Rock Werchter 2021 - Nieuws & geruchten

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
dus... relive Rag’n’Bone Man's show

en zo ging ook 16:00 voorbij...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
646
Dan maar zondagavond/maandagochtend, op het moment dat de datum traditioneel aangekondigd wordt?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.950
6.209
Een mod die een transfobe mop liket. Tijd om even te gaan, denk ik.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.657
11.473
wenteldave wrote:

Yannick wrote:
Een mod die een transfobe mop liket. Tijd om even te gaan, denk ik.


Klinkt alsof je op je pik bent getrapt.

Sorry, maar niet heel onterecht hoor.

Vind het ook niet zo’n heel smaakvolle zet van Joe.
Ik vind dat we een beetje overgevoelig doen, maar goed, dat is mijn mening. Vind het vooral jammer dat dit erbij wordt gehaald, terwijl ik daar gewoon kom voor de muziek en het boeit me niet of dat een man, vrouw of weet ik veel wat is, wat voor religie diegene heeft, seksuele voorkeur is en noem het allemaal maar op. Houd toch alsjeblieft op.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.417
1.916
jefferke wrote:

Yannick wrote:
Rock ‘we love men’ Werchter zzz.

Valt nog af te wachten natuurlijk wat ze voor de rest van de zomer nog in petto hebben maar zeer meh so far..


Ik snap de bovenstaande zin eigenlijk niet goed (1/4 in de huidige werchter line-up is vrouw of heeft er 1 prominent in de band zitten, wat al een hele verbetering is in vergelijking met enkele jaren geleden.) Het komt een beetje over als klagen om te klagen. Mijn smaak is het ook niet. Maar laat ons er geen maatschappelijk probleem van maken…

Dat is wel degelijk een (maatschappelijk) probleem, niet dat daar quota per se aan moeten aanhangen maar ‘klagen om te klagen’ is vrij tone deaf, lol. Dit ging over de toevoegingen van de zomerbar anyways.
Het is een maatschappelijk probleem, maar ik wou bedoelen dat het niet hier hoeft, op een forum waar we de kwaliteit van muziek/acts/boekingen bespreken ipv te focussen op gender, huidskleur, geaardheid of wat dan ook. Ik geloof niet dat live nation boekt op basis van die dingen. Dus vind ik het een gratuite uitspraak.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.211
3.037
mattman wrote:

wenteldave wrote:

Yannick wrote:
Een mod die een transfobe mop liket. Tijd om even te gaan, denk ik.


Klinkt alsof je op je pik bent getrapt.


Sorry, maar niet heel onterecht hoor.

Vind het ook niet zo’n heel smaakvolle zet van Joe.

Ik vind dat we een beetje overgevoelig doen, maar goed, dat is mijn mening. Vind het vooral jammer dat dit erbij wordt gehaald, terwijl ik daar gewoon kom voor de muziek en het boeit me niet of dat een man, vrouw of weet ik veel wat is, wat voor religie diegene heeft, seksuele voorkeur is en noem het allemaal maar op. Houd toch alsjeblieft op.
Die eerste reactie van Yannick is een opmerking dat een interessant debat op gang kan brengen. Het zou goed zijn als deze discussie eens deftig kan gevoerd worden op dit forum in plaats van meteen iedereen die zegt 'is dit nu echt nodig om erbij te halen?'. Een reactie dat Niels Destadsbader een transgender is, ondermijnt dit debat ook gewoon meteen nog voor het is begonnen. Buiten dat die uitspraak gewoon wansmakelijk is, is het ook vreemd dat die wordt onthaald als 'haha grappig'.
Maar goed, in het verleden is ook al gebleken dat het moeilijk is om hier waardevolle discussies te houden over dit soort onderwerpen.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.657
11.473
wenteldave wrote:

mattman wrote:

wenteldave wrote:

Yannick wrote:
Een mod die een transfobe mop liket. Tijd om even te gaan, denk ik.


Klinkt alsof je op je pik bent getrapt.


Sorry, maar niet heel onterecht hoor.

Vind het ook niet zo’n heel smaakvolle zet van Joe.


Ik vind dat we een beetje overgevoelig doen, maar goed, dat is mijn mening. Vind het vooral jammer dat dit erbij wordt gehaald, terwijl ik daar gewoon kom voor de muziek en het boeit me niet of dat een man, vrouw of weet ik veel wat is, wat voor religie diegene heeft, seksuele voorkeur is en noem het allemaal maar op. Houd toch alsjeblieft op.

Die eerste reactie van Yannick is een opmerking dat een interessant debat op gang kan brengen. Het zou goed zijn als deze discussie eens deftig kan gevoerd worden op dit forum in plaats van meteen iedereen die zegt ‘is dit nu echt nodig om erbij te halen?’. Een reactie dat Niels Destadsbader een transgender is, ondermijnt dit debat ook gewoon meteen nog voor het is begonnen. Buiten dat die uitspraak gewoon wansmakelijk is, is het ook vreemd dat die wordt onthaald als ‘haha grappig’.
Maar goed, in het verleden is ook al gebleken dat het moeilijk is om hier waardevolle discussies te houden over dit soort onderwerpen.
Waarom is het precies vreemd dat die grap zo wordt onthaald? Ik vind dit een soort vreemde variant op censuur, alsof je tegenwoordig ook geen zogenaamde 'foute' grappen mag/kan maken.
Ik wil die discussie best netjes voeren, maar andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde, dat er ook niet netjes of hoe je het ook wil nemen op de 'tegenpartij' gereageerd wordt. Het is niet alleen éénrichtingsverkeer, hè.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Ik wil die discussie best netjes voeren, maar andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde, dat er ook niet netjes of hoe je het ook wil nemen op de ‘tegenpartij’ gereageerd wordt.

Waarin / hoe reageert die ''tegenpartij'' niet netjes dan volgens jou? Ik heb de comments in reactie op Joe's ''grap'' nu 3x gelezen maar ik snap echt niet hoe je dit bedoelt.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.657
11.473
Ik wil die discussie best netjes voeren, maar andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde, dat er ook niet netjes of hoe je het ook wil nemen op de ‘tegenpartij’ gereageerd wordt.

Waarin / hoe reageert die ”tegenpartij” niet netjes dan volgens jou?
Ik heb het idee dat beide partijen er op een manier instaan van: "wie niet met mij is, is fout." En daar komen dan ook de reacties uit voort. Niet bepaald netjes lijkt me.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
Beetje storm in glas water, niet?

Niemand wordt hier echt gekwetst toch? Behalve Niels Destadsbader, maar daar meer door de opinie van Joe over die kerel. Verder is het mijn inziens gewoon een grap als gevolg op de "Rock ‘we love men’ Werchter zzz" uitspraak van Yannick.
Niemand heeft hier kwaad in de zin.

Jefferke en Wenteldave zeggen het eigenlijk prima, waar ik me dan ook achter schaar.

Heb het nu gewoon over de Lineup, of dat is met veel mannen, veel vrouwen of wat ook nog meer... Als het maar met veel goede muziek is!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.950
6.209
Ik vind dat we een beetje overgevoelig doen, maar goed, dat is mijn mening. Vind het vooral jammer dat dit erbij wordt gehaald, terwijl ik daar gewoon kom voor de muziek en het boeit me niet of dat een man, vrouw of weet ik veel wat is, wat voor religie diegene heeft, seksuele voorkeur is en noem het allemaal maar op. Houd toch alsjeblieft op.
Je vind mijn reactie op Joe's mopje overgevoelig of je vind mijn reactie op het feit dat vrouwen een pak minder kansen krijgen dan mannen en dat er dus wel degelijk een maatschappelijk probleem (en niet alleen hier) is omtrent gelijkheid? Het is natuurlijk allemaal gemakkelijk praten en achteroverleunend te doen op een forum met voornamelijk witte mannen om dan te zeggen dat het je niet uit maakt wie er op een podium staat maar tegelijkertijd mijn reacties veroordelen. Het probleem is er dus wel degelijk, alleen gaat (als in ervaren) het jou of velen hier op het forum niet aan. Transfobe mopjes helpen die discussie - die ik overigens wel wil voeren - helemaal niet vooruit. Dan mag jij nog in een soort vorm van vrije meningsuiting/cesuur vinden dat die grappen er nog mogen zijn, ik vind dat absoluut niet. Ik dacht dat we anno 2020 wel voorbij dat soort shit waren.

Het is een maatschappelijk probleem, maar ik wou bedoelen dat het niet hier hoeft, op een forum waar we de kwaliteit van muziek/acts/boekingen bespreken ipv te focussen op gender, huidskleur, geaardheid of wat dan ook. Ik geloof niet dat live nation boekt op basis van die dingen. Dus vind ik het een gratuite uitspraak.
Ik zie niet in hoe je die twee niét los van elkaar kan zien? Het lijstje van artiesten dat tot nu toe werd bevestigd zijn toch ook gewoon dezelfde resem die bij de MIA's altijd met de prijzen gaan lopen? En sorry maar als er van de hele lijst artiesten tot nu twee vrouwen en een duo met ene vrouw in werd geboekt om zomerconcerten te houden op Werchter, dan is dat gewoon te gemakkelijk gedaan in plaats van dat je iedereen (gelijk op welke factor dat je daar aanhaalt) een faire kans geeft en hen effectief een podium geeft en dan heb ik nog zelfs geen woord gerept over hoe wit die aankondigingen tot nu toe al zijn geweest either.

Niemand wordt hier echt gekwetst toch? Behalve Niels Destadsbader, maar daar meer door de opinie van Joe over die kerel. Verder is het mijn inziens gewoon een grap als gevolg op de “Rock ‘we love men’ Werchter zzz” uitspraak van Yannick.
Niemand heeft hier kwaad in de zin.
Niemand wordt 'hier' gekwetst en daarom moet je je niet deftig gedragen. Ik denk dat je soms vergeet dat er ook mensen zijn die hier casual mee lezen die niet geregistreerd zijn als lid.

Heb het nu gewoon over de Lineup, of dat is met veel mannen, veel vrouwen of wat ook nog meer… Als het maar met veel goede muziek is!
Zie reactie Dave.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
Het is natuurlijk allemaal gemakkelijk praten en achteroverleunend te doen op een forum met voornamelijk witte mannen om dan te zeggen dat het je niet uit maakt wie er op een podium staat
...?... waar komt dit vandaan?

Sorry, maar dit neemt allemaal een foute afslag zo.
We laten toch niet politieke standpunten of maatschappelijke vraagstukken leidend zijn in een discussie welke acts er op een podium zouden moeten, we willen of welke we wel zien staan? daarbij vind ik dat men ook niet geremd moet zijn in wat men wil zeggen, de manier waarop wel overdenken maar niet jezelf anders laten overkomen dan jezelf bent. Jij zegt het zo, Joe zegt het zo, ik zeg het zus en iemand anders weer zo.
jezelf zijn, vind ik veel belangrijker, maar nog belangrijker om gewoon over festivals en muziek te hebben.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.950
6.209
Yannick wrote:
Het is natuurlijk allemaal gemakkelijk praten en achteroverleunend te doen op een forum met voornamelijk witte mannen om dan te zeggen dat het je niet uit maakt wie er op een podium staat

…?… waar komt dit vandaan?
Dude, ik kaart voor de tigste keer aan dat er een probleem is in de muziekindustrie en telkens maar weer hoor ik dezelfde argumenten dat het niet per se uitmaakt, dat er niet écht een probleem is en dat verandering al achteroverleunend wel zal komen.

We laten toch niet politieke standpunten of maatschappelijke vraagstukken leidend zijn in een discussie welke acts er op een podium zouden moeten, we willen of welke we wel zien staan?
En dat doen we dus wel? Ik zie niet eens in hoe je dat los van elkaar kan zien? Je kunt toch niet zeggen dat als een major voor slechts 1/4 vrouwen boekt, dat er geen probleem is, toch? Of is het omdat vrouwen zogezegd 'kwalitatief' minder goede muziek zouden maken ofzo ten opzichte van mannen?

daarbij vind ik dat men ook niet geremd moet zijn in wat men wil zeggen, de manier waarop wel overdenken maar niet jezelf anders laten overkomen dan jezelf bent. Jij zegt het zo, Joe zegt het zo, ik zeg het zus en iemand anders weer zo.
Transfobie mag hier dan blijkbaar, alrighty dan.
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.793
3.748
Of mensen hebben over het algemeen minder met een vrouwelijke zangstem.

En ik zeg bij deze dat een major met 1/4 vrouw geen probleem is
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.064
6.110
Een festival moet boeken wat ze goed dunkt. Ik zie daar geen problemen in verhoudingen.

Ik zie geen vorm van transfobie, wellicht dat jij dat zo ziet of opvat, maar zal bij verre van de intentie zijn.

En ja, ik zie de issues los van elkaar.

Sterker, ik vind jou reactie hierop wel overdreven. Dat mag hoor, prima, spreek je vooral uit.
Maar bewaar wel je geduld ten opzichte van andere die het 'nog' anders zien.
We hebben hier ook veel plezier aan jou mening over de lineup van Rock Werchter 2021 en al je andere activiteiten en geknutselde postertjes.

Laat onze liefde voor muziek en festivals de overhand hebben alsjeblieft.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.657
11.473
wenteldave wrote:
Ik vind dat we een beetje overgevoelig doen, maar goed, dat is mijn mening. Vind het vooral jammer dat dit erbij wordt gehaald, terwijl ik daar gewoon kom voor de muziek en het boeit me niet of dat een man, vrouw of weet ik veel wat is, wat voor religie diegene heeft, seksuele voorkeur is en noem het allemaal maar op. Houd toch alsjeblieft op.

Je vind mijn reactie op Joe’s mopje overgevoelig of je vind mijn reactie op het feit dat vrouwen een pak minder kansen krijgen dan mannen en dat er dus wel degelijk een maatschappelijk probleem (en niet alleen hier) is omtrent gelijkheid? Het is natuurlijk allemaal gemakkelijk praten en achteroverleunend te doen op een forum met voornamelijk witte mannen om dan te zeggen dat het je niet uit maakt wie er op een podium staat maar tegelijkertijd mijn reacties veroordelen. Het probleem is er dus wel degelijk, alleen gaat (als in ervaren) het jou of velen hier op het forum niet aan. Transfobe mopjes helpen die discussie – die ik overigens wel wil voeren – helemaal niet vooruit. Dan mag jij nog in een soort vorm van vrije meningsuiting/cesuur vinden dat die grappen er nog mogen zijn, ik vind dat absoluut niet. Ik dacht dat we anno 2020 wel voorbij dat soort shit waren.
Laat ik voorop stellen dat ik jouw reactie op Joe inderdaad overtrokken vond. Komt waarschijnlijk omdat je o.a. tegen transfobe moppen bent. Ik ben daardoor wel ontzettend benieuwd geraakt wat dan de onderwerpen zijn waar jij zelf nog mopjes over maakt. Krijg op de een of andere manier de indruk dat dat er niet veel zijn.

Die tweede opmerking over gelijkheid tussen mannen en vrouwen snap ik heus. Laat ik 'm alleen in de muziekindustrie houden en het niet breder trekken. Het is tenslotte een muziekforum. Ik snap dat je je zorgen maakt. Echter, en dat punt heb ik wel eens eerder gemaakt, als dat je nog bijstaat, in de hogere regionen (lees: (sub)headliners) zijn er simpelweg meer mannelijke acts dan vrouwelijke. Als je gaat kijken naar specifieke genres worden die verschillen al helemaal duidelijk, zoals bijvoorbeeld op rock-georiënteerde festivals. Is dat omdat mannen meer met muziek hebben dan vrouwen of zit daar een andere reden achter? Ik denk persoonlijk dat eerste. Er werken nou eenmaal meer mannen in de industrie dan vrouwen. En dat kan bijvoorbeeld met iemands opvoeding te maken hebben en dergelijke factoren. Je gaat me alleen niet vertellen dat de muziekindustrie expres onderscheid maakt tussen mannelijke en vrouwelijke artiesten, dat is namelijk de grootste kul die ik heb gehoord. Om even terug te komen op mijn punt: het is logisch dat als er meer mannen in de industrie werken, er ook meer mannen op festivals staan (en andersom).

Verder maak je nog een opmerking over een forum met overwegend witte mannen. Ik vind dit sowieso een heel vreemde opmerking, ook omdat je zegt dat blanke (of mag dat niet meer...?) mannen niet zouden weten hoe zoiets voelt, terwijl het natuurlijk ook gewoon twee kanten op werkt, maar je insinueert nu ook dat ik ook zo'n witte man ben die niet weet hoe zoiets voelt. Je weet verdomme nog geen eens hoe ik er uitzie, Yannick. Hoe kan je dan zo'n opmerking specifiek jegens mij maken? Beetje onhandig, naar mijn mening.

Moet ook een eind aan dit stuk komen, natuurlijk. Moraal van dit verhaal: men moet stoppen met overal zo overgevoelig voor te zijn. Daardoor gaat de gehele samenleving echt volledig naar de knoppen en krijgen we alleen maar politieke correctheid. Er zijn daarnaast meer mannen in de industrie, wat dus een logisch verband houdt met de man-vrouwverhouding. Dit verschilt per genre en daarom zie je op verschillende soorten festivals een geheel andere verhouding tussen mannen en vrouwen. Om echt mee af te sluiten: we moeten zeker niet naar quota's gaan streven, want positieve discriminatie is nog steeds discriminatie en dat willen we niet.

Goedenavond.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.950
6.209
Krijg op de een of andere manier de indruk dat dat er niet veel zijn.
Dat weet jij toch niet. ;)

Die tweede opmerking over gelijkheid tussen mannen en vrouwen snap ik heus. Laat ik ‘m alleen in de muziekindustrie houden en het niet breder trekken. Het is tenslotte een muziekforum. Ik snap dat je je zorgen maakt. Echter, en dat punt heb ik wel eens eerder gemaakt, als dat je nog bijstaat, in de hogere regionen (lees: (sub)headliners) zijn er simpelweg meer mannelijke acts dan vrouwelijke. Als je gaat kijken naar specifieke genres worden die verschillen al helemaal duidelijk, zoals bijvoorbeeld op rock-georiënteerde festivals. Is dat omdat mannen meer met muziek hebben dan vrouwen of zit daar een andere reden achter? Ik denk persoonlijk dat eerste. Er werken nou eenmaal meer mannen in de industrie dan vrouwen. En dat kan bijvoorbeeld met iemands opvoeding te maken hebben en dergelijke factoren. Je gaat me alleen niet vertellen dat de muziekindustrie expres onderscheid maakt tussen mannelijke en vrouwelijke artiesten, dat is namelijk de grootste kul die ik heb gehoord. Om even terug te komen op mijn punt: het is logisch dat als er meer mannen in de industrie werken, er ook meer mannen op festivals staan (en andersom).
Kijk ja, er bestaan bepaalde wetenschappelijk bewezen termen zoals plafond-effect bv. die bepaalde zaken duidelijk maken over structurele ongelijkheid bij vrouwen en ook minderheden. Dat er 'simpelweg meer mannen muziek maken' heeft toch een oorzaak, nl. paternalisme. Dat er meer vrouwen muziek zijn gaan maken en hun plek zijn gaan opeisen heet emancipatie en strijdt voor meer gelijkheid en zonder de rolmodellen die daar vandaag voor zorgen heb je geen rock/hiphop/pop-artiesten van morgen. Kinderen die van jongs af aan muziek ambiëren en meteen een rolmodel vinden waarin ze zichzelf zien, zullen gemakkelijker doorstoten dan kinderen die er geen vinden.

Verder maak je nog een opmerking over een forum met overwegend witte mannen. Ik vind dit sowieso een heel vreemde opmerking, ook omdat je zegt dat blanke (of mag dat niet meer…?) mannen niet zouden weten hoe zoiets voelt, terwijl het natuurlijk ook gewoon twee kanten op werkt, maar je insinueert nu ook dat ik ook zo’n witte man ben die niet weet hoe zoiets voelt. Je weet verdomme nog geen eens hoe ik er uitzie, Yannick. Hoe kan je dan zo’n opmerking specifiek jegens mij maken?
Neen. Mijn punt was dat we hier hoofdzakelijk witte mannen zijn op dit forum die zich uitspreken over een onderwerp waar ze op geen enkel vlak mee te maken kunnen krijgen, want.. gender you know en dat dat een bias met zich mee brengt.

Moraal van dit verhaal: men moet stoppen met overal zo overgevoelig voor te zijn.
Moraal van het verhaal is dat er nog steeds een enorme ongelijkheid is en dat er nog gigantisch veel werk is, zowel op als naast het veld, had een betere bottom-line geweest, maar ja..

En kom nou Liam Gallagher kijken op de stream gvd. :lol:
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken