Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

chuckofalltrades

Playlistbediener
16 sep 2018
39
0
Member of team 'Hup Pinkpop' Mumbai Chapter here :D

The one Dutch act (sort of!) I hope to see is, well, Van Halen.
And Arjen Luccassen, of course.
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
Ok, dit is het laatste wat ik hier zeg:
Ik heb even gecheckt. In het hoogtijjaar 2014 stond er ook gewoon eendagsvliegen als Taymir, Les Djinns, DJ Gomes; Gecko; Epica. En braderieacts als : Chef Special, the Flexican en Kraantje Pappie.
Je moet gewoon uitkijken dat je geen ouwe azijnzeiker wordt als je de 30 passeert, dat is het geheim denk ik. Niet perse Pinkpop de schuld geven dat ze gewoon meegaan in de tijd, aangezien de artiesten en vooral populariteit van de verschillende muziekstromingen meegaan in de tijd en dus logischerwijs veranderen.
Pinkpop bestaat 50 jaar, dat heeft nog geen enkel modern muziekfestval in Europa kunnen bereiken, dat is toch echt iets wat op een speciale manier gevierd moet worden, en is iets wara iedereen best trots op mag zijn, of je ervan houdt of niet. Ik denk dat de enige goede manier om dit te vieren inderdaad eenmalig een soort hybride modern/classic festival te organiseren is, maar dan wel het classic gedeelte met bands die allemaal al meerdere keren op Pinkpop hebben gestaan of legendarisch waren. Vanuit nederland horen daar dan dus bijvoorbeeld Golden Earring (deden de eerste Pinkpop!), Doe Maar (Ernst Janz is ook meubilair trouwens - sinds 1971), Within Temptation (4e keer) en Krezip (6e keer) bij. Anouk heeft er ook al 6 keer gestaan en De heideroosjes 4 keer. Allemaal bands die ik zeker verwacht.
Een van mijn legendarische niet-gitaaracts was echt wel Faithless trouwens. Faithless is ook klaar voor een reunietour.
Op Pinkpop komen zo'n 100000 mensen af, slechts 10 of 20 daarvan zijn hier actief op dit forum, wat ik wil zeggen: De mening van dit forum is niet de mening van het Pinkpop-minnend publiek. Mijn mening is ook persoonlijk trouwens.
O ja, nog een laatste tenenkrommende opmerking voor velen hier:
Ik vind Jan Smeets en zijn team helden, maar met name Jan, omdat ie al zijn hele leven een Pinkpop-feestje wegzet voor mij en al die andere Pinkpop fans.
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
255
9
Maar er is vrijwel niemand hier die roept dat het muzikaal slecht is.

Wat slecht is is dat je als grootste festival van Nederland geen unieke exclusieve line-up lijkt te kunnen boeken. Als er in je eerste pakketjes al drie namen (Ezra, Mumford, Krezip) staan die je in hetzelfde kalenderjaar elders in het land kan zien is dat weinig hoopgevend.
Ik snap niet zo goed dat je altijd blijft hameren op die exclusiviteit. Tuurlijk is het voor Pinkpop zelf enorm leuk meegenomen dat hun bands nergens anders staan, zodat ze makkelijker kan uitverkopen. Maar daar heb je zelf toch totaal geen last van en heeft toch geen invloed op de affiche? Kijk naar RW2018, en beeld je in dat elke artiest die daar stond, hetzelfde jaar ook ergens anders in Belgie zou hebben staan. Zou die affiche er dan ook maar een klein tikkeltje minder uitzien? Nee.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.621
5.049
Ok, dit is het laatste wat ik hier zeg:
Ik heb even gecheckt. In het hoogtijjaar 2014 stond er ook gewoon eendagsvliegen als Taymir, Les Djinns, DJ Gomes; Gecko; Epica. En braderieacts als : Chef Special, the Flexican en Kraantje Pappie.
Je moet gewoon uitkijken dat je geen ouwe azijnzeiker wordt als je de 30 passeert, dat is het geheim denk ik. Niet perse Pinkpop de schuld geven dat ze gewoon meegaan in de tijd, aangezien de artiesten en vooral populariteit van de verschillende muziekstromingen meegaan in de tijd en dus logischerwijs veranderen.
Pinkpop bestaat 50 jaar, dat heeft nog geen enkel modern muziekfestval in Europa kunnen bereiken, dat is toch echt iets wat op een speciale manier gevierd moet worden, en is iets wara iedereen best trots op mag zijn, of je ervan houdt of niet. Ik denk dat de enige goede manier om dit te vieren inderdaad eenmalig een soort hybride modern/classic festival te organiseren is, maar dan wel het classic gedeelte met bands die allemaal al meerdere keren op Pinkpop hebben gestaan of legendarisch waren. Vanuit nederland horen daar dan dus bijvoorbeeld Golden Earring (deden de eerste Pinkpop!), Doe Maar (Ernst Janz is ook meubilair trouwens – sinds 1971), Within Temptation (4e keer) en Krezip (6e keer) bij. Anouk heeft er ook al 6 keer gestaan en De heideroosjes 4 keer. Allemaal bands die ik zeker verwacht.
Een van mijn legendarische niet-gitaaracts was echt wel Faithless trouwens. Faithless is ook klaar voor een reunietour.
Op Pinkpop komen zo’n 100000 mensen af, slechts 10 of 20 daarvan zijn hier actief op dit forum, wat ik wil zeggen: De mening van dit forum is niet de mening van het Pinkpop-minnend publiek. Mijn mening is ook persoonlijk trouwens.
O ja, nog een laatste tenenkrommende opmerking voor velen hier:
Ik vind Jan Smeets en zijn team helden, maar met name Jan, omdat ie al zijn hele leven een Pinkpop-feestje wegzet voor mij en al die andere Pinkpop fans.
Eens, behalve dan natuurlijk Epica een eendagsvlieg noemen.. 8-O :oops:
Die staan al jaren aan de top van de symfonische metal-scene, en doen weinig onder voor namen als Within Temptation en Nightwish (als je me niet gelooft: https://www.thetoptens.com/best-symphonic-metal-bands/ ).
 

Dirk Net

Support act
25 nov 2014
993
120
je hebt gelijk, ik dacht aan Elastica terwijl ik het overtypte van de pinkpop site denk ik.
 

lau24

Campingartiest
15 jan 2019
71
0
Heb er een hekel aan om hele verhalen te quoten maar bij deze, @Dirk AMEN. Helemaal met je eens!
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
599
577
@dirk: ontzettend goed mooi verwoord, ben het helemaal met je eens!
Draag PP ook een zeer warm hart toe, ben al verliefd op dit festival sinds dat ik in 1993 m'n eerste voet op t Megaland zette ?.

Ik denk dat we over 5 wkn pas echt iets kunnen zeggen over de line-up: of er wordt ontzettend gezeikt of we maken een vreugdedansje... ik ga iig voor het laatste ?
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.544
835
Eigenlijk is er geen discussie. Pinkpop trekt nog steeds zat volk dus doen ze het prima. Maar er is ook meer aanbod. Dus als je pinkpop niet leuk vind kun je gewoon iets kiezen wat beter in jouw straatje past.

En ik las hierboven dat pinkpop geen visie heeft maar die heeft het volgens mij wel. De visie is mijn inziens breed programmeren zodat er voor ieder wat wils is. En ik heb vorig jaar eens naar dat spoorboekje gekeken en daar kon je best een prima programma van maken. En de meuk was ook prima te omzeilen.

Maar voor mij Zijn er festivals die beter passen dus maak ik een andere keuze. De enige reden waarom ik voor pinkpop zou kunnen kiezen is omdat er drie top namen boven aan het affiche staan of ik ga voor een dag omdat er iets staat dat ik graag wil zien.

Mojo doet het wat dat betreft natuurlijk prima met lowlands, pinkpop, dtrh, woo Hah en volgens mij is we are electric ook van hun. Er is voor iedereen wel een festival te vinden dat past als een op maat gemeten jasje.

Maar als je pinkpop niet leuk vind ga dan gewoon ergens anders heen... en roep het niet hier elke dag 1 keer.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.621
5.049
Eigenlijk is er geen discussie. Pinkpop trekt nog steeds zat volk dus doen ze het prima. Maar er is ook meer aanbod. Dus als je pinkpop niet leuk vind kun je gewoon iets kiezen wat beter in jouw straatje past.

En ik las hierboven dat pinkpop geen visie heeft maar die heeft het volgens mij wel. De visie is mijn inziens breed programmeren zodat er voor ieder wat wils is. En ik heb vorig jaar eens naar dat spoorboekje gekeken en daar kon je best een prima programma van maken. En de meuk was ook prima te omzeilen.

Maar voor mij Zijn er festivals die beter passen dus maak ik een andere keuze. De enige reden waarom ik voor pinkpop zou kunnen kiezen is omdat er drie top namen boven aan het affiche staan of ik ga voor een dag omdat er iets staat dat ik graag wil zien.

Mojo doet het wat dat betreft natuurlijk prima met lowlands, pinkpop, dtrh, woo Hah en volgens mij is we are electric ook van hun. Er is voor iedereen wel een festival te vinden dat past als een op maat gemeten jasje.

Maar als je pinkpop niet leuk vind ga dan gewoon ergens anders heen… en roep het niet hier elke dag 1 keer.
Volkomen mee eens.
Wat mij altijd verbaast, en regelmatig stoort, is dat mensen tot in den treure vooral de bands lopen op te sommen die ze NIET willen zien, in plaats van de bands die ze juist WEL graag willen zien. Daardoor krijg je juist regelmatig dat negatieve sfeertje hier. Ik zie dat veel minder op andere forums als bv. dat van Graspop, waar mensen vooral op positieve wijze uitkijken naar het festival.
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Als een hypothese. Als je voor de 4 daagse Pinkpop jubileum het line up van Werchter integraal op Pinkpop zouden zetten en de Pinkpop line up daar zouden zetten (voor 3 dagen) tegen dezelfde prijzen die nu gevraagd worden dan denk ik dat het gezeik op de Werchter forum zouden zijn en hier alleen :) :) .

En daar ligt het verschil. Ik heb het gevoel dat Pinkpop heel veel extra geld heeft uitgegeven om FM als een exclusieve 'festival' headliner te strikken dat er niet veel overblijft om wat grotere namen te lokken.

En waar komt The Who als serieuze kanshebber vandaan? Alleen een hoop van Dennis. Die ook ieder jaar roept dat Iron Meiden serieuze kanshebber is. Gaat never nooit gebeuren. Denk even rationeel na. Altijd leuk om hoop te hebben, dat wel.
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Ik hoop het echt voor je Dennis dat het gebeurt. Dat zou heel leuk zijn, maar dat is niet de koers van Pinkpop.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.228
4.500
Dat ligt er wellicht ook wel aan dat er op Pinkpop maar vier podia zijn, twee per tijdspanne. Zo'n eerste dag duurt van 15u tot middernacht. Als die dag dan wordt gedomineerd door dingen die je niet wil zien, en er 1 of 2 bands zijn die je wel wil zien, heeft Pinkpop verder weinig te bieden. Op Lowlands of Sziget zijn er dagen dat ik het hoofdpodium amper zie en toch 3en hele toffe dag heb.

Ik wil overigens niet de zeiksnor zijn en jullie roze wolk killen hoor! Sterker nog, ik vermaak me ieder jaar op Pinkpop. Maar dit komt omdat ik in de buurt ben opgegroeid, we altijd met een grote groep zijn, en de meesten daarvan boeit het niet zo veel wat er speelt. En to be honest, ik denk dat een steeds grotere groep op Pinkpop die instelling heeft, vandaar mijn eerdere braderie-opmerking. Het is dan een beetje de vraag of die grote groep (vaak) locals ervoor blijft zorgen dat Pinkpop kan blijven bestaan.

Het klopt ook helemaal dat ik lekker thuis kan blijven als het mij niet bevalt, maar dat ga ik niet doen. Het blijft ieder jaar een weerzien met vrienden, en ook die mensen wiens wereld stopt bij de rivieren of landsgrenzen, zie ik dan weer. Tegelijkertijd blijf ik ook lekker hypocriet zaniken, ik ga immers richting de 30. Dat schijnt een precaire grens te zijn.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.621
5.049
Als een hypothese. Als je voor de 4 daagse Pinkpop jubileum het line up van Werchter integraal op Pinkpop zouden zetten en de Pinkpop line up daar zouden zetten (voor 3 dagen) tegen dezelfde prijzen die nu gevraagd worden dan denk ik dat het gezeik op de Werchter forum zouden zijn en hier alleen
1f642.svg
1f642.svg
.

En daar ligt het verschil. Ik heb het gevoel dat Pinkpop heel veel extra geld heeft uitgegeven om FM als een exclusieve ‘festival’ headliner te strikken dat er niet veel overblijft om wat grotere namen te lokken.

En waar komt The Who als serieuze kanshebber vandaan? Alleen een hoop van Dennis. Die ook ieder jaar roept dat Iron Meiden serieuze kanshebber is. Gaat never nooit gebeuren. Denk even rationeel na. Altijd leuk om hoop te hebben, dat wel.
Tja, het is al veel vaker gezegd, maar Pinkpop is geen Werchter, hoe graag mensen die vergelijking ook blijven trekken.
Werchter heeft al tientallen jaren een veel groter budget (met i.i.g. in het verleden de nodige subsidie), dus kunnen simpelweg een 'groter' programma neerzetten (en scherpere ticketprijzen hanteren).
Pinkpop mag dan wel tot de 'majors' gerekend worden, maar dat wil niet zeggen dat alle majors gelijkwaardig aan elkaar zijn en met gelijke wapenen elkaar kunnen beconcurreren.
FC Emmen en Willem II spelen ook beide in de Eredivisie, maar dat wil niet zeggen dat ze net zo makkelijk kampioen kunnen worden als Ajax of PSV...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Ik vind Jan Smeets en zijn team helden, maar met name Jan, omdat ie al zijn hele leven een Pinkpop-feestje wegzet voor mij en al die andere Pinkpop fans.
Yes! Helemaal mee eens!

De visie is mijn inziens breed programmeren zodat er voor ieder wat wils is. En ik heb vorig jaar eens naar dat spoorboekje gekeken en daar kon je best een prima programma van maken. En de meuk was ook prima te omzeilen.
Precies dit...
Er zijn van alle 50+ namen die komen altijd wel acts bij die ik totaal niet interessant vindt. En nog een druk spoorboekje met alles wat ik wel wil zien. Elk jaar wel minstens 2 headliners die naar mijn zin zijn, geen reden tot klagen.

Je moet gewoon uitkijken dat je geen ouwe azijnzeiker wordt als je de 30 passeert, dat is het geheim denk ik.
ai, dit jaar tik ik de 40 aan... Dan moet ik helemaal oppassen geen azijnzeiker te worden ;)
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Misschien. Maar dan moet men het maar accepteren en niet blijven pretenderen dat Pinkpop een soort PSV is, en de verwachtingen eraan aanpassen. Kijk maar terug naar welke namen zijn voobijjgekomen als programma en als headliners in de 3 dagen (4 in het begin). Dan zien men Pinkpop als een Barcelona laat staan PSV of Ajax :wink: :-D
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.498
2.995
En waar komt The Who als serieuze kanshebber vandaan? Alleen een hoop van Dennis. Die ook ieder jaar roept dat Iron Meiden serieuze kanshebber is. Gaat never nooit gebeuren. Denk even rationeel na. Altijd leuk om hoop te hebben, dat wel.
De grote vraag is nu of Dennis ook dit jaar al heeft geroepen dat Iron Maiden een grote kanshebber is ;-) En dan tel ik de weken voordat de majors begonnen te strooien met namen voor het gemak even niet mee.
 

jppp

Campingartiest
19 okt 2018
86
0
Dat heeft hij zeker gedaan. Volgens mij was zijn avatar zelfs Eddie als the Trooper totdat het duidelijk werd dat ze echt niet zouden komen :-D :-D
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
jppp wrote:
En waar komt The Who als serieuze kanshebber vandaan? Alleen een hoop van Dennis. Die ook ieder jaar roept dat Iron Meiden serieuze kanshebber is. Gaat never nooit gebeuren. Denk even rationeel na. Altijd leuk om hoop te hebben, dat wel.

De grote vraag is nu of Dennis ook dit jaar al heeft geroepen dat Iron Maiden een grote kanshebber is ? En dan tel ik de weken voordat de majors begonnen te strooien met namen voor het gemak even niet mee.
Ik denk wel dat er genoeg festivals zijn in juni die die show best hadden kunnen gebruiken dit jaar ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken