Jeetje, wat kut, Pim! Is er wel al meer nieuws over hun toestand?
Zeer zwarte rand voor een verder feestelijk weekend.. Hoop dat de drie zwaargewonden snel buiten levensgevaar zijn. Kan me niet eens voorstellen hoe verschrikkelijk dit voor de omgeving van de slachtoffers moet zijn. Ik stoor me dan ook een beetje aan de berichtgeving die er nu naar beginnen te wijzen dat het ook onverstandig is om in de nacht op straat te gaan spelen. Het is het grootste festival van Nederland, waar zestig (of zelfs zeventig)duizend mensen niet perse het hele weekend de meest verstandige dingen doen. Er had én gewoon toezicht moeten zijn én een automobilist met kennis van de omgeving had zijn rijgedrag daar ook op moeten aanpassen. Daarnaast blijft doorrijden (schrikreactie of niet) onvergeeflijk. Voor de slachtoffers was iedere seconde van belang.
Hoewel "waar maken we ons druk om?" heerst, toch ook een terugblik op een verder topweekend. Vrijdagochtend rond 9 uur waren we geïnstalleerd op camping B en werd het eerste van vele biertjes opengetrokken. Het weer zorgde er voor dat de lijfspreuk van Jan (goed smeren) direct ook van toepassing was. Na een paar uurtjes chillend bij de tenten te hebben doorgebracht begaven wij ons naar het terrein om daar nog een stukje mee te pikken van het slechtste optreden van (misschien wel ooit) Pinkpop; Lil Kleine. Wat deze droeftoeter deed (of niet deed) had letterlijk iedereen gekund. Een paar hitjes (laten) draaien en als een infantiele bever wat uitgestorven leuzen ertussendoor brullen. Laat dit in godsnaam een les zijn en hopelijk geeft Pinkpop dit soort kneuzen geen podium meer, laat staan het grootste.
Vervolgens Jess Glyne van een afstandje en met wat voedsel gehoord, maar niet echt genoeg opgelet om hier een oordeel over te geven. Volgens mij kan ze prima zingen verder. Blof vond ik vervolgens verrassend leuk! Waar ik bij Guus Meeuwis vorig niet 'het gevoel' had, had ik dat hier wel. En Pascal is ook gewoon oprecht een goede zanger! Ik dacht een paar keer "wat gaan ze nu nog spelen?" om vervolgens te denken "oh ja, deze is er ook nog". Leuk optreden! Hierna in het linker voorvak genoten van Snow Patrol. Heel blij dat zij weer op podia staan. Persoonlijk voor mij het hoogtepunt van dag 1, maar dat is puur gebaseerd ook op persoonlijke voorkeuren dus, ik geloof best dat Pearl Jam objectief gezien misschien wel beter was. Ik denk dat ik Ticketswap even in de gaten ga houden en Snow Patrol in de Ziggo ook wel ga bekijken. Nog een stukje van The Offspring gezien van een afstandje. Ik geloof best dat als je er van houdt, het erg leuk was, maar ik vond het tien keer niks. De dag werd afgesloten met (natuurlijk) een zeer strakke show van Pearl Jam. In het begin was ik echt onder de indruk, het middenstuk werd me iets te langdradig (als niet die hard-fan) en het eind was dan weer heel gaaf met de bekendere nummers. Erg leuk om deze band ook van de lijst te kunnen halen.
Dag 2. Na het feest in de feesttent nog te hebben doorgebracht, verrassend goed wakker geworden om weer redelijk snel het eerste biertje te openen (blijft bijzonder hoe probleemloos er op festivals voor het middaguur biertjes worden weggetikt). Miss Montreal heel vaag van een afstandje meegekregen, maar niet genoeg om er iets zinnigs over te vertellen. Ook redelijk op tijd een leuk plekje bij Parov Stelar gezocht. Vind dat een erg leuke act; een dj, wat instrumenten en een zangeres. Niet het allerbeste van het hele weekend maar zag ze nu voor de tweede keer en vind het wel erg vermakelijk. Daarna Nothing but Thieves. Ik heb het wel eens eerder gezegd, maar ik zie hier wel echt een headliner voor de toekomst. Een beetje werken aan de stage performance en misschien nog één sterke plaat en ze kunnen die stap wat mij betreft maken! Nog twee nummers van The Script gehoord. Dit is een beetje een guilty pleasure van me, vind hun nummers niet verkeerd dus ben ook iets milder voor ze dan de gemiddelde festileaker. Vervolgens natuurlijk een plek helemaal vooraan bij Noel geclaimd. Ik ben hier alles behalve objectief, maar ik vond hem weer fantastisch. Ik vind het leuk om te zien dat hij niet alleen teert op Oasis, maar ook nu wel zijn eigen ding doet. Als dan na een paar nummers Little by little wordt ingezet denk ik wel weer, dudes doe even leuk en ga samen touren! Don't look back in anger blijft voor mij misschien wel het beste nummer ooit en blijft ook fantastisch om live te horen. Wat Foo Fighters betreft, vond ik de recensie op 3voor12 bijzonder treffend. Goed begin, tenenkrommend middenstuk om het vervolgens met moeite te redden. Het optreden benaderde in de verste verte niet het optreden uit 2011, maar slecht was het natuurlijk (op vlagen na) niet! Dag 2 ook weer in de feesttent afgesloten; blijft toch heerlijk, eigenlijk gewoon uitgaan met lekkere nummers!
Zondag ook weer lekker wakker geworden, de zon was verdwenen dus voor een lange broek en lange mouwen gekozen deze dag. Eerste optreden was Milky Chance. Leuke band, klonk goed, lekker begin van de dag. Las hier dat hun livereputatie niet altijd even goed is, maar vond dit toch prima. Bij Jessie J stonden we achteraan het veld en het geluid was inderdaad zodanig dat ik geen woord van haar heb kunnen horen, jammer! Een paar Gaslight Anthem fans in onze groep, dus daarna meegeweest naar Brian Fallon. Beviel erg goed! Lekkere stem, chille nummers, dit wordt de artiest van dit jaar waarvan ik meer ga luisteren! Beetje balend dat The Kooks niet kwamen, toch een stukje Di-rect bekeken. Klonk niet slecht, maar typisch zoiets waar ik niks mee, maar ook niet tegen heb. Daarna plekje in het voorvak gezocht voor Editors. Again, ik weet dat het niet objectief is, maar met Snow Patrol en Noel was dit mijn top drie. Fantastische band blijf ik dit vinden, altijd retestrak en het laatste album heeft zeker weer voor een paar lekker livenummers gezorgd. Toen een lastige clash, maar zoals verwacht voor OATW gekozen. Ook één van de hoogtepunten, heerlijk optreden. Waar hun muziek op plaat soms wat lounche/zweverig voelt, is het live heel erg dansbaar! Ten slotte, hadden we vooraf het idee Bruno Mars enigszins te skippen, is gewoon niet helemaal mijn ding. Maar we wilden het weekend nog niet afsluiten en toch besloten het optreden te bekijken en er geen spijt van gehad. Blijft nog steeds niet mijn ding, zou nooit geld betalen voor een concert, maar ik kan niet anders zeggen dan dat hij een geweldige artiest is en een geweldige show gaf. Alles was Justin Bieber vorig jaar niet voor elkaar kreeg, kreeg hij wel voor elkaar.
Also, geweldig weekend gehad, leuke optredens gezien, veel te veel bier gedronken en nummer elf mocht er weer wezen! Wij waren een uurtje of twee weg toen het verschrikkelijke einde plaatsvond. Laat ik deze lap tekst afsluiten met meer dan oprechte thoughts and prayers voor de vrienden, kennissen, familie en verdere naasten van de slachtoffers.