Pinkpop 2023

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.531
4.877
In vind vergelijken altijd erg lastig. Waar moet je Pinkpop mee vergelijken? Andere festivals van hetzelfde formaat? Andere festivals van een ander formaat? Losse concerten van artiesten op je line-up?

Bottom line is dat als een line-up tegenvalt, een festival al snel (te) duur lijkt. Waarom zou je immers zo'n bedrag uitgeven als het programma je niet (genoeg) aan staat? Dan kies je voor een ander festival dat meer naar je smaak is, en dan is de conclusie automatisch dat dit wel de prijs waard is, en dat andere dus niet.

Ik vind de prijzen van Pinkpop helemaal prima. Drie dagen van 12:00 tot 0:00 programma, plus gratis camperen van donderdagavond tot maandagochtend, voor 275 euro vind ik schappelijk. Ik vind de bijna jaarlijkse verhoging t.o.v. de afgelopen edities wel te groot, maar ik begrijp dat crisis/corona/inflatie doorwerkt op de prijs. Dat doet het in dezelfde verhouding ook op de vla bij de Jumbo.
Voor één dag zou ik dan weer nooit 135 euro betalen, maar ik zou daar tegenover ook nooit meer dan 100 euro voor een los concert betalen, al was het Queen met Freddie in Wembley bij wijze van spreken. Ik ga dan duidelijk voor de totale weekend combo, wat dus in mijn optiek een soort 3 halen, 2 betalen deal is...
Logischerwijs vergelijk je met andere festivals. Wat krijg je daar en hoeveel kost dat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
3.006
4.073
en Rock Werchter heeft dan weer bepaalde overlappen in het programma die ook niet helemaal lekker zijn qua blokken schema.
het is maar hoe je er naar kiijkt.
komt ook wel omdat Pinkpop heeft het programma met 21 acts per dag van 12:00 tot 0:00 (12uur)
en Rock Werchter propt meer acts ook over 4 podia van 13:00 tot 01:00 (ook 12 uur).
waarmee je eigenlijk relatief gezien waarschijnlijk uiteindelijk evenveel acts (of misschien op RW minder) over de dag zal zien.


ik zie Hollywood Vampires en Disturbed op Pinkpop, het is maar wie naar het affiche kijkt en wie wat een goed programma vind

Dat meer acts op pinkpop kunnen zien ipv werchter lijkt mij toch niet waar?
Clashfinders even naast elkaar leggen
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.892
8.901
Graspop is iets duurder en ook 4 dagen, met voor mijn gevoel ook meer acts.
een stuk meer acts inderdaad, beginnen ook eerder en gaan tot later door. grootste voordeel van Graspop vind ik dat je daar twee volledige headliner shows in het donker kunt zien op 1 dag, dankzij de dubbele mainstage constructie, iets dat toch wel onmogelijk is op iets als Pinkpop of Download festival om maar iets te noemen. ook mede door de vroege eind tijd.

maar goed een metal festival vergelijken met iets als pinkpop/werchter is vrijwel onmogelijk

een band die bijvoorbeeld headliner is op graspop zou op Pinkpop wat lager op de line up staan. kosten van metalbands ligt een stuk lager dan de headliners van pinkpop over het algemeen.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.212
510
De Pinkpopdag met Pink is 25% duurder dan Werchter Boutique, waar Pink ook headliner is en er meerdere Pinkpopacts gedurende de dag spelen. 135 om 108 euro. Ook is parkeren 33% duurder bij Pinkpop. Fors verschil wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Dat meer acts op pinkpop kunnen zien ipv werchter lijkt mij toch niet waar?
Clashfinders even naast elkaar leggen
mwah, ik betwijfel het, weinig wat je sowieso geheel kan zien

Pinkpop geeft het grote voordeel dat je op het veld kan blijven staan van 12:00 tot 0:00 en je ziet 12 uur lang alle prominentere acts op de twee grote podia constant achter elkaar zonder overlap of clashes, daar is sowieso geen clashfinder voor nodig
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Dat maakt voor mij als consument toch niet uit?
nee, maar was ook bedoeld op de reacties er voor dat de organisatie op zich meer te besteden heeft. Dus maakt voor de kosten van de organisatie wel uit. (was andere discussie die parallel liep)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
De Pinkpopdag met Pink is 25% duurder dan Werchter Boutique, waar Pink ook headliner is en er meerdere Pinkpopacts gedurende de dag spelen. 135 om 108 euro. Ook is parkeren 33% duurder bij Pinkpop. Fors verschil wel.
tja, eea is in België sowieso goedkoper wat dat betreft.

Ik blijf het zeggen, het is allemaal lastig vergelijken
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
mwah, ik betwijfel het, weinig wat je sowieso geheel kan zien

Pinkpop geeft het grote voordeel dat je op het veld kan blijven staan van 12:00 tot 0:00 en je ziet 12 uur lang alle prominentere acts op de twee grote podia constant achter elkaar zonder overlap of clashes, daar is sowieso geen clashfinder voor nodig
Dat is toch alleen een voordeel voor mensen die alleen interesse hebben in de acts op twee grote stages?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Dat is toch alleen een voordeel voor mensen die alleen interesse hebben in de acts op twee grote stages?
klopt als een bus

en hoogstwaarschijnlijk ook het grootste deel van het Pinkpop publiek dat hier genoegen mee neemt. Waarschijnlijk (en daar ben ik zeker van) is het forum daarin geheel niet representatief (ik incluis hoor)
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.637
4.750
Denk dat we het er wel over eens zijn dat Werchter vrijwel ieder jaar voor het gros van de mensen meer te bieden heeft. Werchter is eigenlijk een beetje Pinkpop, BKS en DTRH gemixt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cooklu en Oasiss

D02

Dagopener
2 jan 2019
573
262
Denk dat we het er wel over eens zijn dat Werchter vrijwel ieder jaar voor het gros van de mensen meer te bieden heeft. Werchter is eigenlijk een beetje Pinkpop, BKS en DTRH gemixt.
Dat is natuurlijk ook de puzzel voor mojo die ieder jaar gemaakt moet worden, zij moeten al die artiesten verdelen of een x aantal grote festivals in NL. Dat is in belgië ook wel iets anders
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Dat is natuurlijk ook de puzzel voor mojo die ieder jaar gemaakt moet worden, zij moeten al die artiesten verdelen of een x aantal grote festivals in NL. Dat is in belgië ook wel iets anders
Daar heb je Dour, Pukkelpop, Lokerse Feesten, Graspop, Core Festival, Rock Werchter....
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
awel...
toch eens even gekeken, qua vergelijking van de lineup

Pinkpop deelt 18 van de 62 namen met Rock Werchter.
Hiervan is RHCP de enige gedeelde "headliner", Williams staat in de zomer niet in Belgie en P!nk zien we op het Boutique evenement.
Zien we van Noord en Zuid stages terug Queens of the Stone Age, The Black Keys, Editors, The Lumineers, Machine Gun Kelly en Xavier Rudd.
Dat zijn van de 'prominente' namen, eigenlijk maar 7 gedeelde namen in de lineup van Pinkpop.

Staan Belgische namen Haunted Youth en Zwangere Guy op Pinkpop in de tent en RW op Mainstage.
en Belgische Blackwave staat op Pinkpop Stage 4 (kleinste podium) en op RW in The Barn (tweede stage)
Zien we Picture This op RW The Slope afsluiten en op Pinkpop het Noordpodium openen.
Zien we Hot Milk, SONS en Nova Twins bij beide op het kleineste podium (Stage 4 / The Slope)
Heeft Rock Werchter wel heel opvallen Nathaniel Rateliff en Driver Era op mainstage en Pinkpop 'slechts' in de Tent (3de podium)
Gayle en The Hu zien we dan bij beide op het 3de podium (Tent / Klub C)
Dennis je bent echt super in staat om Pinkpop altijd op te hemelen en beter te laten lijken. Ben zelf ook Pinkop fan dus ik sta achter je haha maar wel knap van je elke keer weer haha
 
  • Geweldig
Waarderingen: Minie en DennisvdBr

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Misschien ben ik te cynisch hierin, maar is het soms juist als fan zijnde niet beter om ook wat kritisch te kijken? Je wilt uiteindelijk het beste voor het festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily en Oasiss

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
4.023
4.996
Heerlijk al die verschillende referentiekaders hier qua verschillende majors bezoeken en/of bezocht te hebben. Dat maakt de discussies hier vermakelijk.
 

Nikfestilover

Sunset slot
18 okt 2021
3.367
2.734
Misschien ben ik te cynisch hierin, maar is het soms juist als fan zijnde niet beter om ook wat kritisch te kijken? Je wilt uiteindelijk het beste voor het festival.
Ik heb de laatste post heel kritisch naar Pinkpop gekeken. Of wie spreek je nu aan😉

Ik vind de opstelling bagger, de line-up matig , blokkenschema vreselijk, etc
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken