Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Erg mooie en enthousiaste beschrijving! Wil me hierdoor graag meer in haar gaan verdiepen. Tot ik er achterkwam dat ze tegelijk met The Last Internationale staat. Dan gaat mijn voorkeur uit naar deze lekkere bleusrockers zo vroeg op de dag.

Ik snap niet wat mensen in The Last Internationale zien, dat is toch gewoon een 13-in een dozijn bandje?

Ik snap niet wat mensen in The Last Internationale zien, dat is toch gewoon een 13-in een dozijn bandje?

Deels waar, origineel is het niet natuurlijk. Eerste keer op Pinkpop gezien en toch positief verrast. Nu ik het weer luister zitten er gewoon lekkere nummers tussen zoals Better Man. En aan het begin van een festivaldag hoef ik mijn muziek niet te gecompliseerd. Biertje erbij en beetje op en neer gaan met je hoofd. prima.

Sinds de timetable bekend is, heel veel naar RW bands aan het luisteren. Even een excitement top 15 maken:

01 Pearl Jam
02 Gorillaz
03 Eels
04 Alice In Chains
05 Arctic Monkeys (al zal die tegen dan wat gezakt zijn wegens al gezien op Best Kept Secret)
06 Albert Hammond Jr
07 At The Drive-In
08 The Vaccines
09 Nine Inch Nails
10 Queens Of The Stone Age
11MGMT
12 Jack White
13 Idles
14 Jack Johnson
15 The Killers

Tja, rock bestaat al een tijdje, dus hoe origineel kun je nog zijn? Maar hun sound is fijn, hun lyrics zijn goed en ze zijn in mijn ogen niet al te voorspelbaar of afgezaagd. Bovendien schijnen ze nogal een live-reputatie te hebben, dus dat wil ik wel eens zien. Ik ben geen enorme fan want ik ken ze nog maar net hoor, maar het zelfde geldt voor Susanne Sundfor, wat naar mijn mening ook een 13-in-een-dozijn-zangeresje is. Niet slecht, maar zeker niet heel origineel of vernieuwend. En dan past The Last Internationale toch meer in mijn straatje.

eloelo wrote:

maar het zelfde geldt voor Susanne Sundfor, wat naar mijn mening ook een 13-in-een-dozijn-zangeresje is. Niet slecht, maar zeker niet heel origineel of vernieuwend.

Ben ik het niet echt mee eens. Sundfor is nog Emma Bale niet hé. ;-) Ze is, misschien samen met misschien Kali Uchis en Idles, voor mij de mooiste (nu nog voor ons) onbekendere parel tussen te kleine(re) naampjes. Net omdat ze niet echt alledaags klinkt en er toch iets meer uitspringt dan pakweg The Last Internationale. Wat niet wegneemt dat die laatste ook prima kan zijn, en ik perfect begrijp waarom je op dat tijdstip van de dag daar gewoon heen zou gaan. Iedereen wint!

Dr. Hannibal wrote:

eloelo wrote:

maar het zelfde geldt voor Susanne Sundfor, wat naar mijn mening ook een 13-in-een-dozijn-zangeresje is. Niet slecht, maar zeker niet heel origineel of vernieuwend.

Ben ik het niet echt mee eens. Sundfor is nog Emma Bale niet hé.
1f609.svg
Ze is, misschien samen met misschien Kali Uchis en Idles, voor mij de mooiste (nu nog voor ons) onbekendere parel tussen te kleine(re) naampjes. Net omdat ze niet echt alledaags klinkt en er toch iets meer uitspringt dan pakweg The Last Internationale. Wat niet wegneemt dat die laatste ook prima kan zijn, en ik perfect begrijp waarom je op dat tijdstip van de dag daar gewoon heen zou gaan. Iedereen wint!

Nou ja precies, voor elk wat wils lijkt mij. Uiteindelijk is dit ook gewoon een kwestie van wat je smaak is en wat je gewend bent. Ik houd nogal van rockbandjes dus voor mij klinken singer-songwriter meisjes al snel als 13-in-een-dozijn. Maar als dat juist je genre is, heb je dat misschien eerder met het zoveelste rockbandje. Volgens mij gaan we allebei een prima weekend hebben :-D

Ik wil ze eigenlijk allebei graag zien. Keuze wordt waarschijnlijk eerst Susanne Sundfør en de 2e helft van The Last Internationale. Jammer dat ze overlappen wat mij betreft.

Ik wil ze eigenlijk allebei graag zien. Keuze wordt waarschijnlijk eerst Susanne Sundfør en de 2e helft van The Last Internationale. Jammer dat ze overlappen wat mij betreft.

Nu nog iemand die het allebei niks vindt en we hebben het rijtje compleet :wink:

Vooral nogal vroeg.
Peins dat ik die dag pas rond een uur of 3 op de wei ben.

Russ (14/97)

russ-okeechobee-2017-live-billboard-1548.jpg

Vandaag gaan we wat dieper in op een van dé rijzende sterren in de rap scene. Ik herinner me zelfs nog vorig jaar dat een vriendin me meevroeg voor een concert van hem want hij kwam 2x naar de Vooruit en verschoot me een hoedje toen ie een aantal maanden later opeens voor een show in Vorst werd aangekondigd. Daarnaast waren er veel lovende woorden voor z'n passage in de Marquee op Pukkelpop vorig jaar.
België is meteen ook het eerste land buiten de VS waar hij zo populair is als daar. Die stijging valt te danken aan z'n singles What They Want en Losing Control van z'n debuut album, There's Really a Wolf. Russ is echter al veel langer in the game dan je zou vermoeden, zo heeft hij naast dat album ook verschillende mixtapes waaronder Silence, Brain Dead en Pink Elephant het meest relevant zijn. Nu snap ik wel dat er verschillende mensen zijn die meteen denken van amai, een rapper op de main? Pass! Maar zo stond een aantal jaar geleden ook bv een Kendrick Lamar (2013), Wiz Khalifa (2012) en nog iets verder terug een jonge Kanye West (2006) op de main en kijk waar die allemaal zijn geraakt, right?

Voor dit tekstje hou ik het bij het debuut album denk ik. Z'n debuut album is meteen een kanjer van 20 nummers waarbij er 4 ervan al eerder werden gereleased door hem via Soundcloud. Z'n twee eerder besproken hits vallen hieronder maar ook Do It Myself en de derde single Me You. De vrij mellow trap beats zijn kenmerkend voor Russ die daar dan vrij rustig bijna over heen rapt. Toch blijft het allemaal vrij lowkey bij Russ in vergelijking met z'n contemporaries als een Travis Scott, Tyler The Creator, Rae Sremmurd of Kendrick Lamar die met vrij stevige hooks en bars uit de hoek kunnen komen. Do It Myself is waarschijnlijk het nummer dat nog het hardst gaat, althans toen ik een aantal live beelden opzocht. I Wanna Go Down With You is dan weer een soort piano ballad zeg maar. Emergency en Pull The Trigger mogen dan vrij laat in de tracklist liggen, 2 fijne nummers wel. De eerste met een dikke R&B sound, de tweede met een stevig bass. Yuhhh
Ik moet wel zeggen dat na ik wat te hebben opgezocht dat het bij Russ vaak draait om kwantiteit en niet over kwaliteit, zie bv het tekstje dat RW schreef bij hun artiestenbeschrijving. Bij dit album is dat niet anders. 20 nummers en 65" is lang en stevig maar het had minstens ook gewoon 10/12 nummers en 40" lang kunnen zijn waar elke track écht tot z'n recht komt. Er zitten, zoals hieronder in een lijstje vermeld, zeer fijne tracks tussen maar overall bevat dit te veel fillers en non tracks.
Favoriete nummers: Me You, Do It Myself, Losin Control, Emergency, Pull The Trigger en MVP

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken op de gigantische mainstage van Werchter want van een echte hip hop show als Rae Sremmurd moeten we ons waarschijnlijk niet verwachten, de vette bars van Vince Staples zijn er ook niet echt.. Misschien valt hij qua stijl nog het beste te vergelijken met Roméo Elvis.. Al is die wél een monster live terwijl het bij Russ allemaal gecontroleerd over komt uit de filmpjes die ik heb gevonden.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=HCM73hqAkCo[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=soL8RFS8CVk[/video]

Eerlijk: ik kende best weinig, zeg maar niks, van Russ. Terwijl de man inderdaad toch gewoon in Vorst staat. (En dat volgens Dansende Beren een erg goeie doortocht was).

Heb er eens snel doorgeskimd op Spotify en naar mijn gevoel is dit minder 'mijn' soort hip hop (al ben ik sowieso minder een notoire hiphop veelvraat). Maar aangezien je Romeo Elvis aanhaalde qua stijl is het misschien wel de moeite om z'n album serieus te beluisteren. Want die laatste vind ik wel top.

Samen met Rae Sremmurd een beetje een gekke main stage boeking. Al is het anno 2018 niet meer dan logisch dat deze acts een groot podium krijgen.

Ben Howard heeft net een nieuwe single gedeeld. Sterk nummer in de lijn van zijn 2e album. Ga dat zien mensen, wordt een hoogtepuntjenin de Barn.

Ben benieuwd welke kant dit op gaat. Zijn vorige plaat was donker maar nog wel erg toegankelijk.

Ik laat Russ lekker aan mij voorbij gaan. De tekst heeft mij niet overgehaald om alsnog te gaan kijken. Het zal dan een rustmomentje worden met een kijkje bij Curtis Harding, daarna doorlopen om te gaan zwijmelen bij Angus & Julia Stone.

Ik heb ook maar eens mijn looproute uitgestippeld en The Slope bands hierin meegenomen zoals het nu in de clashfinder staat. Nog even geen rekening gehouden met rust en eetmomenten dus er valt nog wat weg. Staan simpelweg een aantal bands tussen die ik moet zien! Al met al valt het mij heel erg mee hoeveel bands ik kan zien van mijn favoriete, alleen Noel Gallagher valt af.

Donderdag
Rival Sons (stukje) - Gang of Youths - Steven wilson - the vaccines - Alice in chains - Vince Staples - James Bay (je moet wat) - QOTSA - Stukje Marsmello om de tijd te vullen - Gorillaz

vrijdag:
Courteeners - Tom Walker - Air Traffic - The White Buffalo - The Kooks - Curtis Harding - Angus & Julia Stone - Snow Patrol - Wolf Alice - Franz Ferdinan - Isaac Gracie of Anderson Paak - The Killers

Zaterdag
The Struts - The Last internationale - Stereophonics - The breeders (stukje) - Stone Sour - MGMT - JAck Johnson - jack White - Pearl Jam

Zondag
Albert Hammond Jr - Equal idiots - Novastar - The Amazons - Kaleo - Eels - Idles - Nine inch Nails - Nick Cave & The bad Seeds - Fever Ray - Arctic Monkeys ter afsluiting

Ben benieuwd welke kant dit op gaat. Zijn vorige plaat was donker maar nog wel erg toegankelijk.

Hopelijk een wat minder toegankelijke plaat nog dan, zodat hij van AFAS naar Tivoli (of nog kleiner) gaat. Het is goud om die man voor een goed publiek te zien.

Gisteren The Magic Gang (die vrijdag nog bekend gemaakt werden) gezien als voorprogramma van The Wombats.

Niet veel speciaals, ongeïnspireerd, outdated en veel te voorspelbaar.
10 a 15 jaar geleden (toen Arctic Monkeys, The Kooks, The Killers, The Strokes, Maximo Park e.d. het van het waren) had dit misschien meer potentieel gehad.

Ook maar eens mijn route bepaald. Er zitten helaas toch de nodige clashes tussen. Sommigen overlappen elkaar niet direct, maar moet je je afvragen of het een haalbare kaart is (goede plek, kom je de tent nog in, enz).

Donderdag:
13.30-14.20 Gang Of Youths
15.00-16.00 Steven Wilson
16.40-17.40 Black Rebel Motorcycle Club
17.45-18.40 Alice In Chains
- Nog geen idee, The Script hoeft van mij niet zo, maar Vince Staples is ook niet mijn ding. Hopelijk nog iets leuks op The Slope, misschien Jade Bird.
21.30-23.15 Queens Of The Stone Age
00.15-01.45 Gorillaz

Vrijdag:
- Baal hier ontzettend van Wolf Alice op The Slope. Waarschijnlijk spelen zij 's avonds en dan is er al zo veel.
13.00-13.30 Courteeners
- Hopelijk The White Buffalo en Faces On TV ergens in de middag, verder weinig te zien.
16.15-17.15 First Aid Kit
18.15-19.15 Angus & Julia Stone
19.20-20.15 Snow Patrol
20.20-20.50 Ben Howard (als ik de tent nog in kom en jammer genoeg eerder weg voor een goede plek bij London Grammar)
21.15-22.30 London Grammar (helaas geen Franz Ferdinand)
23.30-01.00 The Killers

Zaterdag:
13.00-13.30 Angèle
13.45-14.20 Susanne Sundfør
14.25-14.45 The Last Internationale
15.20-16.20 Stereophonics
16.25-17.05 The Breeders
17.55-18.55 MGMT
19.55-20.15 Fleet Foxes (jammer genoeg eerder weg voor een goede plek bij Jack White)
20.40-22.10 Jack White
23.00-01.00 Pearl Jam

Zondag:
13.00-13.35 PVRIS
14.10-14.40 Novastar
15.00-15.30 Sigrid
15.45-16.45 Kaleo (helaas geen George Ezra)
17.25-18.25 Eels (helaas geen David Byrne)
19.10-20.10 Noel Gallagher's High Flying Birds
20.15-20.45 Nine Inch Nails (als ik de tent nog in kom, mocht die nog overeind staan, haha)
21.00-22.30 Nick Cave & The Bad Seeds
23.15-00.45 Arctic Monkeys (balen dat ik Fever Ray niet kan zien)

Users who are viewing this thread