Ik wil een ander punt inbrengen.
Het principe van ‘wie het eerst komt het eerst maalt’ is namelijk ook niet eerlijk. Dit gaat ervan uit dat alle personen gelijk zijn en dezelfde kansen moeten hebben om ergens van voor te staan.
Echter, niet alle personen zijn gelijk. Voor mindervalide personen is er bijvoorbeeld al een heel mooi deck zodat ze toch samen met een begeleider kunnen genieten van de shows. Voor iemand zoals ik die moeite heeft om recht te staan uren achter elkaar is het haast niet te doen om vooraan te staan.
Zo word je door zowel security als festivalgangers om je heen gesommeerd om recht te staan als het te druk wordt en dat kan soms al wel meer dan een halfuur voordat een headliner begint het geval zijn.
Ik ben van mening dat er ook iets gedaan moet worden voor deze groep mensen, en dat werkt niet met een volledig systeem van ‘wie het eerst komt het eerst maalt’. Ik zou bijvoorbeeld twee gradaties willen aanbrengen voor mindervalide personen. Waarbij een gedeelte toegang verleent tot de aangewezen plek voor mindervalide personen en een ander deel tot een gegarandeerde plek in het voorvak.
Pas dan doen we het als samenleving echt goed met inclusie. Kosten? Helemaal niks. Wel iets van een doktersvoorschrift natuurlijk omdat anders iedereen het wil.