Pinkpop 2024

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.745
1.902
The Killers van 20:00-21:15 en daarna Green Day van 22:15-00:00 zou een goede deal zijn. Verkoopt genoeg, Green Day wat minder tijd zodat ze meer moeten spelen ipv lullen en zou werken op Pinkpop. Nu hopen dat de ego's van beide bands het aankunnen.
Prima voorstel dit. Geef het ff door.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
Ik zou bijna zeggen, u heeft al iets horen waaien of verklaar u nader 😂
de headliners van afgelopen jaar verkochten nog niet eens de dagtickets uit, zelfs P!nk niet.
het caliber act dat de dagtickets verkoopt kan een festival niet meer boeken, behalve Glasto of de 'major-dagfestivals' als Hyde Park.

ik denk dat catagorie stadion headliners niet komen, dus sowieso Stones, U2 of AC/DC kunnen we vergeten.
en ik denk dat de catagorie Muse, Green Day en andere die een losse show een veld vullen, op Pinkpop rond 15k a 20k dagtickets blijven hangen.
ik denk dat Pinkpop op zzo'n headliners gaat focussen omdat de poule is die haalbaar is voor festivals, maar dan 'gewoon' een redelijk grote naam als Noord afsluiter te zetten, wellicht formaat Ziggo-dome? Als de co-headline constructie die wel vaker door mensen genoemd is.
Dus niet meer inzetten op de stadion-act, denk dat dat sowieso niet meer door Mojo gaat lukken, omdat gages veel te hoog zijn of deze acts eigen shows willen spelen. Dus het zal vallen op de 'headliners' die een respectabel gage vragen en welwillend zijn op festivals te spelen!

De vraag is, hapt het Pinkpop-publiek bij de verkoop de co-headline constructie of ligt de focus bij de bezoekers op de headliners?
En... willen de 'fans' van de headliners een dagkaart voor Pinkpop kopen en naar Landgraaf afdalen voor een dag?
Ik vermoed dat de weekend tickets uitverkocht of nagenoeg weer uitverkocht raken, maar de dagtickets denk ik dat wel alsnog de ca 60.000 bezoekers per dag blijven halen, dat verwacht ik ook in 2024.
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.745
1.902
de headliners van afgelopen jaar verkochten nog niet eens de dagtickets uit, zelfs P!nk niet.
het caliber act dat de dagtickets verkoopt kan een festival niet meer boeken, behalve Glasto of de 'major-dagfestivals' als Hyde Park.

ik denk dat catagorie stadion headliners niet komen, dus sowieso Stones, U2 of AC/DC kunnen we vergeten.
en ik denk dat de catagorie Muse, Green Day en andere die een losse show een veld vullen, op Pinkpop rond 15k a 20k dagtickets blijven hangen.
ik denk dat Pinkpop op zzo'n headliners gaat focussen omdat de poule is die haalbaar is voor festivals, maar dan 'gewoon' een redelijk grote naam als Noord afsluiter te zetten, wellicht formaat Ziggo-dome? Als de co-headline constructie die wel vaker door mensen genoemd is.
Dus niet meer inzetten op de stadion-act, denk dat dat sowieso niet meer door Mojo gaat lukken, omdat gages veel te hoog zijn of deze acts eigen shows willen spelen. Dus het zal vallen op de 'headliners' die een respectabel gage vragen en welwillend zijn op festivals te spelen!

De vraag is, hapt het Pinkpop-publiek bij de verkoop de co-headline constructie of ligt de focus bij de bezoekers op de headliners?
En... willen de 'fans' van de headliners een dagkaart voor Pinkpop kopen en naar Landgraaf afdalen voor een dag?
Ik vermoed dat de weekend tickets uitverkocht of nagenoeg weer uitverkocht raken, maar de dagtickets denk ik dat wel alsnog de ca 60.000 bezoekers per dag blijven halen, dat verwacht ik ook in 2024.
Duidelijk verhaal. Ik vind bv P!nk zo'n typische headliner die een dag doet dragen maar heb natuurlijk ook geen idee hoeveel dagkaarten zij doet verkopen. Ik ben het met je eens dat we de grote stadionacts kunnen vergeten al zie ik bv een Harry Styles of The Weeknd in een volgende tour weer net zo makkelijk op festivals staan. En laten we ook wel wezen, drie dagen zo'n co headline constructie lijkt me ook lastig. Dan moet je eigenlijk al op zoek naar 6 gelijkwaardige headliners voor je festival. Ook niet makkelijk lijkt me?
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
de headliners van afgelopen jaar verkochten nog niet eens de dagtickets uit, zelfs P!nk niet.
het caliber act dat de dagtickets verkoopt kan een festival niet meer boeken, behalve Glasto of de 'major-dagfestivals' als Hyde Park.
Ik meende dat vrijwel alle dagkaarten bij Pukkelpop en het overgrote deel van de dagen van Rock Werchter uitverkocht was. Maar daar was de algemene dagprogrammering imo ook een pak beter.
 

Nelios

Dagopener
16 aug 2022
583
428
Ik meende dat vrijwel alle dagkaarten bij Pukkelpop en het overgrote deel van de dagen van Rock Werchter uitverkocht was. Maar daar was de algemene dagprogrammering imo ook een pak beter.
Pukkelpop inderdaad volledig uitverkocht, Rock Werchter volgens mij alleen nog enkele donderdag tickets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.745
1.902
Zal ook te maken hebben het beschikbare budget en ik zeg het nog maar een keer: Nederland heeft te veel concert locaties. In België worden de grote(re) acts weggezet op een festival , Sportpaleis of KBS. Moet je de locaties in Nederland eens bekijken? Aanbod daarin is te groot en overal moet er wat staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: brutus257

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
drie dagen zo'n co headline constructie lijkt me ook lastig. Dan moet je eigenlijk al op zoek naar 6 gelijkwaardige headliners voor je festival. Ook niet makkelijk lijkt me?
moet kunnen, kijk naar Rock Wercher of Mad Cool
daar was de algemene dagprogrammering imo ook een pak beter.
het dagprogramma is op Pinkpop natuurlijk anders dan op RW/Pukkelpop, mede door de NL inbreng.
ik denk dat het Pinkpop publiek meer geneigd is voor het weekend ticket te gaan met overnachtingen, zelfs meer uitgeeft voor glampink of skydeck.
dat het dagticket principe niet werkt als er geen grote stadion-act staat, dat is mijn conclusie, daarvoor komt te weinig publiek naar Megaland
edit: + wat @PJ hierboven zegt
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
dat het dagticket principe niet werkt als er geen grote stadion-act staat, dat is mijn conclusie, daarvoor komt te weinig publiek naar Megaland
Dan is het wellicht toch een idee om het festival eens op de schop te nemen. Toch maar kijken naar alternatieven tijdens de headliner, toch wat minder Nederlandse acts boeken, toch met co-headliners gaan werken. De dagbezoeker meer waard voor het geld geven. Terug de Champions League in.

Wel opvallend dat Werchter twee jaar op rij een dag met de Peppers weet uit te verkopen, waar dat Pinkpop niet 1 jaar lukt.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
daarnaast, ben ik nog altijd van mening dat de prijs van de dagtickets ook mee gedaan heeft aan de tegenvallende verkoop, die was imo paar tientjes te ver in prijs gestegen.
daarnaast bleek dat er meer festivals waren in NL met tegenvallende verkoop, Bospop ook bijvoorbeeld.
plus de load aan grote (stadion) concerten die al eerder in verkoop geweest waren voor de Pinkpop verkoop en in dezelfde periode plaatsvonden.
Pinkpop zat in een periode van totale overkill aan concerten, wat in 2023 totaal slecht uitpakte uitgedrukt in de verkoop.
Ik denk dat het in mindere mate (ook, maar mindere mate) met het dagprogramma te maken heeft.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.414
3.386
Wel opvallend dat Werchter twee jaar op rij een dag met de Peppers weet uit te verkopen, waar dat Pinkpop niet 1 jaar lukt.
Nee hoor, Red Hot Chili Peppers verkocht Goffert, 60.000, uit in 2 weken in het eerste jaar dat ze op RW stonden. Dus waarom dan nog een PP ticket kopen als fan?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
oh... en vanuit bezoekers optiek, het was prima dat er maar ca 60.000 bezoekers op het terrein waren en niet uitverkocht was
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassie78

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.745
1.902
plus de load aan grote (stadion) concerten die al eerder in verkoop geweest waren voor de Pinkpop verkoop en in dezelfde periode plaatsvonden.
Pinkpop zat in een periode van totale overkill aan concerten, wat in 2023 totaal slecht uitpakte uitgedrukt in de verkoop.
Ik kan het verkeerd zien maar Pinkpop heeft hier ieder jaar mee te maken. De grote pop en rock acts touren altijd mei juni juli door Europa.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Nee hoor, Red Hot Chili Peppers verkocht Goffert, 60.000, uit in 2 weken in het eerste jaar dat ze op RW stonden. Dus waarom dan nog een PP ticket kopen als fan?
Geen idee. Vond het opvallend dat het Werchter wel twee keer is gelukt. Wellicht was het dagprogramma + Peppers dan daar gewoon aantrekkelijker dan dat het op Pinkpop was.
 
Laatst bewerkt:

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.745
1.902
Maar wat Dennis ook zei, er waren wel meer festivals die kampte met tegenvallende kaartverkoop tov andere jaren. Bospop is daar inderdaad ook een voorbeeld van. Men zal dat toch wel gaan evalueren. Ik neem aan dat ze bv een Robbie Williams nu wel thuis laten. Man man man. Wat was dat slecht zeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.558
6.234
Maar wat Dennis ook zei, er waren wel meer festivals die kampte met tegenvallende kaartverkoop tov andere jaren. Bospop is daar inderdaad ook een voorbeeld van. Men zal dat toch wel gaan evalueren. Ik neem aan dat ze bv een Robbie Williams nu wel thuis laten. Man man man. Wat was dat slecht zeg.
Als Robbie niet al 3x Ziggo had gedaan was die dag wel uitverkocht geweest denk ik.
 
  • Haha
Waarderingen: brutus257

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.062
6.106
Als Robbie niet al 3x Ziggo had gedaan was die dag wel uitverkocht geweest denk ik.
P!nk had geen 3 x Ziggo er bij in dat jaar... zou normaal ook een stadion vullen, kijk in het buitenland

ik denk dat 'dag-tickets' niet de focus moet zijn voor Pinkpop.
meer inzetten op weekend en overnachten
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.256
4.534
Maar, in vergelijking met veel andere grote festivals, is er aardig uitgedrukt best een karig randprogramma. Dus dan spreek je al gauw dagjesmensen aan in plaats van mensen die voor een omvangrijker ervaring gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bob105 en Timmetje

Gebruikers die dit onderwerp bekijken