Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

De pinkpopkaarten op swap blijven wel komen. Hoe sneller die datum dichterbij komt hoe zenuwachtiger de opkopers worden.

als ze maar niet nu de weekendkaarten uitverkopen volgend jaar de weekend tickets nog duurder maken….
Ik verwacht volgend jaar wel weer een prijsverhoging.
Zeker als het naar 4 dagen gaat.
ik reken op 70 a 75 euro per dag voor een weekendkaart, dus 280 a 300 euro voor een combi (4 dagen) dan.
dagkaarten blijven wel rond de 110 euro hangen gok ik.

Als Pinkpopliefhebber is dit absoluut geen goed nieuws (er tevergeefs van uitgaande dat ze geen quatsch verkopen).
uitverkocht is idd te druk en idd geen goed nieuws voor de bezoeker...

Dan kun je wel met een haters foto komen Dennis maar goed………ik geloof dat het een marketingstuntje is.
je kan idd in die denk wijze blijven hangen en blijven zoeken naar uitweg om te ontkennen.
je kan ook toegeven dat Pinkpop meer kaarten verkocht heeft dan je verwacht had.

Dennis moet het niet zo zien als haten. Alhoewel ik zeker weet dat er op dit forum ook mensen zitten die achter hun computer hun frustraties kwijt kunnen. Zijn er hier gewoon een heleboel mensen die de pinkpop line up oprecht niet goed vinden en daarnaast de prijsstijging absurd.

Ik zou alleen nog naar pinkpop gaan als er een artiest staat die ik moet zien. Want voor de sfeer kom ik niet meer in landgraaf. Als andere mensen dat wel doen is dat natuurlijk prima. Kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat ik een stadse jongen ben en die mensen daar niet zo snap.

Dennis moet het niet zo zien als haten

Klopt.....het is niet dat ik dit haat of hoe je dat ook in TaylorSwifteriaans zegt. Ik vind Bruno, FF, SP en nog wel een paar artiesten fantastisch maar het is geen 2014. Ik vergelijk elke jaargang met 2014. Kijk ik ga sowieso. Maar gezien het geld vind ik het zelf niet redelijk om daar zoveel geld voor te lappen.

Misschien dat jij dat wel hebt Dennis en goed dat is je goed recht als fan maar ik kijk door een meer realistische minder roze bril.....maar je IPA heb je vwel verdiend :-)

Ik verwacht volgend jaar wel weer een prijsverhoging.
Zeker als het naar 4 dagen gaat.
ik reken op 70 a 75 euro per dag voor een weekendkaart, dus 280 a 300 euro voor een combi (4 dagen) dan.
dagkaarten blijven wel rond de 110 euro hangen gok ik.
je kan ook toegeven dat Pinkpop meer kaarten verkocht heeft dan je verwacht had.

280 a 300 euro voor een weekend Pinkpop zou echt veel en veel te duur zijn imo. Dan moeten ze echt met een keigoed dagprogramma komen.

554 kaarten op Ticketswap nu trouwens. Over een paar maanden kun je voor een mooi bedragje het festival een weekend bezoeken denk ik zo.

Pinkpop speelt wel vaker met de cijfers. Vorig jaar hadden ze toch ook ingekort op de weekend kaarten en toen meer Justin Bieber kaarten die dag verkocht?

Ergens vind ik het ook wel jammer. Ik ga zelf wel een dagje omdat ik me toch wel vermaak. Maar je kan ook gewoon gaan en toch een kritische blik werpen over de gang van zaken. Want zoals ik eerder aangaf, vind ik nog steeds de prijsverhoging en de line-up geen goede match. Bijna alle Mojo festivals vind ik eerlijk gezegd de kantjes er vanaf lopen op dit moment. Pinkpop zou beter kunnen, Lowlands imo ook. En wat te denken hoe ze met een Fortarock omgaan. DTRH doet het verder redelijk goed (al valt het blokkenschema ook weer tegen), en We Are Electric vind ik het wel knap doen met hun headliners binnen zijn eigen genre.

Maar van mij mogen ze best eens een uitglijdertje maken zodat ze hun eigen affiches eens tegen het licht houden. Kijk, ergens moeten we blij zijn met Mojo en wat ze naar NL halen. Maar ze hebben wel zo'n monopoly positie dat ze soms ook een beetje misbruik maken van de massa's. Ik mis op dit moment gewoon een beetje "liefde" in de line-ups.
Het is gewoon puur keiharde zakelijke business, en dat is als liefhebber jammer.

Pinkpop speelt wel vaker met de cijfers. Vorig jaar hadden ze toch ook ingekort op de weekend kaarten en toen meer Justin Bieber kaarten die dag verkocht?
dat klopt, vorig jaar was die dag mega snel door de dagkaarten heen.
De weekendkaarten waren later nog ruim beschikbaar en de zondag en maandag bleven hangen aan 15000 verkochte dagkaarten.
Is toen de beslissing genomen idd een paar duizend weekend af te schalen en de dagkaarten op, enkel voor de zaterdag-dagkaarten.
ik geloof niet dat ik veel van dit soort voorbeelden kan noemen?

Onlangs wel in 2016, door verkeerd en overmatig vooruit printen van tickets bij voorverkooppunten gaf het ticketmaster systeem al in een uur aan dat het uitverkocht was.
Bleek dat de voorverkooppunten massaal met honderden weekendkaarten bleven zitten.
Zijn toen een paar duizen kaarten door ticketmaster teruggenomen van de voorverkooppunten en in de online verkoop teruggezet.
Waardoor er weer tickets beschikbaar waren.

limboluus wrote:
Waarom zouden ze de kaartverkoop van de kaartsoort die juist het best verkoopt naar beneden bijstellen?
Lijkt me juist logischer als het andersom zou zijn, dus meer weekend-, minder dagtickets.

tja, goed punt.
Als het aantal weekend tickets naar beneden is bijgesteld, kan dat niet met meer dan 5 duizend.
De verdeling was 20k dag tegen 50k weekend, en in het eerste weekend 42.000 verkochte weekendtickets.
Lager dan 45.000 kan dat dus niet komen.
Andersom, dagtickets naar beneden bijstellen, lijkt me sterk. Eerste weekend al circa 50 duizend verkocht, circa 16 duizend per dag gemiddeld.
Kan dus goed zijn dat er niet verschoven is met kaart aantallen!
Wat ik wel kan voorstellen, dat het aantal is aangepast aan max aantal bezoekers, dat is min 3000.
Met 20 k dagkaarten en 47k weekend, zit je aan de max 67000 bezoekers ipv de overdreven 70000!
Maar…
We kunnen ook stellen, dat de verkoop dus ‘gewoon’ goed verloopt?
Toch?
Dat mag je zeker stellen. Tuurlijk, het gaat allemaal wat langzamer dan verwacht, maar dit gaat gewoon (zo goed als) uitverkopen.
Ik denk ook niet dat ze hebben geschoven met het aantal tickets, en ik geloof ook niet zo in marketingstuntjes (misschien ben ik dan wat naïef/goedgelovig, maar ik ben niet zo van de paranoïde complottheorietjes).
En inderdaad, die Ticketswap zegt mij ook niet veel. Verkocht is verkocht, wie er uiteindelijk met dat ticket naar binnen komt, boeit geen reet. Iemand die tickets koopt met de intentie ze met winst door te verkopen, maar ze uiteindelijk niet kwijt raakt, zal toch wel iets ermee doen, lijkt me (zelf gaan, weggeven aan vrienden, op straat verkopen , etc.)?

Ik denk dat sommigen hier nog iets te veel zijn blijven hangen in het verleden, toen het nog echt een alternatief festival was, met veel goede rock en verrassende namen (waarvan er veel doorgegroeid zijn naar een hoge status, maar in die tijd veelal ook nog vrijwel onbekend waren). Zelf spreekt het programma mij ook al jaren niet meer zo aan (mijn laatste dagticket was voor de 'Metal Monday' in 2014, met het beruchte onweer, laatste weekendticket 2012, Springsteen en The Cure), maar dat is grotendeels smaakgebonden (festivals als Graspop en Bospop spreken mij wat meer aan). Pinkpop is nu eenmaal verworden tot een '3FM'-festival, in de breedste zin van het woord. Het interview met Rob Trommelen van Mojo, waarnaar laatst nog iemand linkte, laat in dat opzicht geen enkele twijfel meer bestaan:
https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171833/baas-boekers-mojo-concerts-over-stijgende-prijzen-en-miljoenen-uitgeven
Of neem dit interview uit 2016:
https://beta.volkskrant.nl/cultuur-media/nieuwe-baas-mojo-festivals-in-nederland-moeten-kleurrijker~b0f258ff/
Als liefhebbers van alternatieve-/rock-muziek vinden we dat natuurlijk jammer, maar zo ziet Pinkpop anno 2018 er nu eenmaal uit, en dat zal ook niet meer gaan veranderen.

Ik denk dat sommigen hier nog iets te veel zijn blijven hangen in het verleden, toen het nog echt een alternatief festival was, met veel goede rock en verrassende namen (waarvan er veel doorgegroeid zijn naar een hoge status, maar in die tijd veelal ook nog vrijwel onbekend waren).
(...)
Als liefhebbers van alternatieve-/rock-muziek vinden we dat natuurlijk jammer, maar zo ziet Pinkpop anno 2018 er nu eenmaal uit, en dat zal ook niet meer gaan veranderen.
de programmering van vroeger is er nog wel hoor, kijk maar eens goed.
1 headliner en er onder een paar acts welke de verschillende populaire muziek vertegenwoordigen.
Punt is wel, eerste decenia was het 1 dag op 1 podium met circa 10 acts, was er ook kritiek op enkele acts.
Want er is dan weer net zo'n genre-act bij die niet in je persoonlijke straatje valt, in die tijd was "te commercieel" een links-dingetje bijvoorbeeld.
Nu is het 50 acts op 4 podia met 3 dagen, is er meer voer tot kritiek.
Leon Ramakers hielp 1985 met Mojo uit een moeilijke tijd.
Rob Trommelen deed namens Mojo hetzelfde in 2006 met meer rock, na de slechte jaren
De wijze van programmering sinds 2006 is vrijwel hetzelfde gebleven hoor, het draait vooral om de headliners.
Het is top-down-programmeren met verschillende genre's en per dag naar een grote (stadion-)headliner.
(en ja, dan moet het idd wel lukken de gewense headliner vast te leggen. daarbij zal achteraf pas blijken of de headliner de juiste was.)

via OOR is het inmiddels niet meer mogelijk een 3 jaar abo te pakken met 1 Pinkpop Combiticket.
alleen nog de 2 jaar abo met een dagkaart actie nog te verkrijgen.
ze zijn dus door het bij OOR ter beschikking gesstelde stapeltje combi;s heen inmiddels.

voor de geintresserde, er zijn nog wat acties lopend ( fyi DOUR, Dauwpop, Welcome to the Village )
https://oor.nl/news/word-lid-oor-en-krijg-tickets-favoriete-festival/

Hallo allen,

Hier de zoveelste in het rijtje "ik lees al een tijdje mee", en hier ben ik dan". Ik ben Rick, 33 jaar, en ik ben de afgelopen 7 edities 6x van de partij geweest. Nadat we vorige jaar helemaal niet gingen, hebben we dit jaar weer een weekendkaart gekocht na 2011, 2012, 2013 en 2015.

2011 was onze eerste keer Pinkpop. We zijn er toen met zijn vieren heen gegaan, en het is voor ons een fantastische ervaring geworden. 5 uur s'ochtends in de auto gesprongen (we wonen nabij Arnhem), ontbijten bij de Mac in Venray, je met de auto een weg banen door Landgraaf dat al volloopt met festivalgangers, parkeren, de rij in met je inboedel op een steekwagentje, plekje zoeken en tenten opzetten, alles in je opnemen, mensen ontmoeten, bandje halen, en uiteindelijk dolenthousiast in je stoeltje zakken en je eerste biertje pakken in de stralende zon. En dan erachter komen dat het helemaal niet half 3 s'middags is, maar net 10 uur s'ochtends. Dus je kunt nog een paar uur rondhangen voordat je überhaupt pas richting Megaland loopt. En zodra het dan zover is, met de hele meute in opperbeste stemming massaal die kant op, zingen, biertje pakken onderweg, door de hekken heen, en uiteindelijk de brede trappen af terwijl mainstage voor je ligt. En dan heb je het volledige programma nog te goed. Een programma dat toevallig dat jaar bestond uit o.a. Manic Street Preachers, Simple Plan, Alter Bridge, Avenged Sevenfold, The Gaslight Anthem, The Script, 30 Seconds to Mars, De Staat, Lifehouse, Elbow, Coldplay, Wolfmother, White Lies, Kings of Leon, Go Back to the Zoo, Volbeat, Kaiser Chiefs en Foo Fighters.

Een goed affiche helpt natuurlijk altijd een heleboel, maar ik zou de hele weekendervaring echt niet willen missen. De campings, de gezelligheid, de mensen om je heen, de route naar het festivalterrein, dit is voor ons ook een belangrijk onderdeel van een weekend Pinkpop met alles erop en eraan.

Dit is voor ons de reden dat, ook met een programma waar je hier en daar wat twijfels over hebt, wij al snel gewoon voor ene kaart kiezen. De keren dat we niet gingen, of slechts een dag, hadden dan ook andere redenen. De prijs of de line-up is daar nooit echt reden voor geweest. Vorig jaar konden de meesten enkel en alleen op de Bieber dag, vandaar dat we 2017 hebben overgeslagen, maar dit jaar pakken we hem gewoon weer mee. En natuurlijk hebben wij ook over de prijsverhoging nagedacht. Maar als ik nog even naar de headliners van dat gouden jaar 2011 kijk, dan zie ik Coldplay, Kings of Leon en Foo Fighters allen voor 1,5 uur ingepland staan. Dit jaar spelen Pearl Jam, Foo Fightters en Bruno Mars, en spelen vermoedelijk een uur langer. Dar zal ook wel wat geld aan opgaan, en dat hebben wij er graag voor over!

welkom
(,...), door de hekken heen, en uiteindelijk de brede trappen af terwijl mainstage voor je ligt(....)
...en bedankt, voor het heimwee gevoel... ;)

2009-Jan.jpg

DennisvdBr wrote:

limboluus wrote:
Waarom zouden ze de kaartverkoop van de kaartsoort die juist het best verkoopt naar beneden bijstellen?
Lijkt me juist logischer als het andersom zou zijn, dus meer weekend-, minder dagtickets.

tja, goed punt.
Als het aantal weekend tickets naar beneden is bijgesteld, kan dat niet met meer dan 5 duizend.
De verdeling was 20k dag tegen 50k weekend, en in het eerste weekend 42.000 verkochte weekendtickets.
Lager dan 45.000 kan dat dus niet komen.
Andersom, dagtickets naar beneden bijstellen, lijkt me sterk. Eerste weekend al circa 50 duizend verkocht, circa 16 duizend per dag gemiddeld.
Kan dus goed zijn dat er niet verschoven is met kaart aantallen!
Wat ik wel kan voorstellen, dat het aantal is aangepast aan max aantal bezoekers, dat is min 3000.
Met 20 k dagkaarten en 47k weekend, zit je aan de max 67000 bezoekers ipv de overdreven 70000!
Maar…
We kunnen ook stellen, dat de verkoop dus ‘gewoon’ goed verloopt?
Toch?

Dat mag je zeker stellen. Tuurlijk, het gaat allemaal wat langzamer dan verwacht, maar dit gaat gewoon (zo goed als) uitverkopen.
Ik denk ook niet dat ze hebben geschoven met het aantal tickets, en ik geloof ook niet zo in marketingstuntjes (misschien ben ik dan wat naïef/goedgelovig, maar ik ben niet zo van de paranoïde complottheorietjes).
En inderdaad, die Ticketswap zegt mij ook niet veel. Verkocht is verkocht, wie er uiteindelijk met dat ticket naar binnen komt, boeit geen reet. Iemand die tickets koopt met de intentie ze met winst door te verkopen, maar ze uiteindelijk niet kwijt raakt, zal toch wel iets ermee doen, lijkt me (zelf gaan, weggeven aan vrienden, op straat verkopen , etc.)?

Ik denk dat sommigen hier nog iets te veel zijn blijven hangen in het verleden, toen het nog echt een alternatief festival was, met veel goede rock en verrassende namen (waarvan er veel doorgegroeid zijn naar een hoge status, maar in die tijd veelal ook nog vrijwel onbekend waren). Zelf spreekt het programma mij ook al jaren niet meer zo aan (mijn laatste dagticket was voor de ‘Metal Monday’ in 2014, met het beruchte onweer, laatste weekendticket 2012, Springsteen en The Cure), maar dat is grotendeels smaakgebonden (festivals als Graspop en Bospop spreken mij wat meer aan). Pinkpop is nu eenmaal verworden tot een ‘3FM’-festival, in de breedste zin van het woord. Het interview met Rob Trommelen van Mojo, waarnaar laatst nog iemand linkte, laat in dat opzicht geen enkele twijfel meer bestaan:
https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/171833/baas-boekers-mojo-concerts-over-stijgende-prijzen-en-miljoenen-uitgeven
Of neem dit interview uit 2016:
https://beta.volkskrant.nl/cultuur-media/nieuwe-baas-mojo-festivals-in-nederland-moeten-kleurrijker~b0f258ff/
Niet helemaal mee eens. In de loop der jaren bouw je toch een klantenbestand op die je volgen om wat je gedaan hebt in de loop der jaren. Die moet je niet zomaar aan de kant schuiven omdat even iets anders "hip" is. 3Fm vind ik daar een prima voorbeeld van. Waar ze vroeger de alternatieve zender van Nederland waren, en het allemaal nog om de muziek ging. Is het nu een grijze zender geworden die te opzichtig Nederlandse matige bandjes wil pluggen, en alleen maar liften op wat hypjes (wat andere zenders die eerder bij de hypes waren het beter doen), met als resultaat dat heel veel mensen zijn afgestapt van 3FM. Puur door het gebrek en een eigen smoel en visie van muziek.

Voor vernieuwing ben ik echt wel voorstander van. Sterker nog, ik vond vorig jaar Justin Bieber als een van de weinige een goede zet (achteraf viel het tegen). En ook dit jaar ben ik enthousiast over de boeking van Bruno Mars. Maar zorg er dan wel voor dat je evenwicht in je affiche zit om je achterban tevreden te houden. En dat is vorig jaar bijvoorbeeld niet gebeurt. Ook dit jaar zijn weer veel klachten over de keuzes die ze maken. Leuk dat ze misschien dit jaar uit verkopen. Maar wat als ze over een jaar of 4 geen grote headliners te pakken mee krijgen. Of als er op dat moment geen duidelijke hype meer gaande is die bij Pinkpop past. Dan kan je zomaar als 3FM eindigen dus, en weer in zwaar weer terecht komen.

Van Wilbert Mutsaers ben ik ook geen fan overigens. Die is altijd meer met andere zaken bezig dan met muziek. Hij was de gene die voorstander was van meer Nederlands bands op de radio en festivals. En ook die uitspraak dat de bezoekers van festivals kleurrijker moeten worden vond ik erg stigmatiserend en neerbuigend over je huidige bezoekers. Ik ben zelf ook niet blank, maar heb nou niet echt een behoefte aan kleurrijkere festivalbezoekers. Muziek is een universeel iets, iedereen is welkom, maar je moet niets willen forceren. En dat is wat hij wel wilde.

*ALLEEN NOG DAGTICKETS BESCHIKBAAR VOOR PINKPOP 2018*

Weekendtickets (3 dagen inclusief camping) zijn helaas niet meer beschikbaar voor Pinkpop 2018 - Official. Er zijn wel nog dagtickets beschikbaar voor vrijdag 15, zaterdag 16 en/of zondag 17 juni.
Voor meer informatie over de ticketverkoop van Pinkpop zie www.pinkpop.nl/tickets.

Ik wacht gewoon nog even af. Nu de weekendkaarten uitverkocht zijn verwacht ik dat er meer tegen hogere prijs op Swap worden gezet. Een weekje voor Pinkpop sla ik mijn slag wel.

*ALLEEN NOG DAGTICKETS BESCHIKBAAR VOOR PINKPOP 2018*

Weekendtickets (3 dagen inclusief camping) zijn helaas niet meer beschikbaar voor Pinkpop 2018 – Official. Er zijn wel nog dagtickets beschikbaar voor vrijdag 15, zaterdag 16 en/of zondag 17 juni.
Voor meer informatie over de ticketverkoop van Pinkpop zie http://www.pinkpop.nl/tickets.
...WOW...

Users who are viewing this thread