Pinkpop 2021 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr wrote:

wenteldave wrote:
Maar welke bands zijn dat nog dan?

o, dat zijn er wel een paar.

Kijk ze kunnen natuurlijk altijd terug grijpen naar headliners die langer geleden stonden, 2011 Coldplay, 2014 Metallica.

Maar, ik noem een Roger Waters, The Who, Neil Young, AC/DC, Bob Dylan, Genesis, Heart uit de oudjes catatogrie of oud de niewere namen als Taylor Swift, Byonce, Royal Blood, Ed Sheeran, Tame Impala, The Weeknd…
Er zijn er wel wat hoor

Dylan Genesis en Heart zie ik niet zo vlug op PP staan eerlijk gezegd. De rest van wat je opnoemt lijkt logisch. Al denk ik ook dat PP weet dat ze met Pearl Jam een hele goede boeking doen. Nieuw album op zak en tickets gegarandeerd over de toonbank. Dit zou ook het geval zijn bij bv een Taylor Swift maar dat doen ze dus toch niet. Om wat voor reden dan ook?
Swift zal vast niet zonder reden hebben afgezegd bij Boutique of Classic (geen idee meer wat het was). Die heeft denk ik al iets gepland staan.

Over Taylor Swift gesproken, wat een fantastisch album heeft zij als verrassing uitgebracht zeg! Zou heel mooi zijn als ze zich bedenkt en NL toch aandoet volgend jaar.

Over Taylor Swift gesproken, wat een fantastisch album heeft zij als verrassing uitgebracht zeg! Zou heel mooi zijn als ze zich bedenkt en NL toch aandoet volgend jaar.

Het is nog niet 100% officieel uitgesloten dat Swift volgend jaar niet tourt natuurlijk. Het enige wat we zeker weten, is dat ze niet op Mad Cool staat. Ik denk dat de kans erg klein is, at wel. Jammer ook, want ik vind die laatste plaat ook wel knap.

Vind Billie Eilish eigenlijk helemaal geen slecht voorstel. Van haar weten we dankzij I-Days dat ze volgend jaar waarschijnlijk wel weer festivals doet. En het zou me verbazen als we daar géén nieuwe muziek van krijgen dit najaar/volgend voorjaar. Geeft ook een mooi tegengewicht voor de gevestigde 90's rockers RHCP en PJ. En stond nog nooit op PP. ;-)

mattman wrote:
Vind Billie Eilish eigenlijk helemaal geen slecht voorstel.

ik wel
1f641.svg

edit: maar voor mij zou een switch Malone / Eilish ook niet veel uitmaken. Allebei niets mee…

Zou ook wel een heel bijzondere dag zijn als wij elkaars voorstellen zouden onderschrijven :wink: .

mattman wrote:

ik wel ?

edit: maar voor mij zou een switch Malone / Eilish ook niet veel uitmaken. Allebei niets mee…

Ik heb er ook niets mee maar vroeg of laat zullen ze toch geboekt gaan worden. Het gaat er mij om wat er dan op die editie qua headliners nog meer staat.
Voorbeeld. PJ RHCP en Swift. Is toch prima headlinertrio voor PP.
Of bijvoorbeeld Metallicca Coldplay en Post Malone.
Voor ieder wat wils..... Ik kan er wel mee leven als er 1 headliners is waar ik persoonlijk wat minder mee heb.....

DennisvdBr wrote:

mattman wrote:

ik wel ?

Ik heb er ook niets mee maar vroeg of laat zullen ze toch geboekt gaan worden. Het gaat er mij om wat er dan op die editie qua headliners nog meer staat.
Voor ieder wat wils….. Ik kan er wel mee leven als er 1 headliners is waar ik persoonlijk wat minder mee heb…..
Het ding is eigenlijk dat ik er ook iets tegenover zou willen hebben staan, al is het maar op Stage 4. Zelfde geldt natuurlijk voor als Pearl Jam of RHCP je niet bevalt. Dat is niet hoe Pinkpop werkt, maar het is een stuk fijner, omdat je anders gewoon aardig vroeg terug ben op de camping.

PJ wrote:

DennisvdBr wrote:

mattman wrote:

ik wel ?

Voor ieder wat wils….. Ik kan er wel mee leven als er 1 headliners is waar ik persoonlijk wat minder mee heb…..

Het ding is eigenlijk dat ik er ook iets tegenover zou willen hebben staan, al is het maar op Stage 4. Zelfde geldt natuurlijk voor als Pearl Jam of RHCP je niet bevalt. Dat is niet hoe Pinkpop werkt, maar het is een stuk fijner, omdat je anders gewoon aardig vroeg terug ben op de camping.
Blijf dit lastig vinden, het is wel authentiek en vind het wel wat hebben dat Pinkpop hieraan vasthoudt, maar je kan het ook ouderwets vinden.
Eén andere keuze tijdens de headliner ben ik ook wel voor hoor, maar snap niet waarom festivals eindeloos stages blijven openen.
Waarom moet je talloze keuzes hebben, 70% kan je zo niet eens zien en waarom iedereen altijd maar tevreden houden, als je niks met de acts hebt op een festival met 2 stages, dan lijkt mij de oplossing 'niet gaan' en niet 'dan maar zeuren over te weinig stages'.
Ah fijn, misschien moeten ze toch mee, en in ieder geval één alternatief bieden. Snap ook wel dat een 2,5 uur durende set van The Cure zonder alternatief als je geen fan bent ergerlijk is.

Je beantwoordt het eigenlijk zelf al. Je wil als festival niet dat ze niet gaan omdat er maar 2 stages zijn.
Voor mij staat Rock Werchter over het algemeen boven Pinkpop en dit komt dan voornamelijk doordat er meer te kiezen valt en ik daardoor een mooiere route uit kan stippelen

update:

Bevestigd voor Pinkpop 2021 :
Pearl Jam headliner zondag 20 juni 2021,
Red Hot Chili Peppers headliner vrijdag 18 juni 2021,
Twenty One Pilots, Kensington, Deftones, Frenna Deluxe, Joost, The KIK, Danny Vera, JC Stewart, NONA, Ten Times A Million, Ares, Elle Hollis

Waarschijnlijk wel vanaf affiche 2020 :
Volbeat, Marshmello, Rag N Bone Man, Crowded House, Keane, Nothing But Thieves, Supergrass, Of Monsters and Men, Frank Carter & The Rattlesnakes, Dermot Kennedy, Inhaler, Sea Girls, Saint PHNX, The Last Internationale, The Pretty Reckless, Mabel, Querbeat, James Arthur, Maisie Peters,

Waarschijnlijk afvallers tov affiche 2020 :
NL-acts : Floor Jansen, Chef’Special (ivm niet bij de aangekondigde NL-acts 9 juni)

Nog onzeker tov affiche 2020 :
Post Malone, Anderson .Paak, Lost Frequencies, Bishop Briggs, Liam Payne, The Big Moon, Disturbed, Zara Larson, Gojira, The Marcus King Band, Velvet Volume.

Afvallers tov affiche 2020 :
5 Seconds of Summer (ivm tour VS tijdens Pinkpop)
Guns N' Roses (vervangen door Pearl Jam)

Jammer dat Guns niet meer komt maar met Pearl Jam een waardige vervanger!
Nu nog de zaterdag waar van mij Post Malone naar de Sub mag worden verschoven en dat Pinkpop een grotere Pop headliner kan boeken: Taylor swift , Beyoncé, Katy Perry, Janet Jackson, Billie Eilish om een paar op te noemen.

wenteldave wrote:

PJ wrote:

DennisvdBr wrote:

mattman wrote:

ik wel ?

Blijf dit lastig vinden, het is wel authentiek en vind het wel wat hebben dat Pinkpop hieraan vasthoudt, maar je kan het ook ouderwets vinden.
Eén andere keuze tijdens de headliner ben ik ook wel voor hoor, maar snap niet waarom festivals eindeloos stages blijven openen.
Waarom moet je talloze keuzes hebben, 70% kan je zo niet eens zien en waarom iedereen altijd maar tevreden houden, als je niks met de acts hebt op een festival met 2 stages, dan lijkt mij de oplossing ‘niet gaan’ en niet ‘dan maar zeuren over te weinig stages’.
Ah fijn, misschien moeten ze toch mee, en in ieder geval één alternatief bieden. Snap ook wel dat een 2,5 uur durende set van The Cure zonder alternatief als je geen fan bent ergerlijk is.
Die snap ik ook niet, hoor. Voor mij persoonlijk is een aantal van twee stages vaak al goed, mits er in verschillende genres geboekt is. Die vier van Pinkpop is natuurlijk ook helemaal prima, alleen zelf vind ik het een beetje vreemd (wel begrijpelijk, maar vreemd) dat je de hele dag lang twee opties hebt, behalve bij de headliner. Zet daar dan ook iets tegenover.

Tja, de headliner is natuurlijk ook gewoon één van de vele namen op een dag. In principe zou het nog de moeite moeten zijn om een dagticket te kopen, ongeacht of je die ene grote naam tof vindt of niet. Ik hoef Pearl Jam niet te zien, maar vond die donderdag op RW20 één van hun sterkste dagen in recente jaren. En je had een programma die ook los van die ene naam de moeite blijft tot middernacht.

Snap ergens wel dat het zijn charme heeft hoor, doet een beetje denken aan de festivals in de 90s met 1 podium, maar een beetje alternatieven zorgen er toch voor dat je meer waar krijgt voor je geld.

Het is imo wel een voordeel voor Pinkpop ook.
Tenminste ik zie het als voordeel, dat de headliner het alleen recht heeft om voor het hele veld te kunnen spelen. Dat kan je als festival goed gebruiken om hele grote stadion acts binnen te halen en dan draait die avond enkel om die act.

Eigenlijk verwoord Rob Trommelen in een recent interview van Vera Claessen en Wieneke Wennekes het enorm goed:
https://issuu.com/veraclaessenfotografie/docs/pinkpop_2020_hr
Wat maakt Pinkpop anders dan andere festivals? : "Er zijn tegenwoordig zo veel festivals, maar de meesten, zoals Lowlands, zijn concept festivals. Die zijn natuurlijk ook heel leuk, maar Lowlands is meer ontdekken en Pinkpop is een headline festival. Zonder fratsen, lekker oldschool; podium, bandje, bar, friettent. Daar komen mensen echt puur voor de muziek en de beleving daarvan. Pinkpop is het enige festival in Nederland waar 70.000 mensen de headliner kunnen zien.

dat zegt het wel, denk ik...
Zo te zien, zien dus Mojo en ik denk ook Pinkpop, dat ook zo.

Hoe meer keuze hoe beter imo. Als er nu één headliner speelt die je niet leuk vindt en je hebt een weekendticket dan kun je of verveelt toekijken of terug naar je tent. Betekent ook dat je vaak mensen op het veld hebt die geen interesse hebben en er wat doorheen gaan wauwelen. Minstens één alternatief er tegenover zetten zou imo een positieve verbetering aan Pinkpop zijn. En dan het liefst een andere band/act, en geen silent disco oid. :-P

Dat gezegd, we hebben het er al eens eerder over gehad: Mbt soundbleed is dat misschien ook te lastig?

Tenminste ik zie het als voordeel, dat de headliner het alleen recht heeft om voor het hele veld te kunnen spelen. Dat kan je als festival goed gebruiken om hele grote stadion acts binnen te halen en dan draait die avond enkel om die act.
.

Maar welke grote stadionacts heeft dit dan opgeleverd die dit graag wilden? Ten opzichte van bijvoorbeeld Werchter kan ik zo snel niemand verzinnen

DennisvdBr wrote:
.

Maar welke grote stadionacts heeft dit dan opgeleverd die dit graag wilden? Ten opzichte van bijvoorbeeld Werchter kan ik zo snel niemand verzinnen
Ik zou me zo kunnen voorstellen dat bands als Rammstein en Metallica het een zegen vinden. Betekent niet dat ze niet op festivals gaan spelen waar er wel iets tegenover staat (kan ook niet anders, aangezien Pinkpop één van de weinige festivals is die het zo doen), alleen het feit dat er 70.000 man (in potentie) naar hun optreden kan kijken, lijkt me wel een fijn geweten.

In de jaren daarna volgden nog negen andere studioalbums. Het meest recente album, Lightning Bolt, stamt alweer uit 2013 en we wachten dan ook met smart op nieuw materiaal.

Bij de redactie van festileaks dachten ze 'als ze toch in de herhaling gaan hoeven we ook geen moeite te doen om ons stuk uit 2017 te updaten'.

DennisvdBr wrote:
.

idd wat wenteldave zegt, bij Metallica of in mindere mate Rammstein scheelt dat.
Maar een Springsteen, Stones, McCartney, Bruno Mars bijvoorbeeld scheelt dat wel.
Mojo kan ze een locatie voor ze bieden op Pinkpop met 60k+ bezoekers, kunnen ook kiezen voor Malieveld, Goffertpark, Gelredome of ArenA, tegenwoordig misschien ook de renbaan van Groningen. Voordeel voor Mojo dat Pinkpop al de faciliteiten heeft staan. Pinkpop voordeel dat er zo'n groot stadionact op het affiche komt. Act het voordeel dat ze de festival gage krijgen, ipv afhankelijk zijn van ticketverkoop. Daarnaast naast fans ook potentiële nieuwe volgers bereiken op een festival. Voordeel van Pinkpop, gewoon je set spelen en geen last van geluid van een ander podium.
Springsteen is een goed voorbeeld, eigenlijk was 2009 de bedoeling in Gelredome te staan. Maar door een omboeking kon Leon Ramakers van Mojo de optie Pinkpop voor elkaar krijgen. McCartney is een voorbeeld dat hij pertinent stilte vanaf andere stages wilde.
Binnen Nederland is Pinkpop qua festivals een unieke locatie op die manier, dat is wat ik eigenlijk daarmee bedoelde.

Qua alternatief verwacht ik ook niet veel veranderingen daarin, of het moet silent disco zijn in Stage 4 of de campingtainment.
En ja, dan kan het idd zijn dat er 1 avond een headliner staat waar je minder mee hebt. Heb in laatste jaren al een paar avonden het terrein vroegtijdig verlaten omdat ik niets met de headliner aankon. 2014 tijdens Arctic Monkeys, 2015 tijdens Robbie Williams, 2017 tijdens Justin Bieber of 2018 tijdens Bruna Mars. Dan geef je het een kans omdat je anders ook geen kaart voor zo'n act zou kopen, maar als het na enkele nummers tegenvalt dan moet je ook gewoon eerlijk zijn en het feestje achterlaten voor wie het wel nog naar de zin heeft.

Tijdens Werchter speelde McCartney tegelijk met andere bands, dus met een goede inrichting kun je je bezoekers wel een alternatief bieden.

Users who are viewing this thread