Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

tom93

Dagopener
24 apr 2019
632
304
Niet met je tijd meegaan en elk jaar dezelfde oude gitaarbands als headliners blijven boeken zorgt ervoor dat je nog een paar jaar meegaat maar op de lange termijn leg je er geen windeieren mee. Zie ook de verkoopcijfers van dit jubileumjaar….

Pinkpop moet met zijn tijd mee. Er moeten nieuwe bezoekers komen. Anders heeft het festival imo over een aantal jaar geen bestaansrecht meer.

Daarom zie ik Twenty One Pilots in de toekomst ook zeker als headliner van Pinkpop, wellicht volgend jaar al. Ik ben groot fan van hun, dus wellicht niet objectief, maar die kunnen dat zeker. Zoek maar een willekeurig optreden van de band op YouTube op en je ziet dat ze er niet alleen qua muziek, maar ook visueel echt een groot feest van maken. Bovendien hebben ze 4 goede albums uitgebracht, waarvan de laatste uit 2018 (Trench) naar mijn mening zelfs de beste is.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Naar mijn idee is Pinkpop ook al bezig met de lange termijn strategie. De afgelopen jaren staan er steeds meer ‘afwijkende’ headliners die we langzaam aan normaal gaan vinden. Robbie Williams, Armin, Bruno Mars, Justin Bieber. Ik zie dit toch wel als de manier van Pinkpop om langzaam aan andere headliners in te vliegen en het publiek meer te mixen.
Maar dat is precies wat we bedoelen. 'Mixen', 100% voor, sowieso doen. Maar een headlinertrio met Robbie Williams, Ariane Grande en Ed Sheeran is niet 'mixen' en ook niet 'Pinkpop' te noemen. Denk dat echte liefhebbers dan liever hebben dat het festival stopt als het inderdaad een affiche met die headliners wordt, aangevuld met een Post Malone, Shawn Mendes, 50 seconds of summer. Geef het een andere naam, en laat het dan toevallig op het zelfde terrein plaatsvinden waar vroeger Pinkpop plaats vond.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Timmetje wrote:
Niet met je tijd meegaan en elk jaar dezelfde oude gitaarbands als headliners blijven boeken zorgt ervoor dat je nog een paar jaar meegaat maar op de lange termijn leg je er geen windeieren mee. Zie ook de verkoopcijfers van dit jubileumjaar….

Pinkpop moet met zijn tijd mee. Er moeten nieuwe bezoekers komen. Anders heeft het festival imo over een aantal jaar geen bestaansrecht meer.

Daarom zie ik Twenty One Pilots in de toekomst ook zeker als headliner van Pinkpop, wellicht volgend jaar al. Ik ben groot fan van hun, dus wellicht niet objectief, maar die kunnen dat zeker. Zoek maar een willekeurig optreden van de band op YouTube op en je ziet dat ze er niet alleen qua muziek, maar ook visueel echt een groot feest van maken. Bovendien hebben ze 4 goede albums uitgebracht, waarvan de laatste uit 2018 (Trench) naar mijn mening zelfs de beste is
.

Helemaal eens. Dat concert in Ziggodome was ook fantastisch. Absoluut een headliner voor PP 2020.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Met Ruben eens. Is pop een opkomend genre voor in festivalland? Maakt hiphop zijn opmars nu de rappers met live bands komen in plaats van opgenomen beats? Fantastisch nieuws! Mix ze door de bestaande major festivals heen, of creëer er een genrefestival voor als daar animo voor is. Dan ga je met je tijd mee en speel je in op de verschuiving in interesse en/of de hype. Maar als je het complete headliner trio van het grootste NL festival ineens in dat genre gaat boeken, dan onthoofd je Pinkpop…
dit, de veelzijdigheid van Pinkpop moet je wel respecteren vind ik.
plus, ik blijf er bij, gitaren en Pinkpop zijn goed huwelijk. Maar kom niet nog eens met Pearl Jam, Metallica, Foo Fighters, Rammtein, Red Hot CHili Peppers, Muse.

Ik vind overigens dat er wel een grens is van headliners recyclen.
Je kan zeggen dat Green Day 2010, 2013, 2017 telkens net aan op het randje was.
Of Kings of Leon 2011, 2013, 2017 ook zo iets.
Eigenlijk was Springsteen 2009 - 2012 te kort op elkaar.
Bij The Cure 2012-2019 had ik wel een aardig gevoel, dat is 7 jaar. Maar de vraag is of dat reeel is als je een minder jaar met minder headliners moet incalculeren.
Ik denk dat meer als 5 edities afwezigheid wel een minimale maatstaaf is.
Zo'n tijdspanne van 5 edities afwezigheid zou ik acceptable vinden, dus in dat geval is Muse of Robbie Williams op het randje. Maar headliners van voor 2015 kunnen wel weer eens retour op een voor mij acceptabele tijdspanne...
Los van dat, ik vind dat Pinkpop jaarlijks wel 1 nieuwe headliner moet hebben, vind ik met het aanbod van volgend jaar 2 nieuwe headliners wel een must in 2020.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Naar mijn idee is Pinkpop ook al bezig met de lange termijn strategie. De afgelopen jaren staan er steeds meer ‘afwijkende’ headliners die we langzaam aan normaal gaan vinden. Robbie Williams, Armin, Bruno Mars, Justin Bieber. Ik zie dit toch wel als de manier van Pinkpop om langzaam aan andere headliners in te vliegen en het publiek meer te mixen.
klopt
je moet ook kijken naar de headliners die er nog naast staan he.
Naast Williams stond Muse, en aanvankelijk Foo Fighters.
Naast Armin stond The Cure/Fleetwood/Mumford
Naast Bruno Mars stond Pearl Jam/Foo Fighters (toen wel)
Naast Bieber stond Green Day/Kings of Leon

Het wordt toch wel gecompenseerd met gitaren over het algemeen... Dat is mijn insteek...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.981
5.545
Tegelijkertijd vind ik Fleetwood Mac geen nieuwe headliner. Net zo min als de door jou genoemde Neil Young en Iron Maiden. Nieuw in de zin van niet eerder op Pinkpop, maar natuurlijk niet vernieuwend. Ik druk me even niet lekker uit, maar volgens mij is mijn punt wel duidelijk.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Pinkpop moet met zijn tijd mee. Er moeten nieuwe bezoekers komen. Anders heeft het festival imo over een aantal jaar geen bestaansrecht meer.
of heeft Pinkpop voor jou geen bestaansrecht?

misschien is een ander festival meer in jouw richting als je de mix en veelzijdigheid meer al nadeel ziet en liever genre pop en hiphop?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Tegelijkertijd vind ik Fleetwood Mac geen nieuwe headliner. Net zo min als de door jou genoemde Neil Young en Iron Maiden. Nieuw in de zin van niet eerder op Pinkpop, maar natuurlijk niet vernieuwend. Ik druk me even niet lekker uit, maar volgens mij is mijn punt wel duidelijk.
Ik bedoel weldegelijk, voor Pinkpop nieuw.
Als we alle headliners die al jaren headlinen afstrepen dan hou je sowieso bijna niets over.
Een hele splinternieuwe headliner, als in een echte nieuwige naam, zal op Pinkpop wel te vinden zijn.
Maar een headliner die al jaren succesvol is, maar nog nooit op Pinkpop stond, vind ik niet zo maar een reden om ze om de leeftijd af te strepen.
Als voorbeeld, Mojo kan elke tour Iron Maiden in GelreDome zetten, maar er zijn meer opties met >50k bezoekers en Pinkpop is daar bijvoorbeeld 1 van.
Zelfe geldt voor Bon Jovi, KISS, Phil Collins, Guns N Roses, Pink, The Eagles, Roger Waters, Sting... voorbeelden genoeg
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Timmetje wrote:
Pinkpop moet met zijn tijd mee. Er moeten nieuwe bezoekers komen. Anders heeft het festival imo over een aantal jaar geen bestaansrecht meer.

of heeft Pinkpop voor jou geen bestaansrecht?

misschien is een ander festival meer in jouw richting als je de mix en veelzijdigheid meer al nadeel ziet en liever genre pop en hiphop?

Die mix en veelzijdigheid hoeft geen nadeel te zijn. Het feit dat het vrijwel steeds dezelfde mix blijft wel.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ja dat recyclen is wel een punt, snap dat het als vaste ganger vervelend is 2x dezelfde artiest binnen 5 jaar te zien.
Aan de andere kant vind ik dat daar ook uitzonderingen voor zijn, zoals bijvoorbeeld een nieuw album, zeker bij jongere bands. Muse speelt 8 nummers van hun laatste plaat afgelopen zondag (los van of je die plaat leuk vind of niet), maar dat geeft samen met al de attributen die erbij kwamen kijken natuurlijk wel een compleet andere show dan Muse 5 jaar terug, ookal worden (godzijdank) ook de grote hits gewoon gespeeld. Ik weet dat ze geen festivals doen komend jaar, maar zo'n nieuwe show van Rammstein met nieuw album zou ik wel een uitzondering vinden dat het gerechtvaardigd is om Rammstein, na 2016 in 2020 weer te laten headlinen.
En natuurlijk de kwaliteit/grootsheid. Denk dat menig toeschouwer liever 2x Bruce Springsteen in 5 jaar ziet dan in plaats daarvan 1x Kensington, 1x Mumford and Sons, 1x Kings of Leon, 1x Justin Bieber en 1x Snow Patrol.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Ja dat recyclen is wel een punt, snap dat het als vaste ganger vervelend is 2x dezelfde artiest binnen 5 jaar te zien.
Aan de andere kant vind ik dat daar ook uitzonderingen voor zijn, zoals bijvoorbeeld een nieuw album, zeker bij jongere bands. Muse speelt 8 nummers van hun laatste plaat afgelopen zondag (los van of je die plaat leuk vind of niet), maar dat geeft samen met al de attributen die erbij kwamen kijken natuurlijk wel een compleet andere show dan Muse 5 jaar terug, ookal worden (godzijdank) ook de grote hits gewoon gespeeld. Ik weet dat ze geen festivals doen komend jaar, maar zo’n nieuwe show van Rammstein met nieuw album zou ik wel een uitzondering vinden dat het gerechtvaardigd is om Rammstein, na 2016 in 2020 weer te laten headlinen.
En natuurlijk de kwaliteit/grootsheid. Denk dat menig toeschouwer liever 2x Bruce Springsteen in 5 jaar ziet dan in plaats daarvan 1x Kensington, 1x Mumford and Sons, 1x Kings of Leon, 1x Justin Bieber en 1x Snow Patrol.

Voor artiesten waarvoor ZiggoDome eigenlijk te klein is voor maar 1 datum, kom je in Nederland al snel bij ArenA, GelreDome, Malieveld, Goffertpark. Aangezien Pinkpop aan de headliner een gelijke settijd bied en een veld met rondom 60k bezoekers, is dat een optie die Mojo er in kan toevoegen onder andere...

'nieuwe headliners' zie ik wel als haalbaar en reeel hoor.
Daarbij, is dat ook wel een dingetje bij festivals hoor, het 'alweer' effect kan ook negatief uitpakken. Ik vind het goed als artiesten qua locatie rouleren.

2019, voor Pinkpop nieuwe headliner, Mumford en Fleetwood
2018, voor Pinkpop nieuwe headliner, Pearl Jam en Bruno Mars
2017, voor Pinkpop nieuwe headliner, Justin Bieber
2016, voor Pinkpop nieuwe headliner, Paul McCartney
2015, voor Pinkpop nieuwe headliner, Robbie Williams (ik tel Pharrell niet mee)
2014, voor Pinkpop nieuwe headliner, Rolling Stones en Arctic Monkeys

1 is zeker haalbaar, maar minstens 2 is imo vooe 2020 een must.
is wel iets waar ik naar kijk hoor.
qua 'tegenvallende voorverkoop' is dat wel een element dat je moet mee nemen als Mojo zijnde...
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.981
5.545
Oasiss wrote:
Tegelijkertijd vind ik Fleetwood Mac geen nieuwe headliner. Net zo min als de door jou genoemde Neil Young en Iron Maiden. Nieuw in de zin van niet eerder op Pinkpop, maar natuurlijk niet vernieuwend. Ik druk me even niet lekker uit, maar volgens mij is mijn punt wel duidelijk.

Ik bedoel weldegelijk, voor Pinkpop nieuw.
Als we alle headliners die al jaren headlinen afstrepen dan hou je sowieso bijna niets over.
Een hele splinternieuwe headliner, als in een echte nieuwige naam, zal op Pinkpop wel te vinden zijn.
Maar een headliner die al jaren succesvol is, maar nog nooit op Pinkpop stond, vind ik niet zo maar een reden om ze om de leeftijd af te strepen.
Als voorbeeld, Mojo kan elke tour Iron Maiden in GelreDome zetten, maar er zijn meer opties met >50k bezoekers en Pinkpop is daar bijvoorbeeld 1 van.
Zelfe geldt voor Bon Jovi, KISS, Phil Collins, Guns N Roses, Pink, The Eagles, Roger Waters, Sting… voorbeelden genoeg

Ik zeg ook niet dat je die moet afstrepen, maar ik bedoel te zeggen dat ik de Stones of Fleetwood Mac niet als nieuw zie. Ik zeg niet dat je ze niet moet boeken, maar daarnaast moet je ook naar écht nieuwe (of vernieuwende headliners), zoals Mumford and Sons kijken. Een beetje wat Ruben zei eigenlijk. Je kunt prima een oudgediende boeken, of die nu al eerder op Pinkpop heeft gestaan of niet, maar daarnaast ook vernieuwende headliners plaatsen. In die zin vond ik The Cure en Fleetwood Mac wat dat betreft van hetzelfde laken een pak (met dien verstande dat The Cure nog vele malen strakker is) en is Fleetwood Mac natuurlijk geenszins vernieuwend.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Ik zeg ook niet dat je die moet afstrepen, maar ik bedoel te zeggen dat ik de Stones of Fleetwood Mac niet als nieuw zie. Ik zeg niet dat je ze niet moet boeken, maar daarnaast moet je ook naar écht nieuwe (of vernieuwende headliners), zoals Mumford and Sons kijken. Een beetje wat Ruben zei eigenlijk. Je kunt prima een oudgediende boeken, of die nu al eerder op Pinkpop heeft gestaan of niet, maar daarnaast ook vernieuwende headliners plaatsen. In die zin vond ik The Cure en Fleetwood Mac wat dat betreft van hetzelfde laken een pak (met dien verstande dat The Cure nog vele malen strakker is) en is Fleetwood Mac natuurlijk geenszins vernieuwend.

Ik snap je, maar ik vind ook iets opmerkelijk aan de laatste zin van je betoog. Je zegt namelijk eerst dat je best een oudgediende kunt boeken, maar daarnaast moet je ook naar écht nieuwe (of vernieuwende headliners), kijken. Dat is toch precies wat ze afgelopen jaar deden? Fleedwood Mac is de oud gediende, en bovendien nog Pinkpopmaagd ook, en M&S is zowaar HET voorbeeld dat je zelf geeft van een écht nieuwe headliner. De derde naam was Eminem, het afwijkende genre. De beste man zei echter af, en toen kwam The Cure, die zowaar uitgroeide tot het muzikale hoogtepunt. Vanuit jouw perspectief zou ik dan verwachten dat je de 2019 headliners een dikke plus zou vinden. Wat zie ik over het hoofd?
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Fleedwood Mac is de oud gediende, en bovendien nog Pinkpopmaagd ook
...1971...

edit, volgens mij zelfs headliner...
maar dat is wel heel lang geleden he... 2de editie tov 50ste editie
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.981
5.545
Oasiss wrote:
Ik zeg ook niet dat je die moet afstrepen, maar ik bedoel te zeggen dat ik de Stones of Fleetwood Mac niet als nieuw zie. Ik zeg niet dat je ze niet moet boeken, maar daarnaast moet je ook naar écht nieuwe (of vernieuwende headliners), zoals Mumford and Sons kijken. Een beetje wat Ruben zei eigenlijk. Je kunt prima een oudgediende boeken, of die nu al eerder op Pinkpop heeft gestaan of niet, maar daarnaast ook vernieuwende headliners plaatsen. In die zin vond ik The Cure en Fleetwood Mac wat dat betreft van hetzelfde laken een pak (met dien verstande dat The Cure nog vele malen strakker is) en is Fleetwood Mac natuurlijk geenszins vernieuwend.

Ik snap je, maar ik vind ook iets opmerkelijk aan de laatste zin van je betoog. Je zegt namelijk eerst dat je best een oudgediende kunt boeken, maar daarnaast moet je ook naar écht nieuwe (of vernieuwende headliners), kijken. Dat is toch precies wat ze afgelopen jaar deden? Fleedwood Mac is de oud gediende, en bovendien nog Pinkpopmaagd ook, en M&S is zowaar HET voorbeeld dat je zelf geeft van een écht nieuwe headliner. De derde naam was Eminem, het afwijkende genre. De beste man zei echter af, en toen kwam The Cure, die zowaar uitgroeide tot het muzikale hoogtepunt. Vanuit jouw perspectief zou ik dan verwachten dat je de 2019 headliners een dikke plus zou vinden. Wat zie ik over het hoofd?

Volgens mij speelt mijn doorgaans negatieve toon mij parten. Ik bedoel inderdaad te zeggen dat ik de headliners van 2019 in orde vond met M&S als vernieuwende (ik ga die term maar gebruiken) headliner. Dat is iets dat Pinkpop m.i. moet blijven doen. Ik had ook even over het hoofd gezien dat Fleetwood Mac er in de prehistorie ook al een keer stond ;-).

Kortom, ik ben pro vernieuwende headliners, die best misschien al eens op Pinkpop stonden, maar dan niet als afsluiter, aangevuld met gevestigde namen. En die gevestigde namen zijn wat mij betreft niet (ver)nieuw(end) als ze nog nooit op Pinkpop stonden. Volgens mij zijn we het allemaal best met elkaar eens trouwens.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Kortom, ik ben pro vernieuwende headliners, die best misschien al eens op Pinkpop stonden, maar dan niet als afsluiter, aangevuld met gevestigde namen. En die gevestigde namen zijn wat mij betreft niet (ver)nieuw(end) als ze nog nooit op Pinkpop stonden. Volgens mij zijn we het allemaal best met elkaar eens trouwens.
begrijp me niet verkeerd, maar dat is ook goed natuurlijk.
toch, ik vind dat een gevestigde naam die voor Pinkpop nieuw is ook absoluut een meerwaarde is Pinkpop-gewijs.

ideaal is wat mij betreft een situatie met, 1 vernieuwde headliner, 1 'nieuwe' gevestigde headliner en 1 gevestigde herhaal headliner...
Dat even los van genre... maar imo voor Pinkpop best haalbaar.
al touren er wel flink wat headliners komend jaar, ik heb een goed gevoel bij het aanbod gevestigde herhaal headliners in 2020...
 

thedude182

Campingartiest
11 dec 2013
53
8
We zijn in een onmogelijke discussie beland. Er is geen partij hier die zijn 'zin' kan krijgen. Niet in de huidige opzet.
We vergeten vaak dat de tijden van enkele populaire radiostations en MTV voorbij zijn. Met de komst van snel internet is na het millennium een periode van versnippering aangebroken. Of noem het decentralisatie. Of niches. Whatever you prefer.
Kleinschalige festivalletjes groeien als processierupsen. Zoveel subsubsubgenres waar je een paar duizend man aan kunt trekken. En dan heb je nog de regionale brede festivalletjes waar jong en oud samenkomen.

Mijn punt is dat artiesten niet meer die impact kunnen hebben omdat er veel te veel keuze is. De tijd dat je overal eindeloos dezelfde plaat hoorde is voorbij. Iedereen volgt eigen genres en er is keuze genoeg. Dus ik voorzie nog meer festivals (ja nog meerrrr), die allemaal kleiner worden.
Ik weet niet hoe je een veld van 60k personen per dag blijft vullen wanneer er simpelweg geen grootheden meer touren.

Denk dat we een beetje op 'blow off' punt zijn beland met extravagant hoge gages voor de paar 'grootheden' die nog die brede dekking in populatie hebben. En hierna volgt een periode van correctie. Commercieel niet leuk wellicht maar moeilijke tijden brengen vernieuwing. Denk dat we Pinkpop binnen paar jaar uitverkocht zien als er 40k bezoekers per dag zijn. Net als andere collega festivals in de champions league.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Ik weet niet hoe je een veld van 60k personen per dag blijft vullen wanneer er simpelweg geen grootheden meer touren.

Denk dat we een beetje op ‘blow off’ punt zijn beland met extravagant hoge gages voor de paar ‘grootheden’ die nog die brede dekking in populatie hebben. En hierna volgt een periode van correctie. Commercieel niet leuk wellicht maar moeilijke tijden brengen vernieuwing. Denk dat we Pinkpop binnen paar jaar uitverkocht zien als er 40k bezoekers per dag zijn. Net als andere collega festivals in de champions league.
goed punt!
ik denk alleen niet dat we dat in 2020 al aan Pinkpop gaan zien, volgens mij kan Mojo met een goed aanbod aan de slag. Kan 2020 commercieel heel anders uit zien.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Pinkpop structureel naar 40.000 man betekent dat er aanzienlijk minder geld over is voor die extravagante gages. Dan zijn de stadionacts zo weg, want ze worden onbetaalbaar. Bezuinigen op de undercard zal bij de meeste Pinkpop affiches ook niet voldoende compenseren aan de inkomstenmindering. De dagprogrammering is namelijk vaak al wat uitgedund in de edities met hele grote (dure) headliners. Dan wordt het op lange termijn dus EL in plaats van CL. Minder vervelend voor de zelfbenoemde 'puristen en liefhebbers van echte muziek', maar erg jammer voor de meeste Pinkpopgangers...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken