Indiaantje89 wrote:
Radiohead mag een paar jaartjes wachten wat mij betreft. Het was goed op BKS (maar voor mij ook niet de beste show ooit ofzo). Maar omdat BKS ze vorig jaar had, voelt het een beetje aan dat Lowlands de slag om Radiohead heeft verloren van BKS. Ze zitten er namelijk al jaren achteraan, maar het lukt ze nooit niet. Als ze nu zouden komen zou dat toch een beetje een vreemde nasmaak hebben denk ik. En die 3e headliner is nog niet zeker, ze zijn er mee bezig blijkbaar maar nog niks staat vast.
Voor mij werkt het zo niet. Dat de festivals onderling concurreren, prima. Maar als Radiohead komend jaar op Lowlands zou staan is de eerste gedachte die bij me opkomt niet: “Vorig jaar hebben ze de slag verloren van BKS, dit is mosterd na de maaltijd”. Welnee, ik zou er blij mee zijn als mijn “eigen” festival er ook in zou slagen om Radiohead te boeken. Fantastisch zelfs. Boeiend dat ze vorig jaar op BKS stonden.
De drie headliners van BKS dit jaar hebben toch ook al allemaal (vrij recent) op Lowlands gestaan. Of op Lowlands en DTRH in geval van The National. Daar zijn ze toch ook gewoon blij, en wordt er niet gedacht “Balen, deze headliners, die hebben allemaal al op Lowlands gestaan”.
Het wordt alleen maar moeilijker om exclusiviteit te claimen of te kunnen waarborgen wat betreft de acts die je boekt. Want het lijkt wel alsof acts alsmaar vaker op tour gaan. Als je drie jaar lang alle grotere Nederlandse festivals zou bezoeken, zie je al genoeg overlapping in (sub)headliners volgens mij.