King Gizzard and the Lizard Wizard

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
De setlist van vanavond is ook weer een banger hoor, afsluiter is nu bezig in de vorm van het nieuwe nummer Gila Monster!

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Die kunnen echt 10 compleet onbekende nummers spelen en nog gaat niemand klagen. Geweldige band.
Het ding is ook dat bijna elk willekeurige nummer wel fans heeft die ervan dromen het live te horen. Ik ben althans weleens verbaasd wat voor enthousiasme relatief onbekende nummers toch losmaken bij mensen als ze op de setlist staan.

Maar de variatie is weer ongelooflijk hoog ja. Nummers van voor 2022 worden tot nu toe niet of nauwelijks herhaald, ze pakken telkens weer nieuwe songs van platen als Nonagon Infinity, Polygondwanaland, en Flying Microtonal Banana. Alleen een aantal nummers van de platen van afgelopen jaar worden veel gespeeld, wat betekent dat ze in ongeveer de helft van alle setlists zitten. En elke setlist weer nieuwe jams erin ook, zoals vanavond de Evil Death Roll jam en de Slow Jam 1 versie met een couplet uit Iron Lung erin en een ongekend vuige sound.

Hoe bedenken ze hun setlists, iemand die dat weet?
Dat zat ik mij ook af te vragen vanavond ja. Ik denk dat ze gewoon samen kijken waar ze die dag zin in hebben? Krijg wel een beetje de indruk dat ze al die afwisseling ook doen om het voor zichzelf interessant te houden. Er valt verder weinig lijn in te ontdekken voor mij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lowlandicus

snoep

Randprogramma
28 jan 2023
160
217
Hoe bedenken ze hun setlists, iemand die dat weet?

Aandachtpunt in veel interviews, zie bijvoorbeeld https://www.abc.net.au/triplej/news...less-show-covid-rapping-98yo-grandma/13913622

With over 20 albums and 10 years worth of music to choose from, picking what to play at a King Gizz show is challenging, to say the least. But frontman Stu Mackenzie has - fittingly - a meticulous but slightly unhinged system.

"We have a big excel spreadsheet. Stu has really upped his game in terms of cataloguing everything," Joey explained. "A huge spreadsheet with all the albums split up."

"Stu uses this website setlist.fm, which documents every single show we’ve played. He constantly goes on there, ‘What song have we not played in a while?’ and draws from the inventory."

The spreadsheet as necessary to reinforce a recently introduced pledge to never repeat the same setlist. "It’s so annoying sometimes," Joey continued.

"We’ll be in the thick of the absolute dregs of a tour and we’re like, 'Can’t we just have an easy one?’ We’ll see the setlist Stu's made and there’s a song we’ve never played before we have to learn that day."

"He says 'Nah, trust me, you’ll be happy we did it'. Inevitably at the end of the show, it's true. We're glad we did that, and we become a better band every time."

Ambrose estimates that "In 2019 we did 60-something songs, but already this year we've played over 80 or something from our catalogue."
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Wat een setlist weer vanavond



Gaia had een gigantische drumsolo met een sicke Tool-achtige jam en nieuwe lyrics erin, potentieel een tease van het nummer waar ze met ⛽🐉 op insta naar hintten? Heel vet om terug te kijken, zal zo een linkje van de stream playback posten.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Is het niet een idee om dit topic even te ontpinnen? (of hoe dat ook maar werkt :p )
Anders blijft ie continu in recent actieve topics staan.
 

snoep

Randprogramma
28 jan 2023
160
217
Ik ben alleen bij de Nederlandse shows geweest, verder volg ik het via de facebook streams inderdaad. Verrassend goede kwaliteit! Gewoon een dude met een goeie smartphone die altijd eerste rij staat en het hele concert livestreamt op facebook :)
inderdaad verrassend hoeveel goede videos/streams er zijn van de verschillende shows.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
inderdaad verrassend hoeveel goede videos/streams er zijn van de verschillende shows.
Ja de bootleggers cultuur leeft goed bij deze band, het helpt ook dat de band het zelf allemaal goedkeurt en voedt natuurlijk. Ze doen absoluut niet moeilijk over het maken en delen van opnames of bootleg vinyl ofzo. Wat dat betreft vind ik ze wel het toonbeeld van hoe je in het informatietijdperk omgaat met muziek uitbrengen en copyright enzo hoor. Hoe opener, hoe beter, dat werkt ook enorm goed om een fanbase aan je te binden.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken