Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Benieuwd hoe ver ze het nog gaan schoppen, maar ik kijk alvast uit naar hun onvermijdelijke sunset spot op Werchter of Pukkelpop.
Het verbaasde me eigenlijk al dat ze een AB wisten vullen, maar gezien StuBru ze blijkbaar nog altijd pusht is dat wellicht niet gek. Maar een hoge spot op RW of PKP is echt ondenkbaar imo, vorig jaar openden (?) ze nog de Main en daar stond echt niet overdreven veel volk. Wellicht dat België een uitzondering wordt, maar ik zag vooral een band die al over hun hoogtepunt heen is. Wel eens dat het een prima band is om een feestje op te bouwen, zeker als het publiek meewerkt!

• Thinking
  • 100
Waarderingen: B0G5 en RubenFrusciante
Ik heb toch het gevoel dat daar een machinerie achter zit om hen verder te hypen. Ze zijn ook nog maar goed 2 jaar bezig als ik het juist voor heb dus denk niet dat hun hoogtepunt al bereikt is persé. Benieuwd in ieder geval waar het naartoe zal gaan.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Vanavond naar Makeshift Art Bar en Chalk geweest in Botanique. Het was mijn derde keer Makeshift Art Bar en ook deze keer stelden ze mij niet teleur. Een typische Makeshift Art Bar show met voor mij 'Bedwetter' nog steeds als beste nummer. Daarna Chalk. Terwijl ik het eerste half uur stond te luisteren was ik met mijn verslagje bezig. Zo zwak of slaapverwekkend was het of de nummers pakten mij gewoon niet. Maar daarna gooiden ze er wat Conditions-nummers in ('Static' en 'Them') en ging het heerlijk los. Al met al toch weer een hele fijne avond gehad.
Krak dezelfde mening over Chalk. Na half uurtje was het te ééntonig aan het worden, gelukkig kwam er dan wel ineens een andere sound. Op het einde dacht ik dat ik op een optreden van Underworld zat.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Krak dezelfde mening over Chalk. Na half uurtje was het te ééntonig aan het worden, gelukkig kwam er dan wel ineens een andere sound. Op het einde dacht ik dat ik op een optreden van Underworld zat.
Hun album vind ik, ondanks de koerswijziging t.o.v. de EP's, nog steeds geweldig en ja, de vergelijking met Underworld hoor ik ook sinds die keer in Trix, alleen slagen ze er (nog) niet in om bepaalde nieuwe nummers dezelfde drive live te geven en da's jammer.
Voor mij blijven ze wel op m'n radar als een uitzonderlijke band met een bepaalde potentie.

PS: Crystalpunk-vinyl net gisteren gearriveerd.

dansendeberen review: Duistere dans tussen postpunk en techno

:)

Laatst bewerkt:
Gisteren naar de eerste editie geweest van Sluuur Festival in De Hallen van Schaerbeek. Voor een eerste keer hadden ze het aardig voor elkaar. In zaal, heel mooi aangekleed, met twee podia tegenover elkaar. Verder veel randprogramma in de hal en veel en prima eten, alleen lange rijen. Geen merch, of ik moet dat gemist hebben. Doordat de twee podia tegenover elkaar stonden en het programma nogal strak was gepland, kon het haast niet anders of het liep uit. Genoeg leerpunten, maar zeker voor herhaling vatbaar. Dan de bands, op volgorde van opkomst.

Uzi Freyja: een rapster ondersteund door twee dames die op hun manier geluid produceerden. Hoorde m.i. niet thuis op een punkfestival. Maar goed, was als invaller voor Baby Volcano.
WPG: White Privileged Girls was meer een act en een verkleedpartij dan een serieuze act.
Coucou C'est Moi: De eerste echt leuke band en het punkte en rockte lekker weg. Prima bandje.
Death Sells: Volgens mij hebben ze deze week of volgende week hun albumreleaseshow in Effenaar. Ik zeg: ga er naartoe. Wat een vette band is dit zeg! Een ontzettend leipe gitarist, super zangers en bassiste en een ontzettend fanatieke drummer. Goed voor een muur aan geluid.
Isabella Strange: Deze band uit Schotland voorzien van een appetijtelijke zangeres startte wat aarzelend, maar gedurende de set ging het meer en meer los. Prima band en prime optreden.
Blaank: Tsja. Zangeres/gitariste met door griep ofzo niet echt best bij stem, een gitarist en dat alles ondersteund door muziek vanaf een telefoon. Ik vond het niks.
Drahla: Nu voor de derde keer gezien en het blijft een heerlijke band. Strakke set, heerlijke zang en lekker uit de pols gitaarwerk. Een band om vaker te zien.
Violent Sadie Mode: Zij deden het thema van het festival het meeste eer aan. Punk met een hoofdletter P. Wat een bak takkeherrie brachten zij zeg! Plus heel veel energie op het podium van de zangeres en gitarist.
The None: Mijn tweede keer na LOTD en ze waren weer heel erg goed. Wat kan die gitarist veel uit zijn gitaar halen en wat heeft de zangeres een strot! Heerlijke noiserock. En dan vooral 'Pigs Need Feeding' en 'Railing'.
OK Plague: Dit startte ook als een soort gimmick (verkleedpartij), maar later ging het toch meer los. Maar goed: alleen een zangeres en een drumster. Ik mis dan wel gitaren.
Changelin.e: Iemand op een computer bezig. Filmbeelden op een uitvergrote telefoon. En een rapster en schreeuwer die dat begeleidden. Klonk af en toe wel hard, maar is niet mijn ding.

Ik geef het een tweede kans.

Gisteren Admiral Freebee aan het werk gezien in De Roma. Gewoon een zeer goed optreden. Sterke band, met onder andere Senne Guns die altijd iets extra brengt. Maar uiteindelijk draait alles rond de admiraal zelf. Met enige zin voor overdrijving voor mij de Vlaamse Bruce Springsteen: herkenbare stem, présence, mondharmonica en gewoon een goeie portie rock.

De setlist klopte. Mooie balans tussen nieuw werk en klassiekers, zonder op automatische piloot te spelen. Integendeel: nummers als Einstein Brain en vooral Ever Present kregen een andere invulling, met die laatste zelfs in een kippenvelversie, wat voor frisse dynamiek zorgde.

Enige minpunt? Een deel van het Roma-publiek. Blijft onbegrijpelijk dat mensen een ticket kopen om vervolgens een hele set door te praten. Tijdens de rustigere momenten was dat soms ronduit storend. Dan denk je: café genoeg in de buurt.

Vrijdagavond was ik bij De Baron, hier weinig besproken, maar een erg leuke en ook goede band, vooral live echt een feest. Beetje klezmer, beetje brass, beetje ska/punk, beetje nederpop. We kennen ze al vanaf de start in kleine kroegjes, heel tof dat ze inmiddels al de Pandora (Tivoli) uitverkopen!

Gisteren Godspeed You! Black Emperor in de Trix. Ik had ze 3x gezien eerder gezien maar dat was al 8 jaar geleden. Het was ook gelijk de eerste keer in de Trix. Leuke zaal en weer een fantastische show met een goede setlist. Alleen hadden we pech dat de enige 3 mensen die van filmen hielden de hele show hun mobieltje omhoog hielden voor ons neus. Zelfs nadat ik ze had aangesproken.

Gisteren Godspeed You! Black Emperor in de Trix. Ik had ze 3x gezien eerder gezien maar dat was al 8 jaar geleden. Het was ook gelijk de eerste keer in de Trix. Leuke zaal en weer een fantastische show met een goede setlist. Alleen hadden we pech dat de enige 3 mensen die van filmen hielden de hele show hun mobieltje omhoog hielden voor ons neus. Zelfs nadat ik ze had aangesproken.
Mensen zijn zo ongelofelijk asociaal af en toe, ik kan me oprecht geen voorstelling maken hoe je zo kan zijn.

Mensen zijn zo ongelofelijk asociaal af en toe, ik kan me oprecht geen voorstelling maken hoe je zo kan zijn.
Het is echt een verslaving lijkt het. Ze waren ook met z'n drieën hetzelfde aan het filmen. Als enige, want verder was niemand aan het filmen. Het was gelukkig ook doodstil.

Maar desalniettemin een potentieel concert van het jaar. GY!BE blijft denk ik mijn favoriete liveband aller tijden.

• Leuk
Waarderingen: MrScissorhands en Sandow
Heel goede show inderdaad, ik overweeg om morgen nog eens te gaan. Ik stond links vanvoor en buiten het filmen (verticaal op volle schermhelderheid dan nog...) en 1 persoon die wel heel erg veel ruimte nodig had voor haar nogal opzichtige bewegingen (met af en toe een pauze om te filmen...) viel het publiek goed mee. Ook opvallend weinig scheten geroken.

Kijkt iemand ooit ook concertfilmpjes met crappy mobiele kwaliteit terug? Wees gewoon in het moment. Mobieltjes en gelul tijdens concerten zijn echt vervelend.
Ik stuur weleens een kort filmpje van 10-15 seconden naar mijn moeder of zus onder de noemer "kijk ik heb het naar mijn zin" maar meer niet eigenlijk. Nooit de behoefte gehad zaken compleet te gaan lopen filmen...

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov en AngieH
Kijkt iemand ooit ook concertfilmpjes met crappy mobiele kwaliteit terug? Wees gewoon in het moment. Mobieltjes en gelul tijdens concerten zijn echt vervelend.
Ik heb een harde schijf vol zelf gemaakte filmpjes door de jaren heen. Wel filmpjes van max een minuut, en maar enkele per optreden en hou daarbij uiteraard rekening met mensen achter me. Helpt me om het gevoel terug te halen naderhand. "In het moment zijn" helpt daarbij niet, kan concerten waar ik geen filmpjes van heb slecht herinneren.

Kijk de filmpjes ook vaak terug op momenten dat ik niks te doen heb, bijvoorbeeld in een vliegtuig. Soms zelfs een 'heel concertjaar' op de bank verbonden met de tv, alle filmpjes van 2024 achter elkaar bijvoorbeeld.

Ik heb een harde schijf vol zelf gemaakte filmpjes door de jaren heen. Wel filmpjes van max een minuut, en maar enkele per optreden en hou daarbij uiteraard rekening met mensen achter me. Helpt me om het gevoel terug te halen naderhand. "In het moment zijn" helpt daarbij niet, kan concerten waar ik geen filmpjes van heb slecht herinneren.

Kijk de filmpjes ook vaak terug op momenten dat ik niks te doen heb, bijvoorbeeld in een vliegtuig. Soms zelfs een 'heel concertjaar' op de bank verbonden met de tv, alle filmpjes van 2024 achter elkaar bijvoorbeeld.
Ah, kijk. Hier kan ik me wel iets bij voorstellen. Even een minuutje filmen om herinneringen vast te leggen is natuurlijk helemaal oke, daar zal niemand last van hebben :)

Tom Smith in de Nieuwe Kerk in Groningen. Wat een prachtig ingetogen concert. Twee uur lang genoten van zijn solo en Editors nummers. Locatie was treffend, geen normale zaal, maar een kerk. Dacht op tijd heen te gaan. Deuren gingen om 1900 open. Man wat een rij. Toch nog een perfecte plek gevonden recht tegen over het "podium" in een statige herenbank die vroeger voor gemeentefunctionarissen was gemaakt.

Residentalien x Rewire 2026

15 jaar rewire alweer. Ik was nog bij de eerste editie en dan komt toch erg hard binnen hoe oud ik aan het worden ben. Van die editie rond de energiecentrale, nu al lang gesloopt, die behoorlijk uit het centrum lag worden geen zalen meer gebruikt en een band als Washed Out ga je er niet meer als dag headliner hier vinden. Alle zalen bevinden zich nu rond centrum den Haag vooral rond Chinatown. Perfect als je tussen bands wat wilt eten, ik was meer dumplings dan mens na de zondag, en soms is het lopen wat lang maar prima in te doen als je er op berekent. Het blijft een festival dus je gaat gebroken sets zien.

Festival sfeer zelf; top geluid overal, ontspannen sfeertje waar iedereen zichzelf kan zijn, zoals altijd divers publiek van hippe types en kalende mannen waar ik nu ook deel van uitmaakt. Eerste volle rewire sinds +-2017 en het voelt nog hetzelfde kwa festival sfeer terwijl praktisch met bijvoorbeeld de zalen zoveel verbeterd is. Ontzettend knap dat ze de sfeer kunnen vasthouden terwijl het festival toch wel op zijn eind punt van publiek wat het aan kan is. Volgend jaar zeker weer en spijt dat ik zoveel jaren niet heel het festival ben geweest. Kwam dit jaar kwa programming nog goed uit met treinen, jammer van my new band believe vooral, maar miste het nacht programma wel dus volgend jaar ook maar weer in den haag settelen. Maar goed muziek

Donderdag

Last minute nog een goedkope ticket gescoord voor de opening avond.

Caterina Barbieri with onciem was een mooie mix tussen live orkest en haar gelaagde ambient werk. Niet echt veel meer over te zeggen.

Daarna Caterina Barbieri solo met toffe visuals/lichtshow, vaker gezien altijd sterk. Wat meer open geluid dan normaal. Werkte perfect in de grote Amera zaal

Actress en Suzanne Caini beide meerdere keer los gezien maar de (computer) synth pioneer met de niet hokjes gebonden techno producer samen hebben een toffe ep uit met kurk droge synth slow techno, om het beestje een naam te geven, en dat werkte perfect live. Net de eentonigheid ontwijkend en altijd boeiend knap stukje verschillende generaties samenwerking waar Rewire altijd een aantal van heeft staan.

Vrijdag

Rasia k.
vervangende Dagmar Zuniga met een extra set, had Dagmar graag gezien maar de andere set van Rasia kwam mij kwa planning niet uit dus mooie oplossing. Net als de plaat is het mooie erg dubby art-pop met Cobe Sey op bas/achtergrond vocalen wat een perfecte binnenkomer was.

Fine deed zijn naam eer. Het project is een soort TikTok versie van mazzy star met een flinke dosis shoegaze, niet negatief bedoeld maar het is vooral dromerige sfeer creëren wat ze prima doen maar live komt het gebrek van nummers die de middelmoot ontstijgen hard door.

Jim O'Rourke is een van de hoofdredenen dat ik dit jaar op rewire was, ik had de man nog nooit live gezien en ondanks zijn gitaar al eeuwen aan de wilgen hangt vindt ik zijn lossere vorm muziek ook vaak erg goed. Op rewire speelde hij samen met zijn vrouw Eiko Ishibashi, die solo ook top dingen maakt, losse versies van hun duo plaat van vorig jaar. Glitchy ambient met wat agressie momentjes gedreven door Eiko's dwarsfluit; spannend maar nooit extreem, prachtige set zeker in de zit setting van Amera's balletzaal.

Sorry hype/hiphop boys ik heb By Storm deze keer links laten liggen, ik heb injury reserve twee keer gezien en ze komen zeker terug. Dat kan niet gezegd worden van Sam Slater and guests play Lunng waar je toch ziet waarom rewire een uniek festival is. Complete prachtige audio visueel show met veel lichten, rook, prachtige beelden die laten zien waarom de grote zaal van Amera een perfecte toevoeging is en vooral Slater die met o.a Lucy Rialton en Maria W. Horn de interessante plaat een unieke live versie gaf. Hak op tak, noisy en dan weer extreem breekbaar liet het ook wel de mindere momenten van de plaat zien maar unieke en toffe show.

Tracey speelt mutant club pop die gaat van r&b na throwback electro clash allemaal live chaotisch gemixt. Rommelig maar dat is ook het grootste gedeelte van de charme, wat is sex life toch een hitje.

Armand Hammer kan ik kort over zijn; oerdegelijke show die lekker bij het publiek aansloeg. Denk wel de meest straightforward show van de dag maar dat is soms ook fijn. Shaped noise stond op de planning maar door mensen tegenkomen en op tijd naar de andere zaal te gaan laten schieten.

Mandy Indiana was een erg late toevoeging, grote kans omdat ze deze week nog 2 festivals in Nederland doen, maar met de geweldige nieuwe plaat onder hun arm zijn ze live er ook flink vooruit gegaan. Waar ik ze bij de eerste plaat nog wat onwennig live vond zijn ze nu zelfverzekerd en knalt hun gebroken industrial post punk er heerlijk in. Het is allemaal nog dansbaarder en energieker waardoor het me toch wakker hield na een volle dag den haag om 1 uur snachts. Top band, top show, ga ze zien deze zomer(affaire, motel mozaique, roadburn).

Zaterdag

Ash Fure
deed zoals vorige keer experimenten met subwoofers, een plaat en microfoons die soms eentonig waren maar de toffe licht productie en de meer beat gedreven stukken maakte dit toch goed. Tof ook in de setting van het Nationaal Theater met zijn veels te krappe stoelen.

Lucy Rialton aantal keer live gezien en dat was altijd goed maar not a word from me deed me erg weinig. Het visuele effect met de draaiende spiegels en dwalend licht waren er tof maar muzikaal miste het de gelaagdheid die haar muziek altijd heeft. De stukken drone en cello vloeide nooit echt in elkaar over waardoor het was onsamenhangend was. Jammer.

The silver thread is een samenwerking tussen verschillende artiesten, o.a shackleton, die een mix tussen Zuid Indiaanse volksmuziek met electronica en saxofoon spelen. Met geweldige visuals van vervormde 35mm film kwam het hier goed binnen, erg fijn dubby zonder dat de spelers elkaar muzikaal overschreeuwen. Plaat gaat tof worden

Standing on the corner kreeg het voor elkaar 10 minuten te laat te zijn op een 45 minuten set. De grillige band lijkt op de nog uit te komen nieuwe plaat meer naar rafelige rock liedjes met lange jazzy intermezzos te nijgen dan voorheen. Niet alles werkt maar op de momenten dat het werkt is het interessant.

Stemeseder linninger was eerst vooral een tijd vuller voor mij maar bleek een van de festival hoogtepunten. Goede combo van clavier, drums, piano en eindeloze glitchy electronica dat ergens tussen moderne jazz en bijna breakbeat achtige dingen zweeft. Idioot hoe snel ze van ritmes kunnen veranderen.

Acopi's express eentonige droom pop met flinke post punk invloeden is goed maar live niet zo boeiend vooral door de ontbrekende variatie op de drum backing track en minimal band set-up. Los misschien prima maar op een festival als dit valt het wat in het niets.

Eten won van James k dus dan maar Sumac + moor mother voor een gedeelte van de set op de herhaling. Net als roadburn vorig jaar prima show.

Eraserhead x xiu xiu was meer geïnspireerd door de Lynch film dan dat de band met stukken van de film meespeelde. Veel meer ambient noise dan normale xiu concerten maar dit werkte goed voor mij zittend in de Danszaal. Rauw, hard, wat rommelig, matige visuals waar de shock mij nooit bereikte, erg xiu xiu. Meer iets te beleven dan te beschrijven.

Maar 1/3de van ratka met Mette Rasmussen kunnen zien maar na een mooie opbouw ging dat er heerlijk op tegenop.

Zondag

Wat vroeg op pad om in een uitpuilende 3345 de Cameron Picton van my new band believe in store te zien. Was tof maar zijn muziek schreeuwt toch echt om de volle band, hier was het akoestisch, die ik jammer genoeg moet missen.

Leila Bordreuil begon 15 minuten te laat dus maar 10 minuten van haar set kunnen zien die niet echt op gang kwam met saaie electronica drone zonder de cello die op de grond lag.

Juana Molina ooit met volle band op lgw gezien dus dat ze hier alleen met drummer/electronica man was een fijne afwisseling. Even eigenwijs als altijd met een geluid dat uniek, dansbare stotterende art-pop met invloeden vanuit iedere muzikale hoek, is zelf op rewire. Top show net als de nieuwe plaat.

Ongeveer 12 jaar geleden dat ik Aaron Dilloway voor het laatst live zag en de enigste verandering is vooral haar verlies. Hij is nog steeds meester van hoe je een noise show met diepgang en vermakelijk maakt door zijn eindeloze contact mics, gemicte stoel, 8 track tapes en van alles en nog wat terwijl hij zich alle bochten fysiek in wurmt. Precies hetzelfde als 12 jaar geleden nog steeds even goed

Moor mother and hieroglyphic being was een rommeltje dat nooit op gang kwam. Saai geschreeuw over beats die echt beter moesten zijn als je deze 2 samen zet. Gare set, leek als ze technisch er ook slecht uitkwamen. Ben op een gegeven momenten maar weg gelopen uit een best leeg gespeelde Paard.

Avondeten kunnen uitstellen met een stuk stevig bananenbrood dat het Korenhuis had en Ouri dan maar checken. Erg mooie lo-fi bedroom pop met toffe cello stukken en intersante invloeden van danspop tot Zuid-Aziatische volk muziek. Visueel niet spannend muzikaal staat het als een huis.

Toch nog een de halve set van oske ft Billy woods mee kunnen pakken. Erg toffe jazz met Industrial, Hiphop en ambient invloeden met toffe gast vocals van woods bij een aantal nummers met schurende draaitafels en saxofoon.

Terug naar korenhuis voor Jennifer Walton die na jaren bandlid/bijdrager van wat grotere indie namen is geweest met daughters vorig jaar een unieke art-pop plaat over rouw uitbracht. Live met band is het duidelijk dat het even geleden is dat ze in deze setup hebben gespeeld maar het draagt bij het prachtige dwarse eindeloos stijl wisselende optreden waar Walton in joker mode, haar woorden, zichzelf soms rond het podium werpt. Soms prachtig verstilt, dan weer volop gitaar herrie en dan weer gebroken piano pop. Top optreden, top plaat.

Rakta was net als gisteren heerlijke ritmische krautrock beat gedreven chaos. Niet veel anders dan toen ik ze eerder los zag.

Thomas Ankersmit op een (oude) batterij synths in de Lutherse Kerk was de perfecte afsluiter voor mij. Moeilijk, mooi, microtonal, vol sfeer, uniek, alleen op rewire zie je dit in een kerk.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread