Ik was er gisteren wel bij! Eerste keer Arena en voorlopig ook laatste keer(tenzij er een gek reünie concert van Led Zeppelin ofzo opeens daar komt). Geluid was tijdens voorprogramma van Bokassa echt dramatisch. Tijdens Ghost zeer slecht(trok wel stukje beter tegen het einde van Ghost) en tijdens Metallica was het zwakjes. Opzich was het niet dramatisch, maar het moment dat je coole overgangsmomenten in nummers nauwelijks meekrijgt is dat gewoon balen. Klote galm
Het concert zelf dan. Bokassa als voorprogramma was matig, deels door geluid. Kont er best op mee gaan, maar als je er niks van verstaat niet in te komen. Ghost was wel nice en kregen het publiek gedurende het optreden best wel mee had ik het idee(stond zelf in normale staanplaats gebied, geen golden circle dus). Was mooi op een band die AFAS kan uitverkopen gewoon in een voorprogramma te zien.
Dan Metallica: Setlist als eerste. Was prima in orde, paar nummers maar die ik niet zou doen(Here Comes Revenge & St Anger) en voor de rest mooi in orde. Was erg blij Spit out The Bone te mogen horen, want dat vind ik een erg goed geschreven nummer van hun laatste plaat die ze in Ziggo Dome dus iet speelden in 2017. No Leaf Clover was ook een mooie verrassing, altijd een van de mooiste post-Black Album nummers gevonden. Verder was de show el echt in 2 delen op te delen. Tot Bloed Zweet & Tranen en daarna. Ervoor moest iedereen wakker worden had ik het idee, want het was zeker wel goed.
Het keiharde Hardwired opgevolgd met de meezinger Memory Remains was een strakke opening. Ride The Lightning was ook zeker nice, al had God That Failed erna niet gehoeven voor mij. The Unforgiven is een van m'n persoonlijke favorieten, dus was er erg blij mee. Daarna dus Here Comes Revenge was beetje een dipje was. Moth Into Flame is een van mijn favorieten van dat laatste album dus was mooi om weer te horen. Daarna het hevige Sad But True, niet heel erg fan van, maar is een goed nummer. Daarna een van de verrassingen met No Leaf Clover, met daarna het muzikale gedeelte met Robert en Kirk die dus Bloed Zweet en Tranen, maar ook ManUNKind en motherfucking Orion deden. Was heel cool. Hierna hadden ze mij betreft wel gelijk in de hits mogen duiken. Had hier maar mooi Fade To Black, Battery of Blackened gedaan(3 favorieten van me die niet gespeeld werden helaas) i.p.v St. Anger. Was jammer, dipte ook nog ff in daarom. Echter met het vijftal One(Werkelijk waar prachtig), Master of Puppets(Jezus wat goed), For Whom The Bell Tolls(jezus wat beukt dat door), Creeping Death(HEHE EINDELIJK, super gaaf om een hele Arena DIE DIE DIE te horen schreeuwen) en het oude bekende Seek & Destroy werd echt fantastisch afgesloten. Toen was het echter al 22:50(want ze moesten zo nodig 30 min te laat beginnen) en ging ik me dus al om de trein zorgen maken. Spit Out The Bone eindelijk was fantastisch, maar wel rommelig. Snel nummer, dat ze nog niet lang en dan in combinatie met de galm die er toch heerste. Was jammer, maar vond het alsnog hartstikke vet om te horen. Nothing Else Matters was mooi om te horen, niet om te zien. Iedereen was namelijk aan het filmen, godsamme was is dat altijd vervelend bij de bekende rustigere nummers van bands. Misschien dat er 3 man om mij heen niet aan het filmen waren. Aan het einde van dit nummer alvast de weg naar achteren gevonden. Daar achterin nog een groot gedeelte van Enter Sandman gehoord. De Arena galmde mee, maar schreeuwde ook uit volle borst zo hard mee dat het voor mijn gevoel de galm overwon. Tijdens laatste gedeelte van Enter Sandman wel echt vertrokken, want ik had nog 10 min om m'n trein te halen.
Was dit het beste Metallica concert waar ik bij was? Nope, maar het was wel weer ongelofelijk gaaf! Volgende keer graag weer de Ziggo Dome of gewoon een open veld zoals Goffert Park ofzo, want daar is het geluid vaak prima tot top. Dit was met de hakken over de sloot, wat dus eigenlijk niet goed genoeg is qua geluid.