Primavera Sound
Ondertussen thuis van een weekend waarop ik gerust het label 'bewogen' wil plakken. En daar kon het festival voor een stuk zelfs niet aan doen.
*begin stuk waarin ik een beetje heel negatief ben over alles*
Het was woensdag, dag 0, en na een lange heenvlucht zouden
@Yannick en ik lekker neerploffen in de zetel van ons Airbnb- appartement. Eentje aan het strand, op loopafstand van het festival, met blijkbaar een rooftop pool, het kon niet op. Alleen: er was niemand om ons op te wachten. Wat bleek, onze 'host' was 'host af' en ons appartement bleek een paar mooie foto's op een website. Dure foto's, want na letterlijk een tiental keer bellen naar (en evenveel mensen aan de lijn te hebben van) Airnbnb wisten we wat ons te doen stond: een slaapplek voor een dikke 10 nachten vinden in een stad die al evenveel maanden volgeboekt zit.
Godverfuckingdomme. Uiteraard deden zij zelf voorstellen maar die waren al niet meer beschikbaar toen wij ze zagen. Of ze waren gelegen op bedevaartstochtafstand van het festival. En dat is Primavera wel een beetje, maar na dag 3 om 5u 's nachts wil je toch graag binnen het uur thuis geraken. Soit, uiteindelijk verbleven in een duur hotel, om na 2 nachten te verhuizen naar een iets minder duur hotel. En kregen we - naast uiteraard het geld van ons oorspronkelijke verblijf - maar een dikke 500 euro vergoeding van AirBnB. Dat is dus 1500 euro ophoesten met z'n drieën.
En ophoesten, dat deed ik ook, letterlijk... Vanaf dag 3 voelde ik me koortsig, spierpijnig, lamlendig. Zo erg dat ik al klappertandend het auditorium moest verlaten omdat ik het te koud had (in Barcelona!). Ik vreesde voor een zonneslag die ik de dag ervoor moet hebben opgelopen. Want ja, lekker wachten op AirBnB in de zon. Dat in combinatie met het feit dat ik in aircoland zit. En veel stress voelde. Dus dag 3 overleefd op Dafalgan. Werd het even te lastig om op mijn benen te staan? Hop, een Dagalgan erin. Uiteraard heel dom van me, maar je bent maar één keer op Primavera. En gelukkig werd ik de dag nadien veel beter. Oef, het is gedaan... tot ik op maandagochtend na een nachtje niet slapen weer een coup de koorts kreeg. Ook na een douche. Dan heb ik op aanraden een testje gedaan en jeps, de big C... Leuk souvenir van Spanje zo.
Een uur wachten op een glas water? Fuck.
The Strokes komen niet? Oké dan. Die zien we ooit wel eens I guess.
Maar toch heb ik het gevoel dat ik op het beste festival ter wereld geweest ben.
*einde negativo stuk*
Want fuck wat heeft Primavera Sound een indruk op mij gelaten.
Jaja, die eerste drukke dag was logistiek niet best. Die verhalen van een half uur aanschuiven voor een drankje zijn niet overdreven. Die van de overdreven drukte ook niet. Alleen: de organisatie heeft hier echt wel moeite gedaan om het roer te keren vanaf dag 2. Meer mannetjes aan de bars, veel betere crowd control, meer waterpunten. Mooi dat het wel gewoon kan. Wat dan overblijft is een festival waar je bizar veel uit kan halen. Nergens heb ik zulke 'spoorboekjes' kunnen afwerken, zelden was het publiek zo enthousiast en talkrijk tijdens élke show. Dat zorgt ervoor dat een show van Little Simz aanvoelt als een headlinershow maar op een kleine(re) stage. Of dat een act The Caretaker mag rekenen op een vol en über aandachtig auditorium, doodleuk als opener van je dagje. Of je botst tegen een flamencotalent als Maria José Llergo en ze jou en een steeds groter wordend publiek betovert. Of na grote headliners als Tame Impala en Pavement die nacht nog eens kan los gaan op lokale wereldster Bad Gyal tussen honderden uitzinnige Spanjaarden voor een main stage. Ook grote fan van die dag 0, waar je op een prachtig oud Barcelaans plein (Poble Espanyol) kan genieten van én Wet Leg (de hype is terecht!), Teto Preto (je dagelijkse portie what the fuckheid) en een Rina Sawayama die een sterke popshow neerzette voor een uitzinnig publiek.
Beck in de Razzmatazz. Tame Impala Last Nite zien coveren. Kunnen kiezen tussen Low binnen en Low buiten. Nick Cave op een of andere manier nog beter zien worden. Fuck wat een festival. Grote fan van kunstgras btw, iedereen moet dat doen. Dat, en een zee naast hun festival neerpoten. Wat een festival. Wat een heerlijk publiek. Ik heb Damon Albarn nog nooit zo zien grijnzen als daar. En dat zegt wel wat. The National en Fontaines DC stegen op. En ik mee. En verdomme wat is Tyler The Creator een grootse headliner geworden, met een show die vriend, vage kennis én vijand kan en zal overtuigen. Heerlijke entertainer ook gewoon. En grappig. Ik kan me niet voorstellen dat er een festival is ter wereld waar ik meer uit kan halen dan deze, behalve Glasto wellicht. Ik ga de lineup aankondiging van volgend jaar nauwlettend in de gaten houden. Heb meer dan 1 virus te pakken.
En dan nog een lijstje!
1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Little Simz
3. Tyler, The Creator
4. Rina Sawayama
5. The Caretaker
6. The National
7. Tame Impala
8. Caribou
9. Gorillaz
10. Charli XCX
11. Marina Herlop
12. Jorja Smith
13. Beck (indoor)
14. Bad Gyal
15. Fontaines DC
16. Low (outdoor)
17. Maria José Llergo
18. Jehnny Beth
19. Wet Leg
20. Kacey Musgraves
21. Teto Preto
Verder klonken Pavement en Jamie XX wel prima vanop een afstandje en was 100 Gecs een beetje een tegenvaller. Door duizeligheid maar een stuk van Richard Dawson & Circle gezien ook...