Pukkelpop 2021 - Nieuws & Geruchten

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
“Er kunnen ook andere redenen zijn waarom Pukkelpop de beslissing heeft genomen om uiteindelijk te annuleren”, dat zei minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) deze middag op VTM NIEUWS als reactie op de annulatie van het Hasseltse muziekfestival. De vicepremier wilde hier niet verder op ingaan.

Zou hij meer weten? Of gewoon de verantwoordelijkheid van hem af duwen?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.409
4.537
Als we nu zien dat pkp stelt dat die 48 uur een breekpunt is voor pkp, de virologen zelf verklaard geen vragende partij waren voor deze wijziging. Ben ik toch meer en meer geneigd om te gaan denken dat de overheid niet erg happig was op een massa evenement en dus een verandering heeft toegepast Die de kans op cancelen aanzienlijk heeft verhoogd. Op die manier moesten ze zelf niet de verantwoordelijkheid voor cancelen dragen. Of ben ik alleen in die veronderstelling?
 

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
Als we nu zien dat pkp stelt dat die 48 uur een breekpunt is voor pkp, de virologen zelf verklaard geen vragende partij waren voor deze wijziging. Ben ik toch meer en meer geneigd om te gaan denken dat de overheid niet erg happig was op een massa evenement en dus een verandering heeft toegepast Die de kans op cancelen aanzienlijk heeft verhoogd. Op die manier moesten ze zelf niet de verantwoordelijkheid voor cancelen dragen. Of ben ik alleen in die veronderstelling?
Heb je ook een bron die aangeeft dat de virologen geen vragende partij was?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Maar hij heeft toch wel een heel goed punt door aan te geven of Pukkelpop geen nieuwe centrale figuur nodig heeft.
Chokri en zijn dochter zijn misschien inderdaad niet het ideale uithangbord.
Dat roep ik hier al jaren smh.

DeMorgen met een reconstructie sinds mei.


edit: en ik blijf dus op deze quote botsen hè. Hoe kun je er nu in godsnaam van uit gaan dat 7,000 tests genoeg zullen zijn? Met alle restricties, regels en houdbaarheid in het achterhoofd houdende is dat toch belachelijk naïef? Men weet dit overigens al zo lang qua testing, qua rapportering en advisering van GEMS uit.

Ondanks die adviezen die weinig ruimte voor interpretatie laten, blijven ze er bij Pukkelpop van uitgaan dat een PCR-test 72 uur virusvrijheid garandeert, terwijl een antigeentest goed is voor 48 uur gemoedsrust. Ook de testcapaciteit die ze op de festivalweide voorzien, is daarop berekend. Zeshonderd verpleegkundigen worden gerekruteerd, goed voor 7.000 tests per dag. Dat zou moeten volstaan om Pukkelpop coronavrij te houden. Tot het Overlegcomité maandag beslist om de geldigheidsduur van beide testen in te perken. Wat betekent dat festivalgangers die meerdere dagen op de wei kamperen, tussentijds getest moeten worden. Plots zijn er 21.000 in plaats van 7.000 tests nodig. Onhaalbaar, concluderen ze in Hasselt. Pukkelpop 2021 wordt afgelast.
 
Laatst bewerkt:

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Wat ik ook niet zo begrijp is dat 600 verplegers 'maar' 7000 tests zouden kunnen uitvoeren per dag.
Volgens mij hadden dat er veel meer kunnen zijn.

Ik had zelf al de beslissing genomen om niet te gaan dit jaar,
maar vind het jammer voor de mensen die zich zo hadden verheugd op 4 dagen ouderwets Pukkelpop.
 

stillraven

Playlistbediener
14 okt 2020
25
14
@Limburger Die kortere geldigheidsduur staat in adviezen van de DM reconstructie waar @Yannick naar linkt:

Het advies dat de subgroep Testing, deel van de Risk Assessment Group, op 19 april uitbrengt over de organisatie van test-evenementen laat wat dat betreft niets aan duidelijkheid over. “Een negatief resultaat van een snelle antigeentest blijft 24 uur geldig”, klinkt het. Gevolgd door: “Deelnemers aan een evenement dat zich over meerdere dagen uitstrekt, moeten om de 24 uur worden getest.”

Ook in latere adviezen wordt dat herhaald. Op 25 mei geeft diezelfde Risk Assessment Group een advies over PCR-testen. “Een negatief resultaat van een RT-PCR-test, voor deelname aan een evenement, blijft 48 uur geldig”, schrijven de experts. Alweer gevolgd door: “Deelnemers aan een evenement dat zich over meerdere dagen uitstrekt, moeten dus herhaald getest worden.”

Wss was Pukkelpop ervan uit gegaan dat De Croo en Jambon "mee waren in hun visie" van lange geldigheid:
Vóór op 16 juni de ticketverkoop is gestart, zijn duidelijke krijtlijnen afgesproken. De geldigheidslimiet van de verschillende tests maakte daar deel van uit. Die houdbaarheid stond sindsdien ook nooit ter discussie. Tot afgelopen maandag althans.”
Natuurlijk is het achteraf makkelijk om uw eigen reconstructie wat aan te passen voor de "juiste interpretatie" als betrokken partij.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.409
4.537
Heb je ook een bron die aangeeft dat de virologen geen vragende partij was?

Ik heb gewoon dit gezien.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Hoe kwamen ze nou eigenlijk op die oorspronkelijke 7000 tests?

Het is beslist: ook dit jaar weer geen Pukkelpop. Struikelsteen zijn de bijkomende coronatests die de organisatie zou moeten doen: 21.000 in plaats van 7.000. Een gevolg van de kortere geldigheidsperiode van de tests.

Waren er "maar" 7000 tickets verkocht? Of was er een andere reden dat ze op die 7000 uitkwamen?
 

stillraven

Playlistbediener
14 okt 2020
25
14
"We denken dat 90% van onze bezoekers in orde zal zijn, dus enkel 10% nog te testen, 7000 tests"

Maar da's allemaal wat met de natte vinger want in het statement wordt dan vermeld dat 80% van de bezoekers niet volledig is ingeënt dus ik zou denken dat ze te weinig capaciteit hebben om de eerste dag op te vangen. Er zal wel een rekenmodel achter hangen. Mss was 7000 het meest haalbare, ze zeggen dat het de piekcapaciteit van Spoor Oost overstijgt.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Ik ben 1 keer op camping Chill (tegenover het festivalterrein) geweest.
Hoe ze daar het testen ordentelijk hadden kunnen laten verlopen, geen idee.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892

Op 3.50 zijn ze toch een beetje voorbarig door Lowlands ook al afgelast te noemen, of weten ze daar meer bij de VRT?
Weet je wat het ding ook is. Frequency is weggevallen, nu Pukkelpop.. Blijven op het Europese vasteland uiteindelijk vrijwel enkel Lowlands en DTRH over om 'iets' te organiseren. Ze zullen ook daar te maken hebben met cancels en ik zie het eerlijk gezegd allemaal heel somber in. Je kan je daarop kapot vloeken dat men beter, breder, grootser moet boeken en leuke artiesten boeken maar uiteindelijk haalt de realiteit je toch in hè.
 

Limburger

Randprogramma
25 mei 2016
126
39
HLN gaat ook een sensatie artikel schrijven:


Helft van Main Stage-artiesten had Pukkelpop niet in tourschema staan

 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
(samenvatting, zie derde laatste alinea)

Als het festival zou doorgaan zou ik zeggen: testen op de afgesloten kempische steenweg.

Die maar 7000 testen was wss berekend op het gedacht dat de mensen zich thuis al hadden laten testen zelftest, pcr gevaccineerd en dat dat niet ter plaatse moest gebeuren. Maar vanaf dag 3 vooral zouden de testen dan veel meer als 7000 moeten zijn? Of voor het festival minder dan 7000 en tijdens meer dan 7000? Wie gaat nu om 8:00 's morgens even richting apotheker na het ontwaken in hun tent? Niet iedereen.

Ok, mss zit nederland en de buren er een klein beetje tussen. En heb gehoord dat het laten wachten met communiceren was omdat ze een 2daags festival overweegde te organiseren. Men had evengoed 2 2daagse combitickets kunnen maken. Of enkel een dagticket voor niet gevaccineerden.

Nog even samenvatten:
cijfers -->virologen -->politiek-->overlegcomité-->pukkelpop-->handdoek gooien.

Achja, het is zo.

Op naar Alcatraz? Wat denken jullie? Ouder publiek, minder volk Minder dan 20000 man?
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.409
4.537
(samenvatting, zie derde laatste alinea)

Als het festival zou doorgaan zou ik zeggen: testen op de afgesloten kempische steenweg.

Die maar 7000 testen was wss berekend op het gedacht dat de mensen zich thuis al hadden laten testen zelftest, pcr gevaccineerd en dat dat niet ter plaatse moest gebeuren. Maar vanaf dag 3 vooral zouden de testen dan veel meer als 7000 moeten zijn? Of voor het festival minder dan 7000 en tijdens meer dan 7000? Wie gaat nu om 8:00 's morgens even richting apotheker na het ontwaken in hun tent? Niet iedereen.

Ok, mss zit nederland en de buren er een klein beetje tussen. En heb gehoord dat het laten wachten met communiceren was omdat ze een 2daags festival overweegde te organiseren. Men had evengoed 2 2daagse combitickets kunnen maken. Of enkel een dagticket voor niet gevaccineerden.

Nog even samenvatten:
cijfers -->virologen -->politiek-->overlegcomité-->pukkelpop-->handdoek gooien.

Achja, het is zo.

Op naar Alcatraz? Wat denken jullie? Ouder publiek, minder volk Minder dan 20000 man?
Alcatraz heeft al gecommuniceerd dat ze gewoon zullen plaatsvinden maar zij halen ook wel aan dat ze een ouder grotendeels gevaccineerd publiek zullen hebben
 
  • Geweldig
Waarderingen: Pauly Robin

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Sorry hè, maar dat ze deze week opeens maar een vragenlijstje opzetten om eens te peilen naar vacinatiegraad en mogelijke toegankelijkheid zegt voor mijn part ook genoeg. Ze hadden bij de verkoop meteen kort op de bal kunnen spelen en al eens peilen naar hoe die bereidheid was, wie er nog een tweede zou moeten hebben, wie er nog geen zou kunnen krijgen etc. en dan misschien een follow-up doen weetikveel.

Maar @Pauly Robin, dan ga je er dus vanuit dat iedere bezoeker zoals het op vakantie gaan men van thuis uit nog eens 50 euro gaat neerleggen om binnen te kunnen en dat je daarmee dus niet de testcentra gaat overbelasten (zoals dat begin juli wel het geval was voor alle reizigers die zo'n test moesten laten afnemen voorafgaand aan hun verlof). Again, hoe realistisch is dat eigenlijk? Je weet als organisatie ook hoe oud je doelpubliek gemiddeld is. Je moet imo steeds uitgaan van het slechtst mogelijke scenario en dat zou betekenen dat je moet gaan rekenen op basis van de projecties van de vaccinatiegraad die werd opgesteld door de Vlaamse Overheid (met oa 80% éénmalige vaccinatie voor alle volwassenen voor 11/7). Ik heb echt geen flauw idee hoe men aan die 7,000 is gekomen, maar je moet toch al snel tot het besef komen dat denken slechts 1 op 10 te moeten testen (en weten dat je half/ongevaccineerden sowieso on-site te moeten testen) veels te beperkt was.
Nog even samenvatten:
cijfers -->virologen -->politiek-->overlegcomité-->pukkelpop-->handdoek gooien.
Lees je wel de artikels die we hier posten of wat is dit zelfs?
 
Laatst bewerkt:

Gebruikers die dit onderwerp bekijken