Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Ik snap de kritiek op GvF niet. Is misschien nog geen hele grote band maar wel steengoed. Dan is het toch niet zo heel erg dat die hoog op de poster staan…

De band is het probleem niet, ik hoor ze ook heel graag. maar deze band heeft welgeteld 18 nummers in totaal, deze band heeft wat tijd nodig om te groeien en zich wat te bewijzen op het festivalcircuit. Dan zie ik liever een parkway drive als sub, die een gevestigde show heeft, die 6 albums heeft om nummers uit te kiezen. vorige jaren kwamen er ook acts zoals dua lipa om maar een voorbeeld te geven, was op dat moment ook heel erg populair , die stond ook niet als sub geboekt omdat die zichzelf ook nog moest bewijzen, en waarschijnlijk zal ze de volgende passage een hogere positie krijgen, zo gaat dat nu eenmaal op festivals, als je jezelf bewijst en een goeie vooruitgang boekt kan je volgende keer hoger op de affiche.

Ik snap de kritiek op GvF niet. Is misschien nog geen hele grote band maar wel steengoed. Dan is het toch niet zo heel erg dat die hoog op de poster staan…

Een act met één album moet niet subben. Geef acts wat tijd om te groeien.

Voor zij die het nog niet gelezen hadden:
Ken19 (veronderstelbaar een insider aan de hand van wat hij weet te zeggen) heeft op eFestivals deels uit de doeken gedaan hoe het komt dat de poster is zoals ze nu is. Ik zal linken naar het forumbericht maar in kort:
Origineel: Robyn niet op vrijdag, Beirut niet op Main, De Staat opent main, The Blaze geen KlubC headliner.
Blijkbaar rond januari nog een sterke line-up maar toen gingen veel grote namen afzeggen.
Wegens gebrek aan headliners alles ingezet op Pink. Oorspronkelijk ging donderdag een volledige dag blijven.
Volgend jaar veel (grote) namen die dit jaar al verwacht werden door velen

Andere statements van hem die misschien wel interessant zijn:
-Originele sub voor zondag cancelde, lange onderhandelingen met plan b. Gevolg GVF laatste optie
-Prodigy nooit een optie geweest (wegens zwakke opkomst vorige keren)
-Wolfmother ook nooit een optie
-Sommige namen die origineel voor werchter waren gepland zijn door omstandigheden (reisschema, hogere spot aangeboden etc.) bij andere belgische festivals geboekt.
Een van deze namen in Europa maar niet beschikbaar in het werchterweekend (vermoedelijk Smashing Pumpkins of Christine and The Queens) . Andere act heeft geen shows in Europa in de zomer momenteel (vermoedelijk Eminem)

Er is geen garantie dat deze info werkelijk klopt maar het leek me wel eens interessant en ik heb nog maar weinig van zijn ideeën hier vermeld gezien.
De bron heeft al correcte voorspellingen over aankondigingen en de korte donderdag dus lijkt me wel iemand in het werchter-circuit.
https://www.efestivals.co.uk/forums/topic/226321-rock-werchter-2019/?do=findComment&comment=5605077

Ik denk echt dat ook Travis scott eerst de bedoeling was, maar dat misschien VestiVille hem hebben afgenomen. Want als je ziet naar de rap van dit jaar, (heel blij met) denzel curry en Brockhampton. En dn heb je nog en suicideboys (en masego). Komen ze qua grootte en prijsklasse denk ik toch echt niet overeen met, Vince staples, Anderson. Paak, post Malone, rae sremmurd, russ. Vind ik toch echt opvallend hoe groot het verschil daarmee is.

Alleen klopt de tijdlijn niet. Pink is al in oktober 18 aangekondigd. Waarom dan in januari 19 vol inzetten op Pink?

Blijft een kwestie van smaak, maar de kritiek van de critici wordt hier wel duidelijk samengevat:
https://pitchfork.com/reviews/albums/greta-van-fleet-anthem-of-the-peaceful-army/

Pitchfork critici? Tien jaar geleden misschien. Toen gaven ze nog underground artiesten een platform en surften ze nog niet op alles wat mainstream muzieknieuws is zoals een CoS bv.

Deze is een pak entertainender.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=m89uoXuylag[/video]

Los van Rock Werchter weekend hoeveel dagen kreeg Live Nation voor apart concenten?
Hadden ze misschien een kans van Fleetwood Mac, Bon Jovi en ook Pink. Met de donderdag hadden ze een kans om alle 3 binnen te halen. Met kost van ons festivalgangers, natuurlijk.
Ik twijfel over @ken19 dat je kan een 'stadion show' van Pink gewoon in een paar maanden exclusief kan boeken.

Is het vernieuwend? Nee. Verdienen ze de subpositie? Nee. Is het het beste rock-album ooit? Nee. Is dit in een tijd waar deze muziek toch redelijk dood is een fijne band en geeft het hoop voor de toekomst? Voor mij 100% wel. Ja ze klinken als Led Zeppelin, bijna iedereen houdt toch van Led Zeppelin?.. Ik heb liever een "Led Zeppelin cover band" dan 80% van alle andere hedendaagse muziek. En zeker mensen die veel naar Rock luisteren en festivals als Rock Werchter leuk vinden, ja sorry dan snap ik niet wat je hier doet als je Greta van Fleet gaat zitten afzeiken, ga dan lekker op BKS zitten kwijlen bij Bon Iver en Christine. Het is hun eerste album, ze zijn live gewoon sterk en die gitarist kan beter gitaar spelen dan elke andere gitarist die op Werchter rondloopt dit jaar. Dat was toch wat iedereen wilde? Meer "gitaar"?...

Deze is een pak entertainender.
En een pak meer onderbouwd, de review van Pitchfork was gewoon een rant naar de band toe.

Het statement "rock is dood" komt echt vrij lui en selectief over, Ruben. Iets wat je eigenlijk zelf aanhaalt met te zeggen dat je "liever een 'Led Zeppelin-coverband' hebt dan 80% van alle hedendaagse muziek" en dus zelf aangeeft niet echt op zoek te gaan naar vernieuwing tenzij het je wordt voorgekauwd door radio en andere media zoals Greta Van Fleet.

Lekker kort door de bocht Ruben, met je kwijlen bij Bon Iver.

En wat Yannick ook zegt.

Greta van Fleet past prima op Werchter maar imo (nog?) niet als sub.

Vind het ook niet verschrikkelijk hoor, dat Greta. Lijkt me een onderhoudende rockshow zonder franjes. En ook die moet je op RW hebben. Als m'n planning het toelaat ga ik het wel even bekijken... al denk ik dat het weleens zou kunnen overlappen met New Order, dus dan is de keuze snel gemaakt.

Ja prima als je wil ontkennen dat rock (ik zei niet helemaal maar) redelijk dood is, maar heb laatste jaren toch weinig nieuwe bands gehoord die het formaat van Greta van Fleet nu binnen 2 jaar en met slechts één album bereiken, die rockmuziek maken. Dus in dat opzicht, ja is (misschien had ik het iets anders moeten zeggen) het rockgenre buiten bands die al meer dan 10 jaar meespelen en nieuwe albums uitbrengen redelijk dood. En "kort door de bocht" klinkt vanuit jouw kant wel enigzins grappig Mister "zwarte cross headliner moet je jaar later niet als pinkpop headliner willen", maar is ook wat overbodig dat ik dit nu zeg aangezien jij dat al 10x voor me hebt gedaan. En ja ik heb ook al een paar keer gezegd dat ik ze geen sub vind. Zeg alleen, als je rockmuziek leuk vindt (wat toch wel het hoofdbestanddeel van Werchter mainstage-bands is) kan ik me moeilijk indenken dat je niet blij bent met een act als Greta van Fleet.

Oh en nu we toch Anthony Fantano aanhalen terwijl we de rockmuziek dood verklaren, check deze even:
[video]https://youtu.be/Mxadv0LeGqs[/video]

Users who are viewing this thread