Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Gisteren de een na laatste van het jaar gehad: Dool in Doornroosje. Ook hier stonden de nodige mensen van middelbare leeftijd die meer bezig waren met andere dingen dan met het concert, maar gelukkig kan ik me hier wel altijd goed van afschermen en alsnog goed in het concert raken.

Voorprogramma Verwoed kon me eigenlijk wel bekoren. De geluidsmix was niet al te goed, maar de nummers waren erg gelaagd en strak gebracht. Nu zag ik op het verhaal van Dool dat dit hun laatste concert ooit was helaas.

Dan Dool zelf. Ik had ze al eens eerder gezien dit jaar op Baroeg open air alleen toen kon ik het helaas niet helemaal afkijken omdat ik de trein moest halen. Gisteren de herkansing dus en ik ben toch wel weer tot het besef gekomen dat dit muzikaal toch wel een van het beste is van Nederlandse bodem. Het laatste album is bizar goed (jammer dat de rij voor de merch te lang was want ook nu moest ik weer mijn trein halen) en die songs worden gewoon super goed gebracht. Niet te veel lullen en gewoon spelen! Hoe Raven het zelf zei: “wij doen geen toegift want dat is kinderachtig”. Als iedereen nou eens zo zou denken…

Bovenal echt een ijzersterk concert en deze gaat zeker de eindejaarslijst wel halen! Op naar de allerlaatste aankomende zondag met volgens mij heel veel andere forumleden.
Ik was er ook en kan dit volledig beamen. Wil wel vanuit mezelf nog wat meer enthousiasme voor Verwoed toevoegen. Omdat ik Dool dit voorjaar nog in de Annabel had gezien, was ik niet direct van plan te gaan, maar toen ik enkele weken geleden het bericht zag dat het de laatste show van Verwoed ging zijn, heb ik wel kaarten gehaald. Ze zijn een vrij recente ontdekking voor mij, maar ik wilde niet de laatste kans om ze live te zien laten schieten. En ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb! Wat een sound heeft die band live, heerlijk. Gelaagd, melodieus, intens. En die bassist had vaak heerlijke groovy riffs. Echt een hele sterke show, jammer dat het hun slotakkoord was. Begreep dat het financieel niet haalbaar voor ze was om door te gaan, wat het einde extra zuur maakt. De zanger had het er ook wel zwaar mee, we hebben wel aan de merch tafel nog even de kans gehad hem te bedanken en een hart onder de riem te steken, dat was fijn.

En Dool was ook gewoon weer heel sterk inderdaad, ze behoren zeker tot de besten ja. Hernieuwd enthousiasme voor het werk van Shape of Fluidity ook, bij mij, dat komt live ook extra krachtig over. Wel veel "we kennen Raven van TV maar gaan verder nooit naar concerten" publiek inderdaad. Maar daardoor ook wel echt ramvol in de zaal. Dat gun ik ze dan wel weer, en is ook wel weer leuk om te zien in dit genre. Al met al een top avond.

Vampire Weekend in Parijs.

Kort: concert van het jaar materiaal. Machtig concert.
Nice, enorm veel zin in vanavond!

Gisteren naar John Coffey in Vera, de mannen hadden er zin in volgens mij - wat een bak energie. De nieuwe nummers werken live ook goed. Er was 1 moment in de show waar de aandacht wat wegviel, maar dat werd heel hard weer opgepakt.

• Leuk
Waarderingen: superginger
Eindhoven Metal Meeting, 14 december

Gisteren weer het inmiddels jaarlijkse buren uitstapje naar Eindhoven Metal Meeting. Wederom als vip met backstage toegang en gratis bier. Blijft erg gek om daarachter rond te lopen maar ook enorm leuk. Met veel artiesten een kort praatje kunnen maken en de Amerikaase ego's van Agent Steel achter de schermen aan het werk gezien.

Het programma sprak me dit jaar een stuk meer aan dan vorig jaar, een aantal echt goede shows gezien. De eerste show die we zijn gaan kijken is The Vision Bleak. Een soort new wave/gothic metal project van de man achter Empyrium. Gelijk een topshow. Mooie gedragen nummers met live viool erbij, fijne sfeer in de zaal. Muzikaal vind ik het de gothic variant van Fleshgod Apocalypse. Bijzonder dat deze band niet meer bekendheid heeft.

Vervolgens even eten en een biertje halen boven en terug voor wat bleek de show van de dag van Chapel of Disease. Ogenschijnlijk nog een vrij jonge band maar wat een muziek joh. Uitgesponnen black metal met rock en roll riffjes en bluesy solo's. Veel variatie in de nummers en een goede respons uit de zaal. Deze show was helemaal raak en hoop dat meer mensen hen mogen ontdekken. Ik keek daarna erg uit naar Schammasch maar de show wist me maar matig te boeien. Deel misschien door de maskers en kostuums waardoor de show wat statisch wordt. Daardoor wel een stukje van Soulburn in de kleine zaal kunnen meepakken. Dit bleek de Nederlandse variant van Behemoth te zijn die al 30 jaar meegaan (kende die band echt niet) en speelde een goed stukje muziek.

Vervolgens tijd voor 70 minuten The Kovenant. En wat een toffe show gaf deze band! Veel muziek uit begin jaren '90 maar het is ongelofelijk wat een kwaliteit zij toen al hebben neergezet. Een van de eerste bands die black metal en symfonische elementen bij elkaar bracht. Live bijgestaan door zangers en toetsenist kwam dit heel goed tot zijn recht. In de laatste nummers zelfs een stevige beat waardoor er zelf gedanst kon worden. Voor alle fans van Cradle of Filth en Dimmu Borgir is dit een aanrader als je de kans krijgt. Uiteindelijk toch maar besloten om een deel van Katatonia te kijken, de headliner van de avond. Op papier moet die band mij echt goed liggen maar zowel op plaat als live heeft het me nooit kunnen pakken. Deze avond was dit eindelijk anders. Het geluid stond erg goed maar ook hard op een goede manier waardoor de riffs extra binnen kwamen als contrast met de zalvende zang. De zaal was ook goed mee waardoor ik eindelijk echt eens hebben kunnen genieten van een show van deze vedettes. Daarna moe maar voldaan huiswaarts gekeerd.

Vampire Weekend (of Vampire Diaries volgens het voorprogramma) was geweldig. Meer niet te zeggen.
Vond het ook echt verrassend vet! Was al fan van dat nieuwste album, en live kwam het allemaal nog veel beter uit de verf. Beetje LCD Soundsystem vibes. Als in: met 2 of 3 minder (bizar goeie) muzikanten op het podium en een wat dikkere backing track hadden mensen waarschijnlijk ook een leuke avond gehad, maar juist omdat ze er wel staan en alles live is wordt het een show die je bij blijft.

Die nieuwe nummers waren inderdaad erg sterk live en wat een muzikanten hadden ze mee zeg. Ik snap de optreden van het jaar materiaal van Mattman wel.

• Leuk
Waarderingen: mattman
Enter Shikari - doornroosje, 14-12

Een band die ik een hele tijd uit het oog ben verloren, mede door recente albums die niet aansloegen. Maar wow, wat een show! Voornamelijk nummers op de setlist van het meest recente album kiss for the whole world en die komen live beter tot hun recht dan op de plaat. Het publiek was uitzinnig en de zaal was vanaf het eerste moment 1 grote pit. De zanger was aan het einde van deze tour niet altijd meer goed bij stem, maar de wisselwerking en het enthousiasme waarmee ze speelden maakten dit meer dan goed. De mix van rock, DnB, pop en hardcore blijft bovendien uniek.

Heb mij echt goed vermaakt en gaat allicht zo mijn top 5 in van 2024. Zou niet misstaan op een late spot in de heineken/india op Lowlands

Laatst bewerkt:
Enter Shikari - doornroosje, 14-12

Een band die ik een hele tijd uit het oog ben verloren, mede door recente albums die niet aansloegen. Maar wow, wat een show! Voornamelijk nummers op de setlist van het meest recente album kiss for the whole world en die komen live beter tot hun recht dan op de plaat. Het publiek was uitzinnig en de zaal was vanaf het eerste moment 1 grote pit. De zanger was aan het einde van deze tour niet altijd meer goed bij stem, maar de wisselwerking en het enthousiasme waarmee ze speelden maakten dit meer dan goed. De mix van rock, DnB, pop en hardcore blijft bovendien uniek.

Heb mij echt goed vermaakt en gaat allicht zo mijn top 5 in van 2024. Zou niet misstaan op een late spot in de heineken/india op Lowlands
Was eerder dit jaar in de Afas ook echt bruut! Jammer dat ik verplichtingen had zaterdag

• Leuk
Waarderingen: Bob105
Was eerder dit jaar in de Afas ook echt bruut! Jammer dat ik verplichtingen had zaterdag
Afas was een goede show, maar ik vind Shikari toch echt nog beter tot hun recht komen in een wat kleinere zaal. Ben daarom ook heel blij dat ik ze in Doornroosje heb gezien.

Die nieuwe nummers waren inderdaad erg sterk live en wat een muzikanten hadden ze mee zeg. Ik snap de optreden van het jaar materiaal van Mattman wel.
Ook ik was gisteren bij Vampire Weekind in Afas. Tweede keer VW, na Rockinpark in 2010. Toen een goede band met vier leden en net tweede album uit, nu voor mij toch een instituut, een van de beste bands van afgelopen 20 jaar.

Genoten van de muzikanten inderdaad, verbluffend goed, dat samenspel. Overigens, daarna nog even de setlist van eerdere shows erbij gepakt, en die varieert echt best wel, en dat maakt het nog knapper, want het is dus niet zo dat ze avond aan avond hetzelfde spelen..

Ze begonnen met z'n 3en voor een doek, en dan denk je even: "he? is dit het nu?", maar halverwege vierde nummer valt dan het doek weg en komen er een extra drummer, saxofonist, toetsenist en violist/gitarist tevoorschijn. Toen kwam de show los, het spelplezier en eerder genoemde kwaliteit spatten er wel vanaf. Enige minpunt vond ik dat het soms wel hogeschoolmuziek werd, mede doordat er geen scherm was, en geen spetterende lichtshow, (het was allemaal wel smaakvol) kon ik er wel ademloos naar kijken, maar bleef het beetje op afstand. Dat veranderde met de wat meer uptempo nummers.

Door naar de afsluiter, waar een prachtig lichteffect de zaal vulde, en de bandleden een voor een het podium verlieten, met als laatste Baio, de bassist. En daarna de veelbesproken toegift, die wel wat kritiek kreeg, maar bij mij wel werkte omdat het de afstand definitief wegnam en het echt leuk optreden was. Daarna kregen de weglopers (want de eerste mensen vertrokken toch wel richting uitgang) ongelijk, want ze sloten af met twee nummers van Modern Vampires of the City.

En toen was alles voor mij wel samen: een prachtige show, strak gespeeld, en wat lol aan het einde. Ik kan weer een paar jaar vooruit!

• Leuk
Waarderingen: Tinus101
Afas was een goede show, maar ik vind Shikari toch echt nog beter tot hun recht komen in een wat kleinere zaal. Ben daarom ook heel blij dat ik ze in Doornroosje heb gezien.
Die kleine shows zijn vet, maar met een paar duizend man los gaan op al die top nummers was ook super vet om mee te maken. Die band heeft er ook altijd zin in!

• Leuk
Waarderingen: TMS98
Net thuis van Justice. ING Arena blijft echt een gedrocht, organisatie nihil, maar gelukkig maakte Justice alles goed.

Wat een show! Holy shit, ik had hoge verwachtingen maar zoiets op dat niveau nog nooit gezien. Was alles écht live? Allicht niet, maar visueel en muzikaal perfect. Met open mond staan kijken, het was bij momenten zo overweldigend dat je haast niet tot dansen toe kwam. Zo subtiel als een sloophamer maar als je 90 minuten lang het publiek kunt platwalsen met dergelijk perfecte mixes en spektakel dan hoeft de subtiliteit niet.

Publiek was op onze plek wel echt redelijk asociaal en statisch, vooral bezig met het volledige (!!!) concert met hun gsm te filmen in plaats van te genieten.

In ieder geval op de valreep de show van het jaar gezien. Nu hopen dat ze hetzelfde trucje nog eens komen overdoen op een festivalweide.

Maar even een kort stukje over mijn laatste concerten/festival van 2024: The Big Blowout, gisteren in Rotown/Bar3. Bar3 is niet het meest ideale poppodium, lang, smal en halverwege een verhoging. Het zicht was (voor mij) dan ook niet altijd even best.

Zilveren Bruiloft, Bar3: Aardig garagerock/punkbandje uit Rotterdam. Hadden er zin in.
Thrilled, Rotown: Wat een heerlijke shoegaze band a la Deftones. En wat al een volwassen geluid voor zo'n jonge band. Heb ze gemist op LotD, maar gelukkig nu wel meegepakt.
Part Garden, Bar3: Ook een heerlijke indie/shoegaze band met lekkere dromerig vocals.
test plan, Rotown: Wat hebben deze mannen allejezus veel energie en wat kunnen ze een bak noise maken. Op LotD al mijn hoogtepunt. Gisteren deden ze nog eens dunnetjes over. De drummer schreeuwend het publiek in, moshpits, crowdsurfen en stagediven: alles kwam voorbij. Vooral bij het topnummer Walking In A Vacuum ging het helemaal los. Zelfs de bassist dook het publiek in.
Loveth Besemoh, Bar3: Prima band om na test plan even op adem te komen. Beetje new wave, punkachtig.
AK/DK, Rotown: De slotact. Twee drummers, veel vervormde geluidjes, echo's en veel bas en dansbare beats.

Leuk festivalletje zo op de valreep van het nieuwe jaar. Mag wat mij betreft een vervolg krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Tinus101 en teunajax
Gisteren 2025 afgetrapt met een bezoekje aan Videocall en Hiqpy in de Groene Engel te Oss.
Jammer van de lage opkomst en niet zo heel mooi zaaltje.
Videocall trapte af en was best aardig.
Vervolgens Hiqpy, voor mij de hoofdact van de avond. Dit was al een stuk beter! Jammer dat de zaal vrij tam was, maar de band speelde lekker. Zangeres doet me denken aan Patti Smit ten tijde van Horses.
Benieuwd hoe deze band nog gaat groeien.
Debuutsingle komt trouwens 10 januari online!

Gisteren 2025 afgetrapt met een bezoekje aan Videocall en Hiqpy in de Groene Engel te Oss.
Videocall trapte af en was best aardig.
Vervolgens Hiqpy, voor mij de hoofdact van de avond. Dit was al een stuk beter! Jammer dat de zaal vrij tam was, maar de band speelde lekker. Zangeres doet me denken aan Patti Smit ten tijde van Horses.
Benieuwd hoe deze band nog gaat groeien.
Debuutsingle komt trouwens 10 januari online!
Yes, 2024 was een mooi kennismaking jaar voor ze, hopelijk weten ze dit in 25 door te pakken en goed door te breken. Something klinkt live (en als single) goed, dus dat moet online ook goed komen. Benieuwd of die veel airplay krijgt.

gister naar clousseau geweest in t sportpaleis
3 uur en 10 min, vlammen als rammstein, vliegen als pink, gitters en verlichte armbandjes als coldplay.
alle hits gespeeld, en een koen wouters die er duidelijk plezier aan beleefde.
ik ben geen fan, maar dit was toch wel echt heel gaaf.

• Leuk
Waarderingen: Tinus101 en Cootje
Je was geen fan van de statafels met kaarsjes? :LOL:

Verder wel eens met je verhaal. Videocall was een prima opener, zie ik nog best potentie in. Het verliep soms wat stroef tussen de nummers door. Maar begreep dat ze ook nog niet zo lang speelden. Dus gewoon in orde.

Hiqpy gewoon goed inderdaad. Hideous vond ik ook nog wel de moeite waard, prima band, was er niet bekend mee. Al leek het daar ook weer een stuk rustiger, toch aardig wat mensen die vooral voor Hiqpy kwamen.

Het is dat ik op 5 minuten lopen woon, anders zou ik er ook niet zo snel heengaan. Maar toch wel leuk dat ze de laatste tijd dit soort bandjes boeken met Camp en nu ook al een paar keer een soort mini indoor metalfestival organiseren (als dat nog doorgaat).

• Leuk
Waarderingen: DadRock
Je was geen fan van de statafels met kaarsjes? :LOL:

Verder wel eens met je verhaal. Videocall was een prima opener, zie ik nog best potentie in. Het verliep soms wat stroef tussen de nummers door. Maar begreep dat ze ook nog niet zo lang speelden. Dus gewoon in orde.

Hiqpy gewoon goed inderdaad. Hideous vond ik ook nog wel de moeite waard, prima band, was er niet bekend mee. Al leek het daar ook weer een stuk rustiger, toch aardig wat mensen die vooral voor Hiqpy kwamen.

Het is dat ik op 5 minuten lopen woon, anders zou ik er ook niet zo snel heengaan. Maar toch wel leuk dat ze de laatste tijd dit soort bandjes boeken met Camp en nu ook al een paar keer een soort mini indoor metalfestival organiseren (als dat nog doorgaat).
Wat maakt het niet zo'n mooie zaal @DadRock ?

Users who are viewing this thread