Russ (14/97)
Vandaag gaan we wat dieper in op een van dé rijzende sterren in de
rap scene. Ik herinner me zelfs nog vorig jaar dat een vriendin me meevroeg voor een concert van hem want hij kwam 2x naar de Vooruit en verschoot me een hoedje toen ie een aantal maanden later opeens voor een show in
Vorst werd aangekondigd. Daarnaast waren er veel lovende woorden voor z'n passage in de Marquee op Pukkelpop vorig jaar.
België is meteen ook het eerste land buiten de VS waar hij zo populair is als daar. Die stijging valt te danken aan z'n singles
What They Want en
Losing Control van z'n debuut album,
There's Really a Wolf. Russ is echter al veel langer in the game dan je zou vermoeden, zo heeft hij naast dat album ook verschillende mixtapes waaronder Silence, Brain Dead en Pink Elephant het meest relevant zijn. Nu snap ik wel dat er verschillende mensen zijn die meteen denken van amai, een rapper op de main? Pass! Maar zo stond een aantal jaar geleden ook bv een Kendrick Lamar (2013), Wiz Khalifa (2012) en nog iets verder terug een jonge Kanye West (2006) op de main en kijk waar die allemaal zijn geraakt, right?
Voor dit tekstje hou ik het bij het debuut album denk ik. Z'n debuut album is meteen een kanjer van 20 nummers waarbij er 4 ervan al eerder werden gereleased door hem via Soundcloud. Z'n twee eerder besproken hits vallen hieronder maar ook Do It Myself en de derde single
Me You. De vrij
mellow trap beats zijn kenmerkend voor Russ die daar dan vrij
rustig bijna over heen rapt. Toch blijft het allemaal vrij lowkey bij Russ in vergelijking met z'n contemporaries als een Travis Scott, Tyler The Creator, Rae Sremmurd of Kendrick Lamar die met vrij stevige hooks en bars uit de hoek kunnen komen. Do It Myself is waarschijnlijk het nummer dat nog het hardst gaat, althans toen ik een aantal live beelden opzocht. I Wanna Go Down With You is dan weer een soort piano ballad zeg maar.
Emergency en
Pull The Trigger mogen dan vrij laat in de tracklist liggen, 2 fijne nummers wel. De eerste met een dikke R&B sound, de tweede met een stevig bass. Yuhhh
Ik moet wel zeggen dat na ik wat te hebben opgezocht dat het bij Russ vaak draait om
kwantiteit en niet over kwaliteit, zie bv het tekstje dat RW schreef bij hun artiestenbeschrijving. Bij dit album is dat niet anders. 20 nummers en 65" is lang en stevig maar het had minstens ook gewoon 10/12 nummers en 40" lang kunnen zijn waar elke track écht tot z'n recht komt. Er zitten, zoals hieronder in een lijstje vermeld, zeer fijne tracks tussen maar overall bevat dit te veel fillers en non tracks.
Favoriete nummers:
Me You, Do It Myself, Losin Control, Emergency, Pull The Trigger en MVP
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken op de gigantische mainstage van Werchter want van een echte hip hop show als Rae Sremmurd moeten we ons waarschijnlijk niet verwachten, de vette bars van Vince Staples zijn er ook niet echt.. Misschien valt hij qua stijl nog het beste te vergelijken met Roméo Elvis.. Al is die wél een monster live terwijl het bij Russ allemaal gecontroleerd over komt uit de filmpjes die ik heb gevonden.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=HCM73hqAkCo[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=soL8RFS8CVk[/video]