Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Moet voor de bezoeker in dit geval niet uitmaken hoe duur een headliner is lijkt me. Je koopt een kaart voor een festivaldag totaal, niet voor 1 act.

Ja, is bij Pinkpop eveneens schandalig dat ze daar evenveel voor vragen als voor de andere dagen. Maar bij Pinkpop weten mensen het iig nog. Hier was bij de ticketverkoop geen woord over gerept. Was op zn minst wel netjes geweest.

Je hebt wel gelijk trouwens. In het jaar van die verlaging was het idd 1 dag (2015) Ik meende dat ik vorig jaar geld terug kreeg maar blijkbaar vliegt de tijd sneller dan gedacht. :-P

Timmetje wrote:
Ze moeten iig gewoon die donderdag goedkoper maken en mensen met een combi wat tegemoet komen want dit gaat nergens over.

Hoezo dat? Het is mijn smaak ook niet, maar anno 2019 is Pink misschien de grootste headliner van de 4. En je hebt toch gewoon een volwaardig dag?

En het is ook niet mijn ding, maar Bastille, Elbow, Brockhampton, Paul Kalkbrenner, Charlotte Gainsbourg, Richard Ashcroft, Ólafur Arnalds en Maribou State maakt het toch gewoon vrij volwaardig festivaldag?

Als je een duur inkomkaartje koopt voor een pretpark, en later bblijkt dat het park maar een halve dag open is en de helft van dde attracties doelbewust gesloten blijft, kan je het toch ook geen volwaardige dag noemen?

Uiteraard zal het op voorhand niet zwart op wit gestaan hebben dat je op donderdag een volwaardige festivaldag mag verwachten, maar omdat het elk jaar zo was creëren ze een vals verwachtingspatroon. Ik zie nu heel wat mensen die terecht verontwaardigd zijn, zowel houders van een combiticket als een dagticket, maar als het er op aan komt is bijna iedereen dit vergeten wanneer de verkoop voor RW 2020 start. Ook dat is de kracht van RW. Omdat ze zo'n vaste waarde zijn voor veel bezoekers maakt het bijna niet meer uit wat voor een matige headliners of magere, vaak achterhaalde undercard ze voorschotelen. Door op donderdag een halve dag te verkopen aan volledig tarief meten ze even hoe weinig ze kunnen teruggeven in ruil voor je duur ticket.

Rock Werchter is een massafestival zonder visie.

De dagkaart kopers kunnen bijna niet teleurgesteld. Die kopen 9 van de 10x kaarten voor de headliner, en er was ampert wat bekend voor die dag. Dus waarom heb je dan al een dagkaart op zak voor andere acts??

Daarnaast maken ze het toch gewoon goed op die andere dagen.. ik zie het probleem niet echt. En die vrijdag staat weer zo bomvol met goede acts dat je van die ene dag wel 3 dagen zou kunnen maken. Daarnaast is het een typische Werchter line-up met 1 leuke dag, en de rest vrijmatig met her en der een leuke naam, maar ook niet echt met gigantische uitschieters.

Die donderdag valt niet goed te praten. Punt.

Bij mij heeft RW doorheen de jaren best wat credibiliteit gekregen, maar door deze farce heeft mijn vertrouwen toch een klap gekregen.

Dat die vrijdag zo ijzersterk is, helpt niet hoor. Eerder andersom.

Wel de duurste headliner die die dag gok ik… En in Landgraaf is de eerste dag ook altijd het meest korte festivaldag.
Vroeger ging die donderdag soms door tot 3u 's nachts. Die donderdag valt gewoon niet goed te praten, Indiaan. Je doet niet maanden alsof donderdag even gevuld gaat zijn als de andere dagen om daarna met dat goedkope DJ-excuus te komen en P!nk de hele mainstage die dag zélf te laten vullen, die bovendien nog eens een aantal uren later zal starten en waarschijnlijk een uur of twee vroeger zal sluiten.

De reden waarom bezoekers hun ticket kopen mag niet afhangen van het verdere verloop van aankondigingen.

Wat mij betreft staan er ook maar 2 volwaardige acts op die main. Geen flauw idee wat die Vance Joy tegenwoordig nog op een festival als RW komt doen, laat staan op de main stage, laat staan als derde laatste (!) op de main. Dat bang bang romeo ding is zodanig klein dat die op een normale Werchterdag nooit de main zouden aandoen.

En die DJ mixt gewoon bestaande plaatjes van anderen aan elkaar. Dat kan mijn nonkel Ronny ook.

Pink als headliner is niet m'n smaak. Kan over gediscussieerd worden. Maar dat het programma zo zwak is.. Vroeger ging het idd tot 's nachts door.. Ben echt voor de 1e keer in 26 jaar zwaar ontgoocheld. En die dj... Dat geloof je toch niet dat pink dat vraagt en daardoor the slope zomaar verdwijnt. Dan had ik nog liever een combi smashing pumpkins, bon jovi. Toch beide id buurt.

K hoorde net op stubru dat Christina Aguilera in juni het sportpaleis doet. Mss volgend jaar op werchter donderdag en Régi draait plaatjes tussendoor? ?

Dan maar positief blijven: kan ik rustig die ochtend naar Belgie rijden en de tent opzetten.
En kunnen we langzaam het festival ingaan om op de vrijdag heel veel moois te gaan zien!

Iemand met kennis van de ticketverkoop die weet hoe deze gaat? (eventueel in %)????

Vind ik wel interessant
- je kan hier met 100 op een forum de affiche afbreken, maar als blijkt dat 85-90 % van de dagkaarten al verkocht is trek je je van die commentaar toch niks aan...

Iemand?

Als die 100 op fora of sociale media hun bek opentrekken en blijven opentrekken dan kan dat wel eens zijn dat het festival daar toch mee rekening gaat houden en dingen effectief gaan veranderen voor die overige 85 à 90%.

Iemand met kennis van de ticketverkoop die weet hoe deze gaat? (eventueel in %)????

Vind ik wel interessant
– je kan hier met 100 op een forum de affiche afbreken, maar als blijkt dat 85-90 % van de dagkaarten al verkocht is trek je je van die commentaar toch niks aan…

Iemand?

Ik denk dat je eerder naar combi's moet kijken. Genoeg zotten die €100 neerleggen voor P!NK.

Fonske122 wrote:

Vind ik wel interessant
– je kan hier met 100 op een forum de affiche afbreken, maar als blijkt dat 85-90 % van de dagkaarten al verkocht is trek je je van die commentaar toch niks aan…

Iemand?

Ik denk dat je eerder naar combi’s moet kijken. Genoeg zotten die €100 neerleggen voor P!NK.

Dit ja. Die dagkaarten zullen allemaal wel vroeg of laat uitverkopen. Maar het overgrote deel van het volk op dat terrein loopt rond met een combiticket.

Als die Pink dag uitverkocht raakt, dan zal de organisatie 1. opgelucht ademhalen en 2. alle kritiek van zich afschudden.

Hoop wel dat dit niet een tendens is voor artiesten om vaker te gaan eisen

Als die Pink dag uitverkocht raakt, dan zal de organisatie 1. opgelucht ademhalen en 2. alle kritiek van zich afschudden.

Hoop wel dat dit niet een tendens is voor artiesten om vaker te gaan eisen

Zal op zich nog wel meevallen de komende jaren. Afgaande op wat er hier reeds gezegd was het blijkbaar echt de keuze tussen Pink of geen waardige headliner op die moeilijke donderdag. Tel er dan nog bij dat ze een festival exclusive was, en dan had het management van Pink wel flink wat 'leverage' om eisen te stellen.

liner op die moeilijke donderdag. Tel er dan nog bij dat ze een festival exclusive was, en dan had het management van Pink wel flink wat ‘leverage’ om eisen te stellen.

Erger nog! Als relatief jongkie (25) die niet ver van Werchter woont. Ondervind ik overal rondom mij mensen die naar Werchter gaan gewoon om te gaan. Als je dan vraagt 'wie wil je zien dit jaar?' krijg je een antwoord als "speelt Muse dit jaar niet?" meer weten ze er niet van. Op mijn werk waren er 2 die beide zeiden al bijna 10 jaar naar Werchter te gaan maar ze waren dit jaar toch teleurgesteld (gingen ze de affiche afgaan en hadden ze nog nooit gehoord van Weezer, Bring Me The Horizon, The Good The Bad And The Queen, Parkway Drive,... als je zo'n actieve festivalganger bent kan dat toch niet anders lijkt me?
RW is een gebeurtenis op zich voor veel mensen ongeacht welke line up.

Het percentage van mensen die naar Werchter gaan en er zo hard mee bezig zijn als wij hier ligt VER onder de 5% hoor!

Vorig jaar voor het eerst in lang combi geweest omdat het zo'n geweldige line up was (wat iedereen hier wel kan beamen denk ik?) en dan krijg ik van 'outsiders' commentaren van zo goed was het dit jaar nu toch ook niet? Maar dat zijn dan de mensen die elke dag de 3 grootste bands op de Main Stage hebben gezien en voor de rest amper iets.. Aah ja en de voetbal was toch het hoogtepunt van het festival, niet? :roll:

Helemaal correct. Als je een account maakt op een nicheforum dat enkel over festivals gaat en deze maanden van tevoren tot in het kleinste detail bespreekt, behoor je niet tot een representatieve meerderheid op het festivalterrein.

Werchter is een fenomeen, het eerste voorbeeld waar mensen aan denken bij het horen van het woord "festival". Een heel groot deel van de bezoekers maakt zijn keuze voor Werchter omwille de naam die het draagt en ze (en hun vrienden) zo dikwijls gaan.

Bij grote festivals als Werchter geldt voor velen het principe "Ik ga naar Werchter, nu hopen op namen die ik leuk vind" ipv omgekeerd. De meesten zijn niet bezig met het doorspitten van line-ups en gedetailleerd in elkaar puzzelen van hun timetable. Wanneer ze de festivalweide opstappen, hebben ze soms van driekwart van de artiesten nog nooit gehoord. Misschien een marginaal voorbeeld, maar dan denk ik aan de beruchte vrt reportage waar ze de dag dat Paul McCartney speelde aan tieners vroegen of ze wisten wie hij was en ze het antwoord schuldig moesten blijven.

Die status mag er wel niet voor zorgen dat RW op zijn lauweren gaat rusten en zwak programmeert. Oké, ondanks dat ze hun bezoekers een kat in een zak verkopen op donderdag, is er wel een Pink-minded publiek dat zal genieten van die dag, maar voor mensen met een combi die geen zin hebben in plat commerciële pop als Pink of slappe kost als Bastille zijn er weinig alternatieven. Olafur Arnalds en Charlotte Gainsbourg bijvoorbeeld speelden de laatste tijd (een aantal) zaalshows, dus hun fans hebben die al gezien. Eerstgenoemde is ook behoorlijke niche op zo'n dag.

Op het vlak van headliners schieten ze ook hier en daar te kort. Bastille lijkt gewoon een sub voor Pink te zijn, Mumford & Sons en Florence zijn namen die tien jaar over hun commercieel hoogtepunt zijn en Greta Van Fleet stond nog niet gek lang geleden in de AB club voor 280 man (geen idee waarom ze zo populair zijn geworden, maar dat is een andere discussie). Tool is dan weer een uitmuntende keuze, net als The Cure. Die laatste twee zullen ook niet voor iedereen zijn, maar op die dag heb je wel genoeg alternatieven in compleet andere genres.

In de undercard zie ik voornamelijk de minst gewaagde namen die ook op Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole staan. Goede bands, maar daar zijn ze tenminste omringd met nog meer goede bands en niet een onsamenhangend programma. Verder zie ik ook opvallend weinig Belgische namen en flink wat namen die in de buurt zijn, maar waar ze naast gegrepen hebben: dEUS, Thom Yorke, Foals, Vampire Weekend... Down The Rabbit Hole is daarom op muzikaal vlak een veel interessanter festival in mijn ogen, maar zoals ik al eerder zei, is dat niet de nummer 1 prioriteit van veel bezoekers.

Blijf dat een maf iets vinden.... kaarten kopen puur voor het festival en niet weten wat er speelt als je arriveert ipv kaarten kopen voor de line up van een festival

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread