Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.703
1.245
Vraagje: heeft Werchter of Tool echt zelf gezegd dat ze de dag afsluiten? Of gaan jullie er gewoon vanuit omdat er ze eerst op de website/poster staan?

Want vele ginger er hier ook van uit dat Arcade Fire na Kings Of Leon ging staan 2 jaar geleden...
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.699
3.463
Ik kijk naar beiden, op een heel andere manier, even veel uit.
De ondergaande zon en avondschemering bij het begin van The Cure en eindigend in het donker, ik was al aan het wegdromen zonet met 'just like heaven' op de achtergrond op stubru.
Daarna dieper de nacht in met een al even excentriek persoon als Keenan en zijn stem samengesmolten met die geweldige melodieën.

Wat een heerlijke combinatie.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.228
5.591
Tool sluit af, The Cure wil bovendien ook op tijd kunnen afronden (niet abnormaal bij 'oudere' bands).
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.227
8.912
Oké: Tool dus. Heb naar aanleiding van hun aankondiging Lateralus eens opgezet, maar moet eerlijk zeggen; geraak er heel moeilijk in. Blijft weinig van plakken, ook na 4 luisterbeurten. Zijn er andere platen die ik moet checken? Waarop staan de 'bekendere' nummers?
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.176
1.201
Everyknight wrote:
Volgens mij (heb ik geen officiële berichten over hoor) mogen ze één dag langer dan 1.00u doorgaan. Dit was steeds de donderdag tot nu toe, maar logischerwijs (en hopelijk) zou dit dit jaar de vrijdag moeten zijn.

Volgens mij (maar kan ook verkeerd zijn) is er nergens iets op papier ivm de “uren”.
Het aantal dagen wel maar denk nergens staan de uren beschreven…

(ik ben persoonlijk voorstander van 01u als einduur
1f642.svg
)

Bwah, 1 uur is soms misschien wel OK, maar als er boekingen zijn zoals The Cure-Tool, QOTSA-Gorillaz, KIngs of Leon-Blur, Red Hot Chili Peppers-Editors... of een dance-afsluiter zoals The Chemical Brothers, dan is het toch leuk dat ze later doorgaan dat 1uur. Dan komen meer groepen tot hun recht in het donker.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.552
4.747
Sluit de mainstage effectief om 1u ?

Ik weet dat Graspop telkens om 1u30 sluit, vraag me dan af waarom dit niet zou kunnen bij werchter.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.227
8.912
Sluit de mainstage effectief om 1u ?

Da's niet gezegd. Ik denk dat het later zal zijn. Want Tool.

Oké, gokje:
The Cure - 21:15 - 23:25
Tool - 00:15 - 1:45

Moet The Cure nog 3 kwartier in het daglicht spelen helaas, maar eindigen ze ook niet te laat.
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Sluit de mainstage effectief om 1u ?

Ik weet dat Graspop telkens om 1u30 sluit, vraag me dan af waarom dit niet zou kunnen bij werchter.

Staat los van elkaar. De ene vergunning is de ander niet. Wat is de locatie van het festivalterrein t.o.v. het naburige dorp? Wat vindt de lokale politiek? Etc.
Lowlands gaat 24 uur door, dat wil niet zeggen dat Pinkpop dat ook wel even kan/mag.
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
255
9
xydroh wrote:
Sluit de mainstage effectief om 1u ?

Da’s niet gezegd. Ik denk dat het later zal zijn. Want Tool.

Oké, gokje:
The Cure – 21:15 – 23:25
Tool – 00:15 – 1:45

Moet The Cure nog 3 kwartier in het daglicht spelen helaas, maar eindigen ze ook niet te laat.
Ondanks velen hier lange sets willen zien hoop ik dat eigenlijk net van niet. Ik weet dat bena iedereen hier het niet mee akkoord is, maar voor een festival vind ik sets van max 90 minuten eigenlijk echt meer dan voldoende. Vooral bij meerdaagse festivals waar mensen minder als bv. Bij een twclassic voor 1 band specifiek komen. En wel om de reden dat je op een festival niet alleen diehard fans hebt maar merendeels mensen die ze 'wel leuk' vinden of ze enkel hun grootste hits kennen. En door kortere, energiekere, (vooral de bekende hits) sets te spelen, geeft dat denk ik het beste effect op een festival wei. Ik ben wrs de enige maar ik hoop op respectievelijk 1 uur en 45 min en 90 minuten voor the Cure en tool.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.227
8.912
mattman wrote:

xydroh wrote:
Sluit de mainstage effectief om 1u ?


Da’s niet gezegd. Ik denk dat het later zal zijn. Want Tool.

Oké, gokje:
The Cure – 21:15 – 23:25
Tool – 00:15 – 1:45

Moet The Cure nog 3 kwartier in het daglicht spelen helaas, maar eindigen ze ook niet te laat.

Ondanks velen hier lange sets willen zien hoop ik dat eigenlijk net van niet. Ik weet dat bena iedereen hier het niet mee akkoord is, maar voor een festival vind ik sets van max 90 minuten eigenlijk echt meer dan voldoende. Vooral bij meerdaagse festivals waar mensen minder als bv. Bij een twclassic voor 1 band specifiek komen. En wel om de reden dat je op een festival niet alleen diehard fans hebt maar merendeels mensen die ze ‘wel leuk’ vinden of ze enkel hun grootste hits kennen. En door kortere, energiekere, (vooral de bekende hits) sets te spelen, geeft dat denk ik het beste effect op een festival wei. Ik ben wrs de enige maar ik hoop op respectievelijk 1 uur en 45 min en 90 minuten voor the Cure en tool.

Zolang ze From the Edge..., The Kiss, Disintegration en The Same Deep Water erbij steken is het goed. ;-)
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.703
1.245
mattman wrote:

xydroh wrote:
Sluit de mainstage effectief om 1u ?


Da’s niet gezegd. Ik denk dat het later zal zijn. Want Tool.

Oké, gokje:
The Cure – 21:15 – 23:25
Tool – 00:15 – 1:45

Moet The Cure nog 3 kwartier in het daglicht spelen helaas, maar eindigen ze ook niet te laat.

Ondanks velen hier lange sets willen zien hoop ik dat eigenlijk net van niet. Ik weet dat bena iedereen hier het niet mee akkoord is, maar voor een festival vind ik sets van max 90 minuten eigenlijk echt meer dan voldoende. Vooral bij meerdaagse festivals waar mensen minder als bv. Bij een twclassic voor 1 band specifiek komen. En wel om de reden dat je op een festival niet alleen diehard fans hebt maar merendeels mensen die ze ‘wel leuk’ vinden of ze enkel hun grootste hits kennen. En door kortere, energiekere, (vooral de bekende hits) sets te spelen, geeft dat denk ik het beste effect op een festival wei. Ik ben wrs de enige maar ik hoop op respectievelijk 1 uur en 45 min en 90 minuten voor the Cure en tool.

100% met je eens. Toen ik hier daarnet zag staan dat The Cure tot bijna 3 uur zou kunnen spelen... Als The Cure anderhalf uurtje speelt ofzo. Ga ik een mooi plaatsje zoeken. Als die echt een speeltijd van 120 - 150 minuten hebben ga ik me wel ergens zetten denk ik, dichtbij de bar met een relatief goed zicht op podium.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.493
6.285
Oké: Tool dus. Heb naar aanleiding van hun aankondiging Lateralus eens opgezet, maar moet eerlijk zeggen; geraak er heel moeilijk in. Blijft weinig van plakken, ook na 4 luisterbeurten. Zijn er andere platen die ik moet checken? Waarop staan de ‘bekendere’ nummers?

Lateralus is wel de plaat met de meest bekende nummers denk ik, met Schism en Lateralus. Sober, van hun eerste plaat Undertow, is ook nog steeds een vrij populair nummer. En Aenema van de plaat Aenima. Elke plaat heeft wel een paar nummers die eruit springen eigenlijk, 10.000 Days heeft Vicarious en The Pot. Misschien moet je die plaat eens proberen, die past misschien nog iets beter bij wat ik van jouw muzieksmaak weet :)

Maarja, Tool kan een lastige zijn om in te komen. Het duurde bij mij ook ff, kende ze al best een tijdje voordat ik echt fan werd. De laatste twee albums (Lateralus en 10.000 Days) zijn wel de meesterwerken, maar dienen ook echt als geheel album geluisterd te worden. En dan is het best wel veel om in je op te nemen ofzo. Maar een kennismaking met losse nummers van de eerdere albums doet ze ook niet echt recht, aangezien die niet echt een goed beeld geven van hoe Tool nu is qua sound en ambitie.

Als je ze echt wil leren kennen, maar er niet inkomt, zou ik het als volgt aanpakken: luister wat losse nummers van Lateralus en 10.000 Days, misschien op Youtube met clips en lyrics enzo. Dan heb je een beetje houvast (herkenbare momenten) als je weer zo'n album in duikt. Want dat is uiteindelijk wel wat je wilt doen bij Tool. Ga er op een avondje goed voor zitten, lekker drankje erbij, zet een album op en laat je meevoeren. Het is kost misschien wat moeite maar je krijgt er sowieso wat voor terug!

Edit: ik heb deze video ook al gelinkt in mn artiest bio geloof ik, maar hij blijft goed. Is helemaal niet de officiële clip (die hebben ze nauwelijks) maar het past ontzettend goed. Ontzettend sterk nummer, zowel muzikaal als qua lyrics.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=fj-10lIrboM[/video]
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.227
8.912
Thx, @Dr. Hannibal. :)

Luister nochtans echt wel veel muziek (makkelijke, ook 'moeiijke'), maar merk dat ik bij Tool een beetje moeite heb om erin te komen. Lateralus heeft het 'm dus nog niet gedaan na enkele volledige zitten (in de trein). Zoals ik zei: lijkt één lang nummer zonder echt opvallende uitschieters en op den duur wordt het een beetje monotoon. Ga eens wat ouder werk opzoeken. Dat deze band nog altijd niet te streamen is, helpt natuurlijk niet. Nu moet je het doen met die lelijke oude videoclipjes op Youtube. Onderweg op de trein (waarop ik meestal nieuwe platen luister) niet super handig.

Weet ook niet wat ik live moet verwachten, en of die Keenan een goede frontman is. Ik heb vernomen dat hij net zoals Robert Smith weinig interactie heeft en de muziek laat spreken. Da's wel een pro vind ik, zeker op een editie waar elke andere headliner zo veel mogelijk vuurwerk wil afteken.

Ga de nummers die je noemt eens checken op Youtube.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.493
6.285
Had ook niet t idee dat jij je liet afschrikken door moeilijke muziek @mattman :) Maar wat ik zeg, zo'n heel album is gewoon veel om in je op te nemen. Ook als "geoefende" luisteraar. Maar heb er alle vertrouwen in dat het goed komt haha
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.552
4.747
Het verhaal achter lateralus vind ik anders ook wel heel netjes gedaan.
De tekst alsook de time signatures zijn zo geplaatst om delen van de fibonacci reeks voor te stellen.

Zo gaat de tekst volgens 1 1 2 3 5 8 5 3 2 1 1 etc Time signature 9/8 naar 8/8 naar 7/8 en 987 is ook een getal in deze fibonacci reeks.

Er is gewoonweg geen enkele band die er nog maar aan zou denken om iets zoals dit in elkaar te steken.

De letterlijke tekst stelt dan weer iets helemaal anders voor: "The song could also be about the order of colors seen while under the influence of LSD. Alex Grey (the visionary artist who did the album artwork for Lateralus) stated that when he closed his eyes on an LSD trip, he saw a black and white spiral, and when he tried it a few more times it became a red and yellow spiral"
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.493
6.285
Het verhaal achter lateralus vind ik anders ook wel heel netjes gedaan.
De tekst alsook de time signatures zijn zo geplaatst om delen van de fibonacci reeks voor te stellen.

Zo gaat de tekst volgens 1 1 2 3 5 8 5 3 2 1 1 etc Time signature 9/8 naar 8/8 naar 7/8 en 987 is ook een getal in deze fibonacci reeks.

Er is gewoonweg geen enkele band die er nog maar aan zou denken om iets zoals dit in elkaar te steken.

Zie de video van Lateralus bij mijn Tool bio. Maar of die kennis de band nou toegankelijker maakt... Daarom liet ik het maar even achterwege :wink:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.493
6.285
De letterlijke tekst stelt dan weer iets helemaal anders voor: “The song could also be about the order of colors seen while under the influence of LSD. Alex Grey (the visionary artist who did the album artwork for Lateralus) stated that when he closed his eyes on an LSD trip, he saw a black and white spiral, and when he tried it a few more times it became a red and yellow spiral”

Valt wel mee hoor, hoe anders die tekst is. Meest geaccepteerde theorie is volgens mij dat die eerste woorden over een pasgeboren baby gaan, die eerst alleen zwart wit kan zien en even later ook kleuren ziet. "In my infancy", zegt ie letterlijk. En vervolgens volgt het nummer de ontwikkeling van een mens daarna. Wat heeft dat met fibonacci te maken? Nou, volgens dit nummer is de weg van het hele leven "to spiral out, keep going", het doel "to swing on the spiral of our divinity and still be a human". En welk figuur krijg je met de reeks van fibonacci als golden ration? Je raadt het al... Zo is de fibonacci spiraal toch ook weer diep verbonden aan de hele thematiek van de lyrics!

dd7620fc0fceffcce27b5d11c5c01a96.png
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken