om even te duiden wat ik zelf bedoel...
De headliners zijn voor Pinkpop niet nieuw, maar staat Pink de 1e keer als headliner in haar 2e x Pinkpop, wat al 13 jaar geleden is in 2023.
Williams stond er 2015 de laatste keer en RHCP 2016 de laatste keer, dat is wel een een redelijke tijdspanne (die van mij persoonlijk ruimer had gemogen)
Acts 2023 eerste keer Pinkpop:
The War on Drugs, The Black Keys, Niall Horan, Goldband, The Lumineers, Tash Sulltana, Hollywood Vampires, Ronde, Electric Callboy, Disturbed, I Prevail, The Hu, Nathaniel Rateliff, Frenna, Nielson, Nova Twins, Only the Poets en Madoux.
Dat zijn in totaal nu 18 van de 29 als debutant op Pinkpop.
Aantal Nederlandse acts in 2023 op Pinkpop:
Goldband, Di-rect, Ronde, Frenna, Nielson, Donnie en Madoux.
Dus dat zijn er 7 van de 29. In 2022 waren het 21 NL acts.
Herbevestiging van de 2020 cancel lineup:
Red Hot Chili Peppers, Ellie Goulding, Frenna, Distrubed
dat zijn in 2023 zo'n 4 acts uit de 2020 lineup
2023, pas 29 acts aangekondigd, waarvan dus 18 acts debuteren op Pinkpop lineup.
ter vergelijk 2022, totaal 62 acts, waarvan 44 acts het debuut maakte op Pinkpop.
Goed en dan is "verfrissend" heel lastig met 1001 acts die touren.
Maar los van alle acts die touren, is een act die voor de eerste keer op het affiche staat in mijn ogen al "verfrissend" voor het affiche van het festival.
Dat het een act is die al decennia mee gaat, of net met een album uit het ei komt, dat is een ander verhaal.
Ik denk dat het ook lastig boeken is om op festivals "verfrissend" te boeken, met wat er tourt en rond een festival?
Qua interpretatie "verfrissend" is een act die net uit het ei komt en al headlinertje mag spelen niet altijd een goed idee?... maar da's mijn mening....
dan te bedenken, dat wellicht Rage Against The Machine op affiches gestaan had, om "verfrissend" maar eens even te onderstrepen?