Zoals veel anderen hier was ik gisteren bij Rosalia (zie dat topic), en net als iedereen vond ik de show objectief ijzersterk. Wat hieronder staat, gaat niet zozeer over het concert van Rosalia, maar wel over een van mijn weinige ervaringen bij een echt grote show t.o.v. kleinere zalen.
Hoewel ik al twintig jaar met best grote regelmaat naar concerten en festivals ga, was ik gisteren pas voor de tweede keer in de Ziggo Dome (eerste keer was Blur twee jaar terug). Afas ben ik ook maar een keer of 10 geweest. Verder zijn de zalen waar ik concerten zie eigenlijk nooit groter dan de Ronda (Tivoli). Ik heb wel wat grotere festivalshows gezien, maar volgens mij nooit groter dan Pinkpop en ook dat is alweer een hele tijd geleden.
Ik wilde graag naar Rosalia, maar vooral wilde ik wel eens graag naar een grotere show. Zo belandde ik gisteren na een late swap op een zitplek, tweede rang, rij 6. Ik kon alles zien, maar het was wel ver. Eigenlijk keek ik meer op het scherm dan op het podium. Nou maak ik dat op zich wel vaker mee, vooral op headlineshows op festivals, maar zo relatief ver van het podium miste ik toch wat beleving, ook omdat het publiek in dit gedeelte wat tammer bleef dan ik had verwacht (ikzelf ook hoor).
Vorig jaar bekeek ik Turnstile in de Afas ook vanaf het balkon, maar dat voelde (o.a. door de beelden ook) toen wel nog best knus. Rosalia gisteren was objectief waanzinnig, maar door de afstand voelde ik hem niet zoals bijvoorbeeld Zaho de Sagazan in de Ronda vorig jaar (wat denk ik ook wel de allerbeste concertshow ooit was voor mij). Hoewel ik gisteren dus echt heel goed vond, ben ik niet echt enthousiaster geworden van het bezoeken van concerten in locaties groter dan de Afas Amsterdam.