Pinkpop 2025

Popdag, rockdag en een goede combi van beide moet kunnen lukken, denk dat achteraf Timberlake toch niet de allerbeste keuze was. Rodrigo en Muse waren beide gewoon een shot in de roos. Als je voor volgend jaar Linkin Park kan krijgen, een popheadliner en nog een rockheadliner mits je voor Linkin Park een band boekt die voor het dagvolk voor Linkin Park en popfanaten interessant is kun je een heel eind komen (Fontaines DC bijvoorbeeld).

Ik denk dat dit ook een groot onderdeel van het probleem is. Timberlake vorig jaar 3x Ziggo, Rodrigo 2x. Dan een jaar later op PP. Volgend jaar misschien met Linkin Park hetzelfde. Het is jammer dat ze niet eerst op PP spelen.
Ik vraag me wel af of de 'Pinkpoprocker' warm loopt voor Fontaines DC.

Daarnaast denk ik dat de Ziggo dome een van de grootste redenen is voor het verval in bezoekersaantallen op Pinkpop. Artiesten staan door het jaar heen vaak al in de Ziggo, dus mensen hebben het al gezien. Waar men vroeger naar het zuiden moest om die grote artiesten te kunnen zien.

Bij Graspop is allen headliner Korn en die is op Pinkpop Sub. Pinkpop is groter dan Graspop.
nou
graspop is 4 dagen uitverkocht met 55.000 per dag
pinkpop dit jaar alles behalve dat aantal.

Korn is ook headliner op download wat ongeveer 75.000 is per dag?
en op rock am ring is er 90.000

dus wat nou.... pinkpop is groter omdat korn een mainstage mag afsluiten (onder muse)

Chappel Roan is toch idem beetje mosterd na de maaltijd? Of die komt nog met meer grote hits, maar dat weet je nooit zo van tevoren
Ik denk wel dat dit jaar Lowlands en volgend jaar Pinkpop minder een "probleem" is dan in november 2x Ziggo en dan juni Pinkpop.

Volgens de organisatoren dus op vrijdag en zaterdag 40.000 toeschouwers, op zondag 50.000. Daar kun je een aantal conclusies uit trekken.

Op zondag 10.000 méér dagkaarten verkocht dan op vrijdag en zaterdag. Voor rockliefhebbers was er op zondag een mooi programma, blijkbaar waren de vrijdag en de zaterdag voor veel rockers onvoldoende interessant om een combikaart te kopen.
Voor de fans van de headliners op vrijdag en zaterdag was het programma niet interessant genoeg om massaal een dagkaart te kopen, ook in de wetenschap dat er concurrentie was van Ziggo shows (JT) en Rock Werchter (Olivia).

Als je aanneemt dat er ook op vrijdag en zaterdag toch wel 10.000 dagkaarten zullen zijn verkocht, dan zijn er dus maar 30.000 combikaarten verkocht. Dat is toch wel erg weinig voor een dergelijk festival (Rock Werchter heeft 65.000 combikaarten uitverkocht). Waar bij andere festivals het plaatje voor het hele weekend (gezellige camping, fijn festivalterrein, aansprekende line up op alle dagen - ook méér namen per dag) de motivatie is om een combikaart te kopen, lijkt dat bij Pinkpop geen automatisme.

Op bepaalde onderdelen (indeling terrein, minder platte programmavulling) is er dit jaar vooruitgang geboekt, maar er is zeker werk aan de winkel voor de organisatie om Pinkpop nog meer smoel te geven. Waarbij ze te dealen hebben met handicaps als de lastige bereikbaarheid en de positie op de kalender aan het einde van het schooljaar.
Haha, dan lees ik dit artikel en wat is dan waarheid?! 🤯

Een mogelijke verklaring ligt in de balans van genres en publieksfavorieten. De vrijdag bood een mix van pop en nostalgie met Justin Timberlake, Weezer, Mika en Oscar and the Wolf – namen die zowel jongere als oudere doelgroepen aanspreken. De zaterdag pakt uit met Olivia Rodrigo, Faithless, Joost en Cypress Hill, wat een sterke combinatie is van actuele pop, dance en alternatieve acts.

Minder mainstream
De zondag daarentegen leunt zwaarder op rock en alternatieve muziek, met minder mainstream pop-acts. Hoewel Muse een sterke afsluiter is, mist de dag wellicht een breed gedragen publiekslieveling zoals Rodrigo of Timberlake. Ook het ontbreken van een uitgesproken Nederlandse headliner op zondag kan invloed hebben op de lokale aantrekkingskracht

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Haha, dan lees ik dit artikel en wat is dan waarheid?! 🤯
Niet het hele artikel gelezen: maar dat de tickets onder de kostprijs worden verkocht betekent niet dat het slecht verkoopt. Shows die heel slecht verkopen dalen juist maar zelden onder de originele prijs.

Ik vraag me wel af of de 'Pinkpoprocker' warm loopt voor Fontaines DC.

Daarnaast denk ik dat de Ziggo dome een van de grootste redenen is voor het verval in bezoekersaantallen op Pinkpop. Artiesten staan door het jaar heen vaak al in de Ziggo, dus mensen hebben het al gezien. Waar men vroeger naar het zuiden moest om die grote artiesten te kunnen zien.
Voor Ziggo stonden die artiesten in Ahoy. Denk dat t probleem meer is dat artiesten meer verdienen met een eigen zaalshow(of 2) dan met een festival passage.

Maar dit is toch wel een bijna jaarlijks terugkerende discussie volgens mij. En Pinkpop gaat gewoon stug door met hoe ze het altijd doen. Dan zal het financieel toch best goed verlopen denk ik dan maar.
Ik denk niet dat het houdbaar gaat blijven. Sowieso het vasthouden aan headliners kan denk ik gewoon niet.

Je ziet toch ook bij Rock Werchter dat ze daar aan het zoeken zijn naar een nieuw soort balans. Dus dat zal voor Pinkpop net zo gelden. Op dezelfde manier doorgaan is voor beide festivals niet meer houdbaar.

Je ziet toch ook bij Rock Werchter dat ze daar aan het zoeken zijn naar een nieuw soort balans. Dus dat zal voor Pinkpop net zo gelden. Op dezelfde manier doorgaan is voor beide festivals niet meer houdbaar.
Rock Werchter heeft het momentum van veel bands toch beter door, die doen het eigenlijk hartstikke goed, zijn bijna volledig uitverkocht. Rockbands boeken ze zolang ze nog relevant zijn en zijn alvast aan het doorselecteren.

• Leuk
Waarderingen: BoilerRoom
Maar dit is toch wel een bijna jaarlijks terugkerende discussie volgens mij. En Pinkpop gaat gewoon stug door met hoe ze het altijd doen. Dan zal het financieel toch best goed verlopen denk ik dan maar.
Volgens mij valt de verkoop de laatste twee edities toch in toenemende mate tegen. 2022 was nog net na covid, 2023 heb ik even minder scherp.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Ik heb weer een geweldig pinkpopfestival meegemaakt. Zoals altijd het hele weekend geweest. En genoten.
Vooral van de kleine opkomende bands als van de grotere bands. Zowel pop als rock. Ik geniet van die variatie.

Alleen wordt ik erg moe van dat gezeur over de line up.( en ja ook ik heb me er wel eens schuldig aangemaakt).

Ik vraag mij wel eens af of mensen beseffen wat Pinkpop voor een festival is. Een rock festival? Nee nooit geweest.
Er was vaak een dag die vooral gericht was op rock muziek. Maar de andere dag was er dan andere muziek pop/ folk ect.
Check de historie.

Ik kom al naar Pinkpop, toen Pinkpop nog 1 daarna 2 dagen was. En ja rock muziek daar hou ik wel van, maar ook van andere soorten muziek.
Het is geweldig om te zien dat alle leeftijden door elkaar genieten van muziek.
Ook de oudere garde staat bij Joost uit het dak te gaan, en de jongere garde staat ook bij the boxer rebellion mee te swingen.

Als je voor een podium staat te wachten met diverse generaties, is het vaak heel gezellig omdat iedereen het anders beleeft en er leuk over kletst. Ook dat is een festival.

Leuk mega headliners, maar kunnen jullie de rolling stones nog herinneren als headliner? Alle kaarten werden weggekaapt door fans, ook de weekend kaarten. Bij de Stones was het kei druk. Maar die mensen die voor de Stones kwamen, die zag je de rest van het weekend niet. Ook niet fijn. Voor mij hoeven die mega headliners niet op die manier. Deze bands kunnen beter een eigen concert hebben.

Tja en dat Timberlake er een zooi van maakt, daar kan Pinkpop niets aan doen. In de ziggo dome zet hij een dijk van een show neer, maar op Pinkpop loopt hij wat te experimenteren, wat uiteraard niet gewaardeerd wordt door het publiek. Dat is flink balen.

Tja elke headliner trekt een bepaald genre aan publiek. Dat hoort erbij. Maar de overige bands zijn eigenlijk nog belangrijker dan de headliner. Zij maken het festival. Toch?

En ja dat Pinkpop in zuid Limburg is, dat hoort erbij. Lowlands is in Flevoland. Dat is weer ver voor de mensen uit zuid Nederland, België en Duitsland.

En weetje wat zo’n festival kapot kan maken?
Dat gezeik op op internet, vaak van mensen die nog niet eens gaan. Of alleen reageren om te zeiken.

Pinkpop is het oudste festival van Nederland, en het oudste jaarlijkste festival van Europa, en dat is niet voor niets.

Zo ik ben mijn ei kwijt, en ga weer uitkijken naar de volgende editie. 🎉

Wie weet heb ik wel een biertje met een van jullie gedronken, of gezellig samen gefeest. Wie weet het. Maar super was het zeker. 😀

Gisteren naar Pinkpop geweest. Omdat het de enige dag was die volgens ons het hoge entreegeld waard was.

Vooraf wil ik zeggen, dat ik het echt schandalig vindt hoe het ov op station Landgraaf na afloop geregeld is. Heeft de organisatie destijds niets geleerd van de Love Parade in Duisburg?! Mijn voorstel: pendelbussen van Megaland naar station Heerlen. De faciliteiten zijn er, waarom niet gebruiken?! Mede hierdoor gaan wij niet meer naar Pinkpop in de toekomst. Pukkelpop en Rock Werchter zijn echt stukken beter geregeld!

De dag was niet top maar in vergelijking met 2 anderen toch wel zeer sterk (op Krezip na dan ;) )

We begonnen met Dewollf, een leuk bandje, krijg er wel wat ZPF Venlo vibes van, maar verder is het OK. Goede muzikanten!

Daarna Immience (ofzoiets) 2 jaar geleden hebben we I Prevail op Pinkpop ontdekt, deze band was een pak minder, maar wel grappig.

Daarna succesvol Krezip ontweken in de Desperados tent, was me de 6€ voor dat overrated biertje van Heineken zeker waard :D ;)

Vervolgens Kaiser Chiefs, een beetje op automatische piloot, maar wel altijd leuk om mee te pakken. Prima band.

Daarna een klein beetje Girl in Red. Niet mijn ding.

Vervolgens Biffy Clyro. Strakke set, goede muzikanten. Enkel een beetje vreemd dat ze hun 2/3 hitjes niet beter over de set verdeeld hadden.

Daarna Dean Lewis voor mijn verloofde. Niet mijn ding, maar zij heeft genoten.

Vervolgens mijn hoogtepunt: Korn. Echt een prima set, dat wat Pinkpop hard nodig had!

Daarna de Headliner: Muse, ook een strakke set, enkel mag Muse van mij die theatrale tussenstukjes weglaten, maar goed dat vinden veel mensen Juist leuk aan Muse. Vroegah was dat wat minder bij Muse.

De maffe "vuurwerkshow" hadden ze net zo goed weg kunnen laten.

De dag an sich een 8 Pinkpop als Festival een magere 6 en het OV een dikke vette onvoldoende: Hier moet naar gekeken worden!

Oh ja en ik ben geen groot fan van dat hele cashless. Tijdens Muse lagen verschillende barren er even uit. Echt slecht!

• Leuk
Waarderingen: fred alweer..
Volgens mij valt de verkoop de laatste twee edities toch in toenemende mate tegen. 2022 was nog net na covid, 2023 heb ik even minder scherp.
De bezoekersaantallen voor Pinkpop 2024 waren als volgt: 40.000 op vrijdag, 41.500 op zaterdag, en 70.000 op zondag

online over 2023
Hoewel de exacte cijfers van 2023 niet bekend zijn, is het wel duidelijk dat het festivalterrein niet helemaal vol was. De editie van 2023 werd gekenmerkt door het passeren van de 3 miljoenste bezoeker sinds de start van het festival.
en online 2022
Pinkpop 2022 trok in totaal 108.250 bezoekers verspreid over de drie dagen, aldus Festileaks.com. De organisatie verwachtte op vrijdag en zaterdag 70.000 bezoekers per dag, en op zondag iets meer.

De bezoekersaantallen voor Pinkpop 2024 waren als volgt: 40.000 op vrijdag, 41.500 op zaterdag, en 70.000 op zondag

online over 2023
Hoewel de exacte cijfers van 2023 niet bekend zijn, is het wel duidelijk dat het festivalterrein niet helemaal vol was. De editie van 2023 werd gekenmerkt door het passeren van de 3 miljoenste bezoeker sinds de start van het festival.
en online 2022
Pinkpop 2022 trok in totaal 108.250 bezoekers verspreid over de drie dagen, aldus Festileaks.com. De organisatie verwachtte op vrijdag en zaterdag 70.000 bezoekers per dag, en op zondag iets meer.
Ah ja, dus van de laatste 6 dagen was 1 dag uitverkocht. 2023 dus ook geen enorme rush.

Ik vind het zelf, zoals velen hier, ook niet prettig met 70k bezoekers. Maar ik ben wel benieuwd hoe het dan qua begroting zit. Is het festival houdbaar met 50k bezoekers gemiddeld? Moet daar anders voor worden geboekt (lees, goedkoper). Dat zou in mijn ogen helemaal fine zijn. Voor Ed Sheeran stonden ook de, waarschijnlijk niet heul goedkope, Hozier en Sam Smith.

Als een rijtje Yungblud, Fontaines, Sam Fender significant goedkoper is, zou ik dit toejuichen als je dan met 50k bezoekers een goedlopende financiële huishouding kan voeren.

• Leuk
Waarderingen: Maria
nou

dus wat nou.... pinkpop is groter omdat korn een mainstage mag afsluiten (onder muse)
Pinkpop is gewoon feitelijk groter dan Graspop. Dat die aantallen niet op het terrein te vinden zijn betekent niet dat je niet groter bent. Wat zijn alle Graspop fans opeens zeur hierzo.

Ik heb mezelf ook al lang verbeterd over de headline positie van Korn en ik blijf maar meldingen krijgen.

nou

Graspop is een metalfestival, Pinkpop niet. Heel ander publiek. Dit is appels met peren vergelijken.

• Leuk
Waarderingen: Chiel en reaper

Users who are viewing this thread