Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Samenvatting: het statement “rock is dood” is gebaseerd op het feit dat rock niet meer bovenaan de hitlijsten staat. En dat is een goed iets. Mainstream appeal is niet het einddoel van rock, het werkt juist de vrijheid die het nodig heeft tegen. De spirit van rock is springlevend in de underground, daar waar het eigenlijk het meest comfortabel is.

Het is hun eerste album, ze zijn live gewoon sterk en die gitarist kan beter gitaar spelen dan elke andere gitarist die op Werchter rondloopt dit jaar.
Sorry, maar dit gaat echt te ver aangezien Matt Bellamy letterlijk een uurtje later op het podium staat.
En wat te denken van Adam Jones, Reeves Gabrels of zelfs Robert Smith, om maar wat te noemen?

Ja prima als je wil ontkennen dat rock (ik zei niet helemaal maar) redelijk dood is, maar heb laatste jaren toch weinig nieuwe bands gehoord die het formaat van Greta van Fleet nu binnen 2 jaar en met slechts één album bereiken, die rockmuziek maken.
Royal Blood? Nothing But Thieves?
Deze bands zijn ook met 1 album (en inmiddels 2) erg populair geworden binnen de wat meer mainstream rock (in Nederland zelfs een stuk populairder dan GvF naar mijn idee), doen qua talent niet voor ze onder en zijn bovendien een stuk creatiever. Als GvF nu al formaat sub is, dan zouden deze bands dat ook moeten zijn wat mij betreft. Het verschil zit hem denk ik in de overdreven hype rond GvF die vooral in Amerika heerst, en die door de controverse natuurlijk alleen maar groter wordt.

RubenFrusciante wrote:
Het is hun eerste album, ze zijn live gewoon sterk en die gitarist kan beter gitaar spelen dan elke andere gitarist die op Werchter rondloopt dit jaar.

Sorry, maar dit gaat echt te ver aangezien Matt Bellamy letterlijk een uurtje later op het podium staat.
En wat te denken van Adam Jones, Reeves Gabrels of zelfs Robert Smith, om maar wat te noemen?

RubenFrusciante wrote:
Ja prima als je wil ontkennen dat rock (ik zei niet helemaal maar) redelijk dood is, maar heb laatste jaren toch weinig nieuwe bands gehoord die het formaat van Greta van Fleet nu binnen 2 jaar en met slechts één album bereiken, die rockmuziek maken.

Royal Blood? Nothing But Thieves?
Deze bands zijn ook met 1 album (en inmiddels 2) erg populair geworden binnen de wat meer mainstream rock (in Nederland zelfs een stuk populairder dan GvF naar mijn idee), doen qua talent niet voor ze onder en zijn bovendien een stuk creatiever. Als GvF nu al formaat sub is, dan zouden deze bands dat ook moeten zijn wat mij betreft. Het verschil zit hem denk ik in de overdreven hype rond GvF die vooral in Amerika heerst, en die door de controverse natuurlijk alleen maar groter wordt.
Daar ben ik me ook heel erg bewust van, ik zeg ook niet dat Bellamy slecht (hij is zelfs heeeel erg goed, ook in combinatie met zingen) is toch? Ik zeg dat de gitarist van GvF beter gitaar kan spelen, heb het niet over riffjes bedenken of iets. En ja ik ken Royal Blood en Nbt ook ja. Ik zeg niet dat er geen zijn, ik zeg weinig.

Goed dat je Robert Smith noemt. Die man is ondergewaardeerd als gitarist. Heel, heel straffe gitaarspeler.

Daar ben ik me ook heel erg bewust van, ik zeg ook niet dat Bellamy slecht (hij is zelfs heeeel erg goed, ook in combinatie met zingen) is toch? Ik zeg dat de gitarist van GvF beter gitaar kan spelen, heb het niet over riffjes bedenken of iets.
Ik neem aan dat je het dan hebt over virtuositeit, en dat heeft Matt 100%. Je mag van alles vinden van z'n muziek en sure, hij heeft een hoop trucjes overgenomen van Tom Morello, maar de man is absoluut een van de meest getalenteerde gitaristen van zijn generatie. En dan komt inderdaad het zingen, het schrijven van iconische riffs en solos en het pianospel (wat al bijna even virtuoos is, of in ieder geval was :p) er nog eens bij.

En Robert is inderdaad ondergewaardeerd, niet de meest flashy gitarist maar een van de grootsten qua creativiteit en sound.

Ben persoonlijk meer fan van Matt's pianospel dan z'n gitaarspel en zang.

RubenFrusciante wrote:
Daar ben ik me ook heel erg bewust van, ik zeg ook niet dat Bellamy slecht (hij is zelfs heeeel erg goed, ook in combinatie met zingen) is toch? Ik zeg dat de gitarist van GvF beter gitaar kan spelen, heb het niet over riffjes bedenken of iets.

Ik neem aan dat je het dan hebt over virtuositeit, en dat heeft Matt 100%. Je mag van alles vinden van z’n muziek en sure, hij heeft een hoop trucjes overgenomen van Tom Morello, maar de man is absoluut een van de meest getalenteerde gitaristen van zijn generatie. En dan komt inderdaad het zingen, het schrijven van iconische riffs en solos en het pianospel (wat al bijna even virtuoos is, of in ieder geval was :p) er nog eens bij.

En Robert is inderdaad ondergewaardeerd, niet de meest flashy gitarist maar een van de grootsten qua creativiteit en sound.
geen zin in deze discussie

Z'n pianospel is fantastisch, maar toch vind ik dat hij meer kan en doet met gitaar. Zoals ik al zei zijn veel trucjes geïnspireerd door Tom Morello (en alleen al het feit dat je zoals hem kan spelen is natuurlijk geweldig), maar hij combineert het met invloeden uit allerlei andere hoeken (van Queen tot metal tot klassiek) en moderne technologie (kaoss pads enzo), en maakt vervolgens creatieve riffs en solos waarvan een aantal gewoon iconisch zijn. Alleen al het feit dat hij dubstep speelt met behulp van gitaareffecten :-P

Qua piano blijft het toch vooral bij het spelen van (variaties op) romantisch-klassieke stukken, wat op zichzelf natuurlijk al erg knap is. Overigens is hij ook zeker invloedrijk geweest op het "piano-riff" genre (Coldplay en Keane enzo), en zijn bijvoorbeeld Clocks en Politik direct geïnspireerd (die laatste zelfs geholpen) door Matt, en ook het orgel op Fix You was een idee afgeleid van Muse.

Al met al heeft Matt toch wel de full package qua muzikaal talent: virtuoos en creatief gitaarspel, klassiek pianist, een redelijk unieke zangstem, het schrijven van nummers (die soms redelijk complex zijn), produceren en zelfs componeren van orkestrale stukken.

Tot zover mijn fanboy rant :wink:

Mooi gezegd Bart! Nu nog meer zin in hun optreden in het Goffert en op Werchter!

En “kort door de bocht” klinkt vanuit jouw kant wel enigzins grappig Mister “zwarte cross headliner moet je jaar later niet als pinkpop headliner willen”

:roll: :?:

Bart wrote:

RubenFrusciante wrote:

Ik neem aan dat je het dan hebt over virtuositeit, en dat heeft Matt 100%. Je mag van alles vinden van z’n muziek en sure, hij heeft een hoop trucjes overgenomen van Tom Morello, maar de man is absoluut een van de meest getalenteerde gitaristen van zijn generatie. En dan komt inderdaad het zingen, het schrijven van iconische riffs en solos en het pianospel (wat al bijna even virtuoos is, of in ieder geval was :p) er nog eens bij.

geen zin in deze discussie
Fair enough. Ik geef toe dat het ook moeilijk is om talent objectief met elkaar te vergelijken, zeker als het ook nog eens verschillende stijlen/genres zijn.
Maar als ik er nog 1 ding over mag zeggen: gezien je naam herinner je je misschien dat in een grote BBC poll in 2010 John Frusciante werd gekozen tot beste gitarist van de afgelopen 30 jaar (overigens ook een van mijn favorieten). Op nummer 2 stond Slash en op nummer 3: Matt Bellamy. Zoveel zegt dat natuurlijk niet, maar het wil wel zeggen dat ik het niet uit m'n duim zuig!

@rubenfrusciante gaat wel lekker heh? Eerst de domme massa napraten die roept dat rock dood is. Dan met de gigantische drogredenen komen dat "je wel van X moet houden als je zegt van rockmuziek te houden" en "snap niet wat je op Werchter doet als je X niet leuk vindt". Niemand houdt van álle artiesten binnen een genre, het label "rock" maakt een band niet gelijk heilig voor iedere rockfan. En Werchter is ook niet uitsluitend voor fans van 1 specifieke band of type band, nooit geweest, altijd heel gevarieerd geprogrammeerd.
En dan beweren dat die lulhannes van Greta de beste gitarist van heel Werchter is... Wat heeft deze supermarkt-versie van Jimmy Page ooit gepresteerd om ook maar in de schaduw te mogen staan van Adam Jones, Matt Bellamy en Robert Smith? En dan zeggen dat je geen zin hebt in die discussie omdat je merkt dat je m keihard verliest. Laf.

Bart wrote:

RubenFrusciante wrote:

Ik laat het hierbij want ik zeg iets, lees het op die manier, of lees het niet. 2e keer, Bellamy is ontzettend goed op de gitaar, maar technisch is Kiszka is beter.

Zie net dat ik op een ander tabblad toevallig nog je comment had staan voordat je hem veranderde... Technisch beter ja? Waar haal je die claim vandaan? Hoe wil je dat in vredesnaam gaan meten? En wat zegt dat over hoe goed zn muziek is? Een computerprogramma aan een Kemper amp kan de moeilijkste gitaarstukken perfect spelen, dingen die fysiek onmogelijk zijn voor mensen zelfs... Wordt de muziek daar per se beter van?

Nja ik loop ook weer te ranten hier met frustraties die ik eigenlijk naar de organisatie zou willen uitspreken. Voel je vooral niet te persoonlijk aangevallen @rubenfrusciante. Ik zou oprecht benieuwd zijn naar een inhoudelijke reactie; het enige wat ik tegen jou persoonlijk zou willen zeggen is dat je beter met goed onderbouwde en objectieve argumenten kunt komen als je een chagrijnig forum wilt vertellen dat ze niet zo moeten zeuren :wink:

De reden omdat ik geen zin had in een discussie is omdat ik carnaval aan het vieren ben, maar ik neem het ook niet persoonlijk op hoor. Ik zeg juist dat Bellamy ontzettend goed gitaar kan spelen, alleen zijn spel bevat veel riffs wat natuurlijk ontzettend knap is, zeker met het zingen ernaast, maar Kiszka speelt solo's van 10 minuten, achter z'n hoofd, over de hele nek, akkoorden en echt solo's, hij is acoustisch erg goed wat we natuurlijk bij Bellamy niet echt te zien krijgen. Het is vooral een misverstand, aangezien ik Muse echt DE band van deze editie vind (nog nooit gezien) maar ik zeg alleen dat ik hem qua gitaar niet zo goed vind als Kiszka, maar die discussie heeft geen zin want je kan zoiets knmogelijk meten. En ja ik reageer ook wat uit de frustratie omdat GvF er hier ook flimk van langs krijgt. Dus vandaar,nu ga ik weer vrolijk verder biertjes drinken, en zal na carnaval met een nuchtere kijk weer eens kijken of ik hier wat nuttigs te vertellen heb. Alaaf!

Muzikaal is Matt natuurlijk uitzonderlijk, met piano en zang en bedenken en gitaar
Dus ik beweer niet dat Greta beter is dan Muse,kan mezelf dan moeilijk serieus nemen. Maar ik durf indd wel degelijk te stellen dat Kiszka gwn beter gitaar kan spelen, hij hoeft zich niet bezig te houden met zang of piano en doet het ook zonder al die effecten van Matt(die erg gaaf zijn). Hij speelt gwn gitaar, en doet dat erg goed en daarom vind ik hem dus beter. Wat jullie daarvan vinden is prima, maar fora zijn ervoor om meningen te verkondigen toch? ;)

Okay okay, hij haalt meer flashy trucjes uit de kast dus ben jij meer onder de indruk. Prima. Prettig carnaval verder!

Okay okay, hij haalt meer flashy trucjes uit de kast dus ben jij meer onder de indruk. Prima. Prettig carnaval verder!
nee juist niet.. Bellamy gebruikt 100 effecten. Kiszka speelt gwn gitaar en dat achter zn hoofd is indd show, maarja het zegt wel als je het lef hebt om dat minuten lang voor duizenden mensen gewoon goed te doen.

Dr. Hannibal wrote:

nee juist niet.. Bellamy gebruikt 100 effecten. Kiszka speelt gwn gitaar en dat achter zn hoofd is indd show, maarja het zegt wel als je het lef hebt om dat minuten lang voor duizenden mensen gewoon goed te doen.

Vind het wel grappig dat je telkens terugkomt bij Bellamy, alsof hij de enige andere kandidaat voor beste gitarist op Werchter is. Adam Jones wint die prijs met afstand voor mij. En dan vind ik hem nog de minst interessante muzikant in Tool eigenlijk. Dus. Proost!

PS. Matt Bellamy kan ook prima achter zn hoofd spelen. Heb het hem vaak genoeg zien doen. Snap werkelijk je punt niet.

Bericht van Jazebel op efestivals

Lots of things fell through this year. (Raconteurs, Eddie Vedder, even The Strokes some point, to name a few). Nothing new, this happens literally every year. It's maybe a tad more striking this year, that's all. And trust me. Trust me. It could have been a LOT worse. Really.

The Thursday weirdness is without a doubt a one-time P!nk ego thing.

All in all, you won't find a better line-up around except maybe Glasto or niche fests for those into that. RW have had better editions, much better even. But it's going to be a good one nevertheless. Peace out.

Ik denk dat we die "lot worse" over een week bij de Pinkpop perspresentatie krijgen.

Users who are viewing this thread