Ik ken niet veel van de Belgische namen (behalve Soulwax) en sowieso weinig van de jongere acts (tis de leeftijd), maar ik weet zeker dat er tussen zitten die me gaan bevallen. Er is toch genoeg keuze om het iedereen naar de zin te maken? En voor degene die met de momenteel bekende line-up niet uit de voeten kan heb ik maar 1 welgemeend advies: ga aub niet naar Werchter en sluit je op in je kamer met een afspeellijstje met jouw beperkte muzieksmaak.
Dit vind ik toch wel een zwakke opmerking hoor. Dit heeft niets met een al dan niet beperkte smaak te maken, maar veel meer met het feit dat veel van deze bands op veel kleinere (en goedkopere) festivals ook te vinden zijn. Zoals de meesten die kritiek uiten hier aanhalen: kleinere, beginnende acts horen zeker thuis op Werchter, maar niet in de mate zoals die nu worden geprogrammeerd. Een zeer terechte opmerking van Everyknight: daarom heb je op Pukkelpop zoveel tenten, zodat je net heel veel opkomend talent kan gaan programmeren. Maar van een festival als Werchter, met amper 3 podia, verwacht je gewoon een andere manier van programmeren.
Tijden veranderen, en misschien is het tegenwoordig niet meer haalbaar om eenzelfde programmatie als enkele jaren geleden te garanderen, maar je kunt toch niet gaan ontkennen dat de gevestigde waarden dit jaar zeer minder prominent aanwezig zijn dan andere jaren. En ja, dat levert kritiek op. Maar goed, ik zal dan misschien wel één van deze mensen zijn die zich met zijn beperkte muzieksmaak gaat opsluiten tijdens Werchter