ES Primavera Sound 2022 - Nieuws en Geruchten

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.436
1.537
Van wat ik had begrepen was er dit weekend vanwege de Jubilee extra gedoe, maar inderdaad bijzonder.

Ik heb uiteindelijk gisteren maar een korte dag gehad, omdat ik na Black Country, New Road mijn enkel heb verzwikt waardoor lange tijden staan was uitgesloten. Kut, maar wel blij dat ik de wederopstanding van BCNR heb meegemaakt. Ze hebben duidelijk een andere afslag genomen na het vertrek van Isaac, maar ook deze meer folky sound trek ik heel goed. Overigens ook een afgeladen veld dat vrijwel de gehele show muisstil was, echt top. Daarvoor Low van een afstandje bekeken (nog steeds goed, maar niet beste show van het jaar goed) en the Caretaker en Jenny Hval in de Auditori. De eerste was niet aan mij besteed, maar de tweede was erg goed.

Al met al tof om ook het 'grote' Primavera te hebben mogen bezoeken. De high van de vrijdag, met bijzondere vermelding voor de show van Low, had ik voor geen goud willen missen. Ik weet niet of ik perse volgend jaar wil terugkeren. Na jaren alleen BKS te hebben bezocht en de afgelopen twee Covid-jaren heb ik gemerkt niet echt goed ga op de massaliteit van zo'n groot festival.

Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om het festival een keer te bezoeken, want je gaat in deze grootte geen festival vinden met zo'n lineup en toegewijd publiek.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.219
Van wat ik had begrepen was er dit weekend vanwege de Jubilee extra gedoe, maar inderdaad bijzonder.

Ik heb uiteindelijk gisteren maar een korte dag gehad, omdat ik na Black Country, New Road mijn enkel heb verzwikt waardoor lange tijden staan was uitgesloten. Kut, maar wel blij dat ik de wederopstanding van BCNR heb meegemaakt. Ze hebben duidelijk een andere afslag genomen na het vertrek van Isaac, maar ook deze meer folky sound trek ik heel goed. Overigens ook een afgeladen veld dat vrijwel de gehele show muisstil was, echt top. Daarvoor Low van een afstandje bekeken (nog steeds goed, maar niet beste show van het jaar goed) en the Caretaker en Jenny Hval in de Auditori. De eerste was niet aan mij besteed, maar de tweede was erg goed.

Al met al tof om ook het 'grote' Primavera te hebben mogen bezoeken. De high van de vrijdag, met bijzondere vermelding voor de show van Low, had ik voor geen goud willen missen. Ik weet niet of ik perse volgend jaar wil terugkeren. Na jaren alleen BKS te hebben bezocht en de afgelopen twee Covid-jaren heb ik gemerkt niet echt goed ga op de massaliteit van zo'n groot festival.

Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om het festival een keer te bezoeken, want je gaat in deze grootte geen festival vinden met zo'n lineup en toegewijd publiek.
Het heeft je niet echt meegezeten he. Eerst die heenreis en nu je enkel. Wel goed dat je genoten hebt!
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
72
118
Dit lijkt (voor mij) het jaar van Low te worden. Low (5 mei jl. in Paradiso), Low (2x op primavera) en nog eens Low (Le Guess Who? in november)! Paradios was fantastisch en ze maakten het weer waar in het Auditori. Ik was benieuwd hoe ze het er in de buitenlucht vanaf zouden brengen, maar dit laatste optreden raakte me misschien nog wel het meeste. Ze kregen het publiek stil en ik had meerdere keren kippenvel. Prachtig!

Dag 3 was wederom een erg mooie dag. Weer heel ontspannen, zittend in de koelte van het Auditori, begonnen met Jenny Hval. Vond het mooi, maar deed me minder dan toen ik haar eerder zag. Hierna het eerder genoemde Low, gevolgd de de verassing van de dag, Automatic! Kende het niet echt maar het overtuigde me enorm, dusdanig dat ik ze vanavond weer ga proberen te zien! Daarna ben ik richting de hoofdpodia gegaan om ontspannen wat te eten met Jorja Smith op de achtergrond. Nick Cave was gewoon weer fascinerend goed. Ik heb wel eens een show van hem gezien die me meer zal bijblijven, maar dit was echt weer heel sterk en Into My Arms was mijn hoogtepunt van het festival (en misschien wel mijn favoriete nummer ooit). Daarna blijven hangen voor Gorillaz. Daar had iedereen een partij zin in zeg! Enorm druk en een heel bombastische show met veel gast artiesten. Niet helemaal mijn cup of tea, maar zeer vermakelijk! Daarna had ik niet echt puf meer om nog de oversteek te maken naar de andere kant van het terrein voor Beach House en/of Shame en was eerlijk gezegd ook wel redelijk verzadigd.

Na de valse start op donderdag heeft Primavera zich prima herpakt en heb ik weer een fantastisch weekend gehad (en nog 1 avond te gaan). Iedereen die afreist voor weekend 2 hoeft zich geen zorgen te maken. De logistiek hebben ze weer op orde en het zal weer een feest worden!
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
72
118
Toegift: was net een half uur voor aanvang bij Sidecar voor optreden van Automatic, maar stond al een rij die vier keer de hoek om ging, dus dat heb ik maar gelaten voor wat het was. Gelukkig wel nog begin van de avond bij El Petit de Cal Eril (erg leuk bandje) en Boy Pablo (niet echt mijn ding) geweest bij Poble Espanol. Hele toffe locatie! Soort klein dorpje binnen de stad waar het Plaza Mayor het decor vormt. Ik zie dat daar woensdag een erg goede line-up staat, dus voor diegenen die er dan nog/al zijn, ga daar zeker even kijken!
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Beck in een zaaltje van een man of duizend (Google zegt 2k capaciteit, maar dat is het totaal niet) gezien. Geweldige show en volgens Reddit nog beter dan zijn reguliere set in W1. Dit festival is ongelooflijk in the best way.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Ik zit het ook een beetje op Efestivals te volgen, maar ik zou helemaal gek worden van al die podia.
Dan lees ik weer dat de artiesten die al opgetreden hebben, elders weer kleinere optredens geven.
Daar moet je weer in de rij staan en als je een 2weekendenticket hebt, mag je weer voor.
Tenminste, zo lees ik het allemaal.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Ik zit het ook een beetje op Efestivals te volgen, maar ik zou helemaal gek worden van al die podia.
Dan lees ik weer dat de artiesten die al opgetreden hebben, elders weer kleinere optredens geven.
Daar moet je weer in de rij staan en als je een 2weekendenticket hebt, mag je weer voor.
Tenminste, zo lees ik het allemaal.
I mean. Is het niet net voorzien voor de mensen die twee weekends gaan om als cadeau dit aan te bieden ter overbrugging van de week? Ik snap de frustratie bij de W1-gangers van de ellelange queues maar langs de andere kant.. Ik weet niet hoor.
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
890
295
Maar nu lees ik ook weer dat VIP-kaarthouders weer voorrang hebben.
Maar goed, ik moet zeggen dat de organisatie zich heeft verbeterd na de eerste dag en daar neem ik mijn petje voor af.
 

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Beck in een zaaltje van een man of duizend (Google zegt 2k capaciteit, maar dat is het totaal niet) gezien. Geweldige show en volgens Reddit nog beter dan zijn reguliere set in W1. Dit festival is ongelooflijk in the best way.
Moest je erg vroeg van te voren daar zijn om binnen te komen? Zou het wel leuk vinden om Slowdive morgen te zien.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.811
5.892
Moest je erg vroeg van te voren daar zijn om binnen te komen? Zou het wel leuk vinden om Slowdive morgen te zien.
We waren halfuur van op voorhand naar Razz gegaan, dus 21u30 gister. Iets na 10 waren we uiteindelijk binnen (enkel en alleen omdat we in één rij stonden die pas heel laat werd opgesplitst tussen W1 en W1+W2). Als je W1+2 / VIP bent, krijg je normaal gezien vooraan voorrang. Dus eens we aan die opsplitsing waren, konden we meteen binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rikkie

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
We waren halfuur van op voorhand naar Razz gegaan, dus 21u30 gister. Iets na 10 waren we uiteindelijk binnen (enkel en alleen omdat we in één rij stonden die pas heel laat werd opgesplitst tussen W1 en W1+W2). Als je W1+2 / VIP bent, krijg je normaal gezien vooraan voorrang. Dus eens we aan die opsplitsing waren, konden we meteen binnen.
Ok thanx. Bij Sidecar was het ongeveer gelijk. Ik zal dan morgen naar King Gizzard en Slowdive gaan. In het ergste geval zal ik RHCP meepakken.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Voor mij was het alleen weekend 1 dus ik ben ondertussen weer thuis. Wat is Nick Cave ongekend goed zeg. Ik heb tranen gelaten tijdens Jubilee Street, wat een heerlijke show. Die 2 uur had wat bij betreft nog langer gemogen.

Verder uiteindelijk weer erg genoten van Primavera. Nadat ik er donderdag avond helemaal klaar mee was was ik erg bang dat de andere dagen ook zo zouden worden. Gelukkig waren de drukte en bar problemen op de vrijdag al opgelost en voelde het weer stukken beter. Wel heb ik mijn spoorboekje wat aangepast en (misschien tegen de ‘ongeschreven primavera regels’ in) een bekend pat gekozen en een paar optredens per dag vanaf vooraan mee te maken in plaats van het hele terrein heen en weer te lopen om zo veel mogelijk te zien. Uiteindelijk wel veel goede dingen gezien en bijna geen tegenvallers, aan de andere kant weinig verrassingen. Achteraf gezien wel spijt om Low niet te zien in het Auditori en om Beach House te skippen, maar ach.

Mijn lijstje van hoogtepunten:
  1. Nick Cave
  2. Tame Impala
  3. Mogwai
  4. Low (Outdoor show)
  5. Beck
  6. Pond
  7. Pavement
  8. Gorillaz
  9. Fontaines DC
  10. Tyler, The Creator
En als souvenir aan Primavera gister positief getest op covid. Dus een herkansing voor The Strokes op BKS zit er voor mij waarschijnlijk niet in.

Na jaren alleen BKS te hebben bezocht en de afgelopen twee Covid-jaren heb ik gemerkt niet echt goed ga op de massaliteit van zo'n groot festival.
Hier heb ik ook wel een paar keer aan gedacht afgelopen weekend. Ik heb twee jaar geen festivals of concerten bezocht dus ik weet niet of het allemaal weer een beetje moet wennen. Maar ik miste op sommige momenten de kleinschaligheid en intimiteit van BKS wel.

Veel plezier iedereen bij de losse shows en in weekend 2.
 

theblackmadness

Sunset slot
9 sep 2019
3.463
4.245
Voor mij was het alleen weekend 1 dus ik ben ondertussen weer thuis. Wat is Nick Cave ongekend goed zeg. Ik heb tranen gelaten tijdens Jubilee Street, wat een heerlijke show. Die 2 uur had wat bij betreft nog langer gemogen.

Verder uiteindelijk weer erg genoten van Primavera. Nadat ik er donderdag avond helemaal klaar mee was was ik erg bang dat de andere dagen ook zo zouden worden. Gelukkig waren de drukte en bar problemen op de vrijdag al opgelost en voelde het weer stukken beter. Wel heb ik mijn spoorboekje wat aangepast en (misschien tegen de ‘ongeschreven primavera regels’ in) een bekend pat gekozen en een paar optredens per dag vanaf vooraan mee te maken in plaats van het hele terrein heen en weer te lopen om zo veel mogelijk te zien. Uiteindelijk wel veel goede dingen gezien en bijna geen tegenvallers, aan de andere kant weinig verrassingen. Achteraf gezien wel spijt om Low niet te zien in het Auditori en om Beach House te skippen, maar ach.

Mijn lijstje van hoogtepunten:
  1. Nick Cave
  2. Tame Impala
  3. Mogwai
  4. Low (Outdoor show)
  5. Beck
  6. Pond
  7. Pavement
  8. Gorillaz
  9. Fontaines DC
  10. Tyler, The Creator
En als souvenir aan Primavera gister positief getest op covid. Dus een herkansing voor The Strokes op BKS zit er voor mij waarschijnlijk niet in.


Hier heb ik ook wel een paar keer aan gedacht afgelopen weekend. Ik heb twee jaar geen festivals of concerten bezocht dus ik weet niet of het allemaal weer een beetje moet wennen. Maar ik miste op sommige momenten de kleinschaligheid en intimiteit van BKS wel.

Veel plezier iedereen bij de losse shows en in weekend 2.
Dat is minder, hopelijk voel je u snel beter
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
72
118
Heb het nu een paar dagen kunnen laten bezinken en heb ondanks de valse start echt wel weer enorm genoten van Primavera Sound en van Barcelona dit jaar. Grote kans dat ik volgend jaar weer aanwezig ben! Wat mijn top 10 betreft lukt het me maar niet te kiezen tussen The National, Nick Cave en Low (beide shows samen) voor beste show, dus hou ik het op gedeelde eerste plek:
1. The National
1. Nick Cave
1. Low (beide shows)
4. Sharon van Etten
5. Gorillaz
6. Beck
7. Faye Webster
8. Automatic
9. Wet Leg
10. Helado Negro
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.764
8.324
Primavera Sound

Ondertussen thuis van een weekend waarop ik gerust het label 'bewogen' wil plakken. En daar kon het festival voor een stuk zelfs niet aan doen.

*begin stuk waarin ik een beetje heel negatief ben over alles*

Het was woensdag, dag 0, en na een lange heenvlucht zouden @Yannick en ik lekker neerploffen in de zetel van ons Airbnb- appartement. Eentje aan het strand, op loopafstand van het festival, met blijkbaar een rooftop pool, het kon niet op. Alleen: er was niemand om ons op te wachten. Wat bleek, onze 'host' was 'host af' en ons appartement bleek een paar mooie foto's op een website. Dure foto's, want na letterlijk een tiental keer bellen naar (en evenveel mensen aan de lijn te hebben van) Airnbnb wisten we wat ons te doen stond: een slaapplek voor een dikke 10 nachten vinden in een stad die al evenveel maanden volgeboekt zit. Godverfuckingdomme. Uiteraard deden zij zelf voorstellen maar die waren al niet meer beschikbaar toen wij ze zagen. Of ze waren gelegen op bedevaartstochtafstand van het festival. En dat is Primavera wel een beetje, maar na dag 3 om 5u 's nachts wil je toch graag binnen het uur thuis geraken. Soit, uiteindelijk verbleven in een duur hotel, om na 2 nachten te verhuizen naar een iets minder duur hotel. En kregen we - naast uiteraard het geld van ons oorspronkelijke verblijf - maar een dikke 500 euro vergoeding van AirBnB. Dat is dus 1500 euro ophoesten met z'n drieën.

En ophoesten, dat deed ik ook, letterlijk... Vanaf dag 3 voelde ik me koortsig, spierpijnig, lamlendig. Zo erg dat ik al klappertandend het auditorium moest verlaten omdat ik het te koud had (in Barcelona!). Ik vreesde voor een zonneslag die ik de dag ervoor moet hebben opgelopen. Want ja, lekker wachten op AirBnB in de zon. Dat in combinatie met het feit dat ik in aircoland zit. En veel stress voelde. Dus dag 3 overleefd op Dafalgan. Werd het even te lastig om op mijn benen te staan? Hop, een Dagalgan erin. Uiteraard heel dom van me, maar je bent maar één keer op Primavera. En gelukkig werd ik de dag nadien veel beter. Oef, het is gedaan... tot ik op maandagochtend na een nachtje niet slapen weer een coup de koorts kreeg. Ook na een douche. Dan heb ik op aanraden een testje gedaan en jeps, de big C... Leuk souvenir van Spanje zo.

Een uur wachten op een glas water? Fuck.
The Strokes komen niet? Oké dan. Die zien we ooit wel eens I guess.
Maar toch heb ik het gevoel dat ik op het beste festival ter wereld geweest ben.

*einde negativo stuk*

Want fuck wat heeft Primavera Sound een indruk op mij gelaten.

Jaja, die eerste drukke dag was logistiek niet best. Die verhalen van een half uur aanschuiven voor een drankje zijn niet overdreven. Die van de overdreven drukte ook niet. Alleen: de organisatie heeft hier echt wel moeite gedaan om het roer te keren vanaf dag 2. Meer mannetjes aan de bars, veel betere crowd control, meer waterpunten. Mooi dat het wel gewoon kan. Wat dan overblijft is een festival waar je bizar veel uit kan halen. Nergens heb ik zulke 'spoorboekjes' kunnen afwerken, zelden was het publiek zo enthousiast en talkrijk tijdens élke show. Dat zorgt ervoor dat een show van Little Simz aanvoelt als een headlinershow maar op een kleine(re) stage. Of dat een act The Caretaker mag rekenen op een vol en über aandachtig auditorium, doodleuk als opener van je dagje. Of je botst tegen een flamencotalent als Maria José Llergo en ze jou en een steeds groter wordend publiek betovert. Of na grote headliners als Tame Impala en Pavement die nacht nog eens kan los gaan op lokale wereldster Bad Gyal tussen honderden uitzinnige Spanjaarden voor een main stage. Ook grote fan van die dag 0, waar je op een prachtig oud Barcelaans plein (Poble Espanyol) kan genieten van én Wet Leg (de hype is terecht!), Teto Preto (je dagelijkse portie what the fuckheid) en een Rina Sawayama die een sterke popshow neerzette voor een uitzinnig publiek.

Beck in de Razzmatazz. Tame Impala Last Nite zien coveren. Kunnen kiezen tussen Low binnen en Low buiten. Nick Cave op een of andere manier nog beter zien worden. Fuck wat een festival. Grote fan van kunstgras btw, iedereen moet dat doen. Dat, en een zee naast hun festival neerpoten. Wat een festival. Wat een heerlijk publiek. Ik heb Damon Albarn nog nooit zo zien grijnzen als daar. En dat zegt wel wat. The National en Fontaines DC stegen op. En ik mee. En verdomme wat is Tyler The Creator een grootse headliner geworden, met een show die vriend, vage kennis én vijand kan en zal overtuigen. Heerlijke entertainer ook gewoon. En grappig. Ik kan me niet voorstellen dat er een festival is ter wereld waar ik meer uit kan halen dan deze, behalve Glasto wellicht. Ik ga de lineup aankondiging van volgend jaar nauwlettend in de gaten houden. Heb meer dan 1 virus te pakken.

En dan nog een lijstje!

1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Little Simz
3. Tyler, The Creator
4. Rina Sawayama
5. The Caretaker
6. The National
7. Tame Impala
8. Caribou
9. Gorillaz
10. Charli XCX
11. Marina Herlop
12. Jorja Smith
13. Beck (indoor)
14. Bad Gyal
15. Fontaines DC
16. Low (outdoor)
17. Maria José Llergo
18. Jehnny Beth
19. Wet Leg
20. Kacey Musgraves
21. Teto Preto

Verder klonken Pavement en Jamie XX wel prima vanop een afstandje en was 100 Gecs een beetje een tegenvaller. Door duizeligheid maar een stuk van Richard Dawson & Circle gezien ook...
 
Laatst bewerkt:

Rikkie

Support act
14 nov 2012
882
904
Net Interpol gezien in een kolkende Sala Apolo. Wát een show, wauw. Mega fan zijn, de setlist van buiten kennen, weten dat dit publiek waanzinnig wordt en tóch volledig overdonderd worden. En dan moet het festivalweekend nog beginnen...
Nice, ik was afgehaakt vanwege de lange rij. Op het festival zelf speelden ze goed maar verdienden ze een beter publiek. Er waren veel te veel Gorillaz en Dua Lipa fans die niet echt stil waren het wachten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken