Rock Werchter 2019 - Nieuws & Geruchten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaran
  • Startdatum Startdatum
Ik ken Parkway Drive dan weer niet. Of alleen van naam.
1f609.svg

Er zitten zeker mooie namen in dit pakket, maar het is duidelijk dat ze nog moeten puzzelen met een paar van de zekerheidjes.

Inderdaad. Van de laatste 30 namen staan er maar 5 op mainstage... Waarvan waarschijnlijk 3 mainstageopeners.

Editors is toch nog niet aangekondigd? Zie ze al wel in de clashfinder.

Zelfde geldt voor Thom Yorke en Tame Impala... hopelijk een clashfinder die toekomst voorspelt haha! Beetje wishful thinking :)

Edit: Tame Impala is er toch weer uit zie ik, die stonden er eerst ook in na Pink. Allemaal wel realistische verwachtingen lijkt me...

Wil als eerste melden dat dit NIET mijn clashfinder is en ik er geen credits voor verdien. Maar in het kader van clashfinders wil ik jullie deze niet onthouden. De maker heeft m nog niet geupdated sinds de nieuwe namen vandaag maar zou 100% voor deze line up tekenen. https://clashfinder.com/m/rockwerchter2017/?user=0hpcgm.u5

Beste Herman S.,
In de +35 jaar dat ik uw festivalletje bezoek, heb ik mij menigmaal kostelijk geamuseerd. En dat wil ik graag blijven doen!
De programmatie van uw weekend was bij momenten magistraal, waarvoor eeuwige dank.
Maar dit jaar ga je serieus uit de bocht… Er staan namen op de affiche die ronduit slaapverwekkend zijn. Ik begrijp écht niet wat “artiesten” als RY X of Tamino op uw wereldvermaarde podia verloren hebben. Maar er is nog hoop : de voorbije maanden leefden we misschien wel in een vervelende droom waarin je je best deed om ons (op Tool en The Cure na) verkeerde groepen/artiesten te programmeren en worden we plots wakker met een line-up waarvan we kippenvel krijgen.
Maar té negatief wil ik niet zijn, ik ga vooralsnog proberen te begrijpen dat slaapmuziekjes terecht hun plaats hebben op het beste muziekfestival ter wereld.

Namen zoals RY X staan er zodat je leuke chiromeisjes kan ontmoeten, waarmee je later die avond het echt festivalhoogtepunt in je tent mag beleven!

Waar is de rock in rock werchter gebleven? Dit jaar toch zeker geen topaffiche zoals andere jaren. Mensen die anders beweren moeten de affiches van de afgelopen 10 jaar toch nog eens bekijken. Natuurlijk smaken verschillen en daar kan je niet over discussiëren maar voor de echte rock-liefhebber is de affiche toch een tegenvaller.

Enkele Jaren terug als werchter met een aantal bands kwam aanzetten, dacht ja van een groot deel ‘Uiteraard’! En van enkele anderen leuk om te ontdekken. Maar tegenwoordig is het precies andersom, wil niet naar Werchter (één van dé festivals ter wereld) om muziek te ontdekken, daarvoor ga ik wel naar een kleiner festivalletje. Naar Werchter ga ik voor de bands die al iets zijn en echt tot de hedendaagse top/subtop behoren.
Ik snap helemaal wat je wilt zeggen maar je moet er ook wel rekening mee houden dat er sinds vorig jaar the slope is bijgekomen en daarmee toch wel 20 (in werchter termen 'mini' namen bijkomen).
Ook ik vind de affiche zeker niet hun sterkste en dan vooral in het bovenste rijtje maar ondertussen hebben ze toch echt al wel verschillende dingen waar ik echt naar uitkijk. En vergelijken met een oudere affiche is ook niet altijd even eerlijk. Aangezien ik bv. namen als Rone, IDLES, Kali Uchis,... vorig jaar niet kende en net door hun aankondiging ben beginnen luisteren waardoor ik ze ondertussen wel als mooie namen bezie. Het niveau van vorig jaar halen ze ongetwijfeld dit jaar niet, maar voorlopig is er nog wel geen enkel ander Europees festival dat het echt beter doet als Werchter in mijn ogen. (mad cool misschien net) Dus vind ik dat we nog wel content mogen zijn.

2018 was een jaar dat je maar eens in de zoveel jaar als festival kunt halen omdat alle puzzelstukken precies in mekaar leken te vallen; gaande van de QOTSA-Gorillaz tram tot de Jack White en PJ combo en de fantastische zondag.

Valt natuurlijk te zien hoe sterk je zelf nog bezig bent met muziek, Fonske. Hoeveel albums beluister je per jaar, hoeveel concerten check je en hoe graag je nog uit je comfort zone treedt om nieuwe, nog voor jou onbekende artiesten een echte kans te geven.. In welke mate ben je dus nog mee met de muziek die 'nu' populair is en hoe ver je sta je nog open voor die muziek?

Vergelijken met vroeger, sure. Maar toen stonden daar ook al namen als Jason Mraz, Amy McDonald, Lady Gaga, Black Eyed Peas en Milk Inc hoor naast 'spannende' namen als Kings Of Leon, Metallica, The Killers, The Prodigy en Kaiser Chiefs. Quatsch dus. Werchter is altijd al een festival geweest waar verschillende genres samen kwamen en met bands van verschillende grootte of kan iemand me zeggen wat Ghinzu, M. Ward of Metro Station vandaag de dag nog doen? :p

Toen Muse in 2000 op Werchter stond, was het ook geen grote of gevestigde naam.

Oké, nu we weer wat namen bijgekregen hebben (hopelijk een groot stuk van de onderkant) en we net iets over de helft zitten, maak ik even de tussentijdse balans op.

Donderdag
Must-see: Charlotte Gainsbourg
Graag zien: Elbow, Brockhampton, Ólafur Arnalds, Maribou State

Vrijdag
Must-see: The Cure, Janelle Monae, Kurt Vile, Weezer
Graag zien: Tool, Khruangbin, Jungle, Snarky Puppy, Whispering Sons, Kylie?

Zaterdag
Must-see: The Good The Bad and The Queen
Graag zien: All Them Witches? Florence?

Zondag
Must-see: New Order
Graag zien: Balthazar, Mac Demarco, Underworld?

Dus tot nu toe 7 must-sees, dat mogen er toch iets meer zijn ;-). Vooral de zaterdag en zondag zijn nog mager. En amper bands op de main stage. De donderdag begint een leuke undercard te krijgen, maar ik hoop dat daar nog wat leuks op de main verschijnt voor of na Pink, anders wordt het wel een vroeg einde van die openingsdag. Ik heb het gevoel dat de laatste namen een 'laatste drop pakket' had kunnen geweest zijn, al zet er vorig jaar in het échte laatste pakket wel nog een Noel Gallagher, Breeders, Post Malone, Parov Stelar bijzaten. Dus ik denk dat de volgende lading een stuk meer gewicht zal hebben.

Wil wel nog even zeggen dat de undercard er tot nu toe behoorlijk begint uit te zien, en eigenlijk strakker zit dan 95% van de festivals in 2019. Maar met zulke slappe headliners mag het toch nog ietsje meer zijn qua countergewicht. Heb het gevoel dat het goed komt hoor. Eén pakket met namen als die van uit het vorige 10-namen pakket, kan de lineup in er in een klap sterk doen uitzien, maar dan mogen die verwachte namen (Greta Van Fleet, Interpol, Christine, Vampire Weekend, dEUS, Thommy Yorke, isschien Chance The Rapper) er wel eens aan komen.

Het alternatief voor de pop op mainstage op donderdag wordt wat een 'Cactus'-achtige dag in de tenten blijkbaar, met Olafur Arnalds, Charlotte Gainsbourg en Elbow. Super voor mij, zeker in combinatie met Brockhampton (niet in mijn comfortzone, maar wil ik zeker wel live een kans geven) en de techno van Paul Kalkbrenner.

Maar... het geklaag dat er te weinig gitaarmuziek staat, kan ik zeker begrijpen. Hoor ik ook in onze 'Werchtergroep'. Nog kanshebbers genoeg natuurlijk om op de affiche te zetten zoals Interpol, Biffy Clyro, The Raconteurs, Parquet Courts, dEUS, Wolfmother, Greta Van Fleet, Richard Ashcroft, Liam Gallagher, Rolling Blackouts Coastal Fever, Frank Carter and the Rattlesnakes, Shame, Rival Sons, Papa Roach, Suede... Deze namen zouden er in principe gewoonweg allemaal kunnen staan. Laten we hopen op een meerderheid. Maar ze moeten wel eens bekend gemaakt worden natuurlijk...

Was alleszins een 'raar' pakket gisteren, zeker als je weet dat Pukkelpop maandag met de eerste namen komt...

Was alleszins een ‘raar’ pakket gisteren, zeker als je weet dat Pukkelpop maandag met de eerste namen komt…

Ik denk dat de organisatie liever een andere reeks had bekend gemaakt. De 2 weken stilte doet vermoeden dat er één en ander is misgegaan. Denk dat de volgende lading een mooie wordt.

Enne...een dagje bivakkeren in de Barn/KlubC (donderdag) is zeker prima, daar staan nu al prachtnamen. Maar dat zie ik niet het hele weekend zitten. ;-) Vandaar mijn hoop op wat moois op de main op zat/zon.

Dat ze maar een bar ín de tenten plaatsen komende editie, dan kan je ook daadwerkelijk binnen blijven hangen zonder opeens buitengesloten te worden als je bier haalt.

En hoewel het inderdaad een wat vreemd pakketje was gisteren, en ik inderdaad ook op nog een paar leuke gitaar acts hoop, zitten er ook hele gave dingen tussen inmiddels. Genoeg om mij elke dag een aantal leuke dingen te laten beleven. Was nog even de kat uit de boom aan het kijken qua line up, maar ben inmiddels echt wel overtuigd dat die combi er gaat komen!

Goed idee van mattman, even een overzichtje maken, hier is de mijne:

Donderdag
Must see:
Pink
Graag zien: Elbow
Wil het een kans geven: Brockhampton

Vrijdag
Must see:
Janelle Monáe, The 1975, Tool
Graag zien: BMTH, Snarky Puppy, Jessie Reyez, Kylie
Ook leuk: Tom Misch, Khruangbin, The Cure

Zaterdag
Must see:
Graag zien:
Mumford & Sons, Florence + The Machine, Barns Courtney, Clean Bandit, Miiles Kane

Zondag
Must see:
Parkway Drive, Ry X, Muse
Graag zien: Balthazar, De Staat, Mac Demarco

Die vrijdag gaan gegarandeerd nog wat clashes bij zitten helaas, ze hadden die acts wel iets beter mogen verdelen over t weekend wat mij betreft. Dan heb je meer kans om alles te zien! Voor mij is vooral de zaterdag dus nog wat karig. De donderdag wil ik nog niet te veel over zeggen want daar is nog het kleinste aantal acts bekend, heb dus nog hoop op een mooie undercard die dag. Pink maakt voor mij sowieso alles al goed die dag dus mij ga je niet horen klagen;)

Donderdag
Must see:
Brockhampton, Vance Joy
Graag zien: Elbow
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: P!nk, Bastille, Maribou State, Olafur Arnalds
Vrijdag
Must see: Weezer, Nothing But Thieves, Jungle
Graag zien: BMTH, The 1975, The Cure, TOOL,
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: Tom Misch, Khruangbin, kurt vile

Zaterdag
Must see: Florence and the machine
Graag zien: Mumford & Sons, TDCC, Miles Kane, Macklemore
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: The BLAZE, Aurora

Zondag
Must see: Mac DeMarco
Graag zien: Balthazar, De Staat, Muse
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is:: RY X, Tamino, New Order

EDIT: Voor mij maar 1 groep waar ik op dit moment echt al serieus naar uitkijk en dat is toch wel echt BROCKHAMPTON

Dat ze maar een bar ín de tenten plaatsen komende editie, dan kan je ook daadwerkelijk binnen blijven hangen zonder opeens buitengesloten te worden als je bier haalt.

En hoewel het inderdaad een wat vreemd pakketje was gisteren, en ik inderdaad ook op nog een paar leuke gitaar acts hoop, zitten er ook hele gave dingen tussen inmiddels. Genoeg om mij elke dag een aantal leuke dingen te laten beleven. Was nog even de kat uit de boom aan het kijken qua line up, maar ben inmiddels echt wel overtuigd dat die combi er gaat komen!
Je kan sinds vorig jaar pinten kopen van mobiele tappers in de 2 tenten. En ze zijn nog eens goed getapt ook.

Donderdag
Must see: -
Graag zien: Elbow, Brockhampton, Paul Kalkbrenner
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: Bastille

Vrijdag
Must see: TOOL, The Cure, Weezer, Khruangbin
Graag zien: Nothing But Thieves, Snarky Puppy, The 1975,
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: Kurt Vile, Kylie (als ze tijdens BMTH speelt, maar ga ik niet vanuit)

Zaterdag
Must see: Miles Kane
Graag zien: Macklemore, All them witches
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: Mumford & Sons, The Good The Bad and The Queen, Clean Bandit

Zondag
Must see: Muse
Graag zien: Balthazar, De Staat, Mac de Marco, New Order (en anders op LL)
Ook wel leuk, als er niets anders bezig is: Parkway Drive

donderdag
Must see: Brockhampton, Charlotte Gainsbourg
Graag zien: Ólafur Arnalds, Elbow, dEUS
Als er niets anders is: Paul Kalkbrenner, Maribou State

vrijdag:
Must see: The Cure, Tool, Janelle Monae, The 1975
Graag zien: Whispering Sons, Masego, Khruangbin
Als er niets anders is: Nothing But Thieves, Jessie Reyez, Kurt Vile & The Violators, Tom Misch, Bring Me The Horizon, Jungle

zaterdag:
Must see: /
Graag zien: All Them Witches, The Good, The Bad & The Queen, Florence + The Machine
Als er niets anders is: Alice Phoebe Lou, SYML, Miles Kane, The Blaze, Angèle, Mumford & Sons

zondag:
Must see: /
Graag zien: Balthazar, Parkway Drive, New Order, Mac DeMarco
Als er niets anders is: Laurel, Tamino, Ry X

Ry X is misschien wel de beste act die ik als openingsact is de ochtend heb gehad. Was een paar jaar geleden heerlijk wakker worden op de lowlands zondag. We stonden op 3 kwart van de tent en iedereen stond betoverd te kijken. Het is vanaf de eerste tot de laatste minuut muisstil.

Users who are viewing this thread