Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.044
6.089
En kom nou Liam Gallagher kijken op de stream gvd.
1f606.svg
er zijn vast mee lezers die dat graag doen!

https://forum.festileaks.com/forums/topic/rock-werchter-fl-stayhome-editie/
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.604
11.227
wenteldave wrote:
Krijg op de een of andere manier de indruk dat dat er niet veel zijn.

Dat weet jij toch niet.
1f609.svg



wenteldave wrote:
Die tweede opmerking over gelijkheid tussen mannen en vrouwen snap ik heus. Laat ik ‘m alleen in de muziekindustrie houden en het niet breder trekken. Het is tenslotte een muziekforum. Ik snap dat je je zorgen maakt. Echter, en dat punt heb ik wel eens eerder gemaakt, als dat je nog bijstaat, in de hogere regionen (lees: (sub)headliners) zijn er simpelweg meer mannelijke acts dan vrouwelijke. Als je gaat kijken naar specifieke genres worden die verschillen al helemaal duidelijk, zoals bijvoorbeeld op rock-georiënteerde festivals. Is dat omdat mannen meer met muziek hebben dan vrouwen of zit daar een andere reden achter? Ik denk persoonlijk dat eerste. Er werken nou eenmaal meer mannen in de industrie dan vrouwen. En dat kan bijvoorbeeld met iemands opvoeding te maken hebben en dergelijke factoren. Je gaat me alleen niet vertellen dat de muziekindustrie expres onderscheid maakt tussen mannelijke en vrouwelijke artiesten, dat is namelijk de grootste kul die ik heb gehoord. Om even terug te komen op mijn punt: het is logisch dat als er meer mannen in de industrie werken, er ook meer mannen op festivals staan (en andersom).

Kijk ja, er bestaan bepaalde wetenschappelijk bewezen termen zoals plafond-effect bv. die bepaalde zaken duidelijk maken over structurele ongelijkheid bij vrouwen en ook minderheden. Dat er ‘simpelweg meer mannen muziek maken’ heeft toch een oorzaak, nl. paternalisme. Dat er meer vrouwen muziek zijn gaan maken en hun plek zijn gaan opeisen heet emancipatie en strijdt voor meer gelijkheid en zonder de rolmodellen die daar vandaag voor zorgen heb je geen rock/hiphop/pop-artiesten van morgen. Kinderen die van jongs af aan muziek ambiëren en meteen een rolmodel vinden waarin ze zichzelf zien, zullen gemakkelijker doorstoten dan kinderen die er geen vinden.


wenteldave wrote:
Verder maak je nog een opmerking over een forum met overwegend witte mannen. Ik vind dit sowieso een heel vreemde opmerking, ook omdat je zegt dat blanke (of mag dat niet meer…?) mannen niet zouden weten hoe zoiets voelt, terwijl het natuurlijk ook gewoon twee kanten op werkt, maar je insinueert nu ook dat ik ook zo’n witte man ben die niet weet hoe zoiets voelt. Je weet verdomme nog geen eens hoe ik er uitzie, Yannick. Hoe kan je dan zo’n opmerking specifiek jegens mij maken?

Neen. Mijn punt was dat we hier hoofdzakelijk witte mannen zijn op dit forum die zich uitspreken over een onderwerp waar ze op geen enkel vlak mee te maken kunnen krijgen, want.. gender you know en dat dat een bias met zich mee brengt.


wenteldave wrote:
Moraal van dit verhaal: men moet stoppen met overal zo overgevoelig voor te zijn.

Moraal van het verhaal is dat er nog steeds een enorme ongelijkheid is en dat er nog gigantisch veel werk is, zowel op als naast het veld, had een betere bottom-line geweest, maar ja..

En kom nou Liam Gallagher kijken op de stream gvd.
1f606.svg
Zit op mijn mobiel, dus stukken quoten gaat nogal lastig, dus ik geef de stukken wel met nummers aan.
1. Weet ik niet, nee, maar dat vermoeden krijg ik wel als ik je zo hoor.
2. Dat is dus ook gedeeltelijk wat ik probeer te zeggen. Opvoeding speelt daar dus zeker een rol in, paternalisme heb je ook in de opvoeding, vaak gezien bij minderheden. Kinderen krijgen daar toch vaak minder bewegingsvrijheid om te gaan en staan waar ze willen en te doen wat ze willen.
3. Aan de andere kant is er ook ongelijkheid andersom, een stuk minder inderdaad, maar het is er wel, bijvoorbeeld in de opera. Daar zouden 'wij' precies kunnen weten hoe dat voelt en het vanuit daar onze emoties/ervaringen/etc. om kunnen zetten in hoe vrouwen zich blijkbaar voelen in de industrie.
4. "Maar ja..." klinkt alsof je weer een soort bevooroordeeld bent over mij. Ik ontken niks, hè. Ik snap dat het probleem er is, ik maak me er alleen stukken minder druk om, omdat ik zelf niet in de muziekindustrie zit. Wat ik eerder zei, ik luister en ga (of ga niet) naar artiesten die ik leuk vind, niet omdat ze bepaalde kenmerken hebben of politieke standpunten innemen. Oh, en je citeert maar een klein gedeelte van mijn moraal. Ben benieuwd wat je van de rest vond.
5. Net even gedaan, maar kon niet meechatten op mijn mobiel (wel ingelogd). Liam blijft natuurlijk ontzettend goed.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
4. “Maar ja…” klinkt alsof je weer een soort bevooroordeeld bent over mij.
Nee, had 'm beter vervolledigd daar ja. Had "maar ja, ik ben jou niet." moeten staan.

Fijne discussie verder met je, Dave en fijne avond. :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.604
11.227
wenteldave wrote:
4. “Maar ja…” klinkt alsof je weer een soort bevooroordeeld bent over mij.

Nee, had ‘m beter vervolledigd daar ja. Had “maar ja, ik ben jou niet.” moeten staan.

Fijne discussie verder met je, Dave en fijne avond.
1f642.svg
Moet je ook helemaal niet willen. :wink:
Veel plezier nog met FL Stay at Home en van hetzelfde!
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.993
2.043
How, ik ben dus heus geen transfoob, homofoob of wat dan ook. Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt, al is dat voor Club Brugge supporteren.
Wel krijg ik het tegenwoordig van dat veel te politiek correct te willen zijn, vertel dezelfde mop aan den toog en niemand die er over valt.

Akkoord dat het weinig bij draagt tot de discussie die je op gang wou brengen maar dan nog lijkt heel deze heisa me wat overbodig.


Voorts ben ik resoluut tegen eender welke opgelegde quota voor festivals hoe dan ook.
Als het publiek er nog meer nood aan heeft komt het heus nog wel meer wel aan bod, dat hoeft echt niet gepushed te worden. (of hoe je gepushed ook moge schrijven.)
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.015
Fijn dat je je openstelt tot de discussie, Dave! Ook al ben ik niet akkoord met al je argumenten, merk ik dat je tenminste moeite doet om ook verder na te denken. Het is belangrijk om de discussie niet enkel op de oppervlakte te voeren ('er zijn nu eenmaal meer mannen in de industrie') maar ook na te denken over de onderliggende oorzaken hiervan (cf. de reacties over paternalisme, opvoeding, etc.) Er zijn zo nog wel enkele vragen waar we misschien niet per se een eenduidig antwoord op gaan vinden maar die wel relevant zijn om over na te denken. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de meeste discussies zo snel vervuild worden met domme oneliners.

De discussie over 'dat wij niet kunnen weten hoe zoiets voelt' is altijd een lastige. Het is relevant dat ook wij hierover discussiëren maar langs de andere kant zal er zonder vrouwelijke representatie altijd een belangrijke blik ontbreken in een debat over vrouwen in de muziekindustrie (ik veronderstel even dat de mensen achter de avatars hier vooral mannen zijn, correct me if I'm wrong). Ik weet niet goed hoe goed je de Belgische media volgt maar we moeten opletten voor situaties zoals toen vorige week fucking Urbanus op de openbare omroep zijn mening over Black Lives Matter kwam verkondigen aan een tafel met enkel witte mensen. Spoiler: dat liep niet goed af. En het bracht zeker niets waardevols bij.

Wel krijg ik het tegenwoordig van dat veel te politiek correct te willen zijn, vertel dezelfde mop aan den toog en niemand die er over valt.
Dat heet 'reading the room'. Zie ook eerdere reacties over het feit dat hier gigantisch veel mensen meelezen. Tuurlijk kan er op café met maten al eens meer de randjes afgetast worden maar hier zit je met een hoop mensen die elkaar niet kennen + heel veel mensen zonder account die meelezen. Een opmerking als die over Niels is dan gewoon compleet onnodig en zal zich voor altijd op het internet bevinden. Dat kan jij niet erg vinden, maar wij mogen dat wel ongepast vinden, zelfs als we veronderstellen dat je waarschijnlijk heus niet transfoob bent.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Straks tussen 9 en 10 een uur lang enkel Foo Fighters op Stubru met daarbij een 'exclusieve verrassing'. Misschien lees ik hier te veel in, maar mogelijks een aankondiging voor Werchter?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.185
10.544
Straks tussen 9 en 10 een uur lang enkel Foo Fighters op Stubru met daarbij een ‘exclusieve verrassing’. Misschien lees ik hier te veel in, maar mogelijks een aankondiging voor Werchter?

Zou heel goed kunnen! Mooie vervanger vooe Soad :)
 

dumbo

Playlistbediener
29 jul 2017
22
5
Iets helemaal ander. We hebben een tafeltje gekocht op de zomerbar voor vrijdagmiddag;
Donderdag rond de middag naar leuven gereden (+/- 2u rijden) , met wat vrienden op de markt wat biertjes gedronken.
wat betreft het weer, vrijdag en zaterdag hier en daar een verloren regendruppel maar prima festivalweer!

Vrijdagmorgen om 10u naar Werchter gereden; auto geplaatst in Werchter zelf gezien de parking nog niet open was.
Samen naar de wei gewandeld en toch even een emotioneel moment gehad; wat deed dat pijn die lege wie.
De wei was vrij toegankelijk, we waren helemaal alleen. De stilte was echt oorverdovend. Echt vreemd om daar rond te wandelen en echt te zoeken waar de Barn, mainstage, Club c zou gestaan hebben. Dit is dus veel moeilijker dan je zou denken.
Noth west walls was natuurlijk afgesloten voor de zomerbar maar wat zagen die containers er weer mooi uit, wat een kunstwerken.
We stonden ongeveer waar de barn staat toen de soundcheck begon aan de zomerbar. Dit bracht natuurlijk de herinnering terug van te ontwaken in je tent met de soundchek op de mainstage iedere ochtend :)

We zijn dan terug naar het dorp geweest, wat biertjes gedronken op het terras aan de kerk tot we eindelijk naar de zomerbar konden. De parking voor de wagen was net naast de containers. Dit is hopelijk het enige moment dat we effectief op de wei mogen met de wagen; toch wel speciaal.

Organisatie was echt perfect! Bij de ticketcontrole eerst verplicht handen ontsmetten om vervolgens verplicht door een medewerker naar je tafel gebracht te worden. Weggaan van de tafel was verboden behalve om naar het toilet te gaan. Op de tafel zelf waren enkele QR codes aangebracht (merch, drinks, food, support). Bestellen liep zeer vlot, binnen de 5 minuten kwam de bestelling aan tafel. De locatie zelf maar zeer mooi aangekleed, veel groen, veel affiches en zeilen van oude edities. Op een container stond er een DJ muziek te spelen (casa bacardi). Het podium was ongeveer zo groot als de Slope met een ziel met spots boven pas tussen de containers. (ik zou wat foto's doorsturen, maar wie niet goed hoe :eek:)

om 15u30 was dan het optreden van Tourist LemC, dit duurde een uurtje. Wij waren allemaal fan geworden na zijn doortocht in de Barn. Er was niet op aan te merken op het optreden, natuurlijk is het zeer onwennig dat je aan je tafel dient te blijven zitten. Hij speelde als zijn "hits", liep door het publiek (steeds met voldoende afstand tussen natuurlijk). Het publiek was iets ouder 30ers en 40ers, de prijs van de tafel zal hier natuurlijk wel een rol in spelen. Leuk om te zien dat veel mensen hun werchteroutfit aanhadden. petjes, t-shirts enz...
Je zag verder aan alles dat publiek en artiest dit zo gemist hadden en echt wel nood aan hadden. Er werden hier en daar toch wat traantjes weggepinkt, ook bij de vrijwilligers.

We zijn na het optreden nog blijven zitten tot 18u waarna we de zomerbar dienden te verlaten. Het 2de optreden startte om 19u.

Zo heb ik toch een beetje het festivalgevoel kunnen meemaken. Rock Werchter is voor ons een traditie en een zeer groot gemis. We hopen dat dit niet het laatste optreden is die we kunnen doen dit jaar maar vrezen ervoor. Laat dit virus aub volgend jaar onder controle zijn zodat we allen opnieuw op de wei kunnen knallen met een fris biertje in een bekertje! (bier was nu in een glas en frietjes op een bord haha, heiligschennis!)

Groetjes,
Dumbo!



 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.604
11.227
Fijn dat je je openstelt tot de discussie, Dave! Ook al ben ik niet akkoord met al je argumenten, merk ik dat je tenminste moeite doet om ook verder na te denken. Het is belangrijk om de discussie niet enkel op de oppervlakte te voeren (‘er zijn nu eenmaal meer mannen in de industrie’) maar ook na te denken over de onderliggende oorzaken hiervan (cf. de reacties over paternalisme, opvoeding, etc.) Er zijn zo nog wel enkele vragen waar we misschien niet per se een eenduidig antwoord op gaan vinden maar die wel relevant zijn om over na te denken. Daarom vind ik het ook zo jammer dat de meeste discussies zo snel vervuild worden met domme oneliners.

De discussie over ‘dat wij niet kunnen weten hoe zoiets voelt’ is altijd een lastige. Het is relevant dat ook wij hierover discussiëren maar langs de andere kant zal er zonder vrouwelijke representatie altijd een belangrijke blik ontbreken in een debat over vrouwen in de muziekindustrie (ik veronderstel even dat de mensen achter de avatars hier vooral mannen zijn, correct me if I’m wrong). Ik weet niet goed hoe goed je de Belgische media volgt maar we moeten opletten voor situaties zoals toen vorige week fucking Urbanus op de openbare omroep zijn mening over Black Lives Matter kwam verkondigen aan een tafel met enkel witte mensen. Spoiler: dat liep niet goed af. En het bracht zeker niets waardevols bij.


Joe wrote:
Wel krijg ik het tegenwoordig van dat veel te politiek correct te willen zijn, vertel dezelfde mop aan den toog en niemand die er over valt.

Dat heet ‘reading the room’. Zie ook eerdere reacties over het feit dat hier gigantisch veel mensen meelezen. Tuurlijk kan er op café met maten al eens meer de randjes afgetast worden maar hier zit je met een hoop mensen die elkaar niet kennen + heel veel mensen zonder account die meelezen. Een opmerking als die over Niels is dan gewoon compleet onnodig en zal zich voor altijd op het internet bevinden. Dat kan jij niet erg vinden, maar wij mogen dat wel ongepast vinden, zelfs als we veronderstellen dat je waarschijnlijk heus niet transfoob bent.
Geen probleem. Ben het ook niet altijd met jullie eens, dus daar kunnen we elkaar de hand schudden. Komen altijd domme oneliners in voor, alleen dat betekent nog niet dat ze per se incorrect zijn.
En ja, er ontbreken vrouwen aan deze discussie, maar het is ok weer niet zo dat wij allemaal verstand hebben van hoe de industrie in z'n werk gaat. Alles wat wij hier doen, is alsnog niets meer dan speculeren.
Ik heb dat gedoe over Urbanus niet meegekregen, maar hier heb je vaak nog wel dat er een diverse tafel zit. Maar het ligt niet bepaald aan Urbanus, want er zijn genoeg mensen die hun mening er al over klaar hebben liggen (moi incluis). Het ligt meer aan de omroep/redactie die niet eraan denkt om meerdere standpunten te verkondigen door diversiteit uit te nodigen (al hoef dat ook niet per se, omdat er ook genoeg blanke lui zijn die het eens zijn met BLM natuurlijk).

Dit klinkt alsof je zegt dat transfobe grappen en dergelijke wel kunnen, zolang het maar niet op dit forum of op het internet staat. Ik vind het prima dat Joe benadrukt dat hij geen transfoob, ...foob en ...foob is, aangezien veel mensen normaliter daar ook hun mening over klaar hebben liggen. Zou apart zijn als Joe verguisd wordt door zo'n grapje. Kan ik me niet in vinden namelijk.
Dit deed me een beetje denken aan de rel rondom VI (weet of jullie als Belgen dat ook hebben gevolgd) met Joe als Derksen. Dat liep ook niet goed af, helaas.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.015
Ik ben akkoord met je reactie dus daar ga ik verder niet op in. Juist over het laatste stukje: mijn doel is helemaal niet om Joe hier een slechte naam aan te praten. Maar ik vind het niet vreemd dat er op zo'n reactie ook tegenreactie komt. Ik vind context hierin wel degelijk belangrijk. Ook op het internet zijn er meer dan genoeg plaatsen waar dit soort 'grapjes' perfect kunnen. Ik weet niet hoe de anderen hier dat beschouwen maar Festileaks is voor mij echt geen plaats waar zo'n dingen nodig zijn, daarvoor zou ik wel naar Reddit gaan ofzo. Ik vind Festileaks een plaats om over muziek te praten in de breedste zin van het woord en daar horen sociale kwesties als deze ook soms bij, maar dan wel liefst zonder dat soort opmerkingen. Maar aan enkele reacties te zien, zijn er hier ook mensen die dat niet erg vinden, wat ook prima is maar misschien hebben wij dan andere verwachtingen van dit platform.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.604
11.227
Ik ben akkoord met je reactie dus daar ga ik verder niet op in. Juist over het laatste stukje: mijn doel is helemaal niet om Joe hier een slechte naam aan te praten. Maar ik vind het niet vreemd dat er op zo’n reactie ook tegenreactie komt. Ik vind context hierin wel degelijk belangrijk. Ook op het internet zijn er meer dan genoeg plaatsen waar dit soort ‘grapjes’ perfect kunnen. Ik weet niet hoe de anderen hier dat beschouwen maar Festileaks is voor mij echt geen plaats waar zo’n dingen nodig zijn, daarvoor zou ik wel naar Reddit gaan ofzo. Ik vind Festileaks een plaats om over muziek te praten in de breedste zin van het woord en daar horen sociale kwesties als deze ook soms bij, maar dan wel liefst zonder dat soort opmerkingen. Maar aan enkele reacties te zien, zijn er hier ook mensen die dat niet erg vinden, wat ook prima is maar misschien hebben wij dan andere verwachtingen van dit platform.
Ik vind het ook niet vreemd, hoor. Hartstikke logisch, maar als hij vindt dat Niels eruitziet als een transgender (ook al was het als grap bedoeld), dan mag hij dat wat mij betreft gewoon zeggen. En dat heeft ook nog eens met muziek te maken, in de breedste zin van het woord, zoals jij al zegt (want Niels maakt muziek, toch? Ken heel die vent (?) niet).
Het ding is een beetje, voor mij althans, dat er genoeg grappen en grollen worden gemaakt door iedereen, maar dat er nu opeens een grens ligt, terwijl er genoeg grappen zijn gemaakt die tegen het randje aan waren, ook voordat ik op dit forum kwam. Niet dat ik nu voorbeelden kan noemen, maar ik heb er genoeg voorbij zien komen. Vind ik een beetje krom. En dat ligt er niet aan dat we nu nieuw inzicht hebben, aangezien dat inzicht er een aantal jaar geleden ook al was.

Oh, en ik heb helemaal geen enkele verwachting van dit forum, ben gewoon blij dat het er is en dat we hier voornamelijk over muziek kunnen lullen. Dus, zullen we dat maar weer doen?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.015
Prima! Laten we vooral hopen dat de voorspellers hier inderdaad gelijk gaan krijgen en we binnen de 48u de eerste namen hebben voor RW21 :)
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.413
1.914
Ik heb nog een kleine hoop tijdens de live show. Anders na 15 september...
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.929
6.170
Iemand enig idee trouwens hoe je op de wei geraakt vanuit en naar Leuven mbt die concerten daar nu?
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.692
2.353
Vandaag weer enkele facebook-evenementen online gezet ivm de zomerbar (oa. Eefje De Visser en blackwave.). Lijkt me dus niet waarschijnlijk dat we dit weekend nog namen mogen verwachten voor volgend jaar.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken