Lowlands 2018 - Nieuws en geruchten

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Kooijtje wrote:
Uit betrouwbare bron; ‘ze zitten ruim over de helft qua kaartverkoop en ze richten zich nog meer op hiphop om de jeugd te trekken’

Dat valt dan denk ik niet tegen; op basis van 15% van je namen ruim de helft van de kaarten verkopen.

En dat hiphop steeds meer de richting gaat worden is geen nieuws meer. Dat zei Erik van Eerdenburg vorig jaar al eens. Dat maakt bijvoorbeeld Post Malone en Childish Gambino bijvoorbeeld potentiële kandidaten. Tja, voor mijn gevoel gebeuren er in de hoek van hiphop en dance ook interessantere dingen dan in de hoek van gitaarmuziek.

Wat zouden nog potentiële headliners kunnen zijn op gebied van (indie)rock?

Florence And The Machine?
The Killers?

Heel veel verder kom ik dan ook niet.

Arcade Fire, Foals, Jack White, Placebo, The Strokes? Om maar iets te noemen... ;)
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.807
Arcade Fire, Foals, Jack White, Placebo, The Strokes? Om maar iets te noemen…

Mogen allemaal komen van mij ;-). Maar Arcade Fire staat vooralsnog in een Ahoy dat maar niet uitverkocht raakt. Je kunt zelfs nog gewoon staanplaatsen kopen.

Jack White zou zeker kunnen. Al is die in Nederland ook 'slechts' formaat Afas volgens mij. The Strokes staan bij mijn weten nog nergens. Placebo en Foals hun tour zit er ook al op dacht ik.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Beetje deprimerend allemaal, de namen die nu bekend zijn op andere festivals zakt mij de moed wat in de schoenen voor de rest van de line-up. Ook wat betreft het focussen op het jongere publiek trekt mij totaal niet; misschien is DTRH meer iets voor mij. Maar dat valt dan weer in een verkeerde periode. Juist dat de gemiddelde leeftijd rond de 30/35 ligt, maakt het zo relaxed. Hoe jonger het publiek, hoe meer 'kijk-mij'-sfeertje.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Ach van al de namen die je noemt is alleen Arcade Fire relevant. Ik ben groot fan van Placebo, en mag altijd komen van mij. Maar om eerlijk te zijn is de band ook niet echt relevant meer om als headliner neer te zetten. Foals is het imo ook "net niet" kwa headliner als je het mij vraagt. Jack White levert ook alleen maar matig werk af sinds hij solo bezig is. The Strokes, ja graag. Staat hoog op mijn bucketlist, en kan zomaar wat buzz met zich meebrengen gezien die al zo lang niet meer in Nederland zijn geweest. Maar ook daarbij is hun laatste werk vrij matig.

Ik kan ook gewoon heel weinig "bands" meer opnemen, waarvan ik zou zeggen, die moet je NU boeken ivm hun relevantie. The War On Drugs met de laatste album is er eentje. Maar verder..... de 3FM hits van nu zijn ze ook niet meer van vroeger. Heel het muzikale landschap is aan het veranderen helaas. Ik hoop ook dat morgen de nieuwe Editors, Franz Ferdinand, Queens Of The Stone Age, Bloc Party, Muse, The Killers, Kings Of Leon, The Strokes, Placebo etc. gaat opstaan. Maar om heel eerlijk te zijn, zie ik ze ook niet. Natuurlijk zijn er nog nieuwe bands met enkele leuke tracks, maar niet meer met de hit-toch-alternatief potentie.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.807
Beetje deprimerend allemaal, de namen die nu bekend zijn op andere festivals zakt mij de moed wat in de schoenen voor de rest van de line-up. Ook wat betreft het focussen op het jongere publiek trekt mij totaal niet; misschien is DTRH meer iets voor mij. Maar dat valt dan weer in een verkeerde periode. Juist dat de gemiddelde leeftijd rond de 30/35 ligt, maakt het zo relaxed. Hoe jonger het publiek, hoe meer ‘kijk-mij’-sfeertje.

Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over die focus op jongere garde hoor. De samenstelling van het publiek verandert echt niet van de ene op de andere dag; dat gaat heel geleidelijk. Van afgelopen jaar werd ook gezegd dat het publiek jonger was; dat gevoel had ik totaal niet.

Het zal altijd een mix blijven qua doelgroep. En oudere bezoekers zijn ook belangrijk, want die hebben doorgaans meer te besteden. Maar dat ze nieuwe doelgroepen proberen te bereiken, dat is ook gewoon logisch.
 

Rudy190

Gouden Tip
3 feb 2017
265
39
Ik hoop ook dat morgen de nieuwe Editors, Franz Ferdinand, Queens Of The Stone Age, Bloc Party, Muse, The Killers, Kings Of Leon, The Strokes, Placebo etc. gaat opstaan. Maar om heel eerlijk te zijn, zie ik ze ook niet. Natuurlijk zijn er nog nieuwe bands met enkele leuke tracks, maar niet meer met de hit-toch-alternatief potentie.
Ik vind Nothing But Thieves hier wel in doorgroeien eerlijk gezegd, (bijna) al hun werk is zeer goed. Die zijn helaas vorig jaar al geweest dus alle hoop voor 2018 is verloren ;)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Maar ze moeten ook echt niet gaan verPinkpoppen, waar ze nog steeds op bands staan te wachten die ieder jaar 20x in de Top2000 te horen zijn (met alle respect voor Pinkpop natuurlijk). En prima hoor, dat je liever naar het Konijnenhol wil gaan. Maar laten we eerlijk wezen... had Lowlands "weer" QOTSA moeten boeken, of "weer" Franz Ferdinand, of "weer" Fink, of "weer" de Jeugd van Tegenwoordig, of "weer" First Aid Kit. .Anderson Paak is daar de headliner, dat valt toch ook in het niks bij Kendrick Lamar. Nu downplay ik DTRH wel heel overdreven, en het mag best wel meer je ding zijn (want Fever Ray, MGMT en David Byrne mogen ook nog altijd doorkomen naar Lowlands, en Nick Cave is een van de betere liveacts van dit moment), maar goed het is maar hoe je het wil zien. We zijn pas 1 lichting op weg, en dan vind ik het allemaal vrij onrealistische kritisch om eerlijk te zijn.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.807
Maar ze moeten ook echt niet gaan verPinkpoppen, waar ze nog steeds op bands staan te wachten die ieder jaar 20x in de Top2000 te horen zijn (met alle respect voor Pinkpop natuurlijk). En prima hoor, dat je liever naar het Konijnenhol wil gaan. Maar laten we eerlijk wezen… had Lowlands “weer” QOTSA moeten boeken, of “weer” Franz Ferdinand, of “weer” Fink, of “weer” de Jeugd van Tegenwoordig, of “weer” First Aid Kit. .Anderson Paak is daar de headliner, dat valt toch ook in het niks bij Kendrick Lamar. Nu downplay ik DTRH wel heel overdreven, en het mag best wel meer je ding zijn (want Fever Ray, MGMT en David Byrne mogen ook nog altijd doorkomen naar Lowlands, en Nick Cave is een van de betere liveacts van dit moment), maar goed het is maar hoe je het wil zien. We zijn pas 1 lichting op weg, en dan vind ik het allemaal vrij onrealistische kritisch om eerlijk te zijn.

Lowlands moet gewoon als Lowlands blijven programmeren: in alle mogelijke genres relevante namen, een aantal aantrekkelijke en toegankelijke namen en veel te ontdekken. Af en toe een nostalgieact is prima, maar inderdaad graag geen stoet aan herhalingsoefeningen. Daar zijn andere festivals voor. En als er in het genre (indie)rock minder relevants aanwezig is, dan maar wat minder in dat genre boeken. Hoe jammer dat ook is.
 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
De kritiek is niet onrealistisch imo. De eerste lichting is wel een belangrijke, zo niet de belangrijkste om de eerste hype te creeren. Deze valt gewoon erg tegen dit jaar en de namen waarvan bekend is dat die touren rond die tijd, hoef je ook niet vrolijk van te worden. Als je dan nog hoort welke kant lowlands op wil met meer hiphop voor de jongeren, dan kan ik me voorstellen dat er veel mensen hier niet blij van worden.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.807
Tja, het kan inderdaad niet je smaak zijn. Persoonlijk was ik heel tevreden met de eerste lichting; het merendeel van mijn groep vond dat ook.

Het voordeel bij niet meteen uitverkopen is dat je nog even rustig kunt afwachten wat er bij komt. En wie weet zitten er nog verrassingen in het vat. Dat sluit ik zeker niet uit. Er moeten nog zeker 125 acts bij he. Om het festival nu al af te serveren is echt erg vroeg. Maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
De kritiek is niet onrealistisch imo. De eerste lichting is wel een belangrijke, zo niet de belangrijkste om de eerste hype te creeren. Deze valt gewoon erg tegen dit jaar en de namen waarvan bekend is dat die touren rond die tijd, hoef je ook niet vrolijk van te worden. Als je dan nog hoort welke kant lowlands op wil met meer hiphop voor de jongeren, dan kan ik me voorstellen dat er veel mensen hier niet blij van worden.
De hype creeëren is goed gelukt, kaart verkoop gaat harder dan vorig jaar volgens het interview met EvE.

En Lowlands is imo juist het festival waar je iedere lichting moet afwachten. Omdat altijd in iedere lichtingen leuke dingen bij staan, zodat je op het einde van de rit een leuke route kan uitstippelen. Je hoeft niet naar een $uicideboy$ te gaan die ergens in de X-Ray staan te spelen. Joost laat ik ook aan me voorbij gaan, bij Grizzly Bear ben ik weer wel aanwezig. Zo heb je toch iedere lichting wat. En ze hebben eens een keer een Hip Hop headliner... wat erg zeg. Kendrick Lamar is toch gewoon een steengoede boeking voor Lowlands?
 

roluf

Geliefde act
11 feb 2015
1.544
835
Ik ben zeer tevreden en blij met de eerste lichting. Nu al 7 namen die ik graag wil zien. En in ieder geval twee ijzersterke headliners. En feit is dat je geen pearl jam of iets in die richting hoeft te verwachten op LL. En krijg je een keer toch zoiets als twee jaar geleden met muse is dat mooi meegenomen.

En als ik het interview mag geloven is EvE echt nog wel zijn best aan het doen mooie dingen bij te boeken.

Daarbij zorgt denk ik alleen al de vibe die vorig jaar op lowlands hing dat veel mensen terug willen komen. Wat was het relax vorig jaar. Een grote bende liefde. Ik heb echt geen negatief moment meegemaakt vorig jaar. Die open doorgang zonder rijen is briljant.

Ik zie in nothing but thieves en royal blood als twee toekomstige grote namen. En ik hoop ook echt dat die tweede naam nog uit het niets uit de hoge hoed word getoverd. Maar tot nu toe is er geen aanleiding voor om ze te verwachten.
 

mj222

Gouden Tip
28 jun 2016
350
170
3e headliner zou iemand uit lijstje Arcade Fire, Strokes of Libertines fantastisch zijn. Jammer van Tame Impala.

Daaronder kijk ik erg uit naar Patti Smith, MIA en Santigold als ze komen. Misschien Lily Allen ?

Maar het belangrijkste is natuurlijk schermen in de Bravo.
 

roy-hekkens

Randprogramma
23 nov 2017
248
0
Ik snap ook dat kendrick lamar een goede boeking is. Maar juist de groep er onder heeft weinig aansprekende namen (vind ik). Na de geweldige vorige editie, had ik hier meer van verwacht. Ik hoop natuurlijk dat er nog veel moois bij komt, ik wacht de 2e en wellicht 3e lichting nog even af.
 

wilbert koopman

Playlistbediener
9 mrt 2017
27
0
Zoals elk jaar heb ik ook alvast mijn lowlands kaarten gekocht. Met de run van vorige jaar aan het einde wou ik geen risico's lopen.
Ik vind wel de line-up en dan met name de headliners dit jaar nogal tegenvallen. Zelf ben ik iets meer van de gitaren en merk toch wel een trend de laatste jaren steeds meer naar
rap/hiphop toegaat nu dus ook in de headliners. Gelukkig moeten er nog genoeg bandjes bekend gemaakt worden en dan hoop ik dat daar wat meer (stevige) gitaren tussen zitten.
 

brawljeff

Campingartiest
2 feb 2018
72
2
Mocht Vampire Weekend dit jaar of volgend jaar nog eens langs komen op Lowlands, op welk podium en rond welke tijd mogen we ze anno 2018 dan verwachten? Ik ben zelf groot liefhebber, maar we hebben al 5 jaar niets meer van ze gehoord.

Dit jaar hebben ze nog vrijwel niets staan, dus ik reken er niet meer op.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.351
5.046
Oo en mensen die Gorillaz in het Hip Hop hokje willen plaatsen zijn duidelijk niet bekend met de band.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.350
1.807
Lastig in te schatten inderdaad, Vampire Weekend. Zou ook zomaar de India kunnen afsluiten wellicht. Heb ze een keer gezien, vond het erg goed. Hoe dan ook een interessante naam voor Lowlands.

Zag dat Leftfield in augustus op een Schots festival staat. Die zou ik wel tof vinden voor Lowlands. Beetje uit de oude doos wellicht, maar van mij mag dat wel.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Ah, een naam die ik nog wel erg graag wil zien en volgens mij ook nogsteeds beschikbaar/reëel is - en op tour: Benjamin Clementine. Magisch.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken