Nog andere verhalen van Paaspop, kom er maar in!
Komt eraan. Heb zelf wat andere hoogtepunten dan Dennis. Snap ook niet waarom je überhaupt naar sommige bands toe bent gegaan (en dan andere dingen niet hebt bezocht). Wel naar The Prodigy, waarvan je eigenlijk weet dat 't niks is, maar dan niet Deafheaven uitproberen?
Mijn verslagje
Hoogtepunten.
1. Fresku
Na drie albums kan 'ie zonder moeite een uur volmaken met interessante beats en teksten. Ik was bang dat de liveband iets teveel de harde randjes eraf zou halen, maar dat viel me best mee. Hielp vooral dat Fresku zelf echt met een immense passie (woede, emotie, oprechte blijheid) op het podium stond. Hele knappe performance, zeker voor de Alpha. Maar ik ben het er mee eens dat dit nog een legendarischere show was geweest in de Roxy.
2. De Likt
Moest het eerste kwartier van de show missen helaas, maar de show was er niet minder om. De frontman is immens charismatisch en de muziek is live wat overtuigender dan op plaat, waar ik het af en toe wat vlak vind. En een erg goede mix hebben deze gasten gevonden tussen livemuziek/muziek van een bandje, daar zouden eigenlijk alle hiphopacts een voorbeeld aan kunnen nemen.
3. Bombay
De nieuwe nummers zijn echt een duidelijk niveau hoger dan hun vorige werk. Bombay Show Pig was aardig, maar dit was echt goed. Retestrak live gespeeld ook. Ik kende het nieuwe werk van Bombay hiervoor nog niet zo goed, dus het was vooral de verrassing van het festival. No=nonsense-muziek was vooral even een verademing op een festival dat constant feest, spierballenmuziek en meezingerij was.
4. Dazzled Sticks
Tjeerd is een ongelofelijk ongemakkelijke podiumverschijning naast Sticks, die duidelijk zijn dag had vandaag. Ze hebben samen slechts één albumpje uit, dat niet eens zoveel indruk op me maakte, maar ze konden er makkelijk een volledige show mee neerzetten. Misschien is dat album toch beter dan we denken? Ik was gewoonweg verrast dat de set zo sterk was. Hopelijk gaan ze nog een tijdje samen door; bakken vol potentie.
Verbeterpuntje? Tsja, deze cross-over-act schreeuwt echt om een uitgebreide backing-band: elektronische drums, synthesizers, een bak vol effecten.
5. Ronnie Flex & Lil Kleine
Huh, wat? Was dit één van de beste shows van Paaspop? Ja hoor, en met gemak. Dat had alles te maken met het feit dat de Roxy overladen was met allemaal tieners tot begin-twintigers (ik voelde me nog nét niet te oud) die alle nummers woord-voor-woord kenden. Kleine en Flex waren op dreef en daardoor iets te gretig. Daardoor piekte de show misschien iets te vroeg, maar dat is ook deels de charme van deze jonge rappers. Ik vind dat iedereen dit live mee moet maken, the hype is real.
Nog wat observaties (dit is niet alles wat ik gezien heb, maar gewoon waar ik iets over kwijt wil):
-
St. Tropez: Zag ze al eerder, maar dan in kleine venues. Op grotere schaal en met een langere show komen ze niet echt goed tot hun recht; dan is het toch weer een beetje alsof ik Go Back to the Zoo zit te kijken. Als ze hun werk maar klein, rauw en eerlijk genoeg houden, dan kom ik graag weer terug. 7/10.
-
Sef: Oh, dit is een erg goede show. Hij viel per ongeluk uit mijn Top 5, maar ’t is wel echt de moeite waard. Door alles zelf te doen (geen mc, geen dj) creëerde Sef een intieme set, leuke insteek. 7/10
-
Meatbodies: Familie van Fuzz en Ty Segall, dus hoge verwachtingen. Nou, die konden niet echt waargemaakt worden. Ze keken geen moment naar het publiek, elke vorm van interactie was uit den boze leek het. Dat past misschien bij hun stoere imago, maar het helpt niet echt om nieuwkomers enthousiast te maken voor je muziek. De band gaf geen fuck, het publiek gaf geen fuck, ik was dit optreden eigenlijk alweer bijna vergeten. 5/10
-
Stormzy/Noizboiz. Je hebt rappers die graag willen, jonge honden zoals Ronnie Flex en dergelijke. Die zijn zo enthousiast dat je ze vergeeft dat het af en toe niet zo samenhangend is. Maar je hebt ook rappers die té graag willen. Stormzy en Noizboiz vallen in die categorie. Ik vond het zelf lastig van de shows te genieten omdat de shows net te chaotisch en all-over-the-place waren. Rappers rappen door elkaar, weten niet van elkaar wat ze doen en de dj drukt een uur lang constant op de airhorn-knop. Zonde. 6/10
-
Opgezwolletotnu: Een leuk feestje, zelfs voor de tweede keer, maar jammer dat het puur reünie is. Daarmee verliest het toch een stukje relevantie, zeker als je het voor de tweede keer ziet. 7/10
-
Modestep: Vermijd waar mogelijk. Dit is zó kut: outdated, slaapverwekkend en overdreven. 2/10
-
Tourist LeMc: Wat vinden jullie hiervan? Het voelt af en toe als kindervriendelijke rap voor de elite. Het schuurt een beetje met wat ik juist zo leuk vind aan rap: eerlijk, direct, verslavend. Maar slecht was het nou ook weer niet. ?/10
Algemene impressie
Veel goede hip-hop dit jaar, maar voor de rest viel het programma me vooral veel tegen. Artiesten gaven vaak niet hun beste shows, en niet zelden omdat ze compleet geprogrammeerd stonden (verkeerde moment van de dag, verkeerde podium). Dit festival moet echt beter kunnen, zelfs binnen zijn eigen doelstelling.
Weer mag ook nog wel een tikkie beter.
(Heb het einde van de zondagavond overgeslagen, vanwege het slechte weer.)