Pinkpop 2023

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Subjectief natuurlijk, maar Pinkpop is imo nu al duur voor het programma dat je ervoor terugkrijgt. Helemaal in vergelijking met andere festivals.
tja...

aan andere kant, zoals ik er een beetje tegenaan kijk, een los concert van een A artiest ben je ook al snel 100 euro kwijt voor een ticket.
zoals bijvoorbeeld een ticket Springsteen op Megaland al E 100,80.
dagje Pinkpop, met P!nk, Williams of Chili Peppers E 135,- met daarbij nog circa 9 acts die je zou kunnen zien waarvan 2 a 3 op een dag toch zeker niet de goedkope zijn maar die krijg je er wel bij voor die 'extra' E 35,-, ik geloof niet dat je dat betaalt voor een half concert van Editors, War on Drugs of QOTSA bijvoorbeeld

en een weekend ticket voor E 275,- is dat dus E 91,67 per dag, waar ook nog de mogelijkheid voor de camping bij in zit.
als ik zelf die E 91,67 per dag relativeer aan de 3 headliners met het dagprogramma, valt het qua ticketprijs in NL nog best mee.

al is het wel een dure grap inderdaad, zeker met de prijsverhogingen van 2022 en 2023. ik denk dat de dagkaarten inmiddels een grens over gegaan zijn waar mensen al veel meer nadenken over wel of niet de aanschaf van het ticket.

edit: wat @RickHuissen ook zegt eigenlijk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RickHuissen

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
355
367
Waar moet je Pinkpop mee vergelijken? Andere festivals van hetzelfde formaat?
Pinkpop kan je in mijn ogen heel goed vergelijken met Rock Werchter, obv grootte, doelgroep, vijver waaruit ze moeten vissen. Dan weet ik wel wie de winnaar is qua prijs-line up verhouding ;)

Alsnog, EUR91,- per dag(weekend ticket) is goed te betalen voor een breed publiek.
 
  • Leuk
Waarderingen: daily

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.149
512
tja...

aan andere kant, zoals ik er een beetje tegenaan kijk, een los concert van een A artiest ben je ook al snel 100 euro kwijt voor een ticket.
zoals bijvoorbeeld een ticket Springsteen op Megaland al E 100,80.
dagje Pinkpop, met P!nk, Williams of Chili Peppers E 135,- met daarbij nog circa 9 acts die je zou kunnen zien waarvan 2 a 3 op een dag toch zeker niet de goedkope zijn maar die krijg je er wel bij voor die 'extra' E 35,-, ik geloof niet dat je dat betaalt voor een half concert van Editors, War on Drugs of QOTSA bijvoorbeeld

en een weekend ticket voor E 275,- is dat dus E 91,67 per dag, waar ook nog de mogelijkheid voor de camping bij in zit.
als ik zelf die E 91,67 per dag relativeer aan de 3 headliners met het dagprogramma, valt het qua ticketprijs in NL nog best mee.

al is het wel een dure grap inderdaad, zeker met de prijsverhogingen van 2022 en 2023. ik denk dat de dagkaarten inmiddels een grens over gegaan zijn waar mensen al veel meer nadenken over wel of niet de aanschaf van het ticket.

edit: wat @RickHuissen ook zegt eigenlijk ;)
Zeker en denk ook aan de catering voor 3 dagen , dat slaat ook inmiddels behoorlijk door. 100 bonnen voor +/- € 350,00. ( uitgaande van € 3,50 dit jaar ).
Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders / vriendengroep . Een pluspunt voor mij is dat ik geen reiskst heb/ loopafstand.Al met al een weekendje voor pakweg € 600,00
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Zeker en denk ook aan de catering voor 3 dagen , dat slaat ook inmiddels behoorlijk door. 100 bonnen voor +/- € 350,00. ( uitgaande van € 3,50 dit jaar ).
Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders / vriendengroep . Een pluspunt voor mij is dat ik geen reiskst heb/ loopafstand.Al met al een weekendje voor pakweg € 600,00
verwachting zal idd zijn dat de munten omhoog gaan, vanaf die 3,20

Rock Wechter verhoogt ook, de pre-sale naar 3,25 en de munten op het terrein zijn 3,50.
Pinkpop zal (hopelijk niet, maar ben er bang voor) ook wel tussen die 3,25 tot die 3,50 gaan uitkomen.
Ik bid er voor dat het mee gaat vallen!! 🙏
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Pinkpop kan je in mijn ogen heel goed vergelijken met Rock Werchter, obv grootte, doelgroep, vijver waaruit ze moeten vissen. Dan weet ik wel wie de winnaar is qua prijs-line up verhouding ;)

Alsnog, EUR91,- per dag(weekend ticket) is goed te betalen voor een breed publiek.
En wat betreft de 2022 editie?
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.149
512
verwachting zal idd zijn dat de munten omhoog gaan, vanaf die 3,20

Rock Wechter verhoogt ook, de pre-sale naar 3,25 en de munten op het terrein zijn 3,50.
Pinkpop zal (hopelijk niet, maar ben er bang voor) ook wel tussen die 3,25 tot die 3,50 gaan uitkomen.
Ik bid er voor dat het mee gaat vallen!! 🙏
.
Announces Last Call GIF


Ik hoop het ook, trouwens laatste jaar dat de pils uit bierdorp Wijlre komt, vanaf editie 2024 uit Den Bosch / Zoeterwoude.
Of krijgen we een nieuwe biersponsor ??
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
mijn vermoeden is dat de (van oorsprong) Limburgse merken Pinkpop en Brand niet afzonderlijk van elkaar gezien kunnen worden.
het is een samenwerking die ook al terug gaat naar de allereerste editie in 1970.
er zal wel een Heineken vlaggetje zijn op de achtergrond, maar het 'merk' als sponsor met het uitdragen van Limburgs trots zal in de marktwaarde mee tellen, ook voor de toekomst.
ik verwacht dus dat het merk "Brand" als hoofdsponsor nog vele jaren prominent aanwezig is op Pinkpop.
 

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
355
367
En wat betreft de 2022 editie?
Beide sterke line-ups, maar hierin wederom RW imo en dan nog geen eens te spreken over de nagenoeg volle extra festival dag.
Dat jaar natuurlijk ook het geluk dat na de corona periode veel bands aan het touren waren.

We kunnen ook wel pre-corona erbij pakken, maar dan komt mijn mening toch vaak uit op RW. En aangezien je al vanaf 2011 naar Pinkpop gaat zal je het vaak met mij oneens zijn. Gelukkig zijn er veel festivals waar iedereen zich goed kan vermaken.

Maar terugkomend op hoe we hierop terecht zijn gekomen, je kan het toch wel met me eens zijn dat je PP in vele opzichten prima met een RW kan vergelijken. Gevalletje Elstar vs Jonagold dan appels en peren denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy en Koekdoos

colette283

Dagopener
13 sep 2022
564
294
Vorig jaar zondag was ideaal en was dus rond de 60.0000. Oftewel graag niet meer kaarten verkopen.
Ik zie het niet meer gebeuren, dat ze nog veel kaartjes verkopen. Er worden nu al zoveel kaartjes via tickitswap verkocht. Zie steeds berichten verschijnen op fb dat ze niet kunnen gaan enz.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Zeker, gaat niet helemaal op. Maar van alles waar je het mee zou vergelijken, licht RW nog het dichtste. Die andere grote major in de Benelux.

Dus ergens snap ik wel de reflex om die twee dan naast elkaar te leggen.
ik moet wel zeggen, met de komst van BKS en DTRH de vergelijking van de linup van Pinkpop met RW stukken lastiger was geworden.

Ik zie het niet meer gebeuren, dat ze nog veel kaartjes verkopen. Er worden nu al zoveel kaartjes via tickitswap verkocht. Zie steeds berichten verschijnen op fb dat ze niet kunnen gaan enz.
nee ik ook niet, de ervaring leert wel dat er nog wel wat (lees tiental) dagkassa kaartjes uit gaan, maar we gaan met nog 38 daagjes te gaan rond die circa 56100 a 57000 bezoekers op een dag blijven hangen. Zeker als er nog Ticketmaster kaartjes zijn, zal de prijs op swap gaan dalen, gaat de verhandeling via swap/doorverkoop omhoog en stokt de Ticketmaster verkoop helemaal. Wat er op de doorverkoop gebeurt heeft al helemaal geen invloed op de reeds verkochte 56100 a 57000 tickets (dat is de teller van wat al verkocht is via Ticketmaster).
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

neus

Dagopener
16 mrt 2019
658
376
En de rest met een kleinere portemonnee maar thuis laten? -.-

Ik zeg al: zal niet voor iedereen gelden, hier kijk ik alleen naar mezelf. Je kan ook een veld voor 600.000 man maken dan kan het nog goedkoper, het heeft alleen niet mijn voorkeur.

Edit: Ik snap het argument verder wel hoor. Mijn voorkeur zou dan zijn:
50-60.000 man + mindere headliners en dezelfde prijs.

Of het terreint uitbreiden (Al is daar volgens mij niet veel ruimte voor?)
 
  • Leuk
Waarderingen: Cooklu en Timmetje

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Beide sterke line-ups, maar hierin wederom RW imo en dan nog geen eens te spreken over de nagenoeg volle extra festival dag.
Dat jaar natuurlijk ook het geluk dat na de corona periode veel bands aan het touren waren.

We kunnen ook wel pre-corona erbij pakken, maar dan komt mijn mening toch vaak uit op RW. En aangezien je al vanaf 2011 naar Pinkpop gaat zal je het vaak met mij oneens zijn. Gelukkig zijn er veel festivals waar iedereen zich goed kan vermaken.

Maar terugkomend op hoe we hierop terecht zijn gekomen, je kan het toch wel met me eens zijn dat je PP in vele opzichten prima met een RW kan vergelijken. Gevalletje Elstar vs Jonagold dan appels en peren denk ik.

Nee hoor, ik denk dat RW in de meeste gevallen een iets sterkere line-up had. Daar zijn wellicht ook wat logische redenen voor. Een vierde dag betekent natuurlijk ten eerste een extra headliner, een extra subheadliner en meer andere namen aan de bovenkant van het affiche. Daarbij kost RW iets meer, maar als je het door het aantal dagen deelt (4 i.p.v. 3) is de zogenoemde 'prijs per dag' iets lager. Qua budget hoor ik hier vaker dat RW meer te besteden heeft. Dat zal ook wel voor een deel komen door de iets hogere ticketprijs, plus dat ze een extra dag aan dagkaarten kunnen verkopen. Ook verkopen ze de campingtickets er los bij. Daar staat dan tegenover dat ze het artiestenbudget ook over een stuk meer namen moeten verdelen. Al met al gaat die Elstar-Jonagold vergelijking dus wat mij betreft redelijk op.

Ik noemde specifiek 2022, omdat het PP affiche van vorig jaar hier op het forum over het algemeen vrij breed positief werd ontvangen. Meestal is het enthousiasme voor RW hier steevast iets hoger dan voor PP. Dat ligt overigens nieteens altijd aan de line-up. Ook het tijdschema, het aantal podia/opties etc. zijn daar vaak bij genoemd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Cooklu

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Daarbij kost RW iets meer, maar als je het door het aantal dagen deelt (4 i.p.v. 3) is de zogenoemde 'prijs per dag' iets lager. Qua budget hoor ik hier vaker dat RW meer te besteden heeft. Dat zal ook wel voor een deel komen door de iets hogere ticketprijs, plus dat ze een extra dag aan dagkaarten kunnen verkopen.
RW is eigenlijk een stuk goedkoper dan PP hoor. Zelfs als je de dagtickets vergelijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
RW is eigenlijk een stuk goedkoper dan PP hoor. Zelfs als je de dagtickets vergelijkt.
RW Weekendticket plus campingticket is 330 euro, da's 82,50 euro per dag
PP Weekendticket incl. camping is 275 euro, da's 92 euro per dag

Scheelt dus een kleine 10 euro

Dagtickets RW zijn 127 euro, en PP zijn 135 euro

Scheelt dus 8 euro


Ik zou het niet als 'een stuk' goedkoper omschrijven. Het verschil van 8 danwel 10 euro is anno 2023 een verschil van nog geen 3 consumptiemunten. Die munten zijn bij RW trouwens iets duurder dan bij PP, en het biertje van PP is 0,25L tegenover 0,2L bij RW. Als je redelijk wat munten verbruikt per dag, kom je denk ik zelfs iets duurder uit bij RW...
 
  • Leuk
Waarderingen: Christiaan

MarkvD

Dagopener
24 apr 2023
625
628
mijn vermoeden is dat de (van oorsprong) Limburgse merken Pinkpop en Brand niet afzonderlijk van elkaar gezien kunnen worden.
het is een samenwerking die ook al terug gaat naar de allereerste editie in 1970.
er zal wel een Heineken vlaggetje zijn op de achtergrond, maar het 'merk' als sponsor met het uitdragen van Limburgs trots zal in de marktwaarde mee tellen, ook voor de toekomst.
ik verwacht dus dat het merk "Brand" als hoofdsponsor nog vele jaren prominent aanwezig is op Pinkpop.
Mijn verwachting ook, het Heineken vlaggetje is er al een tijd en helpt vast met het regelen van de benodigdheden voor een groot evenement als Pinkpop. De Brand speciaalbieren blijven bijvoorbeeld wel uit Limburg komen. Alfa of Gulpener zie ik niet zo snel zo'n groot evenement proberen over te nemen. Arcen (Hertog Jan) is ook niet echt als lokaal te zien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken