Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
De Foos vallen eerder in het rijtje KOL en the Killers dan Williams. Zie ook de Glasgow Summer Sessions waar de kaarten voor de Foos het minst lopen. Alhoewel de Killers imo ook nog wel een niveautje hoger dan de Foo Fighters staan.

Robbie Williams was en is ook een wereldheadliner.
Verkocht 2 jaar terug het Goffert nog uit :wink:.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ik vind het top als er popheadliners zouden staan, 1 per editie en dan Ed Sheeran, Bruno Mars of P!nk, echt hartstikke voor.
Maar een editie als Ariane Grande, Beyonce en Robbie Williams... krijg er geen rillingen van omdat ik daar toch nooit ook maar een cent aan zou uitgeven, maar jezus wat lijkt me dat kut om daar te moeten rondlopen...
En die opmerking "de rock liefhebber gaat toch wel naar Graspop" is ook onzin, zoals Rick zegt zijn er genoeg mensen die Rock leuk vinden maar nooit naar Graspop zouden gaan. Metal in al zijn soorten is wel wat anders dan Rock zoals Pearl Jam.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.662
6.855
Volbeat is btw een headliner hoor Timmetje ;)

Vergeet niet dat het niet zo zeer concurentie is met Graspop.
Want die is er sowieso niet. Graspop is meer een genre festival.

Daarbij moet je ook kijken binnen Nederland.
Waar kan je welke acts kwijt, daar gaat het oim.
Mijn idee is wel dat er volgend jaar best wat gitaren headliners touren.
Die kunnen niet allemaal op Hellfest of Graspop staan en een Nederlandse datum zal in de tourperiode ook er bij moeten zitten.
Nou hebben we in NL best veel locaties waar de gitaren headliners kunnen staan, maar dan voor losse concerten.
Bij meeste festivals loop je toch vaak er tegenaan dat de veld bezetting onder capaiteit 30.000 zit.
Aangezien FortaRock zich niet meer wil wagen aan hoge bezoekers aantallen, kom je met de gitaren headliners lastig uit.
Ik denk dat dat in positieve zin mee kan spelen voor Pinkpop, het moet gewoon mogelijk zijn om een stevige gitaren act binnen te halen die in juni festivals speelt.
Nou bedoel ik niet per se mijn persoonlijke wens Iron Maiden (waarvan ik vind dat ze ooit op Pinkpop moeten!!).
Maar ook om een naam als bijvoorbeeld Metallica (als ze touren, maar stonden er al 2 x), Rammstein (touren stadions idd), Guns N Roses (nieuwe naam voor Pinkpop), Volbeat (nieuwe headliner voor Pinkpop), AC/DC (als er een tour komt met festivals) om maar een paar te noemen he...
Ik zie hier wel aanknoping.

BST, Rosklide, Glasto, Rock in Rio slepen best nog Pop headliners door Europa hoor. Zal er ook vast één staan.
Persoonlijk zou in Grande of BTS echt afschuwelijk vinden, maar ja, kan je ook een keer optijd in bedje liggen he.

Mijn hoop ligt in eerste instantie er bij dat Pinkpop minstens 2 headliners neerzet die als headliner nieuw zijn voor Pinkpop.
Ik neem ook aan dat er acts touren die voor grote locaties willen gaan, daar is Pinkpop normaal gezien een optie in onderhandeling voor Mojo.
Eerste affiche's zijn traditioneel van de metalfests, eind oktober / begein november.
Tegen die tijd kunnen we 'echt' iets zeggen of een gitaren naam noemen volstrekt onzin is en bij wensen blijft of dat er kansjes voor Pinkpop zijn.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Ik deel die wens voor twee nieuwe headliners. Weer Muse, weer de Foos, Rammstein of weer Pearl Jam zou imo echt niet hoeven. Dan liever een Post Malone.

Of Volbeat headlinerwaardig is.... daar verschillen we dan weer van mening over. :p :wink:
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
De Foos vallen eerder in het rijtje KOL en the Killers dan Williams. Zie ook de Glasgow Summer Sessions waar de kaarten voor de Foos het minst lopen.

Robbie Williams was en is ook een wereldheadliner.
Verkocht 2 jaar terug het Goffert nog uit :wink:.

Ik heb een andere mening. Dit keer niet gebaseerd op cijfers, maar op ervaring. Ik heb drie keer tjokvolle, uitverkochte velden gezien bij Foo Fighters optredens. Ik heb ook een heel erg gaaf concert van Robbie gezien, waar iedereen enorm positief verrast was. Maar wel op een halfleeg veld. Dat nu ergens in Glasgow de Foo's een keer het minst lopen, zal best. Wie zijn de andere namen? Hebben ze meerdere concerten in Schotland in dezelfde periode? Want dan kan bij uitzondering je een keertje de mindere zijn inderdaad...
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Een editie met headlinertrio's als:
RHCP - Bruno Mars - Foo Fighters
Coldplay - P!nk - Rammstein
Bruce Springsteen - Ed Sheeran - Iron Maiden
Green Day - Eminem - Pearl Jam
Muse - Robbie Williams - Metallica
Zou denk ik prima balans zijn, de gemiddelde bezoeker zal denk ik in bijna al die rijtjes minimaal wel 2 namen leuk vinden of willen zien.
Nou in verband met het budget wissel de 1 act van het drietal voor een wat kleinere headliner, zoals:
Imagine Dragons/Twenty one pilots - Ed Sheeran - Iron Maiden
Muse - Post Malone/Kendrick Lamar - Metallica
RHCP - Bruno Mars - Volbeat/Queens of the stone age
Ik denk dat je (misschien geen uitverkochte) editie hebt, maar een prachtig weekend voor bijna iedereen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Maar dan heb je met Bruno Mars, Muse, RHCP en Pearl Jam wel weer een editie met namen die net op PP (of in geval MUSE het jaar ervoor dus dit jaar al 2x) NL zijn geweest....
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.981
5.545
Ja, dat is het probleem een beetje, telkens diezelfde vijver uitputten. Wat dat betreft m.i. wel goed om dit jaar twee "nieuwe" headliners te boeken, al was de glorie van Fleetwood Mac wel onmiskenbaar vergaan. Ik denk dat Pinkpop er goed aan doet om meer te gaan zoeken naar echt nieuwe headliners, zoals M&S, maar ook in minder voor de hand liggende genres. Ook kan wellicht meer in co-headliner constructies worden gedacht. Je kunt natuurlijk niet eeuwig blijven kijken hoeveel tussenjaren acceptabel zijn om Muse, KoL, Green Day of Rammstein weer te programmeren.

Volgend jaar Coldplay - Post Malone/Tame Impala - Florence and the Machine/Imagine Dragons (bijvoorbeeld)
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Ja maar heb genoeg namen genoemd om voor de komende paar edities wel een headlinertrio te hebben toch :wink: , en is ook niet specifiek voor de 2020 editie, kan ook de jaren erna.
Maar ja dat zou dan iets gebalanceerder kunnen:
Twenty one pilots - Ed Sheeran - Metallica
Red Hot Chili Peppers - P!nk - Iron Maiden
Bruce Springsteen - Eminem - Queens of the stone age
Ik zou, op basis van deze headliners, voor elk door mij genoemd trio een kaartje kopen omdat er altijd wel minimaal 2 interessante namen bijzitten.
En waar ik dan geen (combi)kaartje voor zou kopen, maar wel leuk zou verkopen, en wat voor één jaar ook prima is:
The Killers - Justin Bieber - Slipknot
Kings of Leon - Ariane Grande - Arctic Monkeys
Mumford and Sons - Florence and the machine - Radiohead
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Slipknot op Pinkpop lijkt me echt een mismatch.

En zijn QOTSA en Artic Monkeys nog wel Pinkpop headlinerwaardig anno 2020?
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.981
5.545
Arctic Monkeys is absoluut headlinerwaardig. M.i. een van de meest relevante namen van de afgelopen jaren.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Je kan nu gaan zitten bashen op steeds één naam van de door mij 25+ genoemden, maar je snapt de essentie toch?...
En om het betaalbaar te houden, ja. En gezien de fanbase van zeker Arctic Monkeys, ja.
 

Christiaan

Dagopener
15 mrt 2014
510
77
Slipknot op Pinkpop lijkt me echt een mismatch.

En zijn QOTSA en Artic Monkeys nog wel Pinkpop headlinerwaardig anno 2020?
Volgens mij is QOTSA momenteel populairder dan ooit. Persoonlijk vond ik dat laatste album ook erg lekker.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Mijn genoemde rijtjes zijn alleen maar suggesties vanuit mij die denk ik een goed headlinertrio zouden zijn voor een goed verkopend Pinkpop jaar.
Sowieso zijn ze gewoon afhankelijk van wat er tourt, en van honderd andere factoren. Mijn punt was om te laten zien dat een headliner trio bestaande uit puur pop en hiphop dus nog totaal niet nodig hoeft te zijn. Je hebt ook, zeker als Pinkpop zijnde, een beetje een legacy. Natuurlijk moeten ze meegaan met hun eigen tijd, maar dat doen ze (dit jaar wat minder) ook echt wel goed, zie een Bruno Mars, Foo's en Pearl Jam. Je kunt ook wel alle beste en grootste techno en hardstyle dj's van de hele wereld gaan boeken, of Slipknot, Metallica, Iron Maiden, Avenged Sevenfold en Rammstein en dan verkoop je ook uit. Maarja, dat is toch geen Pinkpop?... Zo is Ariane, Ed Sheeran, Eminem als headlinertrio dus ook gewoon alles behalve Pinkpop.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Met Ruben eens. Is pop een opkomend genre voor in festivalland? Maakt hiphop zijn opmars nu de rappers met live bands komen in plaats van opgenomen beats? Fantastisch nieuws! Mix ze door de bestaande major festivals heen, of creëer er een genrefestival voor als daar animo voor is. Dan ga je met je tijd mee en speel je in op de verschuiving in interesse en/of de hype. Maar als je het complete headliner trio van het grootste NL festival ineens in dat genre gaat boeken, dan onthoofd je Pinkpop...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.656
7.632
Niet met je tijd meegaan en elk jaar dezelfde oude gitaarbands als headliners blijven boeken zorgt ervoor dat je nog een paar jaar meegaat maar op de lange termijn leg je er geen windeieren mee. Zie ook de verkoopcijfers van dit jubileumjaar....

Pinkpop moet met zijn tijd mee. Er moeten nieuwe bezoekers komen. Anders heeft het festival imo over een aantal jaar geen bestaansrecht meer.
 

RickHuissen

Sunset slot
24 apr 2018
2.140
2.046
Niet met je tijd meegaan en elk jaar dezelfde oude gitaarbands als headliners blijven boeken zorgt ervoor dat je nog een paar jaar meegaat maar op de lange termijn leg je er geen windeieren mee. Zie ook de verkoopcijfers van dit jubileumjaar….

Dat klopt waarschijnlijk wel ja. Volgens mij gaat de (erg leuke!!!) discussie die we hierover hebben ook min of meer over hoe dit tegen te gaan...
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.939
5.379
Een editie met headlinertrio’s als:
RHCP – Bruno Mars – Foo Fighters
Coldplay – P!nk – Rammstein
Bruce Springsteen – Ed Sheeran – Iron Maiden
Green Day – Eminem – Pearl Jam
Muse – Robbie Williams – Metallica
Zou denk ik prima balans zijn, de gemiddelde bezoeker zal denk ik in bijna al die rijtjes minimaal wel 2 namen leuk vinden of willen zien.
Nou in verband met het budget wissel de 1 act van het drietal voor een wat kleinere headliner, zoals:
Imagine Dragons/Twenty one pilots – Ed Sheeran – Iron Maiden
Muse – Post Malone/Kendrick Lamar – Metallica
RHCP – Bruno Mars – Volbeat/Queens of the stone age
Ik denk dat je (misschien geen uitverkochte) editie hebt, maar een prachtig weekend voor bijna iedereen.

Als je rekening houdt met budget dan is QOTSA zeker niet een band waar ze moeten aan denken, die heren vragen even veel als de boven genoemde headliners. Volbeat daarintegen is wel wat goedkoper
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.845
12.592
Naar mijn idee is Pinkpop ook al bezig met de lange termijn strategie. De afgelopen jaren staan er steeds meer 'afwijkende' headliners die we langzaam aan normaal gaan vinden. Robbie Williams, Armin, Bruno Mars, Justin Bieber. Ik zie dit toch wel als de manier van Pinkpop om langzaam aan andere headliners in te vliegen en het publiek meer te mixen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken