Nog 11 weken tot Pinkpop!
ff achteraf de balans opmaken.
We hebben 3 aardige/prima headliners, Mumford & Sons als nieuwe headliner anno 2019, Fleetwood Mac als Classic headliner (qua festivals redelijk exclusief) die het jubileum vanuit de beginjaren benadrukt en we hebben The Cure als "DE" stevaste festivalheadliner in 2019 en zeker met een geschiedenis met Pinkpop. De "wederopstanding" van Pinkpop in 1986 alwaar Leon Ramakers voor Mojo de doelstellingen aan de tand voelde bij Jan en met één vereiste kwam, flink betalen voor een headliner, The Cure! Een revival die ook nog een vereiste mee bracht van Mojo, een groter terrein. Wat uiteindelijk uitdraaide in de verhuizing naar de draf en renbaan in Landgraaf in 1988. Pinkpop is inmiddels vaste waarde voor Megaland, met nog jaren voor de boeg!
Dan hebben we een set subs, met een diversiteit waar je U tegen zegt. Jamiroquai, Elbow, Lenny Kravitz, Die Antwoord, Armin van Buuren, Bastille en Major Lazer. Oude en nieuwe acts met diverse insteek.
De dagindeling verdient wel lof. Op het hoofdpodium staan acts aan het begin van de dag die zeer populair zijn, George Ezra, Anouk, Krezip, Slash, The 1975. Waar het Noordpodium ook niet onder doet met populaire namen maar zeker ook verrassende namen. Jacob Banks, Golden Earring, White Lies, Rowwen Hèze, Bring me the Horizon, Tenacious D, Dropkick Murphy's. Waarbij ik denk dat er namen tussen staan die ook best op het hoofdpodium hadden kunnen staan. Lijkt het er op dat de twee grote podia al sterk vertegenwoordigd zijn.
Maar dat is niet alles! In de "grote nieuwe (?) paviljoentent" a.k.a. Brightlandsstage staan een paar mooie verrassingen. Stage 4 heeft ook een mooie twist in diverse genres, opvallende ontdekkingen, zeg maar. Garden of Love weet weer typische namen voor deze setting te pakken.
De 3 kleine podia bieden een mooie balans en goede alternatieven voor de acts op de 2 grote podia. Dat er relatief weinig clashes zijn, laat denk ik wel zien dat er tussen de podia redelijk goed gepositioneerd is.
Als ik achteraf de balans opmaak. Passende headliners bij het jubileum. Sterke gevarieerde dagindeling. Weinig kaarten verkocht, dus niet al te druk. Ziet er wat mij betreft niet slecht uit, zeker niet slecht. Ik kan althans niet wachten totdat Nu of Nooit winnaar Mt Atlas eindelijk het 50ste jubileum van Pinkpop keihard zal wakker schudden!!