Rock Werchter 2016 - Geruchten

Ik zie 1 groot probleem met betrekking tot de genoemde headlineropties: donderdag sluit altijd af met een party act. Dit omdat vrijdag nog een werkdag is, en het voor de dagjesmensen dus interessanter wordt als de headliner tegen middernacht in plaats van tegen 2 uur eindigt. Ik ga ervan uit dat heel de constructie met Pearl Jam en de afsluiter reeds geregeld was, en dat die afsluiter nu dus een hindernis vormt bij het boeken van nieuwe headliners. Zowel Radiohead als Springsteen doen namelijk zelden festivals, en zijn hierin ook heel kieskeurig. Ik kan me absoluut niet inbeelden dat een van die twee akkoord gaat met een niet-afsluitende spot.

Zowel Radiohead als Springsteen doen namelijk zelden festivals, en zijn hierin ook heel kieskeurig. Ik kan me absoluut niet inbeelden dat een van die twee akkoord gaat met een niet-afsluitende spot.

Maar in principe is die headliner act tot middernacht toch het plekje van Rock Werchter die dag. Denk echt niet dat ze daar moeilijk over gaan doen als er daarna nog een party act komt voor de weekendmensen. Kan wel zo zijn dat ze dan niet gewend zijn om rekening te houden met een act die na hun speelt. Dat zou een probleem kunnen opleveren met het op en afbouwen.

Kereltje wrote:
Zowel Radiohead als Springsteen doen namelijk zelden festivals, en zijn hierin ook heel kieskeurig. Ik kan me absoluut niet inbeelden dat een van die twee akkoord gaat met een niet-afsluitende spot.

Maar in principe is die headliner act tot middernacht toch het plekje van Rock Werchter die dag. Denk echt niet dat ze daar moeilijk over gaan doen als er daarna nog een party act komt voor de weekendmensen. Kan wel zo zijn dat ze dan niet gewend zijn om rekening te houden met een act die na hun speelt. Dat zou een probleem kunnen opleveren met het op en afbouwen.

Ik zou het toch niet onderschatten. Pukkelpop heeft naar verluidt meerdere potentiële vervangers voor Neil Young zien afhaken doordat er reeds een afsluitende party act gepland stond. En laten we ook de uitgestelde timetable van RW 2014 niet vergeten, omdat Kings Of Leon moeite hadden met Stromae na hen. Het is ook dat Springsteen en Radiohead in een positie zitten waar zij alles mogen (eisen) en zelf niets moeten. Die kunnen hun festivals à la carte kiezen in plaats van alles af te gaan (getuige hun vorige tours). Dus ik acht de kans groot dat zo'n dance-act roet in het eten kan strooien. Van Springsteen verwacht ik in ieder geval dat hij er niet mee akkoord gaat.

JB. wrote:
Kereltje wrote:

Ik zou het toch niet onderschatten. Pukkelpop heeft naar verluidt meerdere potentiële vervangers voor Neil Young zien afhaken doordat er reeds een afsluitende party act gepland stond. En laten we ook de uitgestelde timetable van RW 2014 niet vergeten, omdat Kings Of Leon moeite hadden met Stromae na hen. Het is ook dat Springsteen en Radiohead in een positie zitten waar zij alles mogen (eisen) en zelf niets moeten. Die kunnen hun festivals à la carte kiezen in plaats van alles af te gaan (getuige hun vorige tours). Dus ik acht de kans groot dat zo’n dance-act roet in het eten kan strooien. Van Springsteen verwacht ik in ieder geval dat hij er niet mee akkoord gaat.

Misschien dat Radiohead wel akkoord zou gaan als Modeselektor de party-act is ;)

Kereltje wrote:
JB. wrote:
Kereltje wrote:

Ik zou het toch niet onderschatten. Pukkelpop heeft naar verluidt meerdere potentiële vervangers voor Neil Young zien afhaken doordat er reeds een afsluitende party act gepland stond. En laten we ook de uitgestelde timetable van RW 2014 niet vergeten, omdat Kings Of Leon moeite hadden met Stromae na hen. Het is ook dat Springsteen en Radiohead in een positie zitten waar zij alles mogen (eisen) en zelf niets moeten. Die kunnen hun festivals à la carte kiezen in plaats van alles af te gaan (getuige hun vorige tours). Dus ik acht de kans groot dat zo’n dance-act roet in het eten kan strooien. Van Springsteen verwacht ik in ieder geval dat hij er niet mee akkoord gaat.

Misschien dat Radiohead wel akkoord zou gaan als Modeselektor de party-act is ?

Haha, inderdaad. Of Caribou, Aphex Twin, Four Tet of Jamie XX.

Tja dat zou wel heel zuur zijn natuurlijk, snap het wel dat ze niet willen dat iets plats als Major Lazer achter hen staat. En een grote act als Netsky, Macklemore, Disclosure zet je niet zo ff weg in KluB C als je ze al een mainstage plek hebt toegezegd, of misschien dat ze die zelf wel eisen.

Als je een goede headliner kan vinden kan je toch beter die party-act afzeggen als ze niet mee willen werken...

Dat op Pukkelpop was ook wel last-minute, de afsluitende party act wilde ook niet van tijd veranderen als ik het me goed herinner. Rock Werchter heeft op dit moment wel wat meer opties natuurlijk, er kan vast wel wat onderhandeld worden met zo'n party act als hun enige mogelijke headliner iets eist. Al verwacht ik Radiohead en Springsteen beiden sowieso niet op Rock Werchter dit jaar.

Als je een goede headliner kan vinden kan je toch beter die party-act afzeggen als ze niet mee willen werken…

Maar dan doe je als festival aan contractbreuk en ben je een groot deel van die gage kwijt. Denk dat ze dat ook als worst case scenario gaan beschouwen.

Dat op Pukkelpop was ook wel last-minute, de afsluitende party act wilde ook niet van tijd veranderen als ik het me goed herinner. Rock Werchter heeft op dit moment wel wat meer opties natuurlijk, er kan vast wel wat onderhandeld worden met zo’n party act als hun enige mogelijke headliner iets eist.

Klopt inderdaad, maar de vraag is natuurlijk welke marges beide artiesten hebben. Het zou in ieder geval kunnen verklaren waarom het zo lang duurt, ze gaan niets aankondigen voor dat praktische uitgewerkt is. Idem voor de andere acts van die dag: nieuwe headliner betekent nieuwe settijden, waardoor ook andere artiesten die dag van uur (en eventueel podium) moeten wijzigen. Eén act kan heel de ketting door elkaar gooien. Is volgens mij ook waarom ze vorig jaar Faith No More op de plek van Foo Fighters gezet hebben met een groot gat voor en na hun set, in plaats van alles een beetje logischer te verschuiven.

WeckoJ wrote:
Als je een goede headliner kan vinden kan je toch beter die party-act afzeggen als ze niet mee willen werken…

Maar dan doe je als festival aan contractbreuk en ben je een groot deel van die gage kwijt. Denk dat ze dat ook als worst case scenario gaan beschouwen.

Ja dat zal inderdaad best kloppen, maar ik ga er vanuit dat als ze PJ dus al vast hadden liggen ze daar dus ook compensatie voor hebben gekregen.

Kereltje wrote:

Dat op Pukkelpop was ook wel last-minute, de afsluitende party act wilde ook niet van tijd veranderen als ik het me goed herinner. Rock Werchter heeft op dit moment wel wat meer opties natuurlijk, er kan vast wel wat onderhandeld worden met zo’n party act als hun enige mogelijke headliner iets eist. Al verwacht ik Radiohead en Springsteen beiden sowieso niet op Rock Werchter dit jaar.

Op pukkelpop lag het nog wel een beetje anders denk ik, omdat daar de 'party-act' toen The Prodigy was. En zei wouden toen hun headlinerpositie als laatste act niet afgeven tvv van Prince.

En trouwens : er van uitgaande dat PJ geboekt was( of zo goed als) , waarom zouden zij wel akkoord zijn gegaan met een party-act na hen? Ook niet zo voor de hand liggen lijkt me.

Kereltje wrote:
WeckoJ wrote:

Ja dat zal inderdaad best kloppen, maar ik ga er vanuit dat als ze PJ dus al vast hadden liggen ze daar dus ook compensatie voor hebben gekregen.
Onderschat het belang niet van een goede party-act. Netsky of Macklemore trekken bijvoorbeeld immens veel publiek.
En Bruce Springsteen? Roskilde heeft ook nog een headliner en zei dat Guns N' Roses niet meer relevant is voor 2016.
Zouden ze Bruce Springsteen niet op TW Classic gooien? Hij heeft geen party-act meer nodig om tickets te verkopen.

Bij Faith no More had het ook te maken met reistijden. Ze kwamen uit Zweden meen ik en moesten de dag daarna ergens anders weer aan de bak.

Op de donderdag een partyact is de laatste jaren wel standaard, maar als ze Bruce Springsteen kunnen krijgen gaat dat het probleem niet worden. Die partyact is ook omdat de mensen nog fris en fruitig zijn (en ze anders op de camping gaan rotzooien). Maar als Bruce Springsteen een concert wil geven van 3 uur, dan is ie welkom. Ook op die donderdag.
Radiohead zit ik zelf niet meer zo op te wachten, is op zich een mooie naam, maar weet niet of die bij Werchter nou zo veel te eisen hebben (misschien dat Radiohead daardoor eerder op een ander festival gaan staan).
Het verhaal dat ze met PJ rond zouden zijn en dat die geannuleerd hebben, geloof ik niet zo.

Dat er nog niks voor die donderdag bekend is gemaakt, zie ik toch als een positief teken. Stel dat ze wel een sub en/of een barnheadliner bekend hadden gemaakt om de kaartverkoop op gang te brengen, dan zou de headliner nog wel eens tegen kunnen vallen. Ik denk dat we nog moeten wachten voor de donderdagheadliner tot de week van de persconferentie van PP. Dan maken ze of dezelfde naam bekend of juist een andere.

Nog steeds opvallend dat editors en Peppers op dezelfde dag spelen, als de donderdagheadliner nog gemist wordt...

Nog steeds opvallend dat editors en Peppers op dezelfde dag spelen, als de donderdagheadliner nog gemist wordt…
DIT!

Vind ik ook opvallend, in principe 2 headliners als je dat zo bekijkt. Daar zal op donderdag wel iets bijzonders zijn om niet in de schaduw van deze dag te staan?

Zou het Stromae niet kunnen zijn?

Nah, die heeft niets nieuws uitgebracht sinds 2014. Da zou het dezelfde show als toen zijn. We gaan hem ongetwijfeld wel terugzien (als headliner) als hij een nieuw album uit heeft, maar niet eerder.

Het is mij opgevallen dat de 3 headliners van pinkpop de laatste jaren zowel op Rock Werchter als op tw classic staan...

Aangezien Peppers en Rammstein al bekend zijn zal hun laatste headliner mogelijk wel op Tw Classic staan.
We hoeven dus niet te wachten op de persconferentie van pinkpop

Paddy wrote:
Nog steeds opvallend dat editors en Peppers op dezelfde dag spelen, als de donderdagheadliner nog gemist wordt…

DIT!

Vind ik ook opvallend, in principe 2 headliners als je dat zo bekijkt. Daar zal op donderdag wel iets bijzonders zijn om niet in de schaduw van deze dag te staan?

Nah dat maakt allemaal niks uit als je er vanuit gaat dat Pearl Jam geboekt was. Ze hadden gewoon een mooi affiche klaar staan totdat Pearl Jam cancelde en vervolgens zijn ze op zoek gegaan naar een vervanger. Editors en RHCP op 1 dag en Pearl Jam op een andere kan prima. Dat het met een andere act minder logisch is maakt niet uit als het al zo geboekt is. En dat het zo lang duurt komt natuurlijk gewoon omdat ze opnieuw moesten beginnen met zoeken. Om dan andere acts bekent te maken waar je nog mee moet onderhandelen over hun positie in een vernieuwt tijdschema is dan ook niet logisch.

Users who are viewing this thread