearl Jam, Metallica en Red Hot Chili Peppers blijven boeken als headliners, betekent het ook dat de rest van de programmering en zeker op de main stage voor een groot deel mannelijk zal zijn. Dit heeft gemiddeld gezien qua genre gewoon een betere aansluiting top-down gedacht. Dit heeft verder niks te maken met gender.

Pas als ze de stap durven zetten naar elk festival 2, 3 of 4 headliners van het kaliber Kendrick Lamar, Dua Lipa, Stromae, Bruno Mars, Taylor Swift en Lady Gaga zie ik ook de verdeling man-vrouw over de Main Stage beter worden. En je kunt erover twisten of dit de goede weg is die Rock Werchter in zou moeten slaan. Mij raak je dan in elk geval voorgoed kwijt, maar dat is natuurlijk niet erg. Vele anderen zul je juist binden aan je festival met natuurlijk een veel minder groot gehalte van repeterende headliners, doordat de pop nou eenmaal sneller verandert qua populariteit dan de classics.

Het zou voor mij overigens ook beter zijn want dan komen de Tools en Metallica's netjes terecht op Graspop, waar ik me normaal gesproken overdag veel meer vermaak dan op een Rock Werchter al valt het dit jaar heel erg mee, met uitzondering van de zaterdag.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.261
6.754
Wacht effe, ben je nu serieus getriggered over dit terwijl tot pakweg enkele jaren geleden quasi iéder festival een sausage fest was? Tot pakweg 2016 maakten vrouwen nauwelijks (goede) muziek dan ofzo? En.. dat had totaal niéts met gender te maken en nu, bij wonder.. wél? Oh jee.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.433
6.198
Wacht effe, ben je nu serieus getriggered over dit terwijl tot pakweg enkele jaren geleden quasi iéder festival een sausage fest was? Tot pakweg 2016 maakten vrouwen nauwelijks (goede) muziek dan ofzo? En.. dat had totaal niéts met gender te maken en nu, bij wonder.. wél? Oh jee.
1998 stond er op de hoofddag van TW toch oa Tori Amos, Garbage en Bjork (sloot in Werchter af, maakte heel veel indruk) op aanzienlijk mooie spots. De eerste dag was Hooverphonic ook 1 van de headliners. Wat een line up overigens met ook nog oa Cave en Beastie Boys. Maar het flopte, en daar ging Torhout.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken