Er zijn naar mijn mening drie topkandidaten voor de donderdag op Werchter. In volgorde van meest waarschijnlijk:
1. Pearl Jam. Zingt al het langste rond; meest concrete tourgeruchten en van meerdere kanten geruchten dat ze hun nieuwe tour pas in 2016 willen aankondigen, wat verklaart waarom RW nog niks heeft aangekondigd. Wat eventueel tegen ze zou pleiten is het feit dat er dan wel veel headliner-herhaling is; FATM, Editors en PJ zijn de laatste jaren al vaak langs geweest. Rammstein en RHCP wat minder vaak, maar heel uniek is het ook niet. Al ben ik bang dat het RW niet veel zal afschrikken. Na 10 x Werchter in de afgelopen 13 jaar wordt je sommige namen echter wel een beetje moe dus persoonlijk hoop ik op iets wat er al erg lang niet (of nog nooit) heeft gestaan.
2. Bruce Springsteen. De blog die al eerder de gehele Amerikaanse tour juist voorspelde komt met het volgende gerucht:
"Now that Bruce Springsteen and The E Street Band have announced they are touring the United States, what is next for Europe? I will say that I have heard rumblings coming out of Italy that something is in the works for the band, I specifically heard the city of Imola for Italy. Interestingly enough, a promoter called "Barley Arts" has changed their Facebook profile picture to Bruce and their Twitter cover photo to Bruce as well (picture of Facebook below). They have also been posting videos of The Boss in the past few days. Now is this wishful thinking/hoping? Possibly. But, I wanted to post this for our European fans since this has been the number one asked question the past few weeks.
And...Claudio Trotta, an Italy promoter, posted this message on Facebook: "Maybe I've been working on a hypothetical tour for some time and both as a fan and as a touring manager, as much as I'm allowed in my role which requires some confidentiality, I like to share with you my work in progress...doing that seems to me a legitimate, nice and funny thing. Our man has announced an American tour and it seems obvious to imagine that he is considering whether to make one in Europe, it is equally obvious to think that his promoters in Europe are working on that and they hope to have confirmations as soon as possible...that's all." Sounds like things may be heating up for some sort of possible European shows."
Wat er eventueel tegen Bruce pleit is de lengte van zijn show. Hij speelt vaak shows van minimaal twee en een half uur; aangezien er traditioneel op donderdag een dance-act na de headliner staat geprogrammeerd zal hij dus behoorlijk vroeg moeten beginnen.
3. Guns & Roses. Ik denk dat mensen de impact van een reünie van Guns 'n Roses in oude bezetting onderschatten. Voor de ruzie tussen Slash en Axl was GnR 'the biggest band alive'. Zouden ze op Werchter staan zou dat legendarisch zijn, maar ik zie ze eerder een los event doen, en dan is de wei van Graspop een logische keuze (en is GnR een logische keuze voor die locatie). In oude bezetting verkopen ze dat met twee vingers in de neus uit.
Pearl Jam en Bruce zouden ook een los event kunnen dragen, dus zijn automatisch ook kanshebbers voor Werchter Classic. Verder: ticketprijs omhoog, en bonnenprijs omhoog; dus meer budget... Is dat enkel noodzaak vanwege de hogere gages voor bands? Of is dat omdat ze een sterkere line-up kunnen presenteren dit jaar?
Anyway, we weten waarschijnlijk pas over een kleine twee weken meer. Goede jaarwisseling allen!