Albert Hammond Jr
Deze naam kwam toch wel als een verrassing, in positieve zin dat wel. We hebben de laatste jaren nog al solo projecten over de vloer gekregen, maar deze had ik niet verwacht. Hammond Jr kennen we natuurlijk van
The Strokes. De band is een van de meest invloedrijke bands uit de
New York area toen rond de 2000's indie/garagerock opnieuw leven werd ingeblazen. Dit tesamen met nog een aantal noemenswaardige bands als LCD Soundsystem, Interpol of Yeah Yeah Yeahs. Hammond Jr heeft toch wel een vrij indrukwekkende catalogus met naast 5 albums en 2 EPs van The Strokes ook nog is 4 albums, nu, en 1 EP als solo artiest. Aan die van The Strokes begin ik net als bij Jack White en The White Stripes, echter niet haha.
Beginnen doen we helemaal terug in 2006 waar hij zijn solo debuut viert onder de vorm van
Yours To Keep. Op het eerste gezicht zou je denken dat het album vrij kort van stof is met een tiental indie songs maar het album is vrij kleurrijk en de nummers hebben vaak verschillende layers qua zang en instrumentatie. Hammond Jr zoekt hier al vaak de rand op van tot waar indierock kan gaan en gaat hier soms wel over.
Favoriete nummers:
In Transit, Blue Skies en 101
Het volgende album
¿Cómo te llamas? oftwel What's Your Name? laat niet echt lang op zich wachten en verschijnt 2 jaar later in 2008. Deze plaat gaat al net iets meer terug in de richting van wat The Strokes deden, iets experimenteler, elektronischer lijkt het wel en iets meer terug grijpend naar rock dan naar indie. Op sommige nummers als GfC en Rocket wordt 't zelfs bijna punk terwijl op een nummer als Spooky Couch Hammond Jr je naar een soort droom wereld brengt, precies eentje die van
Sufjan Stevens kon geweest zijn ofso. Vrij divers album alweer en vind 't zelfs een tikkeltje beter als z'n debuut.
Favoriete nummers:
Bargain Of a Century, GfC, Victory at Monterey en Spooky Couch
In 2013 komt er een een EPtje
AHJ met een vijftal nummers op. Er staan wel een aantal fijne nummers op, en ligt denk ik een beetje tussen z'n eerste en tweede album qua sound. Beste nummer van de EP vond ik de opener,
St. Justice.
Het derde album, Momentary Masters vliegt eigenlijk in een rot vaart aan je voorbij. Daar waar Hammond Jr nog "z'n tijd nam" op z'n eerste twee albums, vliegt deze echt vooruit met 10 nummertje en 35 minuten ben je dan ook vrij snel bij het einde van het album. De sound is voornamelijk vrij rock met een aantal early 2000 sounds in verstoken (zie Born Slippy of Power Hunger qua instrumentatie). Caught By My Shadow is bv zo'n heerlijk tempo nummer, waar ik het eerder over had. Er zitten er zo nog een aantal tussen maar vond deze 't best haha.
Favoriete nummers:
Born Slippy, Caught By My Shadow en Don't Think Twice
Ten slotte komen we aan Hammond Jr's meest recente werk,
Francis Trouble. Het album werd een aantal weken geleden gereleased en zoals ik eerder al zei, heb ik 't nog maar 1x opgehad dus bij deze eindelijk is in depth beluisteren en letten op details geblazen. Net als op z'n vorige is ook dit album vrij kort, 10 nummers en wederom 35" lang.
DvsL is een heerlijke, op de rand van punk vond ik, opener. Daarna gaan we vrijwel weer richting indierock met nummers als Far Away Truth, Muted Beatings of Set To Attack. Stop and Go is ook weer zo'n vrij speciaal nummertje, screaMER met heerlijke instrumentatie. Strangers nog zo'n leuk en vrolijk indierock nummertje. Het album mag dan vrij kort zijn, vrijwel elk nummer zit er boenk op en dat gevoel had ik bij Momentary Masters iets minder. Dit is gewoon beter imo.
Favoriete nummers:
Muted Beatings, Set To Attack, screaMER en Strangers
Albert Hammond Jr is net zoals m'n vorig besproken Jack White echt een zeer getalenteerd man, niet alleen bij The Strokes maar z'n solo werk vind ik zeer de moeite. Hij is bij elke plaat die ik besproken heb, constant op zoek geweest naar nieuwe sounds en dat loont als je zo alles op een rijtje zet. Ik vind het echter zeer jammer, bijna schaamtelijk dat zo'n artiest met zo'n discografie
maar een halfuurtje krijgt... maar ja, niks aan te doen. Volgend jaar The Strokes is placeren als headliner à la Jack White dit jaar, Schuer?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=stNbm-q4ZZM[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=2ykJow7p4yM[/video]