Rock Werchter 2018 - Nieuws & Geruchten

Het enige wat ik best zuur vind is Triggerfinger en Gorillaz in clash. Ik denk dat ik dan een halfuur a 20 minuten Triggerfinger bij pak.
Had ze liever helemaal gezien. Maarja op Pinkpop ook bekeken. En de kans dat je ze weer kan zien is groter met die van Gorillaz...
Maar het blijft zonde voor deze rockliefhebber.

Al hebben ze het zondag best mooi gedaan! ?

Eels / David Byrne is voor mij een hartverscheurende keuze... Voorlopig programma

Donderdag:
13u-13u45: Rival Sons
13u45-14u20: Gangs of youth
15u-16u: Steven Wilson
16u-16u30: Vaccins
16u40-17u40: BRMC
21u30-23u15: QOTSA
00u15-01u45: Gorillaz
--> en misschien nog Keir, Tom Grennan en Jade Bird

Vrijdag:
13u-13u40: Dermont Kennedy
13u40-14u15: Tom Walker
16u15-17u15: First aid kit
17u15-18u15: Curtis Harding
18u15-19u15: Angus & Julia Stone
19u15-20u00: Snow Patrol
20u15- 21u: Ben Howard
21u15-22u30: London Grammer
--> eventueel White Buffalo en Sam Fender, sowieso Isaac Gracie

Zaterdag:
13u-13u30: The Strutss
13u45-14u10: Susan Sundorf
14u20-14u45: Last Internationale
15u20-16u20: Stereophonics
16u30-17u05: Breeders
18u35-19u50: Jack Johnson
19u55-20u30: Fleet Foxes
20u40 - 22u10: Jack White
23u00-01u00: Pearl Jam

--> eventueel Durand Jones

Zondag:
13u00-13u30: Albert Hammond jr.
14u10-15u10: Novastar
15u45-16u45: Kaleo
17u25-18u25: Eels
19u10-20u10: Noel Gallaegher
21u00-22u30: Nick Cave
23u15-00u45: Artic Monkes

--> eventueel nog Equal idiots, The Amazons, Idles,, Warbly Jets

Eels / David Byrne is voor mij een hartverscheurende keuze… Voorlopig programma

Donderdag:
13u-13u45: Rival Sons
13u45-14u20: Gangs of youth
15u-16u: Steven Wilson
16u-16u30: Vaccins
16u40-17u40: BRMC
21u30-23u15: QOTSA
00u15-01u45: Gorillaz
–> en misschien nog Keir, Tom Grennan en Jade Bird

Vrijdag:
13u-13u40: Dermont Kennedy
13u40-14u15: Tom Walker
16u15-17u15: First aid kit
17u15-18u15: Curtis Harding
18u15-19u15: Angus & Julia Stone
19u15-20u00: Snow Patrol
20u15- 21u: Ben Howard
21u15-22u30: London Grammer
–> eventueel White Buffalo en Sam Fender, sowieso Isaac Gracie

Zaterdag:
13u-13u30: The Strutss
13u45-14u10: Susan Sundorf
14u20-14u45: Last Internationale
15u20-16u20: Stereophonics
16u30-17u05: Breeders
18u35-19u50: Jack Johnson
19u55-20u30: Fleet Foxes
20u40 – 22u10: Jack White
23u00-01u00: Pearl Jam

–> eventueel Durand Jones

Zondag:
13u00-13u30: Albert Hammond jr.
14u10-15u10: Novastar
15u45-16u45: Kaleo
17u25-18u25: Eels
19u10-20u10: Noel Gallaegher
21u00-22u30: Nick Cave
23u15-00u45: Artic Monkes

–> eventueel nog Equal idiots, The Amazons, Idles,, Warbly Jets

Behoorlijk tight scedule! Mijn ervaring bij Werchter is dat het soms wel 10 \ 15 minuten duurt voordat je van bv Mainstage bij The Barn bent, ivm drukte. En dan wil je tussendoor nog eten en drinken. Na mijn eerste Werchter heb ik de ijdele hoop laten varen om aansluitende optredens volledig te kunnen zien. Al ben ik ook wel het type die liever wat rustiger aan doet en als ik daardoor een artiest mis die ik niet perse wil zien het niet zo erg vind. Een pilsje in de Apero is ook wat waard ;)

Zaken die opvallen:

- na vorige editie eindigt de donderdag terug later; Gorillaz tot 1.45u.
- nog geen uren bij de programmering van The Slope... ook het aantal acts verschilt daar van 4 (zaterdag) tot 5 (donderdag) tot 6 (vrijdag en zondag). Moeten er nog een klein aantal namen bijkomen dan? Ik denk het wel, daarom dat er ook nog geen uren bij staan.
- staan verrassend laag geprogrammeerd: Ben Howard, Post Malone, George Ezra, At the Drive In (stonden in 2016 nog derdelaatste op mainstage! Al is de plaats waar ze nu staan veel correcter vind ik)
- staan verrassend hoog geprogrammeerd: Petit Biscuit en blackwave. (niet veel bands zin om tegelijkertijd met Pearl Jam te spelen?) London Grammar, Romeo Elvis
- staan gewoon verrassend geprogrammeerd: Russ op mainstage en Franz Ferdinand in KluB C (?) (terwijl Franz Ferdinand toch een zalige mainstageband kan zijn in de late namiddag) / Wolf Alice, IDLES en Equal Iditos op The Slope (deze namen lijken groot voor het 'kleinste podium') / Jack Johnson op mainstage / Novastar op mainstage
- Pearl Jam 'slechts' twee uur, had twee uur en half verwacht
- QOTSA dan wel een uur en drie kwartier

De pijnlijkste clashes voor mij:
Eels vs David Byrne (zal het tweede worden want Byrne nog nooit gezien)
Noel Gallagher's high flying Birds vs Nine inch Nails (zal het tweede worden want ik zie Noel in april al in Vorst Nationaal)
kleine overlapping tussen The Breeders en Stereophonics (echt wel jammer dit) en tussen The Vaccines en Black Rebel Motorcycle Club

Zeer blij dat Nine Inch Nails en Nick Cave & the bad Seeds niet overlappen. Arctic Monkeys kan ik zo ook clashloos zien, een beetje onverwacht.
Goed dat Jack White, Gorillaz en Nick Cave ook anderhalf uur krijgen.
Goed dat MGMT, Byrne, NIN, Ben Howard en At the Drive In in the Barn staan.

Die vrijdag valt voor mij persoonlijk wel wat mager uit, op die manier wel wat tijd voor Karmeliet in de Apero of voor de voetbal.

Overwegend positief dus inzake het tijdschema.

Mooi.
Ik was echt bang voor een clash tussen NIN en Arctic Monkeys/ Nick Cave.
Ook leuk dat ze dit jaar weer lekker laat gaan op donderdag.

Prima tijdschema.

Ik vind deze clash NIN met Noell vervelender...

Fever Ray samen met AM doet mij vooral pijn. Als je NiN wil zien kun je Cave al skippen, achteraan staan heeft daarbij geen zin.

Let je even niet op, staan opeens de tijden online. Nou ja, prima blokkenschema lijkt mij. Er zijn voor mij persoonlijk bijzonder veel slots die precies op hun plaats vallen en mooier uitkomen dan ik had gehoopt, met NIN voor Nick Caven en AM voorop. Inderdaad, niet vooraan staan bij Nick Cave is erg jammer, maar helaas. Het vervelendste is dat daar gelijk de lastigste clash voor in de plaats komt, met Fever Ray en AM. En Triggerfinger/Gorillaz is ook jammer.

Verder weinig toe te voegen aan wat al gezegd is. Keuze voor podia verbaasd mij inderdaad ook soms (Wolf Alice, Franz Ferdinand) en het feit dat ze het zelf niet in een fatsoenlijk blokkenschema presenteren irriteert mij mateloos. Maar inhoudelijk prima tijdsschema.

Verder las ik nog iemand klagen over de kans Steven Wilson te missen vanwege de drukte om binnen te komen donderdag. Hoe realistisch is dat? Bij The Hive kun je toch gewoon woensdag avond al je tentje opzetten en donderdag op tijd in de rij gaan staan?

Verder las ik nog iemand klagen over de kans Steven Wilson te missen vanwege de drukte om binnen te komen donderdag. Hoe realistisch is dat? Bij The Hive kun je toch gewoon woensdag avond al je tentje opzetten en donderdag op tijd in de rij gaan staan?

Dat gaat makkelijk dan. Je kan zelfs je festival bandje(althans dat kon vorig jaar) al op de Hive Camping halen(ik kreeg hem bij ingang naar de camping al zelfs vorig jaar). Vorig jaar waren wij rond half 2 binnen nadat we rond half 12 in de rij zijn gaan staan. Had vooral te maken met het feit dat die poortjes een stuk later open gingen volgens mij. Maar 3 uur hoor je, mits je op tijd gewoon gaat staan, makkelijk te kunnen halen.

Hoelang wacht je meestal dan voor de ingang? Toch geen 2 uur?

Bij The Hive op woensdag wel!

Bij het festivalterrein op donderdag heb ik vrijwel altijd rustig door kunnen lopen. Behalve vorig jaar niet, maar ook maar kwartier gewacht ofzo. En dat was begin van de middag.

Vorig jaar op de donderdag er anderhalf uur over gedaan om bij de poort binnen te komen (rond 15 uur). En ook de dagen daarna duurde het lang.

Fever Ray samen met AM doet mij vooral pijn. Als je NiN wil zien kun je Cave al skippen, achteraan staan heeft daarbij geen zin.

Ik vind jouw opmerkingen vaak erg juist, maar hier ben je toch een beetje aan het overdramatiseren, @eloelo. :) NiN en Cave overlappen helemaal niet, er zitten 10 minuten tussen. Als je een tiental minuutjes voor het einde van NiN vertrekt, heb je dus 20 minuten om naar de voorkant van de main stage te stappen. Zal zeker wel lukken om een goeie plek te verkrijgen. Het helpt dat Nick Cave nog geen Foo Fighters is hé. Of wat zou jij doen na NiN, Nick Cave letterlijk niet gaan zien? Ik ben trouwens erg blij met de prominente plek van Cave op het affiche. Een anderhalf uur in de schemering, eindigend in het donker. Kijk ik enorm naar uit.

Want ik ben het wel eens: tijdens Cave moet je vooraan staan, tenminste voor de PA toren. Heb nu m'n route eens uitgestippeld, en ik kom op dit:

Donderdag:
Veel gitaarmuziek, zij het proggy met mr. Wilson of grungy met Alice In Chains. Die laatste was de vorige keer wel lichtjes saai, maar wil ze gerust nog eens een kans geven want ze hebben toch genoeg lekkere nummers gemaakt. Blij dat BRMC in de Barn staat ook. Dan met Vince Staples de nodige afwisseling, en het stukje dat ik op Pukkelpop zag deed met naar meer verlangen, toch een performer. Doet me plezier dat Queens Of The Stone Age een prachtige spot gekregen heeft in het donker en lekker lang. En dan moet Gorillaz nog komen, voor de eerste keer ooit (!) op een Belgisch festival. Prachtige dubbel headliner.

Gang Of Youths > Kali Uchis > Steven Wilson > Black Rebel Motorcycle Club > Alice In Chains > Vince Staples > Queens Of The Stone Age > Gorillaz

Vrijdag
Wat op papier een zwak dagje was valt nu nog wel mee, maar het helpt dat ik The Killers best wel tof vind. Ben Howard is meer en meer een must see geworden, nadat ik een paar livebeelden van 'm zag. Daarna proberen naar Franz Ferdinand te gaan, maar dat is verre van een 'must', heb ze nu wel genoeg gezien dat ik ze weleens zou kunnen missen. Anderson.Paak is wél verplichte kost! Geweldige boeking van Werchter en ik weet zeker dat dit één van de hoogtepunten van het festival zal worden. Da's gewoon de nieuwe Prince, maar dan eentje achter een drumstel. Verder misschien ook nog Faces on TV proberen meepikken, op de Slope. Wel jammer dat dat mijn eerste act is voor die dag... als iemand me een act die voor 17u speelt kan aanraden, shoot maar.

Faces On TV > Angus & Julia Stone > Chvrches > Ben Howard > Franz Ferdinand > Anderson.Paak &TFI > The Killers

zaterdag
De rockdag... en de eerste met een vervelende clash: Fleet Foxes en Jack White. Ben enorme fan van allebei. Ik denk dat ik het ga houden op een stukje Fleet Foxes en daarna naar Jack White gaan, aangezien ik de laatste tijd weer erg geniet van z'n nieuwe plaat én ik zijn passage in 2012 echt geweldig vond. Verder zijn The Breeders ook omcirkeld, de zusjes Deal stralen een soort natuurlijk aura van spelplezier uit en ik hoop op/verwacht een goede show. Verder ook nog MGMT een herkansing geven aangezien die laatste plaat echt goed was en vooraan gaan staan bij Susanne Sundfor. Pearl Jam is tenslotte een prima afsluiter, veel gezien al maar meestal wel goed qua show en setlist. En Eddie Vedder is 'ne crème' van een performer.

Susanne Sundfor > The Breeders > MGMT > Fleet Foxes (stuk)> Jack White > Pearl Jam

zondag
D-day! Dit blijft waarschijnlijk m'n mooiste Werchterdagje ooit, zelfs met Eels, Noel Gallagher en Fever Ray die clashen. Jammer dus dat het de zondag is, al kan ik er nu wel mooi al m'n energie uitknijpen. :) Misschien begin ik al met Albert Hammond Jr., al is dat wel erg vroeg en speelt hij wel erg kort. Dan misschien een uurtje Novastar aan de main, de man heeft wel enkele Belpop classics op zijn naam. Na misschien NAO nog mee te pikken naar David Byrne, een grote held van mij. Eels moeten missen doet pijn, maar het feit dat die op de main staan maar de keuze minder moeilijk. Daarna Nine Inch f&#"ing Nails, die de Barn komen slopen (sorry Parov), waar ik een 5 tal minuutjes vroeger zal vertrekken om een goede plek te scoren voor de Cavemeister en zijn Bad Seeds. Daarna zal ik nog beslissen of ik ga kiezen tussen de weird (Fever Ray) of de Monkeys. TOPDAG.

Albert Hammond Jr > Novastar > NAO > David Byrne > Nine Inch Nails > Nick Cave & The Bad Seeds > Arctic Monkeys / Fever Ray

Maar de laatste 10 minuten van een optreden skippen is ook een beetje zonde. Mis je precies het hoogtepunt.

Maar de laatste 10 minuten van een optreden skippen is ook een beetje zonde. Mis je precies het hoogtepunt.

Niet te letterlijk nemen he. ? Bedoel gewoon ietsje vroeger vertrekken om de grote uitloop te vermijden. Doe ik trouwens ook altijd bij een headlinershow, om zo sneller bij de bussen te geraken. Op dat ene nummer zal het niet aankomen.

Nou ik heb mijn spoorboekje ook maar in elkaar geknutseld.

Donderdag
13.30 - 14.20 Gang Of Youths
15.00 - 16.00 Steven Wilson
16.00 - 17.00 The Vaccines
17.40 - 18.40 Alice In Chains
19.30 - 20.30 Vince Staples
21.30 - 23.15 Queens Of The Stone Age
00.15 - 01.45 Gorillaz

Vrijdag
13.00 - 13.40 Dermot Kennedy
14.10 - 15.10 Air Traffic
15.50 - 16.50 The Kooks
17.15 - 18.15 Curtis Harding
18.15 - 19.15 Angus & Julia Stone
19.15 - 20.15 Snow Patrol
20.15 - 21.15 Ben Howard

21.15 - 22.15 Franz Ferdinand
22.15 - 23.25 Anderson. Paak
23.30 - 01.00 The Killers

Zaterdag
15.20 - 16.20 Stereophonics
17.05 - 17.55 STIKSTOF
17.55 - 18.55 MGMT
19.55 - 21.05 Fleet Foxes
20.40 - 22.10 Jack White
23.00 - 01.00 Pearl Jam

Zondag
13.00 - 13.30 Albert Hammond Jr.
14.00 - 15.00 Post Malone
15.45 - 16.45 Kaleo
17.25 - 18.25 Eels
19.10 - 20.10 Noel Gallagher's High Flying Birds
21.00 - 22.30 Nick Cave And The Bad Seeds
23.15 - 00.45 Arctic Monkeys

Het aantal clashes is voor mij gelukkig niet zo groot. Eels/David Byrne, Fleet Foxes/Jack White en Nick Cave/Roméo Elvis zijn jammer, maar keuzes kunnen snel gemaakt worden. De acts van The Slope heb ik nog niet meegerekend btw. Verder vind ik het op vrijdag klote dat ik eigenlijk pas vanaf de avond echt dingen wil zien, maar dat dan wel steeds alles gelijk achter elkaar is. Ach, al met al valt het me allemaal reuze mee, en ga ik een aantal geweldige festivaldagen tegemoet. Eindelijk Nick Cave, eindelijk Jack White, eindelijk Pearl Jam, eindelijk Queens of the Stone Age!

Joepie, sinds een aantal dagen ben ik er ook dit jaar weer 4 dagen bij! :D Heb 't de laatste dagen ook vrij druk gehad dus vanaf morgen komen er waarschijnlijk weer dagelijks wat artiesten op je scherm om te leren kennen! Ik moet eerlijk bekennen nu dat ik 't uurschema uit is, dat er eigenlijk weinig clashes zijn, terwijl het wel een van de beste programma's is van de laatste jaren vind ik. Ik weet nog dat ik 2 jaar geleden letterlijk van hot naar her liep bijna om zoveel mogelijk gezien te hebben en omdat 't allemaal dingen waren die ik écht wilde zien! Vrijdag heb ik bv vrij laat pas iets wat ik wil zien (The Kooks of First Aid Kit).

Iets wat ik vorig jaar zeer hard heb gemerkt, omdat ik vaak al vroeg op was en gewoon al richting terrein trok, was dat als je rond de middag gaat aanschuiven voor de ingang dat 't niet langer als 10/15 minuten duurt om binnen te geraken. Ik denk dat de menigte pas écht komt tussen 1 en 3 en als je dan staat aan te schuiven dan kan het letterlijk een uur duren, ja. Denk dat ik dat vorig jaar ook zo heb geschreven in m'n verhaaltje vlak na het festival.

Joepie, sinds een aantal dagen ben ik er ook dit jaar weer 4 dagen bij!
1f600.svg
Heb ’t de laatste dagen ook vrij druk gehad dus vanaf morgen komen er waarschijnlijk weer dagelijks wat artiesten op je scherm om te leren kennen! Ik moet eerlijk bekennen nu dat ik ’t uurschema uit is, dat er eigenlijk weinig clashes zijn, terwijl het wel een van de beste programma’s is van de laatste jaren vind ik. Ik weet nog dat ik 2 jaar geleden letterlijk van hot naar her liep bijna om zoveel mogelijk gezien te hebben en omdat ’t allemaal dingen waren die ik écht wilde zien! Vrijdag heb ik bv vrij laat pas iets wat ik wil zien (The Kooks of First Aid Kit).

Iets wat ik vorig jaar zeer hard heb gemerkt, omdat ik vaak al vroeg op was en gewoon al richting terrein trok, was dat als je rond de middag gaat aanschuiven voor de ingang dat ’t niet langer als 10/15 minuten duurt om binnen te geraken. Ik denk dat de menigte pas écht komt tussen 1 en 3 en als je dan staat aan te schuiven dan kan het letterlijk een uur duren, ja. Denk dat ik dat vorig jaar ook zo heb geschreven in m’n verhaaltje vlak na het festival.

Ja, wij gaan ook steeds voor de eerste groep het podium betreedt naar de weide, wachttijden vallen dan enorm goed mee. En dit jaar wil ik bv. ook Rival Sons, Courteeners, The Struts en Albert Hammond Jr. zien, dus ik zal er elke dag weer vroeg te vinden zijn!

Vraagje. De laatste keer dat ik er was, was 2014. Toen stonden er nog heerlijke (betaalbare) eet en drink kraampjes langs de weg tussen de camping en het terrein. Ik las daar in het verleden gedoe over, zijn die kraampjes inmiddels verleden tijd of zijn die er nog steeds? Of is het afwachten hoe het dit jaar gaat uitpakken?

Iemand een idee waarom de uren van de Slope nog niet bekend zijn?
Eh, ik denk dat er nog acts moeten komen, eentje voor donderdag en twee voor zaterdag. Een andere rede kan ik niet meteen bedenken.

Users who are viewing this thread