Le Guess Who? 2023

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.522
2.663
Richard Dawson staat dit weekend twee keer op LGW? Tweede optreden toegevoegd, nu in de Helling:

Unfortunately, Fievel is Glauque (due to illness) and Dawuna (due to passport issues) have to cancel their performances at Le Guess Who? 2023.
Two additional performances have been scheduled at the festival: Nyokabi Kariũki - Composer on Friday at Cloud Nine (21:30 - 22:15) and RICHARD DAWSON on Saturday at De Helling (19:30 - 20:15).
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
Heel benieuwd of ik gigantische fomo ga krijgen van die namen. Zoals ik het bericht nu begreep gaan we na het weekend wel horen welke namen het waren, maar ik hoor graag alle geruchten en gokjes tijdens het weekend.

Morgen en overmorgen ben ik er wel bij!
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.522
2.663
Nou, ik zit klaar in de Grote Zaal. Ben benieuwd wat er straks uit die enorme kubus komt!
Het is een best aardig concept, de projecties op de kubus voegden ook wel wat toe aan de muziek, en ik snap ook wel wat LGW? ermee wil, maar in de praktijk werkt het niet echt. Door die kubus zie je niet wat er op het podium gebeurt, en wordt alle interactie tussen wat er op het podium gebeurt en het publiek weggehaald. De kubus haalt de essentie van een live-concert dus weg. Bij de tweede ? stond bovendien het geluid in het begin nogal zacht en bleef het publiek gewoon doorpraten. Zelfs voor LGW? teveel gevraagd dus....

Gisteren wel een aardige maar, door het wegvallen van Tassa/Greenwood en het nogal dominante kubusexperiment, wat gemankeerde dag.
 

JosOlvidados

Playlistbediener
11 jun 2023
25
30
Het is een best aardig concept, de projecties op de kubus voegden ook wel wat toe aan de muziek, en ik snap ook wel wat LGW? ermee wil, maar in de praktijk werkt het niet echt. Door die kubus zie je niet wat er op het podium gebeurt, en wordt alle interactie tussen wat er op het podium gebeurt en het publiek weggehaald. De kubus haalt de essentie van een live-concert dus weg. Bij de tweede ? stond bovendien het geluid in het begin nogal zacht en bleef het publiek gewoon doorpraten. Zelfs voor LGW? teveel gevraagd dus....
Ja, precies dat. Ik ben zelf alleen bij de tweede ? geweest en zeker in het begin was het alsof er geborreld werd met een kunstinstallatie op de achtergrond. Naast dat de artiest anoniem is voelt die donkere grote zaal ook als publiek erg anoniem en wordt er overal lekker bijgekletst. Ik vond het idee en opzet wel erg tof en ben nog erg benieuwd wie er nu in zaten.

Verder mooie rustige eerste dag gehad, Lost Girls en Joanna Sternberg waren erg goed.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.176
13.373
Het is een best aardig concept, de projecties op de kubus voegden ook wel wat toe aan de muziek, en ik snap ook wel wat LGW? ermee wil, maar in de praktijk werkt het niet echt. Door die kubus zie je niet wat er op het podium gebeurt, en wordt alle interactie tussen wat er op het podium gebeurt en het publiek weggehaald. De kubus haalt de essentie van een live-concert dus weg. Bij de tweede ? stond bovendien het geluid in het begin nogal zacht en bleef het publiek gewoon doorpraten. Zelfs voor LGW? teveel gevraagd dus....

Gisteren wel een aardige maar, door het wegvallen van Tassa/Greenwood en het nogal dominante kubusexperiment, wat gemankeerde dag.
Eens. Stukje bij de eerste geweest, maar naast dat ik de muziek niet heel best vond, merkte ik dat m'n concentratie volledig weg viel doordat je niks zag.

We hebben die namen voor dat project, volgens mij, wel te hoog ingeschat. Als het goed is, is het de bedoeling dat we ze dus nooit te weten komen i.t.t. wat Teun zei.

Verder eigenlijk best een aardige dag gehad. Had dat ook niet meer verwacht na Tassa/Greenwood.
 

Marin

Dagopener
14 apr 2021
598
467
Toch ook heel erg genoten gisteren. Vooral Lost Girls en Slausone Malone 1 vond ik echt heel sterk, die laatste staat denk ik in mijn top 3 optredens dit jaar. Avond afgesloten bij Animistic Beliefs die een live set deden in Ekko, die stellen eigenlijk nooit teleur i.m.o de meest interessante electronische act van nl
 

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
519
492
Niet de beste LGW-donderdag gehad, maar daar vreesde ik al voor na het wegvallen van Tassa/Greenwood. Tien minuten Tirzah vond ik eigenlijk gewoon echt slecht en met LA Timpa kon ik niet heel veel. SANAM keek ik naar uit en dat was best goed, maar ik had op iets vuigers/broeierigers gehoopt. Het eerste ? was voor mij juist een eerste hoogtepuntje. Had verwacht dat het zou tegenvallen, maar ik vond de muziek divers en goed en ik vond het lichtwerk erg tof. Ik snap ook wel volledig wat Processierups zegt, maar dit leek mij een act waarbij ik zonder die kubus maar alsnog met projecties ik alsnog vooral naar die projecties zou kijken. In zekere zin is een liveshow van Daft Punk met helmen op in een piramide ook al min of meer dit concept toch (behalve dan dat je weet naar welke muziek je gaat luisteren). Wel ben ik het ermee eens dat dit in de grote zaal wel een erg grote stempel op zo'n dag legt.

Verder ben ik gisteren vrij vroeg naar bed gegaan omdat ik vandaag nog werk en omdat de line-up van vandaag me op voorhand veel meer aanspreekt. Straks Pankisi Ensemble, in principe dan halverwege naar Maroulita de Kol, dan Le Cri Du Caire en Richard Dawson (vooral naar die twee kijk ik erg uit) en afsluiten in Tivoli. Hopelijk gaat deze dag mijn verwachtingen waarmaken!
 
  • Leuk
Waarderingen: gesp

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
In de trein terug naar huis na een ietwat (voor mij) atypische eerste LGW dag. Meestal ren ik van hot naar haar en blijf ik daardoor grotendeels binnen Tivoli. Vandaag waren al mijn must-sees in de Jacobikerk en kon ik in de tussenliggende stukken net zo goed in die kerk blijven. Uiteindelijk heb ik ruim 6 uur doorgebracht daar en dat is daarmee direct het langste dat ik ooit in een kerk ben geweest. Gelukkig was De Kromme Haring goed vertegenwoordigd.

Wat ik daar uiteindelijk zag was ook meer dan de moeite waard, dus absoluut geen spijt. Pankisi Ensemble was erg goed, Niño de Elche was fenomenaal op het legendarische af, Le Cri du Caire was enorm sterk en Richard Dawson was mooi maar bovenal een fantastische gast.

Daarna toch maar even de oversteek gemaakt naar Tivoli om de laatste acts van de dag mee te pakken. Tot mijn verrassing kwam ik nog binnen bij Ran Cap Duoi Collective die midden in de zaal stonden te spelen voor een zeer select gezelschap (waaronder Niño de Elche waar ik opeens naast stond). Ik kwam er helaas niet helemaal in binnen het korte tijdsbestek (zoals de meeste bezoekers zo leek het). Backxwash had ik al eens op Roadburn gezien en hoewel ik vrij groot fan ben van haar werk heb ik de liveshow nu wel gezien na deze keer. Als afsluiter pikte ik nog een stukje Special Interest mee maar dat was beschamend slecht. Op DTRH vond ik het best tof, zoals ik het ook op plaat goed te pruimen vind, maar dit was hem gewoon echt niet.

Morgen dag 2/2!
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.202
498
Donderdag rustig begonnen met Chris Pattishall op vleugel, meer klassiek dan jazz. Had een mooie plek in de Hertz waarbij ik recht op de toetsen kon kijken. Vervolgens door naar SANAM, een band uit Libanon. Die invloeden en traditionele instrumenten gecombineerd met meer reguliere instrumenten zorgden voor een voorzichtig hoogtepunt van de eerste dag. African Head Charge in een bomvolle Ronda speelden aanstekelijk en sterk. Dag afgesloten bij het derde ? maar dat sprak muzikaal niet echt tot de verbeelding.

Vrijdag een mooie route uitgestippeld rond de stadsschouwburg, maar daar aangekomen vooral rijen voor de kleinere blauwe zaal aangetroffen. Dus gelijk naar de grote zaal en daar plaats genomen voor Kali Malone, die een dikke drone uitvoerde. Mooie minimalistische compositie met donkere, grauwe klanken. Vervolgens een pushbericht dat Allessandro Cortini een half uur later zou gaan spelen en daarmee zou clashen met Tom Skinner. Door de in de war geschopte planning wat eerder dan gedacht terug naar Tivoli. Lange rij bij Mike dus door naar (eerste stuk) Antipop Consortium. Bijzondere hiphopshow met veel ruimte voor live-instrumentatie. Iets eerder weggegaan om vooraan bij Tom Skinner te komen. Fraai maar ingetogen jazzoptreden van de drummer en zijn band, met veel ruimte voor solo's van cello, contrabas en twee (!) saxofonisten. Heel klein stukje Backxwash maar dat is het niet voor mij. Toch zin om met wat pit de avond af te sluiten en naar de Helling gefietst voor FACS, een Amerikaanse band met psychedelische en stonerinvloeden. Speelden hard maar daar is alles ook wel mee gezegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
519
492
Ha, ik heb een behoorlijk vergelijkbare dag gehad, teunajax. Jacobikerk ft. De Kromme Haring. Vooraf had ik Le Cri du Caire aangestipt als mogelijk hoogtepunt en die verwachting werd volledig waargemaakt. Prachtig optreden.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.176
13.373
Niemand bij Ustad Noor Bakhsh geweest? Wat ik voorbij zag komen, klonk heerlijk.

Tot mijn verrassing kwam ik nog binnen bij Ran Cap Duoi Collective die midden in de zaal stonden te spelen voor een zeer select gezelschap (waaronder Niño de Elche waar ik opeens naast stond).
Ik vond dit donderdag in Ekko dus echt ongelooflijk goed. Nou had ik van tevoren al hoge verwachtingen, maar was enorm fijn dat die Vietnamezen het ook daadwerkelijk waarmaakten. Daarnaast veel nieuwe namen ontdekt en vrijwel niet in de drie grotere zalen van Tivoli geweest. LGW? stelt wat dat betreft ook maar zelden teleur. In ieder geval: vandaag dag twee op het programma en wat is het dan fijn om te lezen dat Richard Dawson goed was!
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.522
2.663
Mijn route de afgelopen dagen lijkt een beetje op die van gesp.

Donderdag eerst een stukje van de kubus meegepakt en daarna een prima plek bij Chris Pattishall, wat best mooi was. African Head Charge was energiek en best leuk. Van alle kubus-sets een stukje meegepakt, en hoewel de tweede wel het meest intrigeerde (ik zie wat berichten dat Tom Skinner die drummer zou zijn) hielp het echt niet mee dat het publiek bleef doorpraten. Wat mij betreft een eenmalig experiment.

Gisteren rustig begonnen bij Kali Malone. Mooie ambient, maar 1,5 uur is erg lang, dus eerder weggegaan. Door naar de Jacobikerk met de Kromme Haringbar. Le Cri du Caire was echt fenomenaal goed. Optreden van het weekend tot dusverre. Ook Tom Skinner maakte met een mooie dynamische set de verwachtingen waar.

Benieuwd naar vandaag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.956
2.693
Dag 2/2 van Le Guess Who? zit er weer op.

We begonnen met een rits dingen die we amper kenden maar die mooi in het schema pasten. Faten Kanaan was hele fijne muziek maar een beetje saai. Het duurde even voordat ik erin kwam, toen zat ik er helemaal in en tegen het eind had ik het er weer mee gehad. Daarna door naar de schouwburg voor Antonina Nowacka. Oorspronkelijk stond ze met Sofie Birch. Geen idee of het in die samenstelling interessanter was geweest, maar hier waren we op een gegeven wel op uitgekeken. Na een hapje eten sloten we achteraan in de kerk aan voor Wayne Phoenix. Die hield het erg klein, wat ongetwijfeld mooi was als je vooraan zat maar achterin compleet dood viel.

Vervolgens door naar Tivoli voor wat artiesten die ik iets beter kende. The Good Ones stond in de Hertz en had ik leren kennen door het boek How Music Dies van Ian Brennan. Toevallig deed die (als ik hem goed herkende) ook een praatje vooraf. Op zich interessante context maar hij bleef net te lang doorgaan (eigenlijk precies zoals in zijn boek). Zonde, want The Good Ones klonken erg fijn. Omdat we allebei Moin hoog op ons lijstje hadden moesten we iets eerder weg en zonder dat praatje hadden we net wat meer kunnen zien. Helaas viel Moin aardig tegen. Op plaat vond ik het ook niet fantastisch, maar het leek me precies een band die live boven zichzelf uit steeg. Dat was niet het geval en het was muziek zonder climax. Ook weer iets eerder weggegaan voor een mooi plekje bij B. Cool-Aid. Ik ben groot Pink Siifu fan, met name live. Hier lieten ze ook weer zien hoe fijn het is als er live drums en toetsen bij hip hop zitten. Al helemaal met deze drummer.

Na B. Cool-Aid gingen we even een kijkje nemen bij Bombino. Die vond ik op Lowlands wat tegenvallen, maar ik hoopte dat deze setting beter zou werken. Uiteindelijk vond ik het vooral druk en was het zelfs op het balkon een grote verdrukking. Het klonk verder goed, maar het miste wat power. Daarom kozen we ervoor een goed plekje bij James Holden te zoeken. Een lastige clash met Armand Hammer en Alan Sparhawk was dat, maar de locatie in combinatie met mijn adoratie voor James Holden wonnen het. Gewoon ff een show waarvan je zeker weet dat het goed wordt en dat was het.

Na James Holden stond mijn tweede grote must-see van de dag op het programma met ESG. Ik ben een sucker voor dit soort half in de vergetelheid geraakte maar toch extreem invloedrijke legacy acts. Soms valt het enorm tegen maar hier heb ik erg genoten. Ja het was simpel maar dat is juist hun kracht. Lekker gedanst, maar me ondertussen wel gestoord aan al het gelul in de zaal. Maar wat een sympathieke band. De avond en daarmee het weekend afgesloten met Bixiga 70. Dat zat erg goed in elkaar, met verschrikkelijk veel energie. Fijne afsluiter!

Dat was 'm weer voor dit jaar. Volgend jaar toch wel weer eerst de lineup afwachten en eventueel weer een gunstig swapje pakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: jacobz en wenteldave

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.522
2.663
Prima dag dag gisteren, met geen echte uitschieters. Begonnen bij Faten Kanaan, waar we dachten redelijk op te tijd zijn, maar waar al een kwartier voor het begin al een lange rijk voor de Janskerk stond. Uiteindelijk toch nog wel de helft van het optreden gezien en dat was mooi. Daarna een deel van Wayne Phoenix gezien, maar ook halverwege de zaal viel dat dood. Daarna even naar Tivoli voor een prima optreden van Moin en terug naar de Jacobikerk voor het tweede deel van het Bill Orcutt Guitar Quartett. Ik had Alan Sparhawk solo verwacht, maar hij stond uiteindelijk met een band in die kerk, en dat paste daar eigenlijk niet zo. Best een prima optreden, maar ik had er wel meer van verwacht. Daarna afgesloten bij Bitchin' Bajas in de Helling. Prima optreden!
 
  • Leuk
Waarderingen: jacobz en wenteldave

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
519
492
Prima dag dag gisteren, met geen echte uitschieters.

Dit geldt ook voor mij. Fatan Kanaan, YL Hooi, Moin, Nusantra Beat en ZULI: allemaal prima tot best goed, maar niet meer dan dat.

Vandaag ga ik vooral voor Helling en Pandora, met in principe ook Stereolab (hopelijk valt dat qua drukte niet erg tegen).
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.202
498
Gister vanwege iets te laat gaan eten Wayne Phoenix overgeslagen. Begonnen bij Moin, wat gelijk erg tof was. Introverte instrumentele postrockband die een heel optreden lang in een soort mist speelde. Dat kwam de sfeer ten goede, maar had nog beter laat op de avond gepast. Absoluut een lekkere binnenkomer. Stukje space Afrika en dat klonk naar meer maar had de stadsschouwburg weer op de planning. Daar The Necks in een misschien net halfvolle zaal een uur lang onafgebroken een ingetogen ambientuitvoering in klassieke setup met drum, contrabas en vleugel zien geven. Erg mooi. Vervolgens was het plan terug te fietsen naar Tivoli, maar was benieuwd hoe lang de rij was bij Alan Sparhawk (van Low) in de Jacobikerk die daar net begonnen was. Daar aangekomen bleek er geen rij en nog voldoende plek te zijn, wat een aangename verrassing was. Net als het optreden zelf: bijzonder optreden, mooie nummers in dito setting. Ook nog wat kromme haringen gehapt, altijd goed. Vervolgens naar de volle Ronda voor ESG, wat me vantevoren bij het inluisteren sterk opviel maar live best tegenviel. Verwachting was wellicht wat te hoog gelegd. Iets eerder weggegaan voor een mooie zitplek in de grote zaal voor Bixiga 70, wat me wederom bij het inluisteren opviel maar live toch wat tegenviel. Vier koperblazers is natuurlijk altijd een pré, maar dat maakte niet dat het geheel het niveau van een carnavalsband zou ontstijgen. Na een klein half uur naar de Hertz gegaan waar een intrigerende elektronische act met grote projecties speelde: Zuli. Best duister maar vind dat altijd wel aangenaam, zeker in contrast met de Braziliaanse feestmuziek waar ik net genoeg van had. Vervolgens sloot Nihiloxica mijn dag af met een soort Ugandese live drums 'n bass. Een stuk steviger en ritmischer dan ik had gedacht en dat was op dat tijdstip een schot in de roos.

Vandaag veel acts op het programma, vanmiddag eerst wisselen tussen de Helling en Le:en, vanavond Irreversible Entanglements en Stereolab in de Ronda.
 
  • Leuk
Waarderingen: jacobz en Matthijs

Marin

Dagopener
14 apr 2021
598
467
Met een ticket voor volgend jaar al binnen veel plezier in de laatste dag: vandaag eerst naar voice actor. Dan een kijkje nemen bij het programma in de bieb en bij BAK. tussendoor thuis omkleden voor de avond en door maar Mong Tong. Kijk verder erg uit naar irreversible Entanglements, faiz ali Faiz en crystallmess en ga waarschijnlijk ook een kijkje nemen bij Stereolab. Heel fijn weekend dit jaar met hopelijk dudu tassa en Johnny greenwood volgend jaar in de herkansing:)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken