Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

tom93 wrote:
Vanavond om 21.15u de top 50 optredens van 50 jaar Pinkpop op NPO3! Om alvast in de stemming te komen

Die top 5…
Metallica, Rammstein, Foo Fighters, RATM en Pearl Jam
Laat het een wijze les zijn voor de dovemansoren van Mijo, Pinkpopgangers willen (over algemeen) gitaren.
ik blijf het zeggen, gitaren en Pinkpop blijft een goed huwelijk.

Heerlijk om te zien, veel deja vu momenten ? Bij 4/5 uit de top 5 bij geweest!
Wat heeft PP toch een mooie rijke historie, de PP-special in OOR is ook zo mooi om te lezen.
Goh, nu kriebelt het helemaal!!! ?

DennisvdBr wrote:

tom93 wrote:
Vanavond om 21.15u de top 50 optredens van 50 jaar Pinkpop op NPO3! Om alvast in de stemming te komen

Die top 5…
Metallica, Rammstein, Foo Fighters, RATM en Pearl Jam
Laat het een wijze les zijn voor de dovemansoren van Mijo, Pinkpopgangers willen (over algemeen) gitaren.
ik blijf het zeggen, gitaren en Pinkpop blijft een goed huwelijk.

Behoorlijk veel gitaren in het programma dit jaar (met name de maandag) maar de kaartverkoop valt tegen.

Zou het juist een interessante en slimme zet vinden volgend jaar wat meer in te zetten op pop en hiphop. Headliners als Kendrick Lamar, Eminem, Post Malone, Ariane Grande, 21 Pilots en Beyonce en Jay-Z bijvoorbeeld. Met daaronder het gebruikelijke mengelmoesje van genres als dagprogramma. Dan zijn ze zo door hun kaarten heen.

Neemt niet weg dat dat idd een dikke top 5 is. Hoop prachtige optredens op PP geweest in al die mooie jaren!
volgend jaar gewoon gitaarwerk als headliners met een "voor ieder wat wils programma" en op ca 5 duizend kaarten niet uitverkopen...
Hoppa, Iron Maiden, Neil Young en Volbeat! Als headliners, lekker touren met nieuwe albums.
Maar dat is mijn hoop natuurlijk...

Misschien was ik niet duidelijk, maar ik was dus ook niet van plan tijdens Earring te gaan meeten, maar daarvoor, maar ik wil ook wel voor het programma afspreken, zaterdag om 12 uur bijvoorbeeld.

prima, lijkt mij goed.
weet alleen niet of er al veel mensen op het terrein zijn?

btw, als er een paar Festileakers zijn die (tijdens Elbow) tussen Jamiroquai en Mumford links vooraan willen uithangen, ik sta daar hoogstwaarschijnlijk sowieso ergens.
Verder zal het een beetje op bonnefooi meetings worden voor mij.
Dus kom je me tegen, maken we dan wel een praatje.

Hoop niet dat ik te herkennen ben aan een regenjas of een poncho.
Gezien de temperaturen heb ik waarschijnlijk een "Status Quo" trui omhangen of aan.
Zaterdag zal ik een "Golden Earring Forever" tshirt aan hebben.
Zondag en maandag weet ik nog niet zeker, maar verwacht Iron Maiden wit "Trooper" shirt.
Niet te vergeten, uiteraard het Pinkpop hoedje op mijn kale koppie...

Behoorlijk veel gitaren in het programma dit jaar (met name de maandag) maar de kaartverkoop valt tegen.

Zou het juist een interessante en slimme zet vinden volgend jaar wat meer in te zetten op pop en hiphop. Headliners als Kendrick Lamar, Eminem, Post Malone, Ariane Grande, 21 Pilots en Beyonce en Jay-Z bijvoorbeeld. Met daaronder het gebruikelijke mengelmoesje van genres als dagprogramma. Dan zijn ze zo door hun kaarten heen.

Neemt niet weg dat dat idd een dikke top 5 is. Hoop prachtige optredens op PP geweest in al die mooie jaren!

Geen idee of dit zou werken. Ik denk dat de door jou genoemde artiesten echt wel populair genoeg zijn. Ik vind wel dat het echt een enorme omslag is, waarbij ik me dus afvraag of het aantal 'nieuwe bezoekers' het aantal 'afhakende bezoekers' compenseert.

Maar aangezien nieuwe festivals als paddestoelen uit de grond schieten de laatste jaren, zou ik het als PP fan toch wel erg prettig vinden als ze hun huidige rock-ruggengraat behouden, en dat zo'n Gronings alternatief er met de Jay-Z's en Kendricks vandoor gaat...

Timmetje wrote:

Geen idee of dit zou werken. Ik denk dat de door jou genoemde artiesten echt wel populair genoeg zijn. Ik vind wel dat het echt een enorme omslag is, waarbij ik me dus afvraag of het aantal ‘nieuwe bezoekers’ het aantal ‘afhakende bezoekers’ compenseert.

Maar aangezien nieuwe festivals als paddestoelen uit de grond schieten de laatste jaren, zou ik het als PP fan toch wel erg prettig vinden als ze hun huidige rock-ruggengraat behouden, en dat zo’n Gronings alternatief er met de Jay-Z’s en Kendricks vandoor gaat…

De vaste Pinkpopganger komt toch wel. Dit jaar staat vol ''oudere classic'' acts en de kaartverkoop valt tegen. Ondertussen staat Lowlands vol nieuwe acts en da's al weken uitverkocht.

Ik denk dat een koerswijziging voor Pinkpop een slimme is. De kaartverkoop verloopt dit jaar (vol rock en gitaren) dus minder. In het boek Mojo Pioniers gaf Rob Trommelen aan dat in 2017 Justin Bieber (de andere headliners waren toen Green Day en Kings of Leon) de kaartverkoop had gered. Vorig jaar leken mensen Bruno Mars dé act van het festival te vinden. Mensen komen naar Pinkpop voor de headliners. Gooi daar wat relevantere main stream acts neer en zet de rock ruggegraat in het dagprogramma (Volbeat als sub b.v.) en je haalt én nieuwe bezoekers binnen en je behoudt de fans. De vaste schare komt toch wel. Winwin.

Waar een hoop mensen enthousiast zijn, zijn ook altijd een hoop mensen teleurgesteld, en vice versa.

Of het een goed idee is kun je nooit zeker weten. Blijf je op dezelfde koers varen, dan weet je dus nooit of het achteraf beter of slechter was geweest wanneer je wel voor een koerswissel was gegaan. Ik zou het NIET toejuichen, omdat ik de huidige opzet top vind, en omdat je ANDERE koersen prima kwijt kunt in ANDERE festivals...

Als Pinkpop daardoor niet meer de grootste van NL is, vind ik dat ook prima. Zolang ze zichzelf maar kunnen blijven bedruipen en de continuïteit van het festival gegarandeerd is. En daar zie ik het enige punt van kritiek: de jeugd heeft, uiteraard in MIJN beperkte ogen, een kutsmaak wat muziek betreft, en verkiest de 538 pulp boven kwaliteit. Dus zal het PP publiek stijgen qua gemiddelde leeftijd. En dat kan natuurlijk niet goed blijven gaan...

Waar een hoop mensen enthousiast zijn, zijn ook altijd een hoop mensen teleurgesteld, en vice versa.

Of het een goed idee is kun je nooit zeker weten. Blijf je op dezelfde koers varen, dan weet je dus nooit of het achteraf beter of slechter was geweest wanneer je wel voor een koerswissel was gegaan. Ik zou het NIET toejuichen, omdat ik de huidige opzet top vind, en omdat je ANDERE koersen prima kwijt kunt in ANDERE festivals…

Als Pinkpop daardoor niet meer de grootste van NL is, vind ik dat ook prima. Zolang ze zichzelf maar kunnen blijven bedruipen en de continuïteit van het festival gegarandeerd is. En daar zie ik het enige punt van kritiek: de jeugd heeft, uiteraard in MIJN beperkte ogen, een kutsmaak wat muziek betreft, en verkiest de 538 pulp boven kwaliteit. Dus zal het PP publiek stijgen qua gemiddelde leeftijd. En dat kan natuurlijk niet goed blijven gaan…

Je beschrijft precies wat mis is met Pinkpop.

Denk dat het probleem met Pinkpop is, is dat er niet echt een duidelijke lijn is met wat ze willen.
Ze proberen hedendaagse pop muziek te combineren met oude helden (naar mijn idee vooral om de oude garde tevreden te stellen), maar dat wilt volgens mij nog niet echt lekker lopen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de main van maandag:
The 1975 (hedendaagse pop, vooral voor tieners)
Slash ft. Myles Kennedy & the Conspirators (oude garde)
Bastille (hedendaagse pop, vooral voor tieners)
Fleetwood mac (oude garde)

Tuurlijk zijn er andere acts op zo'n dag, maar voor beide kanten is het half om half. En er zullen niet mega veel mensen zijn die onwijs fan zijn van beiden.
Er valt een groot gat tussen de doelgroepen die je wilt bereiken, en je zal ze beiden moeilijk tevreden kunnen stellen om een dagkaart te kopen, laat staan een weekend.

Lowlands is natuurlijk niet met pinkpop te vergelijken. Mensen komen bij lowlands veel meer voor de totaalbeleving. Bij pinkpop blijkt dus wel dat veel mensen meer voor of de headliners komen of voor de grote Limburgse pinkpop reünie. Als die aansprekende headliners er dan niet zijn (ik vind dat ze dit jaar 2 prachtige headliners hebben) valt er ineens een groot deel van dat publiek weg. Een ding is een feit voor een mooi dag programma komen er niet genoeg mensen naar landgraaf om de boel uit te verkopen.

Ik kies uiteindelijk voor lowlands en dtrh aangezien die en een mooi programma hebben maar de sfeer daar past ook gewoon veel beter bij mij. Maar met het programma van pinkpop dit jaar heb ik het wel degelijk overwogen om doe kant op te gaan.

Nog even over de rook discussie als niet roker zeg ik: Leef en laat leven!

Ze proberen hedendaagse pop muziek te combineren met oude helden .

gek eigenlijk, maar dit vind ik dus wel een hele duidelijke lijn.
Zie je terug in llineups van de laatste jaren.
Maar, het blijft wel een punt dat de headliners de grootste impact hebben op de bezoekersgroepen en bezoekersaantallen en in mindere mate uit de factor dagopvulling.

Qua dagindeling ben je als festival erg afhankelijk van wat er tourt en wat er afvloeit naar andere evenementen. Persoonlijk wel blij met de overeenkomsten met RaR/RiP dit jaar dat vrijwel dezelfde festivaldagen heeft.
Daarnaast is het ook wel een gok voor de boekers waar je de "stadion acts" neer kan en wil zetten, los concert of op Pinkpop of op een ander festival.
Die stadionacts bepalen zeer sterk je bezoekers als headliner, een dag met Rammstein ziet er anders uit dan een dag met Justin Bieber.
Terwijl de daginvulling niet heel anders zal zijn voor Pinkpop, het blijft een mix van dj's, gitaren, NL-meuk en wat singer-songwriters en dat idd hedendaagse pop muziek te combineren met oude helden...

Echter, vind ik, dat dat juist het voordeel is voor Pinkpop. Niet afhankelijk van het boeken van een bepaald genre. De vijver is natuurlijk een stuk groter om uit te vissen.
De truc is alleen het binnenhengelen van die 3 grote vissen bovenaan de festivaldagen.
Het is alleen de vraag, komen de bezoekers naar die 3 vissen?
Zo zie je maar, pak dit affiche of het affiche van vorig jaar?
Of, pak dit affiche met Mumford, Cure en Fleetwood of dit affiche met Coldplay, Eminem, Young en Fleetwood?
Dan kom je bij punt twee, je gewilde grote vis moet ook nog eens touren he en niet de keutel terugtrekken in December.
Of wel touren maar per se een los Eigen concertreeks willen doen.
Dan moet je als boeker met je hengeltje aan de waterkant blijven zitten tot je de eerst volgende grote vis hebt.
Zoals gezegd, die bepalen het gezicht van het affiche en uiteindelijk het succes van het affiche.

Desondanks, denk ik dat we dit jaar een succesvol jaar tegemoet gaan, aangezien in de dagvulling ook weer niet de allerkleinste visjes gevangen zijn.

Lowlands is natuurlijk niet met pinkpop te vergelijken. Mensen komen bij lowlands veel meer voor de totaalbeleving. Bij pinkpop blijkt dus wel dat veel mensen meer voor of de headliners komen of voor de grote Limburgse pinkpop reünie. Als die aansprekende headliners er dan niet zijn (ik vind dat ze dit jaar 2 prachtige headliners hebben) valt er ineens een groot deel van dat publiek weg. Een ding is een feit voor een mooi dag programma komen er niet genoeg mensen naar landgraaf om de boel uit te verkopen.

Ik kies uiteindelijk voor lowlands en dtrh aangezien die en een mooi programma hebben maar de sfeer daar past ook gewoon veel beter bij mij. Maar met het programma van pinkpop dit jaar heb ik het wel degelijk overwogen om doe kant op te gaan.

Nog even over de rook discussie als niet roker zeg ik: Leef en laat leven!

Mooie reactie. Ik begrijp je tekst namelijk volledig, maar weet je wat het gekke is? Ik ga zelf dus juist naar Pinkpop toe voor de totaalbeleving. Die bestaat voor mij echter doorgaans juist uit een mix van grote stadionnamen, opkomende artiesten, tripjes down Memory Lane, en enkele nieuwe onbekende verrassingen. De bindende factor is voor mij altijd dat we er met een groep vrienden heen kunnen met hier en daar een afwijkende smaak. Dan heb je een allround festival als Pinkpop nodig. De zelfbenoemde 'muziekpuristen' hebben wellicht een punt als ze vinden dat Pinkpop te veilig, te commercieel of met te weinig diepgang en soms gewoon lukraak programmeert. Maar als samenzijn, sfeer en variatie belangrijke factoren zijn, dan is Pinkpop een prachtige beleving. Het affiche moet niet alleen voor iedereen IETS moois bieden, het moet voor iedereen VOLDOENDE moois bieden...

Ook over de rookdiscussie: alleen in het open veld lijkt me niet meer dan terecht. Maar daar moeten de restricties ook stoppen. Het zou te gek voor woorden zijn dat je je als groep vrienden moet opsplitsen of met zijn allen op een veldje achteraf moet gaan staan om samen, rokers en niet-rokers, van een open-lucht festival te kunnen genieten...

Zolang die rokers dan maar solidair hun rook niet richting andere mensen blazen (en hoe ze dat op een druk open veld doen daar moeten ze maar creatief in zijn) is het prima. Lukt dat niet val dan niet andere mensen lastig met je gore walmen en ga ergens staan.

Je kunt je rokende vrienden ook gewoon vragen twee uurtjes hun peuk niet op te steken als ze graag samen met je naar de muziek willen luisteren zonder andere mensen lastig te vallen.

Leef en laat leven prima, maar heb respect voor een ander lijkt me net iets belangrijker.

rickhuissen wrote:

Of het een goed idee is kun je nooit zeker weten. Blijf je op dezelfde koers varen, dan weet je dus nooit of het achteraf beter of slechter was geweest wanneer je wel voor een koerswissel was gegaan. Ik zou het NIET toejuichen, omdat ik de huidige opzet top vind, en omdat je ANDERE koersen prima kwijt kunt in ANDERE festivals…

Als Pinkpop daardoor niet meer de grootste van NL is, vind ik dat ook prima. Zolang ze zichzelf maar kunnen blijven bedruipen en de continuïteit van het festival gegarandeerd is. En daar zie ik het enige punt van kritiek: de jeugd heeft, uiteraard in MIJN beperkte ogen, een kutsmaak wat muziek betreft, en verkiest de 538 pulp boven kwaliteit. Dus zal het PP publiek stijgen qua gemiddelde leeftijd. En dat kan natuurlijk niet goed blijven gaan…

Je beschrijft precies wat mis is met Pinkpop.

Ja precies, dit dus. Als Pinkpop de huidige koers blijft varen dan botsen ze binnen niet al te lange tijd tegen een ijsberg aan. Stilstand is achteruitgang.

Overigens is Pinkpop over het algemeen (dit jaar verrassend anders) juist het festival met een dagprogramma vol 538 pulp....

Wat jij zegt snap ik ook helemaal... Ikzelf ben heel gevoelig voor sfeer. En voor mij is op lowlands de sfeer zo bijzonder. Het hele jaar wacht ik op dievier dagen. Er is overal wat te zien, ik ben daar de hele dag om me heen aan het kijken, overal en nergens zijn spontane feestjes, iedereen is aardig voor elkaar en praat met elkaar. Zelfs de beveiliging. De combinatie van nacht en dag vind ik mooi. Maar alles wat ik noem is inderdaad mijn totaalbeleving en niet die van jou...

Zolang die rokers dan maar solidair hun rook niet richting andere mensen blazen (en hoe ze dat op een druk open veld doen daar moeten ze maar creatief in zijn) is het prima. Lukt dat niet val dan niet andere mensen lastig met je gore walmen.

Zeg je dat dan ook tegen alle dicht op elkaar dansende mensen? Want zoals op BKS gisteren, bij 32 graden, meuren al die oksels als de ziekte. Dan neem ik 10x liever een snuif van andermans nicotinewolk...

Leven en laten leven, de enige juiste houding...

Een goed concert is een feestje.

Timmetje wrote:
Zolang die rokers dan maar solidair hun rook niet richting andere mensen blazen (en hoe ze dat op een druk open veld doen daar moeten ze maar creatief in zijn) is het prima. Lukt dat niet val dan niet andere mensen lastig met je gore walmen.

Zeg je dat dan ook tegen alle dicht op elkaar dansende mensen? Want zoals op BKS gisteren, bij 32 graden, meuren al die oksels als de ziekte. Dan neem ik 10x liever een snuif van andermans nicotinewolk…

Van die zwetende mensen slaat m'n astma niet op hol. Ik wordt er ook niet ziek van. Hoogstens een beetje onpasselijk. ;-)

Zweten gebeurt vanzelf. Roken is een keuze. Doe je dat om en nabij mensen die er last van kunnen hebben dan ben je gewoon asociaal bezig. Dat heeft niets met leef en laat leven te maken. Niets mis met een beetje rekening houden met elkaar.

Tijdens een concert kan je ook een spontaan feestje vieren. Maar Dennis jij zou als geen ander moeten weten dat we allemaal op ons eigen manier festival vieren toch?!

Zweten gebeurt vanzelf. Roken is een keuze. Doe je dat om en nabij mensen die er last van kunnen hebben dan ben je gewoon asociaal bezig. Dat heeft niets met leef en laat leven te maken. Niets mis met een beetje rekening houden met elkaar.

Nee hoor, als je niet danst ga je ook niet naar zweet ruften. Tevens is het ook een keuze om met astma toch tussen de immens dichte mensenmassa vooraan te gaan staan. Als roker dien je zeker rekening te houden met anderen. Dat betekent niet dat je je continu weg hoeft te laten sturen...

Overigens is Pinkpop over het algemeen (dit jaar verrassend anders) juist het festival met een dagprogramma vol 538 pulp….

Dit vind ik trouwens wel de kroon op je werk qua afzeiken van Pinkpop...

Users who are viewing this thread