Pinkpop 2023

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Dan ga je dan toch gewoon een nieuw biertje halen? Die heb je namelijk zojuist richting Mart geflikkert...

EHkchg.gif
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.233
4.505
Ilse, leuk mens. Geen grootheid als Mart, maar vooruit.
Overigens gaat het er bij mij toch niet in om een, tegen die tijd waarschijnlijk rond de 4 euro kostend, minibier weg te gooien.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
begin trouwens langzaam wel te denken of Pinkpop er goed aan doet om alvast tickets in de verkoop te doen voordat de grote namen bekend gemaakt worden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Minie

mart1234

Support act
27 nov 2019
865
349
begin trouwens langzaam wel te denken of Pinkpop er goed aan doet om alvast tickets in de verkoop te doen voordat de grote namen bekend gemaakt worden?
Denk je dat dat voor Pinkpop handig is? ze hebben toch ook wel een publiek die vooral voor de headliners komen en dan zal het dus niet veel verkopen voor ze een bekend maken.
 

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
172
198
Programma Main Stage:

16u Goldband
18u Mart Hoogkamer
18.05 Sam Fender
18.05 Krezip
20.05 Bastille
22.05 Muse
Een samenwerking tussen Sam Fender en Krezip... interessant! Ben benieuwd hoe Sam Fender de Krezip nummers omtovert tot pareltjes!
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.233
4.505
Denk je dat dat voor Pinkpop handig is? ze hebben toch ook wel een publiek die vooral voor de headliners komen en dan zal het dus niet veel verkopen voor ze een bekend maken.
Juist voor mensen die ook zonder de headliners te kennen een kaartje kopen, is het een mooi gebaar de verkoop al te starten.
Verder denk ik niet dat Pinkpop nog heel snel headliners boekt of kan boeken die in hun eentje het weekend uitverkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mart1234

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
tja, Rock am Ring verkoopt ook in een dag tijd 10.000 Early Bird tickets zonder 1 naam bekend.
bijkomstigheid, de verkoop loopt dan al als er aankondigingen komen.
waardoor na een aankondiging al meteen tickets gekocht kunnen worden en niet gewacht hoeft te worden tot er een redelijk affiche af is.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.193
7.440
Ilse, leuk mens. Geen grootheid als Mart, maar vooruit.
Overigens gaat het er bij mij toch niet in om een, tegen die tijd waarschijnlijk rond de 4 euro kostend, minibier weg te gooien.
Vergeet niet de 1 euro extra, voor een hard plastic cup die je op iemand zijn kop gooit.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
940
445
begin trouwens langzaam wel te denken of Pinkpop er goed aan doet om alvast tickets in de verkoop te doen voordat de grote namen bekend gemaakt worden?
Hamvraag is wel hoeveel mensen een ticket(s) willen / gaan kopen zonder grote namen??.PP heeft wel een aardige fanbase maar of dit genoeg is betwijfel ik ten zeerste.En zeker als de ticketprijzen en catering zoals verwacht sterk gaan stijgen wil men toch enige zekerheid hebben dat er een goed programma / lees grote namen op het affiche staan.Zelf zou ik wel een ticket kopen maar het blijft toch dan wel ergens een gok, en ik denk ook niet dat buro PP dit gaat doen.Het blijft wel een business € $ waar volgens Niek Murray het "stukje" winst uit de catering moet komen en dit is dus alleen te realiseren met zoveel mogelijk mensen.l
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Hamvraag is wel hoeveel mensen een ticket(s) willen / gaan kopen zonder grote namen??.PP heeft wel een aardige fanbase maar of dit genoeg is betwijfel ik ten zeerste. ...
ik durf wel de gok aan om te zeggen dat Pinkpop zonder 1 naam bekend tussen 10.000 a 15.000 weekend tickets verkoopt in een paar uur tijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gloaming en Minie

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
ik durf wel de gok aan om te zeggen dat Pinkpop zonder 1 naam bekend tussen 10.000 a 15.000 weekend tickets verkoopt in een paar uur tijd.
Ik durf wel te wedden van niet. Twee of zelfs één headliner wel, die trekken fans. Maar met 0 namen op de lijst ga je dat aantal echt niet halen. Dat is bijna één derde tot de helft van het totale aantal dat ze verkopen met een compleet affiche...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.233
4.505
ik durf wel de gok aan om te zeggen dat Pinkpop zonder 1 naam bekend tussen 10.000 a 15.000 weekend tickets verkoopt in een paar uur tijd.
Dit lijkt me een veel te gortig aantal. Er zijn vast wat locals die niet perse voor de line up gaan, maar denk dat de meesten toch wel iets willen weten. Ik denk dat je hooguit een paar duizend gelijkgestemden vindt die echt blind net als jij een kaartje zouden kopen.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
tja, ik gok maar...

Pinkpop heeft het nooit gedaan, dus een vinger precies er op leggen is lastig.

wellicht halen ze het zelf wel uit de enquete's en misschien kunnen ze iets zeggen over het aantal behouden tickets uit 2020/2021?
er is wel een profiel voor de gemiddelde Pinkpop bezoekers:

PROFIEL FESTIVALBEZOEKERS
De Pinkpop bezoeker bezoekt zowel het clubcircuit als de popfestivals. Een muziekliefhebber met een ontwikkelde smaak in popmuziek en dance
tussen de 16 en 45 jaar (kerndoelgroep 18–30 jaar).
Onderzoek levert het volgende profiel op:
• 47% man, 53% vrouw
• 20% van 18 t/m 24 jaar. 22% van 25 tot 35 jaar, 21% van 36 tot 45 jaar, 25% van 45+
• 40% studeert of gaat naar school. 57% werkt. De Pinkpop-bezoeker is hoogopgeleid. (47% hbo, wo 41% mbo).
• 44% woont in Zuid-Nederland (Noord-Brabant, Limburg)
• 96% van de bezoekers checkt de Pinkpop website. 30% 10 keer en meer. 30% 4 tot 6 keer.


Als ik dan inhaak op deze statistieken, laten we gemakshalve zeggen dat de helft van die 30% die 10 keer of meer de website bezoekt bovengemiddeld geintresseerd is in Pinkpop.
Laat ik als gemiddelde de maximale dagbezetting nemen, 70.000.
Dat is dan zo'n (70.000x30% / 2) circa 10.500 bezoekers per dag.
Als ik kijk naar het aantal mensen uit Zuid-Nederland, dan is dat gemiddeld op een dag 70.000 x 44% circa 30.800 bezoekers per dag.
Als ik dan kijk naar die 10.500 en 1/3 van de bezoekers uit Zuid-Nederland, wat ongeveer op zelfde aantal zit, denk ik dat rond 10.000 een aantal is dat wellicht makkelijk wel als harde kern Pinkpop bezoekers gezien kan worden.
Ik denk dat 10.000 die zonder 1 naam bekend een (weekend-)ticket zou kopen, nog best haalbaar is.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
oke, ik had het ook anders kunnen omschrijven.
bijvoorbeeld via dit onderzoek
coosto.com/nl/blogs/wat-festivals-kunnen-leren-van-de-online-communities-van-pinkpop-en-zwarte-cross

harde kern ofwel superfans, gemiddeld zo'n 20% van de bezoekers.
Maar liefst 80% van de resultaten wordt bepaald door 20% van de oorzaken. Deze 80/20-regel, ook wel het Pareto-principe genoemd, heb je vast al ooit eerder voorbij zien komen. Een theorie die ook van toepassing is op festivals. Want hoewel menig festival probeert zoveel mogelijk mensen naar zich toe te trekken, zorgt in werkelijkheid slechts 20% van de bezoekers voor 80% van de omzet. Eventbrite noemt deze bezoekers de ‘superfans’. Dit zijn de trouwe bezoekers die elk jaar weer terugkomen, hun tickets upgraden waar mogelijk (halló VIP!) en zoveel mogelijk vrienden meenemen. Het zijn de types die bereid zijn meer geld te besteden aan een ticket. Ze stralen loyaliteit uit, en maken dat ook waar: ze bezoeken gemiddeld drie keer hun favoriete festival.

20 procent op de dagbezoekers (70.000) is overigens 14.000 bezoekers die tot 'superfans' of 'harde kern' gerekend kan worden.
Maar dan zit ik nog tussen een aantal van 10.000 a 14.000 Pinkpop bezoekers die waarschijnlijk zonder 1 naam bekend een ticket zou kopen.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Zang is 1, lullen is 2. Dave heeft wel de stem voor 1 en waarvoor de band staat. Alleen dat nummer 2. Cringier dan Bono, verder over the top dan Chris Martin.
Nou nee. Bono is echt wel de meest cringie pretentieuze drol die er is terwijl U2 best wel een paar goede albums heeft gemaakt. Zelfde als Billie van Greenday. Echt leuke muziek gemaakt maar dat linkse geneuzel van em. Gadverdamme
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken