Rock Werchter 2017 - Nieuws & Geruchten

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik ken niet veel van de Belgische namen (behalve Soulwax) en sowieso weinig van de jongere acts (tis de leeftijd), maar ik weet zeker dat er tussen zitten die me gaan bevallen. Er is toch genoeg keuze om het iedereen naar de zin te maken? En voor degene die met de momenteel bekende line-up niet uit de voeten kan heb ik maar 1 welgemeend advies: ga aub niet naar Werchter en sluit je op in je kamer met een afspeellijstje met jouw beperkte muzieksmaak.

Dit vind ik toch wel een zwakke opmerking hoor. Dit heeft niets met een al dan niet beperkte smaak te maken, maar veel meer met het feit dat veel van deze bands op veel kleinere (en goedkopere) festivals ook te vinden zijn. Zoals de meesten die kritiek uiten hier aanhalen: kleinere, beginnende acts horen zeker thuis op Werchter, maar niet in de mate zoals die nu worden geprogrammeerd. Een zeer terechte opmerking van Everyknight: daarom heb je op Pukkelpop zoveel tenten, zodat je net heel veel opkomend talent kan gaan programmeren. Maar van een festival als Werchter, met amper 3 podia, verwacht je gewoon een andere manier van programmeren.

Tijden veranderen, en misschien is het tegenwoordig niet meer haalbaar om eenzelfde programmatie als enkele jaren geleden te garanderen, maar je kunt toch niet gaan ontkennen dat de gevestigde waarden dit jaar zeer minder prominent aanwezig zijn dan andere jaren. En ja, dat levert kritiek op. Maar goed, ik zal dan misschien wel één van deze mensen zijn die zich met zijn beperkte muzieksmaak gaat opsluiten tijdens Werchter :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.397
9.156
Het volgende pakketje namen (morgen) mag inderdaad echt wel eens wat gevestigde namen aan de buik van de affiche toevoegen.

Het leuke aan RW vind ik het uitpluizen van een aangekondigde band's back catalogus. Zo heb ik al platen van Death Cab For Cutie en PJ Harvey ontdekt. En het probleem is dat er nu inderdaad opvallend veel bandjes zijn met hoogstens 2 albums maar die wel heel hoog staan. Zo'n Royal Blood is leuk, maar daar mag wel nog een grotere act tegenover staan.
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.517
2.042
Kachelle wrote:
Net op stubru: morgen om 16u nog 1 nieuwe naam.


Zeker goed gehoord?
Vermits er niks op de site gekomen is tot nu toe morgen nog 1 a 2 bij en een opsomming van de week, volgende vrijdag terug internationaal gaan. Hopelijk ook een podiumindeling.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.035
368
Morgen dan Netsky of Triggerfinger om de week van eigen kweek mee te eindigen?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Maar goed, ik zal dan misschien wel één van deze mensen zijn die zich met zijn beperkte muzieksmaak gaat opsluiten tijdens Werchter
+1 Zit in hetzelfde schuitje dan :(

Kom op, zet op zaterdag nog Frank Turner & Sum 41 en het hek is helemaal van de dam, ik bedoel.. Cool, hé zo punk/rock maar het hoeft echt geen ganse dag en moest er nu nog wat leuks in de tenten te zien zijn dan kun je nog zeggen maar let's be honest Machine Gun Kelly? Charli XCX? J bernadt als opvulling is goed enzo maar ik dacht dat we enkel het meest bekende/succesvolle sideproject van Balthazar gingen zien op de wei namelijk Warhaus? Kwalitatief cava hé maar ik verwacht gewoon wat meer van een "major" ..
Vrijdag is ronduit zwak. Hoe je het ook draait of keert, naast Radiohead en Oscar & The Wolf telt die dag geen grote gevestigde namen..

Hoeveel vette acts heeft RW nu al laten schieten? Pixies, Kurt Vile, Justice, Phoenix, Franz Ferdinand, Moderat, Trentemoller.. Dan zwijg ik nog over mogelijks The xx, Bon Iver, Frank Ocean, Ryan Adams, London Grammar etc
Net zoals BKS ontbreekt ook op RW een beetje de middenmoot of het moet echt alles hebben opgespaard voor op het einde alles leeg te knallen..
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.517
2.042
Rock Torhout wrote:
Maar goed, ik zal dan misschien wel één van deze mensen zijn die zich met zijn beperkte muzieksmaak gaat opsluiten tijdens Werchter

+1 Zit in hetzelfde schuitje dan
1f641.svg


Kom op, zet op zaterdag nog Frank Turner & Sum 41 en het hek is helemaal van de dam, ik bedoel.. Cool, hé zo punk/rock maar het hoeft echt geen ganse dag en moest er nu nog wat leuks in de tenten te zien zijn dan kun je nog zeggen maar let’s be honest Machine Gun Kelly? Charli XCX? J bernadt als opvulling is goed enzo maar ik dacht dat we enkel het meest bekende/succesvolle sideproject van Balthazar gingen zien op de wei namelijk Warhaus? Kwalitatief cava hé maar ik verwacht gewoon wat meer van een “major” ..
Vrijdag is ronduit zwak. Hoe je het ook draait of keert, naast Radiohead en Oscar & The Wolf telt die dag geen grote gevestigde namen..

Hoeveel vette acts heeft RW nu al laten schieten? Pixies, Kurt Vile, Justice, Phoenix, Franz Ferdinand, Moderat, Trentemoller.. Dan zwijg ik nog over mogelijks The xx, Bon Iver, Frank Ocean, Ryan Adams, London Grammar etc
Net zoals BKS ontbreekt ook op RW een beetje de middenmoot of het moet echt alles hebben opgespaard voor op het einde alles leeg te knallen..
Denk dat vele van deze acts hoge spots vroegen maar niet in een tent wilden staan en daarom ergens anders naartoe zijn. Het zijn immers ook allemaal evenementen onder dezelfde vlag. dat monopolie dat Live Nation heeft op de markt is nergens goed voor. Ze plaatsen overal zo een naam louter om het geld binnen te rijven.
 

pretparkfan

Gouden Tip
22 jan 2016
279
0
Week van de eigen kweek? Ze hadden het beter de week van de eigen vergeet-me-nietjes genoemd... Tijd voor weer grote, internationale namen volgende week!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.464
6.897
Net beide even geluisterd en vind J. bernardt best oke. Eindelijk een leuke Belgische artiest! Vuurwerk, wederom, niet mijn ding.

Als niet Radiohead fan is die vrijdag voor mij wel mager. Enkel Nathaniel Rateliff en kaleo die ik echt wil zien en die zijn ook niet zo heel bijzonder. Rest wel een paar leuke bandjes om bij te kijken (future Islands, Royal blood en ik wil Radiohead ook wel eens zien om te kijken of de ophemeling terecht is). Maar gezien het geld dat het kost verwacht ik toch wel iets meer van kaliber op vooral deze dag. Ik mis de namen als Courtney Barnett, Iggy Pop, Daugther, Beck, PJ Harvey, Guy Garvey, New Order, Robert Plant en Beirut om maar wat van vorig jaar te noemen.
 

boogiewood

Playlistbediener
2 feb 2017
12
0
Pfff. Stel je voor dat het echt slecht weer is. Dan zitten we tot 19u00 met een half leeg terrein... En scheuren ze hun broek nogmaals. Hoop echt dat de laatste namen de boel wat kunnen opfrissen. Er zijn jaren geweest dat je internationaal zag dat het allemaal wat minder was, maar wat RW dit jaar allemaal links laat liggen... Niet normaal. Fingers crossed...
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.423
653
Maar dan stel ik me wederom dezelfde vraag: waar was deze kritiek toen de dagopeners in de tenten naar weinig klinkende namen als Samm Henshaw, Barns Courtney, Fufanu, Kuroma of Jonny Lange luisterden? Als er dan toch acts voor halflege tenten moeten spelen kan je net zo goed voor de goedkoopste optie gaan. En die Belgen hebben een pak meer bekendheid dan bovenstaande namen.

Dat de daginvulling voorlopig nog ietwat matig lijkt, daar kan ik me wel in vinden. Maar het ziet er ook naar uit dat we op vrijdag, zaterdag en zondag nog een pak tentnamen missen. Juist die plekken waar de namen stonden die iedereen hier citeert. Afgaande op de volgordes op de site hebben de Belgische namen deze week de onderste rij van de poster dik aangevuld, wat betekent dat we de komende weken nog 20-25 internationale namen krijgen die de buik van de affiche zullen aanvullen (alsook die paar ontbrekende toppers). En er is nog meer dan genoeg dat we momenteel absoluut nog niet kunnen uitsluiten: Kasabian, The Weeknd, The Killers, Biffy Clyro, A Tribe Called Quest, Run The Jewels, Father John Misty, Wilco, Spoon, Royksopp, Belle & Sebastian, Sohn, Warpaint, Cage The Elephant, Nicolas Jaar, Foster The People, Slowdive, ...

Of in andere woorden: laten we de kritiek nog even sparen. Er is op dit moment nog geen reden om de hoop op te geven en het mag duidelijk zijn dat ze voor een andere aanpak kiezen qua aankondigen dan de voorbije jaren. Met nog 5 à 6 namen te gaan per dag kan de affiche er op 17 maart al totaal anders uitzien. Moest de affiche na 90% nog steeds niet beter ogen, dan zal ik uiteraard ook wel anders klinken.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.072
667
En er is nog meer dan genoeg dat we momenteel absoluut nog niet kunnen uitsluiten: Kasabian, The Weeknd, The Killers, Biffy Clyro, A Tribe Called Quest, Run The Jewels, Father John Misty, Wilco, Spoon, Royksopp, Belle & Sebastian, Sohn, Warpaint, Cage The Elephant, Nicolas Jaar, Foster The People, Slowdive, …
Dat is toch een rijtje om je vingers bij af te likken... Kom maar door, zou ik zeggen! Kan toch haast niet anders of hiervan gaan er nog zo'n 7 à 8 van aangekondigd worden?
 

YFKTA

Playlistbediener
15 dec 2016
48
0
Kereltje wrote:
En er is nog meer dan genoeg dat we momenteel absoluut nog niet kunnen uitsluiten: Kasabian, The Weeknd, The Killers, Biffy Clyro, A Tribe Called Quest, Run The Jewels, Father John Misty, Wilco, Spoon, Royksopp, Belle & Sebastian, Sohn, Warpaint, Cage The Elephant, Nicolas Jaar, Foster The People, Slowdive, …


Dat is toch een rijtje om je vingers bij af te likken… Kom maar door, zou ik zeggen! Kan toch haast niet anders of hiervan gaan er nog zo’n 7 à 8 van aangekondigd worden?
Let's pray
 

robin78

Randprogramma
28 nov 2013
204
0
Toch denk ik dat er nog namen komen die tot nu toe nergens bekend zijn gemaakt. Artiesten die in september met nieuw album komen en daarbij nog even paar grote festivals mee pikken. Vorige keer melden ze ook dat ze nog in onderhandeling waren met sommige artiesten. Kan natuurlijk ook zijn over de spot van een bepaalde artiest. Je kunt een grote artiest als sub of 2 voor de Headliner plaatsen maar je kunt ze bijvoorbeeld ook een tent laten afsluiten
 

robin78

Randprogramma
28 nov 2013
204
0
Maar ja paar jaar geleden wisten we zeker dat in jubileumjaar nog wat toppers zouden bijkomen en in plaats daarvan stond er ineens Paulo nuttini voor Arctic monkeys
 

koenbah

Campingartiest
7 mrt 2014
74
4
Na al het geklaag van de afgelopen weken hier heb ik vanavond eens een luistersessie ingelast. Ik ben echt 3 keer zo enthousiast geworden na het luisteren van allerlei nieuwe dingen die ik inderdaad helemaal nog niet kende. Benjamin Clementine, Warhola, Zesde Metaal, J. Bernardt, Frank Carter, Tourist Le MC... Ik ga het allemaal checken op de wei of in de tenten.

Het was heel tof hoor, de afgelopen jaren met mooie dagopvulling, en veel gevestigde namen, maar ik heb heel veel zin om al dit nieuw klein grut te ontdekken. Zo stond ik ooit in halflege tenten naar Bloc Party, Gaslight Anthem, Fleet Foxes, Death cab for cutie, Ben folds, CC Smugglers, Nathaniel Rateliff etc te kijken. Wat het extra gaaf maakt is dat die bands een beetje dichter bij je komen staan omdat je het daar ontdekt hebt, zonder dat je er van tevoren al naar hebt uitgekeken om die speciale, bekendere act te zien.

Ik hoop dat er komende weken ook nog wel wat grotere acts bijkomen, al is het maar om het gemekker hier wat stil te krijgen.
Dit wordt mijn tiende Werchter op rij (12 in totaal) en waar ik wellicht het meest blij mee ben is dat er een hele groep headliners staat die ik de afgelopen jaren niet of één keer voorbij heb zien komen (Die kwelende broers Followil neem ik dan maar voor lief dit jaar). Als ze het nog presteren om Manic Street Preachers en Jamiroquai weg te zetten tussen de nog aan te kondigen gevestigde namen, weet ik zeker dat ik met heel veel zin weer richting Werchter rij deze zomer.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.523
823
Het was heel tof hoor, de afgelopen jaren met mooie dagopvulling, en veel gevestigde namen, maar ik heb heel veel zin om al dit nieuw klein grut te ontdekken. Zo stond ik ooit in halflege tenten naar Bloc Party, Gaslight Anthem, Fleet Foxes, Death cab for cutie, Ben folds, CC Smugglers, Nathaniel Rateliff etc te kijken. Wat het extra gaaf maakt is dat die bands een beetje dichter bij je komen staan omdat je het daar ontdekt hebt, zonder dat je er van tevoren al naar hebt uitgekeken om die speciale, bekendere act te zien.

halflege tent bij Bloc Party? gaat dan denk ik niet over 2013. Stond toen barstens en barstens vol
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken