Pinkpop 2024

RimkoW

Randprogramma
30 mei 2023
106
117
mm. niet helemaal mee eens. die show in 2022 was met 34 graden buiten, alsnog een sfeertje (stond vooraan). In t donker komen ze nog beter tot hun recht + ze sloten lollapalooza festivals bijv ook af als headliner. Net nieuw album uit (clancy) en met 5 albums op zak + aantal nummers miljarden streams vind ik ze headline waardig. helemaal als je ze met maneskin bijv vergelijkt die net paar jaartjes meegaat.

imagine dragons is miss nog een stapje hoger maar ze doen niet veel onder. En k zet ze even hoog / iets hoger als NBT.
Muse is uiteraard onbetwist.
Twenty One pilots is 100% headliner waardig. Ik durf dan ook geld in te zetten op deze spot volgend jaar!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.464
6.707
toch Thom Yorke "op" Pinkpop?

MAPS OF THE NEW WORLD met werk van Stanley Donwood en Thom Yorke is tot 8 december te zien in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Op 21, 22 en 23 juni verhuist de tentoonstelling (met muziek van The Smile) naar het Bonnefanten Pop-up-museum op het Pinkpop-terrein.

Het Bonnefanten Pop-up-museum is te vinden bij Stage 4.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.763
5.276
toch Thom Yorke "op" Pinkpop?

MAPS OF THE NEW WORLD met werk van Stanley Donwood en Thom Yorke is tot 8 december te zien in het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Op 21, 22 en 23 juni verhuist de tentoonstelling (met muziek van The Smile) naar het Bonnefanten Pop-up-museum op het Pinkpop-terrein.

Het Bonnefanten Pop-up-museum is te vinden bij Stage 4.

Veel te ingewikkeld.
 
  • Haha
Waarderingen: Bassie78

D02

Dagopener
2 jan 2019
553
257
Ik had het in gedachten dat Ed in oktober werd vastgelegd en Muse in november liet weten niet te touren, maar dat is dus idd andersom.
Dit vind ik toch apart. Hoe kan het zijn dat hurricane/southside hem aankondigd en mojo niet eens wist dat die ging touren?? Zo groot is dat wereldje toch ook niet.

En Ed Sheeran heeft overigens zelf 2 jaar geleden aangekondigd dat na zijn stadiontour er een festival tour zou komen. Lijkt me toch als boeker dat je dan in ieder geval de vraag uitzet.

Kan natuurlijk ook dat ze geen interesse hadden in sheeran in eerste instanite maar nadat muse en madonna wegvielen ze geen risico meer durfde te nemen en dan toch maar direct ed sheeran boeken.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.308
7.298
Ik snap ook niet zo goed hoe ze Muse bevestigd hadden maar dat die niet tourden. Ging die hele tournee dan niet door oid?
 

neus

Dagopener
16 mrt 2019
646
367

Pinkpop-programmeur ROB TROMMELEN​

zoekt de feelgood factor​



Met Måneskin, Calvin Harris en Ed Sheeran heeft Pinkpop 2024 in vergelijking met voorgaande jaren niet de allergrootste namen uit de popmuziek weten binnen te halen. Programmadirecteur Rob Trommelen is desondanks een tevreden man. ‘In de breedte hebben we een fantastisch programma neergezet.’



DOOR TOM JANSSEN



OOR SPREEKT Rob Trommelen op de veranda van zijn prachtige woning in West-Brabant, waar de temperatuur door de warme voorjaarszon snel oploopt. Peentjes zweten: het zal bij de Mojo-veteraan herinneringen oproepen aan het voorbije jaar. Want het samenstellen van het Pinkpop-programma was niet altijd even gemakkelijk, blijkt als we met Trommelen reconstrueren hoe de line-up tot stand kwam. ‘Pinkpop heeft altijd bovenin een paar hele grote namen nodig. We hadden eigenlijk Muse; dat was ook bevestigd. En ineens kregen we een bericht begin oktober: Muse gaat helemaal niet op tournee. Toen zaten we wel met de handen in het haar. We zijn vervolgens ook nog even met Madonna aan de slag gegaan. Dat zou wel een stunt zijn geweest. Maar ook dat lukte niet. Er waren eigenlijk niet zoveel grote namen beschikbaar voor festivalshows. Toen zagen we dat Ed Sheeran op Southside en Hurricane [twee Duitse festivals in hetzelfde weekend] stond en dat hij op zondag nog vrij was. We hebben direct geschakeld. En dat was snel rond. Maar dat was echt pas in november.’

Dat is vrij laat.

‘Ja. In de zomer zie je normaal wel de contouren van hoe het programma eruit gaat zien. Voor deze editie misten we dat totaal. Dat is gewoon heel spannend geweest. Maar uiteindelijk hebben we in de volle breedte een fantastisch programma neergezet, vind ik. Natuurlijk met Ed Sheeran als absolute wereldtopper, maar ook met namen als Måneskin, Royal Blood, Nothing But Thieves, Sam Smith, Hozier, Greta Van Fleet en Avril Lavigne. Ik ben tevreden.’



WAAROM WAS het zo lastig om een goede headliner te krijgen? Werchter Boutique en TW Classic gaan om die reden niet door. Is dat toeval?

‘Vorig jaar was er juist heel veel beschikbaar, omdat al die grote bands toen nog steeds corona aan het inhalen waren. Maar dan krijg je nu dus eventjes een dipje.’

Dus dit is niet structureel?

‘Nee. Ik moet wel zeggen dat als je kijkt naar de traditionele rockheadliners van Pinkpop, zoals Pearl Jam, Foo Fighters, Muse, Red Hot Chili Peppers: die worden natuurlijk ook steeds ouder. En daar zie ik niet zo heel veel opvolging voor, althans niet in de rockhoek. Dan moet je eerder kijken naar Harry Styles, The Weeknd of Taylor Swift. Ik kan me voorstellen – al speelt het nu niet – dat Harry Styles een keer denkt: laat ik toch maar eens een rondje Europese festivals doen. En neem zo’n Niall Horan. Ik was echt onder de indruk van zijn muzikaliteit vorig jaar op Pinkpop. Die groeit qua status ook maar door.’

Maar de groep headlinerwaardige artiesten is nog altijd even groot als vijf à zes jaar geleden, vóór corona?

‘Ja, alleen is het ene jaar het andere niet. Ik herinner me 2008, met Metallica, Foo Fighters en Rage Against The Machine. Dat was volle bak. Maar ik herinner me ook een jaar dat we op een dag problemen hadden, toen The Cure en Armin van Buuren afsloten [in 2019]. Toen was het niet vol. Maar Pinkpop zal altijd een headlinerfestival blijven. We zijn ook het enige festival in Nederland waar 70.000 mensen een headliner kunnen zien. En ook het enige festival dat de gage van zo’n act kan betalen.’



NOG EVEN over de headliners van nu, Måneskin en Calvin Harris. Waar had je die oorspronkelijk gepland?

‘Måneskin stond eerst als afsluiter op Noord gepland, op de zaterdag. Terwijl we voor diezelfde zaterdag nog zaten te wachten op Madonna, wat dus uiteindelijk niet doorging, diende Nothing But Thieves zich aan. Die wilden we niet aan ons voorbij laten gaan. Dus toen hebben we besloten om Måneskin naar vrijdag te verplaatsen, waar ze het hoofdpodium konden afsluiten. Het lijkt misschien nog wat vroeg in hun carrière dat ze daar staan, maar het is gewoon een fantastische band die enorm hard groeit. Voor Måneskin hadden we heel lang 2027 in gedachten als het jaar dat ze zouden kunnen headlinen, haha. Nou ja, doen we het dan toch gewoon nóg een keer?’

Toen Calvin Harris werd aangekondigd, dachten veel mensen nog dat Dua Lipa ook zou komen, vanwege hun samenwerking uit het verleden.

‘Zij heeft ook heel lang op ons lijstje gestaan. Ze gaat naar Werchter en zou ook Pinkpop doen. Maar vervolgens kregen we bericht dat ze ook nog op Glastonbury zou staan en dat ze absoluut nog een week wilde repeteren hiervoor. Toen viel Pinkpop af.’



DANCE EN PINKPOP is niet altijd een vanzelfsprekende combinatie geweest. Nu staat er een danceact als headliner.

‘We hebben Kygo gehad, dat werkte goed. Ook Avicii was een succes. Dit jaar bood Calvin Harris zich aan. Die man heeft natuurlijk ongelooflijk veel hits gehad, dus dat zal zeker goed gaan werken. Wat betreft de toekomst van dance op Pinkpop is Fred Again.. natuurlijk iemand die we ambiëren als hoofdact.’

Wat is qua profiel volgens jou een goede Pinkpop-act?

‘In het brede muzikale spectrum tussen heel alternatief en het levenslied zitten we net iets links van het midden. Bands moeten al hits of airplay hebben, ze moeten al ergens zijn. Alle smaken kunnen eigenlijk. Zelfs country. Zo hadden we dit jaar Luke Combs [Amerikaanse countryster die een hit scoorde met een cover van Tracy Chapmans Fast Car] op de lijst, maar die kwam uiteindelijk niet. Maar terugkomend op je vraag: het vaststellen van een echt vastomlijnd profiel voor Pinkpop is best moeilijk.’

Met name voor de herkenbaarheid van het festival inderdaad.

‘Ja, dus willen we ook meer inzetten op beleving. Dat je op Pinkpop een goed weekend hebt. We willen meer het bourgondische aanstippen. Je gaat immers drie dagen lang op vakantie in Zuid-Limburg. Hoeveel Hollanders gaan er ieder jaar wel niet naar Maastricht? Die mensen willen misschien ook wel naar Pinkpop.’



CRITICI ZEGGEN: bands met een wat alternatiever randje, dat is eigenlijk niks meer voor Pinkpop. Klopt dat?

‘Tegenwoordig zou ik een band als Radiohead niet meer boeken voor Pinkpop, nee. We vinden eigenlijk dat Pinkpop een soort vrolijkheid moet oproepen. Als het te ingewikkeld wordt, gaat zo’n festival als een kaarsje uit. Terwijl, als je als bezoeker op dat veld staat, je echt moet denken van: ik ga bijna huilen, want het is afgelopen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Radiohead een fantastische band. Maar die moeten gewoon hun eigen show neerzetten in een zaal of op een veld. Voor hun eigen fans.’

De boeking van Acda en De Munnik deed de wenkbrauwen fronsen bij menig festivalvolger, zeker onder het OOR-publiek.

‘Daar konden we niet omheen. Die comeback is zó groot. Ze hebben die plek verdiend. En je zal zien: het veld zal alles meezingen. Als je als organisatie vindt dat het kan werken, dan moet je het doen. En dit gáát werken. We zijn gewoon meer en meer een popfestival dan een rockfestival geworden.’

Overigens: er staan maar liefst zes oud-Eurovisie Songfestival-deelnemers in de line-up, waarvan twee oud-winnaars: Måneskin, Loreen, S10, Ilse DeLange, Anouk en Douwe Bob. Is Eurovisie definitief festivalfähig geworden?

‘[Schiet in de lach] Echt? Daar had ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Nou ja, om Eurovisie werd tien jaar geleden nog gesmaald. Toen stuurde Nederland een zingende indiaan! De laatste jaren is het echt weer credible aan het worden. Maar dit jaar is het natuurlijk helemaal niet goed gegaan. Die credibility gaat nu wel in rook op. Ergens is dat weer jammer, want het is een mooi platform. Dat we zoveel Eurovisie-acts hebben staan, zegt natuurlijk wel wat.’



WIE ZIJN de Pinkpop-headliners van de toekomst?

‘Nothing But Thieves zit er tegenaan, vind ik. Die moeten nog één goede plaat maken. Al verkopen ze nu ook al twee keer de Ziggo Dome uit. Maar Dua Lipa is ook welkom, net als Beyoncé, Taylor Swift. Of Olivia Rodrigo. We wilden altijd een rockact als headliner, maar popacts hebben zich echt wel bewezen op Pinkpop. Bruno Mars was fantastisch in 2018, P!nk vorig jaar ook.’

En de Nederlandstalige acts die het momenteel goed doen? Froukje, Goldband, Joost Klein – zouden dat headliners kunnen zijn?

‘Als een Nederlandse act doorgroeit en we kunnen een plan maken waarbij we zeggen: er komt nieuw materiaal aan, we plannen verder geen shows en we gaan pas na Pinkpop de rest van Nederland doen, dan zou ik dat zeker niet uitsluiten. Maar dan moet die act op dat moment wél naadloos aansluiten bij het Pinkpop-publiek. De ambitie van Pinkpop is en blijft om hét festival te zijn waar je de grootste nationale en internationale acts in één weekend samen kunt zien. Als in de toekomst blijkt dat een Nederlandse act binnen dit plaatje past, dan is zo’n artiest zeker een optie. Joost Klein? Als het past en er een goed plan achter zit: waarom niet?’

Tot slot: hoe staan de zaken wat betreft volgend jaar ervoor?

‘[Lacht] We zitten goed in de race. Maar kijk, als Dave Grohl op die knop duwt, dan staat hij er volgend jaar. En we weten dat Dave graag op die knop duwt, nietwaar?’
Als ik dit zo lees, kan ik wel janken. Dit gaat helemaal de verkeerde kant op wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: TBK

colette283

Dagopener
13 sep 2022
542
282
2025 Foo Fighters - Muse - Bruce Springsteen
Zou mooi zijn maar zou dat ook echt gebeuren🤔. Misschien hebben ze geen andere keuze om volgend jaar met z'n sterke headliners te komen ter compensatie van dit jaar, wat misschien toch wat Minder loopt dan verwacht (wat ze uiteraard natuurlijk niet kenbaar maken en gewoon volhouden tevreden te zijn " iets met trots") in het interview lees ik ook alleen maar excuses om het maar recht te praten wat dus niet gelukt is en dus eigenlijk niet zo goed loopt dan ze dachten.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.587
4.687
Zou mooi zijn maar zou dat ook echt gebeuren🤔. Misschien hebben ze geen andere keuze om volgend jaar met z'n sterke headliners te komen ter compensatie van dit jaar, wat misschien toch wat Minder loopt dan verwacht (wat ze uiteraard natuurlijk niet kenbaar maken en gewoon volhouden tevreden te zijn " iets met trots") in het interview lees ik ook alleen maar excuses om het maar recht te praten wat dus niet gelukt is en dus eigenlijk niet zo goed loopt dan ze dachten.
Naja, tuurlijk willen ze dat. Maar ze willen het ieder jaar. Lukt alleen niet altijd :)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken