Pinkpop 2024

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
P!nk had geen 3 x Ziggo er bij in dat jaar... zou normaal ook een stadion vullen, kijk in het buitenland

ik denk dat 'dag-tickets' niet de focus moet zijn voor Pinkpop.
meer inzetten op weekend en overnachten
Als ze daar op inzetten moet je programmering TOP zijn. Mensen dokken niet zomaar een paar honderd Euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.233
4.505
Omdat de Peppers op RW 1 van de vele namen is en het veel minder draait rond hen alleen.
Denk dat dit wel de crux is. De tickets worden duurder en duurder, dan zijn er nog weinig bands die dat op zichzelf verantwoorden. Dan moet je een groter pakket hebben voor wat je krijgt voor je geld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.001
8.652
Denk dat dit wel de crux is. De tickets worden duurder en duurder, dan zijn er nog weinig bands die dat op zichzelf verantwoorden. Dan moet je een een groter pakket hebben voor wat je krijgt voor je geld.
Festivaldagen die draaien rond 1 naam zijn gewoon passé.

Dat is een beetje het probleem van Pinkpop in a nutshell denk ik. Maar wel eentje die je kan oplossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Dat is een beetje het probleem van Pinkpop in a nutshell denk ik. Maar wel eentje die je kan oplossen.
stukje anders inzetten op de reclame en promotie...

naast de afsluiters ook meer aandacht geven aan de Noord afsluiters, bijvoorbeeld
2024 nieuwe ronde nieuwe kansen, we zullen zien wat MOJO kan boeken en hoe Pinkpop de promotie rond de verkoop aanvliegt
 
  • Geweldig
Waarderingen: mattman

Steve

Campingartiest
27 aug 2023
56
73
de headliners van afgelopen jaar verkochten nog niet eens de dagtickets uit, zelfs P!nk niet.
het caliber act dat de dagtickets verkoopt kan een festival niet meer boeken, behalve Glasto of de 'major-dagfestivals' als Hyde Park.

ik denk dat catagorie stadion headliners niet komen, dus sowieso Stones, U2 of AC/DC kunnen we vergeten.
en ik denk dat de catagorie Muse, Green Day en andere die een losse show een veld vullen, op Pinkpop rond 15k a 20k dagtickets blijven hangen.
ik denk dat Pinkpop op zzo'n headliners gaat focussen omdat de poule is die haalbaar is voor festivals, maar dan 'gewoon' een redelijk grote naam als Noord afsluiter te zetten, wellicht formaat Ziggo-dome? Als de co-headline constructie die wel vaker door mensen genoemd is.
Dus niet meer inzetten op de stadion-act, denk dat dat sowieso niet meer door Mojo gaat lukken, omdat gages veel te hoog zijn of deze acts eigen shows willen spelen. Dus het zal vallen op de 'headliners' die een respectabel gage vragen en welwillend zijn op festivals te spelen!

De vraag is, hapt het Pinkpop-publiek bij de verkoop de co-headline constructie of ligt de focus bij de bezoekers op de headliners?
En... willen de 'fans' van de headliners een dagkaart voor Pinkpop kopen en naar Landgraaf afdalen voor een dag?
Ik vermoed dat de weekend tickets uitverkocht of nagenoeg weer uitverkocht raken, maar de dagtickets denk ik dat wel alsnog de ca 60.000 bezoekers per dag blijven halen, dat verwacht ik ook in 2024.
Ben het hiermee wel eens. Stadionacts zijn inderdaad niet haalbaar, maar wat zit er in de "categorie eronder" waarmee je echt veel dagtickets gaat kunnen schuiven? Muse en Green Day, die zijn zo vaak te zien geweest in Nederland - verkopen die nog een dag uit? Ik zie hier ook namens als Nothing But Thieves en The Killers langskomen, daarvoor geldt toch hetzelfde? Ik ben ook echt benieuwd welke kant PP op gaat met de headliners. Volgend jaar echt cruciaal daarin, want twee jaar op rij een tegenvallende line-up (qua headliners) gaan ze wel echt merken ben ik bang
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.161
Iets minder (Nederlandse) opvulling boeken en acts tijdens de headliner laten spelen begint steeds crucialer te worden imo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
ik denk ook niet dat je de verkoop van Rock Werchter of Pukkelpop kan vergelijken met Pinkpop.
mede door het percentage Nederlanders op Rock Werchter / Pukkelpop of het percentage Belgen op Pinkpop.
Dan zou je eerder kunnen zeggen dat Lowlands in een vloek uitverkocht was met een te hoog ticketprijs.
Maar Lowlands is toch een ander soort festival qua ervaring dan Pinkpop, Pinkpop meer gericht op het 'klassieke festival gevoel' (veld met podium en muziek) dan andere dingen er om heen.

Iets minder Nederlandse opvulling boeken en acts tijdens de headliner laten spelen begint steeds crucialer te worden imo.
het blijft een Nederlands festival he! daarnaast met de gage's van de internationale acts komt een boeker er volgens mij niet onderuit om Nederlandse bands (en acts als Nielson) te boeken om binnen de uitgave te blijven. Dus NL acts zullen er altijd veel blijven op Pinkpop, imo ook terecht
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
474
819
Komt het niet gewoon doordat Pinkpop een festival is welke het alleen moet hebben van de line-up en er tegenwoordig gewoon festivals zijn die veel meer te bieden hebben dan dat? Ik zou nooit blind een kaartje voor Pinkpop kopen, omdat het qua festival voor mij persoonlijk niet meer een interessant en leuk festival is. De meeste mensen die ik spreek die voor het eerst naar een ander festival gaan dan Pinkpop, keren daarna niet meer zo snel terug, en ik had precies hetzelfde na 6 jaar Pinkpop.
Ik weet dat er hier veel mensen zijn waarvan de haren overeind gaan staan bij dingen als randprogramma's, aankleding, alternatieve tijdens headliners of na 00:00 nog doorgaan. Maar voor veel potentiële bezoekers zijn dit toch echt wel belangrijke zaken en volgens mij moet Pinkpop dit soort dingen gewoon beter op orde hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jos en Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik weet dat er hier veel mensen zijn waarvan de haren overeind gaan staan bij dingen als randprogramma's,
Scared Horror GIF by SWR3


(edit, in mijn vorige reactie nog even iets dikgedrukt en onderstreept)
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.161
Komt het niet gewoon doordat Pinkpop een festival is welke het alleen moet hebben van de line-up en er tegenwoordig gewoon festivals zijn die veel meer te bieden hebben dan dat? Ik zou nooit blind een kaartje voor Pinkpop kopen, omdat het qua festival voor mij persoonlijk niet meer een interessant en leuk festival is. De meeste mensen die ik spreek die voor het eerst naar een ander festival gaan dan Pinkpop, keren daarna niet meer zo snel terug, en ik had precies hetzelfde na 6 jaar Pinkpop.
Ik weet dat er hier veel mensen zijn waarvan de haren overeind gaan staan bij dingen als randprogramma's, aankleding, alternatieve tijdens headliners of na 00:00 nog doorgaan. Maar voor veel potentiële bezoekers zijn dit toch echt wel belangrijke zaken en volgens mij moet Pinkpop dit soort dingen gewoon beter op orde hebben.
Ja exact. Het idee van een festival dat om de headliner draait lijkt anno nu wat uitgespeeld te zijn, helemaal voor festivals die stil zijn blijven staan in de vernieuwing van de acts aan de bovenkant van het affiche. Als grote namen te duur worden, een randprogramma ontbreekt en het dagprogramma niet sterker of vernieuwender wordt dan is het een keer over.

The Killers trekken bv amper de Ziggo vol. Daar moet je toch een alternatief tegenover zetten om het voor het grote publiek dat je wil trekken aantrekkelijk te maken een kaartje te kopen?
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
940
445
oh... en vanuit bezoekers optiek, het was prima dat er maar ca 60.000 bezoekers op het terrein waren en niet uitverkocht was
Vond ik ook, was zeker een verademing t.o.v 2022.Maar ja of PP dit jaar genoeg verdiend heeft? Een 4e dag of doorgroeien naar 80000 bezoekers ( daar is hij weer meneer Trommelen ) zie ik niet in de nabije toekomst gebeuren.
 
  • Winning
  • Leuk
Waarderingen: liluzi en DennisvdBr

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
ik denk ook zeker dat Springsteen op Megaland een week voor Pinkpop, Beyonce tijdens Pinkpop en Coldplay. Welke allemaal in verkoop gingen voor de Pinkpop verkoop. Williams al 3x Ziggo gedaan. P!nk waarvan de losse concerten vlak over de grens goedkoper waren. Allemaal niet ten goede komt aan de Pinkpop verkoop.

Pinkpop zal op de aankondiging strategie en op het moment van start verkoop al een slag kunnen maken.
Maar, zoals gezegd, 2024 liggen de kaarten weer anders op tafel. Eerst maar eens zien welke headliners Mojo uberhaupt naar Pinkpop kan zetten
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.161
ik denk ook zeker dat Springsteen op Megaland een week voor Pinkpop, Beyonce tijdens Pinkpop en Coldplay. P!nk waarvan de losse concerten vlak over de grens goedkoper waren. Allemaal niet ten goede komt aan de Pinkpop verkoop.
Absoluut, maar ik denk uiteindelijk dat het grootste probleem toch eerder ligt bij de kaartprijs en wat men daarvoor krijgt, en dat dat blijkbaar voor niet genoeg mensen voldoende is om naar Landgraaf te trekken. Maar wel naar een Werchter bv.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
wat betreft het randprogramma van Pinkpop?

gezien de positie van het Skydeck en de plaatsing van Zuid en Noord podium over het hoofdveld. Geeft dat denk ik wel de intentie van het Pinkpop-festival aan...

qua randprogramma van Pinkpop, zal je meer moeten denk aan zo iets:
Vlinder picknickkleed met capuchon | festival kleed | outdoor blanket ...

het festival-kleed?
 

Steve

Campingartiest
27 aug 2023
56
73
Ja exact. Het idee van een festival dat om de headliner draait lijkt anno nu wat uitgespeeld te zijn, helemaal voor festivals die stil zijn blijven staan in de vernieuwing van de acts aan de bovenkant van het affiche. Als grote namen te duur worden, een randprogramma ontbreekt en het dagprogramma niet sterker of vernieuwender wordt dan is het een keer over.

The Killers trekken bv amper de Ziggo vol. Daar moet je toch een alternatief tegenover zetten om het voor het grote publiek dat je wil trekken aantrekkelijk te maken een kaartje te kopen?
Precies waar het gevaar voor Pinkpop nu ligt inderdaad. Het is niet erg als je als festival leunt op je muziekprogrammering, maar de laatste jaren is er imo te weinig "vernieuwd" in de programmering (m.n. aan de bovenkant van het affiche) waardoor de vijver waar ze nu uit vissen voor headliners steeds kleiner wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken