Pinkpop 2024

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.121
503
Måneskin stond eerst als afsluiter op Noord gepland, op de zaterdag. Terwijl we voor diezelfde zaterdag nog zaten te wachten op Madonna, wat dus uiteindelijk niet doorging, diende Nothing But Thieves zich aan. Die wilden we niet aan ons voorbij laten gaan. Dus toen hebben we besloten om Måneskin naar vrijdag te verplaatsen, waar ze het hoofdpodium konden afsluiten. Het lijkt misschien nog wat vroeg in hun carrière dat ze daar staan, maar het is gewoon een fantastische band die enorm hard groeit. Voor Måneskin hadden we heel lang 2027 in gedachten als het jaar dat ze zouden kunnen headlinen, haha. Nou ja, doen we het dan toch gewoon nóg een keer?’
2027 ?? Lange termijn planning bij PP ??
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.700

Pinkpop-programmeur ROB TROMMELEN
zoekt de feelgood factor​



Met Måneskin, Calvin Harris en Ed Sheeran heeft Pinkpop 2024 in vergelijking met voorgaande jaren niet de allergrootste namen uit de popmuziek weten binnen te halen. Programmadirecteur Rob Trommelen is desondanks een tevreden man. ‘In de breedte hebben we een fantastisch programma neergezet.’



DOOR TOM JANSSEN



OOR SPREEKT Rob Trommelen op de veranda van zijn prachtige woning in West-Brabant, waar de temperatuur door de warme voorjaarszon snel oploopt. Peentjes zweten: het zal bij de Mojo-veteraan herinneringen oproepen aan het voorbije jaar. Want het samenstellen van het Pinkpop-programma was niet altijd even gemakkelijk, blijkt als we met Trommelen reconstrueren hoe de line-up tot stand kwam. ‘Pinkpop heeft altijd bovenin een paar hele grote namen nodig. We hadden eigenlijk Muse; dat was ook bevestigd. En ineens kregen we een bericht begin oktober: Muse gaat helemaal niet op tournee. Toen zaten we wel met de handen in het haar. We zijn vervolgens ook nog even met Madonna aan de slag gegaan. Dat zou wel een stunt zijn geweest. Maar ook dat lukte niet. Er waren eigenlijk niet zoveel grote namen beschikbaar voor festivalshows. Toen zagen we dat Ed Sheeran op Southside en Hurricane [twee Duitse festivals in hetzelfde weekend] stond en dat hij op zondag nog vrij was. We hebben direct geschakeld. En dat was snel rond. Maar dat was echt pas in november.’

Dat is vrij laat.

‘Ja. In de zomer zie je normaal wel de contouren van hoe het programma eruit gaat zien. Voor deze editie misten we dat totaal. Dat is gewoon heel spannend geweest. Maar uiteindelijk hebben we in de volle breedte een fantastisch programma neergezet, vind ik. Natuurlijk met Ed Sheeran als absolute wereldtopper, maar ook met namen als Måneskin, Royal Blood, Nothing But Thieves, Sam Smith, Hozier, Greta Van Fleet en Avril Lavigne. Ik ben tevreden.’



WAAROM WAS het zo lastig om een goede headliner te krijgen? Werchter Boutique en TW Classic gaan om die reden niet door. Is dat toeval?

‘Vorig jaar was er juist heel veel beschikbaar, omdat al die grote bands toen nog steeds corona aan het inhalen waren. Maar dan krijg je nu dus eventjes een dipje.’

Dus dit is niet structureel?

‘Nee. Ik moet wel zeggen dat als je kijkt naar de traditionele rockheadliners van Pinkpop, zoals Pearl Jam, Foo Fighters, Muse, Red Hot Chili Peppers: die worden natuurlijk ook steeds ouder. En daar zie ik niet zo heel veel opvolging voor, althans niet in de rockhoek. Dan moet je eerder kijken naar Harry Styles, The Weeknd of Taylor Swift. Ik kan me voorstellen – al speelt het nu niet – dat Harry Styles een keer denkt: laat ik toch maar eens een rondje Europese festivals doen. En neem zo’n Niall Horan. Ik was echt onder de indruk van zijn muzikaliteit vorig jaar op Pinkpop. Die groeit qua status ook maar door.’

Maar de groep headlinerwaardige artiesten is nog altijd even groot als vijf à zes jaar geleden, vóór corona?

‘Ja, alleen is het ene jaar het andere niet. Ik herinner me 2008, met Metallica, Foo Fighters en Rage Against The Machine. Dat was volle bak. Maar ik herinner me ook een jaar dat we op een dag problemen hadden, toen The Cure en Armin van Buuren afsloten [in 2019]. Toen was het niet vol. Maar Pinkpop zal altijd een headlinerfestival blijven. We zijn ook het enige festival in Nederland waar 70.000 mensen een headliner kunnen zien. En ook het enige festival dat de gage van zo’n act kan betalen.’



NOG EVEN over de headliners van nu, Måneskin en Calvin Harris. Waar had je die oorspronkelijk gepland?

‘Måneskin stond eerst als afsluiter op Noord gepland, op de zaterdag. Terwijl we voor diezelfde zaterdag nog zaten te wachten op Madonna, wat dus uiteindelijk niet doorging, diende Nothing But Thieves zich aan. Die wilden we niet aan ons voorbij laten gaan. Dus toen hebben we besloten om Måneskin naar vrijdag te verplaatsen, waar ze het hoofdpodium konden afsluiten. Het lijkt misschien nog wat vroeg in hun carrière dat ze daar staan, maar het is gewoon een fantastische band die enorm hard groeit. Voor Måneskin hadden we heel lang 2027 in gedachten als het jaar dat ze zouden kunnen headlinen, haha. Nou ja, doen we het dan toch gewoon nóg een keer?’

Toen Calvin Harris werd aangekondigd, dachten veel mensen nog dat Dua Lipa ook zou komen, vanwege hun samenwerking uit het verleden.

‘Zij heeft ook heel lang op ons lijstje gestaan. Ze gaat naar Werchter en zou ook Pinkpop doen. Maar vervolgens kregen we bericht dat ze ook nog op Glastonbury zou staan en dat ze absoluut nog een week wilde repeteren hiervoor. Toen viel Pinkpop af.’



DANCE EN PINKPOP is niet altijd een vanzelfsprekende combinatie geweest. Nu staat er een danceact als headliner.

‘We hebben Kygo gehad, dat werkte goed. Ook Avicii was een succes. Dit jaar bood Calvin Harris zich aan. Die man heeft natuurlijk ongelooflijk veel hits gehad, dus dat zal zeker goed gaan werken. Wat betreft de toekomst van dance op Pinkpop is Fred Again.. natuurlijk iemand die we ambiëren als hoofdact.’

Wat is qua profiel volgens jou een goede Pinkpop-act?

‘In het brede muzikale spectrum tussen heel alternatief en het levenslied zitten we net iets links van het midden. Bands moeten al hits of airplay hebben, ze moeten al ergens zijn. Alle smaken kunnen eigenlijk. Zelfs country. Zo hadden we dit jaar Luke Combs [Amerikaanse countryster die een hit scoorde met een cover van Tracy Chapmans Fast Car] op de lijst, maar die kwam uiteindelijk niet. Maar terugkomend op je vraag: het vaststellen van een echt vastomlijnd profiel voor Pinkpop is best moeilijk.’

Met name voor de herkenbaarheid van het festival inderdaad.

‘Ja, dus willen we ook meer inzetten op beleving. Dat je op Pinkpop een goed weekend hebt. We willen meer het bourgondische aanstippen. Je gaat immers drie dagen lang op vakantie in Zuid-Limburg. Hoeveel Hollanders gaan er ieder jaar wel niet naar Maastricht? Die mensen willen misschien ook wel naar Pinkpop.’



CRITICI ZEGGEN: bands met een wat alternatiever randje, dat is eigenlijk niks meer voor Pinkpop. Klopt dat?

‘Tegenwoordig zou ik een band als Radiohead niet meer boeken voor Pinkpop, nee. We vinden eigenlijk dat Pinkpop een soort vrolijkheid moet oproepen. Als het te ingewikkeld wordt, gaat zo’n festival als een kaarsje uit. Terwijl, als je als bezoeker op dat veld staat, je echt moet denken van: ik ga bijna huilen, want het is afgelopen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Radiohead een fantastische band. Maar die moeten gewoon hun eigen show neerzetten in een zaal of op een veld. Voor hun eigen fans.’

De boeking van Acda en De Munnik deed de wenkbrauwen fronsen bij menig festivalvolger, zeker onder het OOR-publiek.

‘Daar konden we niet omheen. Die comeback is zó groot. Ze hebben die plek verdiend. En je zal zien: het veld zal alles meezingen. Als je als organisatie vindt dat het kan werken, dan moet je het doen. En dit gáát werken. We zijn gewoon meer en meer een popfestival dan een rockfestival geworden.’

Overigens: er staan maar liefst zes oud-Eurovisie Songfestival-deelnemers in de line-up, waarvan twee oud-winnaars: Måneskin, Loreen, S10, Ilse DeLange, Anouk en Douwe Bob. Is Eurovisie definitief festivalfähig geworden?

‘[Schiet in de lach] Echt? Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Nou ja, om Eurovisie werd tien jaar geleden nog gesmaald. Toen stuurde Nederland een zingende indiaan! De laatste jaren is het echt weer credible aan het worden. Maar dit jaar is het natuurlijk helemaal niet goed gegaan. Die credibility gaat nu wel in rook op. Ergens is dat weer jammer, want het is een mooi platform. Dat we zoveel Eurovisie-acts hebben staan, zegt natuurlijk wel wat.’



WIE ZIJN de Pinkpop-headliners van de toekomst?

‘Nothing But Thieves zit er tegenaan, vind ik. Die moeten nog één goede plaat maken. Al verkopen ze nu ook al twee keer de Ziggo Dome uit. Maar Dua Lipa is ook welkom, net als Beyoncé, Taylor Swift. Of Olivia Rodrigo. We wilden altijd een rockact als headliner, maar popacts hebben zich echt wel bewezen op Pinkpop. Bruno Mars was fantastisch in 2018, P!nk vorig jaar ook.’

En de Nederlandstalige acts die het momenteel goed doen? Froukje, Goldband, Joost Klein – zouden dat headliners kunnen zijn?

‘Als een Nederlandse act doorgroeit en we kunnen een plan maken waarbij we zeggen: er komt nieuw materiaal aan, we plannen verder geen shows en we gaan pas na Pinkpop de rest van Nederland doen, dan zou ik dat zeker niet uitsluiten. Maar dan moet die act op dat moment wél naadloos aansluiten bij het Pinkpop-publiek. De ambitie van Pinkpop is en blijft om hét festival te zijn waar je de grootste nationale en internationale acts in één weekend samen kunt zien. Als in de toekomst blijkt dat een Nederlandse act binnen dit plaatje past, dan is zo’n artiest zeker een optie. Joost Klein? Als het past en er een goed plan achter zit: waarom niet?’

Tot slot: hoe staan de zaken wat betreft volgend jaar ervoor?

‘[Lacht] We zitten goed in de race. Maar kijk, als Dave Grohl op die knop duwt, dan staat hij er volgend jaar. En we weten dat Dave graag op die knop duwt, nietwaar?’
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.296
7.257
Voor Måneskin hadden we heel lang 2027 in gedachten als het jaar dat ze zouden kunnen headlinen, haha.
Op basis van wat? 2027 klinkt super random.

WIE ZIJN de Pinkpop-headliners van de toekomst?

‘Nothing But Thieves zit er tegenaan, vind ik. Die moeten nog één goede plaat maken. Al verkopen ze nu ook al twee keer de Ziggo Dome uit. Maar Dua Lipa is ook welkom, net als Beyoncé, Taylor Swift.
Die laatste twee zijn al te groot. Dua Lipa straks misschien ook wel.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.700
Jammer dat de interviewer niet iets meer kritische vragen stelde, je merkt aan heel de uitgave van OOR dat ze toch een aardig reclame dealtje hebben gesloten en bijna alles omtrent PP de hemel in wordt geprezen.
Wat betreft de toekomst van dance op Pinkpop is Fred Again.. natuurlijk iemand die we ambiëren als hoofdact.’
Vind deze zin ook wel opvallend, want waarom is dat een toekomstige headliner? Die man is toch juist op dit moment helemaal in en populair en bijna overal waar die staat headliner? Wordt dat dan niet weer achter de feiten aanlopen als je die pas over een aantal jaar als headliner neerzet.
 
  • Leuk
Waarderingen: premiumpop

elo

Headliner
3 dec 2013
5.586
4.687
Pinkpop heeft dat altijd gehad... ofja, zeker al heel lang. Interpol stond er in 2022 voor het eerst, Royal Blood idem. Ook dance acts, die op elk festival al jaren alles plat speelden, kwamen jaren later pas op Pinkpop. Ze zijn gewoon bang om iets vernieuwends te brengen en ansich hebben ze daar gelijk in gekregen door te denken "fuck it, we maken Maneskin headliner", want die dag verkoopt zeer slecht (wel een vrijdag). Ik denk dat ze moeten toewerken naar óf meer weekendbezoekers trekken door veel meer te gaan inzetten op beleving/randvermaak óf meer op dagbezoekers, door per dag een duidelijke lijn in de programmering te hebben. Een dag met Nothing But Thieves als absolute headliners met daaronder een zeer solide dagprogramma met een poprock randje had in mijn ogen beter verkocht dan die zaterdag van nu. De vrijdag vind ik trouwens best gek dat die zo slecht loopt, want een poppunk dagje met Maneskin, Avril Lavigne en Yungblud vind ik best oké. Wellicht mist die dag nog een tweetal namen als Blink182 en Billy Talent ofzo. Enfin, ze hebben geen richting of echte visie, blijkt weer uit dit interview. Harry Styles noemen, dat kan m'n opa ook.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Anouk is alweer op herhaling en gezien haar opmerkingen voor sommige mensen controversieel. Desalniettemin is ze een puike zangeres, performer en heeft genoeg hits voor een uur. Heb haar 2x live gezien en vond het allebei top. Ik verwacht dus niet dat dat een flop wordt.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.108
1.992
Jammer dat de interviewer niet iets meer kritische vragen stelde, je merkt aan heel de uitgave van OOR dat ze toch een aardig reclame dealtje hebben gesloten en bijna alles omtrent PP de hemel in wordt geprezen.

Vind deze zin ook wel opvallend, want waarom is dat een toekomstige headliner? Die man is toch juist op dit moment helemaal in en populair en bijna overal waar die staat headliner? Wordt dat dan niet weer achter de feiten aanlopen als je die pas over een aantal jaar als headliner neerzet.
Wanneer je denkt dat je de grootste bent (en dat suggereert Trommelen hier in mijn ogen o.a. door te zeggen dat ze de enige zijn waar 70.000 man naar een headliner kan kijken en dat ze als enige de gage van een wereldact kunnen betalen) dan kun je de stelling innemen dat Pinkpop de kroon op het werk is van een groeiende artiest in Nederland. Dus eerst kleine zaaltjes, dan grotere zalen en kleinere festivals, en uiteindelijk groeien de besten (de meest populaire) door naar een headlinespot op het grootste festival van Nederland.
Echter één dingetje: dan moet de artiestenindustrie dat wel ook zo zien. Glastonbury heeft zo'n status, maar Pinkpop denk ik een stuk minder. Zodra Pinkpop denkt dat hun halte aan de beurt is, zit de entourage van de artiest al op het niveau dat ze de meeste festivals zijn ontstegen. Dus ofwel je mist ze omdat ze daarna uitsluitend eigen stadionconcerten doen, of je kunt ze toch boeken omdat het momentum net voorbij is...

Althans, dat denk ik dan...
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Om de nare dingen die ze de afgelopen maanden geroepen heeft. Transfobische opmerkingen, racistische opmerkingen. Die zou je geen podium moeten geven.
Ze heeft een andere mening en een grote bek. Dat is toch wel bekend. Die n**** opmerking was gewoon heel erg dom. Voor de rest denk ik dat het PP publiek er niet zo instaat zoals de meesten hier op het forum. Als ze haar uitzenden wil ik haar wel weer eens horen.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Ik heb het idee en dat wil ik niet overgeneraliseren, want ik baseer het puur op mijn eigen kringen. Maar dat de gemiddelde Pinkpopper zich daar niet zo druk om maakt. Als ik bijvoorbeeld ook kijk hoe de mensen blijkbaar nog enthousiast worden van Rammstein(en hoeveel shirts zie je niet nog op Pinkpop voorbij komen, ik zou me kapot schamen) en hoe mensen zich daar (niet eens bewust) totaal niet mee bezig lijken te houden. Nu hetzelfde met Anouk, je hoort er geen haan naar kraaien. Misschien gewoon een stukje conservatisme dat hier in het zuiden nog wel eens
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
935
1.700
Zodra Pinkpop denkt dat hun halte aan de beurt is, zit de entourage van de artiest al op het niveau dat ze de meeste festivals zijn ontstegen. Dus ofwel je mist ze omdat ze daarna uitsluitend eigen stadionconcerten doen, of je kunt ze toch boeken omdat het momentum net voorbij is...
Precies dit. Ik heb de laatste jaren een beetje het idee dat er artiesten geboekt worden waarvan het momentum een aantal jaar ervoor lag (niet alleen bij de headliners), waardoor ik het gevoel heb dat de line-up niet heel verfrissend is of ik die artiesten al te vaak ergens anders heb zin spelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje en RickHuissen

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.108
1.992
Precies dit. Ik heb de laatste jaren een beetje het idee dat er artiesten geboekt worden waarvan het momentum een aantal jaar ervoor lag (niet alleen bij de headliners), waardoor ik het gevoel heb dat de line-up niet heel verfrissend is of ik die artiesten al te vaak ergens anders heb zin spelen.
Inderdaad. Waarbij sommige namen dan wellicht ook tweede keus zijn, omdat de eerste keus dus bijvoorbeeld prefereert om een week te repeteren voor een Glastonbury i.p.v. ook op Pinkpop te spelen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

jefke48

Playlistbediener
2 mrt 2023
21
5
"we zijn op de hoogte van de recente ontwikkelingen. We werken momenteel aan een alternatief en brengen alle tickethouders tijdig op de hoogte bij belangrijke wijzigingen. Je hoeft je in elk geval geen zorgen te maken dat je met jouw P3-ticket niet kunt parkeren, dat komt te allen tijde goed"

reactie ivm parking vergunning p3, iemand nog nieuws?meer weet?
 

legenden

Campingartiest
1 jun 2023
67
39
Nothing but thieves had mij een betere headliner geweest voor de zaterdag. Hebben al wat platen erop zitten, bewezen met grote weides om te gaan. en zijn in nederland extra populair, had je meer mensen blij gemaakt dan calvin harris.
Wbt 2025 kan ik niet wachten om 2 van mn 3 favo bands als headliner te zien, Muse, en Twentyonepilots. (+ nog een popact op een andere dag)., Instant weekendticket voor mij dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

elo

Headliner
3 dec 2013
5.586
4.687
Nothing but thieves had mij een betere headliner geweest voor de zaterdag. Hebben al wat platen erop zitten, bewezen met grote weides om te gaan. en zijn in nederland extra populair, had je meer mensen blij gemaakt dan calvin harris.
Wbt 2025 kan ik niet wachten om 2 van mn 3 favo bands als headliner te zien, Muse, en Twentyonepilots. (+ nog een popact op een andere dag)., Instant weekendticket voor mij dan.
21 Pilots zal denk ik niet snel als Headliner geboekt worden op Pinkpop. Het kan, maar dan is het wel een iets kleinere headliner als Imagine Dragons. Die show in '22 leek toch ook niet heel goed aan te slaan. Muse werkt altijd. NBT had van mij ook mogen afsluiten, maar 75 minuten op Noord is ook een mooie spot.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
471
635
"we zijn op de hoogte van de recente ontwikkelingen. We werken momenteel aan een alternatief en brengen alle tickethouders tijdig op de hoogte bij belangrijke wijzigingen. Je hoeft je in elk geval geen zorgen te maken dat je met jouw P3-ticket niet kunt parkeren, dat komt te allen tijde goed"

reactie ivm parking vergunning p3, iemand nog nieuws?meer weet?
Ik weet niet meer.

Echter in 2022 had ik een dagticket en P3-weekend gekocht. Ik kreeg op de woensdag voor Pinkpop een mail dat je met een dagticket daar niet mocht parkeren (maak het niet dan mogelijk en ik had gewoon de volle mep betaald). En nu het leukste: ik kreeg een gratis upgrade naar P6 met als argument dat dat minder ver lopen is.

Ofwel ik heb er een erg hard hoofd in: het woord 'tijdig' en 'je kunt altijd parkeren met jouw P3-ticket' zijn vrij breed interpreteerbaar.
 

legenden

Campingartiest
1 jun 2023
67
39
21 Pilots zal denk ik niet snel als Headliner geboekt worden op Pinkpop. Het kan, maar dan is het wel een iets kleinere headliner als Imagine Dragons. Die show in '22 leek toch ook niet heel goed aan te slaan. Muse werkt altijd. NBT had van mij ook mogen afsluiten, maar 75 minuten op Noord is ook een mooie spot.
mm. niet helemaal mee eens. die show in 2022 was met 34 graden buiten, alsnog een sfeertje (stond vooraan). In t donker komen ze nog beter tot hun recht + ze sloten lollapalooza festivals bijv ook af als headliner. Net nieuw album uit (clancy) en met 5 albums op zak + aantal nummers miljarden streams vind ik ze headline waardig. helemaal als je ze met maneskin bijv vergelijkt die net paar jaartjes meegaat.

imagine dragons is miss nog een stapje hoger maar ze doen niet veel onder. En k zet ze even hoog / iets hoger als NBT.
Muse is uiteraard onbetwist.
 
  • Leuk
Waarderingen: RimkoW

Gebruikers die dit onderwerp bekijken