Thisso goes clubbing
Alvast mijn excuses, dit verslagje is weer veel langer geworden dan gepland...
Dit weekend druk geweest met o.a. een uitstapje naar Londen en weer een heleboel nieuwe ervaringen. Normaal gezien ben ik nogal een verstokte concertganger dus ondanks toch een zekere interesse in elektronische muziek kom ik eigenlijk quasi nooit op events waar er enkel dj's spelen. Uiteraard wel al heel wat dj-sets gezien over de jaren heen, maar dan vooral in de context van festivals 's nachts en dus niet echt clubnachten. Maar als de kansen zich voordoen, moet ik ze grijpen, dus bij deze...
Yves & special guests | Evolutionary Arts Hackney (17/04)
Vrijdagavond was ik in Londen i.h.k.v. NTS 15, een festival met 15 shows/clubnachten voor het 15-jarig jubileum van NTS. De eerste show die ik zag en de hoofdreden dat ik was afgezakt, past eigenlijk al niet in mijn verhaaltje van hierboven want Yves is gewoon een k-pop artiest, maar goed. De avond werd verder wel georganiseerd alsof het een clubnacht was wat resulteerde in enkele grappige maar ook vervelende situaties, vooral omdat zowel het publiek, de buurt als de organisator duidelijk niet wisten wat ze met elkaar moesten aanvangen. Slechte communicatie over settijden, lange rijen in woonwijken, een NTS geluidsman die nog nooit een microfoon had gemixt, mensen die niet voorbereid waren op de hitte van een club, dat soort dingen.
Ondanks de matige omstandigheden was er gelukkig ook muziek natuurlijk!
Oli XL mocht de spits afbijten met een soort hybrid setup inclusief muziekdoosje en een gastzangeres, wat helaas niet meteen een boeiend resultaat opleverde.
Mechatok deed het dan een pak beter met een heel strakke set die heel goed binnenkwam, mede dankzij het harde geluid. Bovendien bleek hij heel goed voorbereid want hij knalde er een hoop k-pop bangers door waardoor het onwennige publiek onverwacht hard ging. Als je een Lesserafim x Ninajirachi x The Deep mix speelt, weet je wel wat je aan het doen bent. Respect.
Afsluiten deden we dan natuurlijk met
Yves die de voorbije jaren 'main pop girlie'-status heeft bereikt dankzij talrijke collabs (o.a.
Pinkpantheress,
underscores,
Lolo Zouaï). Omringd door vier dansers bracht ze het er prima vanaf. Yves zal nooit een groot vocaal talent worden maar wat ze live zong, klonk meer dan acceptabel. Ondanks wat technische issues stond het geluid ook weer hard waardoor de sterke productie ook goed binnenkwam en gecombineerd met een paar entertainende figuren rondom mij, zorgde dit voor best een coole sfeer. Dat was toch het geval tot er natuurlijk mensen begonnen flauw te vallen en de show meerdere keer werd stilgelegd. Toen ze na een dik uurtje aan het eerste encore nummer begon en er meteen een vijfde persoon van haar stokje ging, gaf Yves er een beetje beschaamd en bezorgd de brui aan voor de veiligheid. Jammer, maar volledig begrijpelijk natuurlijk. Gelukkig ga ik morgen nog naar haar show in Amsterdam, met normaal gezien betere omstandigheden en een volledige setlist.
Arca presents Airdoll | HERE at Outernet (17/04)
Na Yves de tube genomen richting het centrum voor deze nieuwe show van
Arca. Ondanks dat heel dat Outernet project natuurlijk een neoliberale koortsdroom vermomd als 'kunst' is, vond ik HERE verder wel een vette club. Pokkeduur ja, maar ook wel technisch indrukwekkend met goed geluid en een gigantisch muurvullend scherm met live visuals, je merkt dat alles daar nog nagelnieuw is. Voor en na de headliner zag ik nog een stukje van
Shannen SP en
Mina Galán die slechts een halve zaal aan semi-geïnteresseerd publiek konden vasthouden. Klonk niet slecht hoor, maar het was wel duidelijk dat iedereen daar voor Arca was.
Arca heeft eindelijk nog eens wat nieuw werk klaar en dat kregen we dus voor het eerst te horen deze avond. Vooral de eerste 30 minuten waren hiervan een showcase, waarbij Arca niet echt veel aan het draaien was maar meer bezig was met performen met hier en daar wat live vocals. Zoals wel vaker bij haar live shows nogal all over the place maar de nieuwe nummers klonken wel heel vet, naar mijn gevoel weer wat donkerder dan haar meest recente werk. Daarna veranderde de show in een echte clubset en zette ze nog een uurtje een erg solide set neer, gevarieerd maar ook wel voldoende met een lijn en evolutie in. De vorige dj-stukjes die ik al van haar zag, vond ik meestal nogal rommelig maar hier toonde Arca dat ze wel degelijk dat talent ook heeft. Het publiek was ook on point, zoals verwacht bij Arca heel extravagant, met daartussen dan een paar verdwaalde muzieknerds. Ik laat in het midden tot welke groep ik behoorde. De sfeer werd alleszins heel vet, zeker tijdens het tweede deel, goed gedanst, omringd door een grote hoeveelheid schuurpartijen en tongsessies.
2manydjs and friends | Kompass (18/04)
Als je gaat, moet je hard gaan, dus een paar uur nadat ik terug was van Londen was ik alweer op stap, dit keer voor mijn eerste keer Kompass. Deze club is ondertussen al een decennium een begrip met ondertussen een bijna mythische status. Ik woon er eerder per ongeluk al bijna even lang op 5min fietsen vandaan, zelfs ondanks de verschillende verhuizen van de ene kant van Gent naar de andere, maar was er nog nooit eerder binnen geweest. Verschillende keren wel de intentie gehad maar ik ben niet echt een technofanaat dus het heeft tot gisteren geduurd tot ik dacht 'dit is het moment'. Als DEEWEE-fanboy leek deze line-up alleszins het uitgelezen moment voor mijn Kompass-debuut.
Ondanks mijn goeie motivatie moet ik toegeven dat deze avond uiteindelijk op een nogal matige ervaring uitdraaide. Over de locatie zelf kan ik op zich niets slecht zeggen; de oude fabriekssite van Vynckier is echt een topcontext voor een technoclub en alles voelde heel ruim aan met ook veel buitenruimte en plek om even te rusten. Logistiek en crew waren ook helemaal in orde. Waar het dan fout liep? Allereerst het geluid. Je mag nog zo'n geweldige tech hebben hangen, als de helft van je zaal een dead spot is met modderig geluid heb je daar helemaal niets aan. Dat was het geval in beide ruimtes, waar je dus enkel op een paar specifieke spots voor de speakers goed geluid had. Onbegrijpelijk eigenlijk voor zo'n internationaal bekende club. Ten tweede was het publiek ook niet echt geweldig. Ik had sowieso al niet verwacht dat ik met mijn 27 lentes bij de jongste mensen op de dansvloer zou zijn en ik heb verder geen problemen met oudere clubgangers, maar misschien wel een beetje als dat dan allemaal types zijn die verder nooit buitenkomen tot nu omdat 2manydjs nog eens in de Kompass staat. Begrijp me niet verkeerd, er werd zeker wat gedanst maar op veel plekken was het meer caféniveau dan dat je het gevoel hebt dat je in een club staat. Maar goed, ik ga niet te veel klagen over het publiek, ik was er uiteindelijk zelf ook voor de eerste keer. En als deze line-up mij voor het eerst naar Kompass trekt, zegt dat misschien meer over mijzelf dan over de rest van het publiek
Om toch nog iets over de muziek te zeggen: in de Kontrolekamer bracht ik niet veel tijd door maar zag ik stukjes van
DJ Hell en
Erol Alkan, klonk beide prima maar ook wat te eentonig voor mij om langere tijd aan te spenderen. In de Kelder zag ik eerst nog een stukje van
Bolis Pupul die naar mijn gevoel vrij conservatief aan het draaien was voor zijn doen. Het laatste stukje van zijn set was, met een beetje hulp van
Charlotte Adigéry, wel nog een goeie voorzet voor de broers Dewaele. Die zetten meteen de toon met een echte masterclass van een take-over waarna de vlam in de pan schoot. Die mannen blijven oprecht geniale mixers met een bangelijke trackselectie. Ze hadden een slot van 3u lang dus voldoende ruimte ook om de set te doen ontwikkelen, met tussendoor een paar toffe klassiekers uit hun eigen werk. Door de eerder beschreven omstandigheden ben ik wel niet tot het einde blijven plakken, maar alsnog wel genoten van deze set.
Eindconclusie
Leuk om eens te doen maar ook wel bevestiging gekregen dat dit weekend eigenlijk niet echt in mijn comfort zone ligt. Ik begrijp de aantrekkingskracht van dit soort events zeker wel, maar in de toekomst zal het voor mij toch een kwestie worden van goeie keuzes maken. Mijn beperkte behoefte aan dj-sets kan ik gelukkig altijd wel verzadigen op festivals als Primavera, daarvoor moet ik niet per se nog eens naar de Kompass in de toekomst.