Ik ben er bijna 32, dus als ik het over Chiromuziek heb, doel ik dan vooral op mijn generatie. De vele Chiromensen die ik ken gaan los op muziek als Nickelback, Linkin Park, Kaiser Chiefs, Blink 182, Green Day, Wheatus... Stuk voor stuk bands die mij persoonlijk helemaal niks zeggen, vind het dertien in dozijn gitaargroepjes waar weinig interessants aan is.
Mogelijks is Bazart heel populair bij de Chiro van tegenwoordig (waar op zich ook niets mis mee is hé). Maar dat neemt niet weg dat Bazart, in tegenstelling tot oa. Kaiser Chiefs en dergelijke, toch een stuk vernieuwender (geweest) is.
Ik kan me oprecht geen enkele andere Belgische groep voor de geest halen die Nederlandstalige muziek maakt en door alle radiozenders (incl. Stubru) gedraaid wordt, enerzijds 9x op rij 'Groep Van Het Jaar' wint in Humo's Pop Poll, Werchter en Pukkelpop platspeelt, maar anderzijds ook gewoon Tien Om Te Zien aandoet. Voorheen was Nederlandstalige muziek doorgaans ofwel volledig commercieel/populair (Clouseau, Gene Thomas, Niels Destadsbader...) ofwel volledig 'alternatief (Gorki, De Mens, Noordkaap ...). Bazart is toch de eerste groep die op grote schaal die twee werelden weet te verzoenen, 'pionierswerk' waar oa. Pommelien Thijs van profiteert.