Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

DennisvdBr wrote:

Jack wrote:
Dan maar mijn eigen voorspelling…

heel grappig dude…

Gelukkig staat Volbeat er tussen!
1f600.svg

Zelfs dan is ie niet leuk.

mattman wrote:
Ook Florence is gewoon een headliner, al weet ik niet hoe groot ze is in Nederland. In België nog altijd heel groot.

De Nederlandse populariteit van Florence and the Machine vind ik lastig in te schatten gezien ze alleen met haar debuutalbum op Lowlands (2009) en Pinkpop (2010) stond. Na haar echte doorbraak heeft ze wel de Heineken Music Hall (2012) en Ziggo Dome (2015) (net) uitverkocht, maar niet meer op de Nederlandse festivals gestaan.

Opvallend toch wel, gezien het bij uitstek een festivalact is die veel mensen aanspreekt en een vol veld mee kan krijgen. Dit jaar na een wat tegenvallend album Ahoy niet uitverkocht. Denk niet dat we haar als headliner hoeven te verwachten op Pinkpop.
Florence dan als sub. Vind ik ook prima!

Zou Florence een goede boeking vinden, juist ook vanwege het feit dat ze straks 10 jaar niet op de Nederlandse festivals heeft gestaan. Maar ben dan ook redelijk fan.

De vraag is wel, en dat is hier al vaker terecht aangehaald, of ze genoegen neemt met die plek. Ze staat wereldwijd wel vrijwel overal als headliner.

Wellicht dat een constructie met twee headliners zoals op Werchter dit jaar (met Mumford & Sons) wel mogelijk is. Zeker omdat er steeds minder onbetwiste headliners beschikbaar zijn en de positie op het affiche steeds belangrijker wordt is dat een ontwikkeling om ook voor Pinkpop in de gaten te houden. Smeets heeft in een interview na afloop van deze editie gezegd dat zo'n oplossing binnen de organisatie open wordt gehouden.

gesp wrote:

mattman wrote:
Ook Florence is gewoon een headliner, al weet ik niet hoe groot ze is in Nederland. In België nog altijd heel groot.

De Nederlandse populariteit van Florence and the Machine vind ik lastig in te schatten gezien ze alleen met haar debuutalbum op Lowlands (2009) en Pinkpop (2010) stond. Na haar echte doorbraak heeft ze wel de Heineken Music Hall (2012) en Ziggo Dome (2015) (net) uitverkocht, maar niet meer op de Nederlandse festivals gestaan.

Opvallend toch wel, gezien het bij uitstek een festivalact is die veel mensen aanspreekt en een vol veld mee kan krijgen. Dit jaar na een wat tegenvallend album Ahoy niet uitverkocht. Denk niet dat we haar als headliner hoeven te verwachten op Pinkpop.

Kleine kans. Haar tour is afgelopen en zo te zien zijn er voorlopig geen nieuwe tourplannen.

Bergenfest (een week voor Pinkpop en tijdens BKS) heeft al wat namen bekend gemaakt.
Voor Pinkpop Lewis Capaldi en Rhys Lewis kanshebbers?
https://www.bergenfest.no

Dan maar mijn eigen voorspelling…

Vrijdag
mainstage
Snollebollekes – The Opposites – Frans Bauer – Wolter Kroes – Nona
IBA Parkstadstage
Anouk – Lee Towers – Ilse DeLange
Brightlandsstage
The Partysquad – Snelle – Angerfist – Glen Faria – Winnaar Nu of Nooit Finale
Stage 4
Tino Martin – Suzan & Freek – Diggy Dex

Zaterdag
mainstage
De Toppers – Marco Borsato – Glennis Grace doet Whitney Houston – Giel Beelen (DJ set) – Danny Vera
IBA Parkstadstage
Frans Duijts – Gerard Joling (solo) – Marianne Weber – Tusky
Brightlandsstage
Rene Froger – Joe Buck – Noisia – Roxeanne Hazes
Stage 4
Frenna – Frank Sinatra (hologram) – Big2 – De Sjonnies

Zondag
mainstage
Volbeat – Kensington – Di Rect – BLØF – Maan – Nielson
IBA Parkstadstage
Django Wagner – Gebroeders Ko – WC Experience – Janse Bagge Bend – Urbanus
Brightlandsstage
De Jeugd van Tegenwoordig – Kraantje Pappie – The Dirty Daddies – Party Animals
Stage 4
Jannes – The Overslept – Blanks – Winne

Céline Dion is met haar tour in de buurt, dus die moet je nog even inpassen.

wenteldave wrote:
Verder niet een heel verkeerd lijstje, maar The Killers, Florence and The Machine, Kensington en Volbeat (in mindere mate) zijn niet headlinerwaardig. Hoe kom je daar zo bij, als ik vragen mag?

The Killers heeft al Pinkpop geheadlined toch? En dit jaar nog het grootste festival ter wereld (waar ze een propvol veld lokten). Ook Florence is gewoon een headliner, al weet ik niet hoe groot ze is in Nederland. In België nog altijd heel groot.

Dat hele grote van Florence valt in Belgie toch ook wel mee? Toen ze Werchter afsloot, was het veld voor 2/3e leeg.

mattman wrote:

wenteldave wrote:
Verder niet een heel verkeerd lijstje, maar The Killers, Florence and The Machine, Kensington en Volbeat (in mindere mate) zijn niet headlinerwaardig. Hoe kom je daar zo bij, als ik vragen mag?

The Killers heeft al Pinkpop geheadlined toch? En dit jaar nog het grootste festival ter wereld (waar ze een propvol veld lokten). Ook Florence is gewoon een headliner, al weet ik niet hoe groot ze is in Nederland. In België nog altijd heel groot.

Dat hele grote van Florence valt in Belgie toch ook wel mee? Toen ze Werchter afsloot, was het veld voor 2/3e leeg.

Ze stond er letterlijk het jaar ervoor natuurlijk ook al. Het feit dat ze een editie van RW afsluit zegt in ieder geval wel iets over haar grootte. Maar er zijn zeker grotere headliners te bedenken, dat wel.

Die dag was verder wel erg sterk trouwens. Veel grote namen onder Florence (Macklemore, Last Shadow Puppets, Beck, Iggy Pop, Jamie XX, Foals,...)

Ik ga me ook maar eens wagen aan een eerste (serieuze) voorspelling. Ik houd me wel beperkt tot de eerste twee podia voorlopig, want dat is al lastig genoeg zo vroeg in het seizoen.

Vrijdag
Main Stage
Foo Fighters - Royal Blood - Biffy Clyro - White Lies - Kraantje Pappie

IBA Parkstadstage
Eddie Vedder - AWOLNATION - Ilse DeLange - Billy Talent

Zaterdag
Main Stage
Volbeat – Disturbed - Alter Bridge – Sonata Arctica - Danny Vera

IBA Parkstadstage
The Opposites - De Jeugd van Tegenwoordig - Dermot Kennedy - een nog te ontdekken hitje

Zondag
Main Stage
Coldplay - Marco Borsato - Balthazar - Racoon - Joost

Iba Parkstadstage
Within Temptation - Evanescence - Twarres - Evil Invaders

Kraantje Pappie stond er afgelopen editie, lijkt me sterk dat hij in 2020 ook mainstage openen zal.
Denk dat je op zondag iets te veel NL/BE hebt staan. Sowieso Twarres? Treden die nog op. Joost, lijkt me meer een Brightland act trouwens.
Eddie Vedder lijkt me te allen tijde een mainstage act ipv Noord, lijkt me trouwens een Pearl Jam tour aan te komen btw...

edit: White Lies stond afgelopen editie op Pinkpop, lijkt me sterk dat ze er 2020 weer staan. Foo's lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat ze er 2018 stonden.

In voorspelling van Jack staan ongeveer even veel acts die ik zou willen zien als in de voorspelling van Dennis..

Kraantje Pappie stond er afgelopen editie, lijkt me sterk dat hij in 2020 ook mainstage openen zal.
Denk dat je op zondag iets te veel NL/BE hebt staan. Sowieso Twarres? Treden die nog op. Joost, lijkt me meer een Brightland act trouwens.
Eddie Vedder lijkt me te allen tijde een mainstage act ipv Noord, lijkt me trouwens een Pearl Jam tour aan te komen btw…

edit: White Lies stond afgelopen editie op Pinkpop, lijkt me sterk dat ze er 2020 weer staan. Foo’s lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat ze er 2018 stonden.

Ik heb het al eens gezegd maar als je acts kan boeken als Foo Fighters Pearl Jam Coldplay of Bruce Springsteen maakt het geen bal uit of ze er 2 jaar geleden ook al stonden. Die zijn zo enorm populair, je zou wel gek zijn als je de mogelijkheid hebt om ze te boeken en die laat liggen. Tenminste, dat vind ik.

Ik ga ook eens een poging wagen door een voorspelling te doen. Mogelijk zijn een aantal namen niet beschikbaar/realistisch, maar daarvoor is het ook een voorspelling :).

Vrijdag
Main Stage
Foo Fighters – Within Temptation – Faith No More – Anne-Marie – Kodaline

IBA Parkstadstage
New Order – Royal Blood – Camo & Krooked – Dermot Kennedy – Racoon

Zaterdag
Main Stage
Ariana Grande/Depeche mode – Post Malone – Biffy Clyro – Joost – Frank Turner & The Sleeping Souls

IBA Parkstadstage
The National – Carly Rae Jepsen – De Jeugd van Tegenwoordig – Lewis Capaldi – Nielson/Girl in red

Zondag
Main Stage
Coldplay – Dua Lipa – Keane – Rosalia – Eefje de Visser/Spinvis

Iba Parkstadstage
Vampire Weekend – Jorja Smith – Bullit for my Valentine – Chvrches – Lizzo

DennisvdBr wrote:
Eddie Vedder lijkt me te allen tijde een mainstage act ipv Noord, lijkt me trouwens een Pearl Jam tour aan te komen btw…

edit: White Lies stond afgelopen editie op Pinkpop, lijkt me sterk dat ze er 2020 weer staan. Foo’s lijkt me ook onwaarschijnlijk omdat ze er 2018 stonden.

Ik heb het al eens gezegd maar als je acts kan boeken als Foo Fighters Pearl Jam Coldplay of Bruce Springsteen maakt het geen bal uit of ze er 2 jaar geleden ook al stonden. Die zijn zo enorm populair, je zou wel gek zijn als je de mogelijkheid hebt om ze te boeken en die laat liggen. Tenminste, dat vind ik.

Helemaal eens.... maar vind de Foo Fighters niet echt in dat rijtje passen.

tja, ik hoop het...

ik hen alleen het vermoeden dat het op zijn vroegst volgende week is en op z'n laatst 1 november.

Maar deze week komen vast nog wat andere festivals met nieuws.
Dit is ook de week van Rock in Rio, misschien dat er vanuit Brazilië iets komt over Lissabon volgend jaar?

Helemaal eens…. maar vind de Foo Fighters niet echt in dat rijtje passen.

Dat klopt natuurlijk. Dit is de categorie bands waarvan fans de dag in een paar minuten doen uitverkopen, en daarna gaan ze over op het kopen van weekendkaarten, puur om 'hun' band te zien. Daar hebben de Foo Fighters er weinig van rondlopen. Coldplay, U2, Springsteen, Stones en in iets mindere mate Pearl Jam hebben als een van de weinigen die status...

EDIT: Dat maakt ze overigens tot lastige boekingsopties. Ja, je verkoopt als festival gegarandeerd heel veel kaarten, iets wat je main target moet zijn. Echter zijn er ook twee behoorlijke nadelen:
- Deze bands nemen enorme happen uit je budget, dat ga je meteen voelen in de rest van je programmering...
- Het zijn niet je favoriete klanten, ze leuren zich door de dag omdat er een hoop maar voor 1 band naar je festival komen. Dat kan botsen, en laat te wensen over aan sfeer...

Users who are viewing this thread