Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Explosions In The Sky in Ancienne Belgique: briljant. De stream van Primavera liet al het beste vermoeden en vanavond werd dat gewoon waargemaakt. Band in supervorm met een geweldige lichtshow erbovenop. Omdat het de tweede avond op rij in Brussel was kregen we niet de typische setlist van deze tour te horen. In plaats daarvan sterk de nadruk op The Earth Is Not A Cold Dead Place, met Six Days... als persoonlijk hoogtepunt.

Gaat dat zien op BKS, ook al staat het 's middags geprogrammeerd.

Hoe lang speelden ze? Kwam er gisteren achter dat ze op BKS zelfs een kwartiertje langer spelen dan op Primavera.

Mogwai play Atomic, mooie muziek met mooie filmbeelden die elkaar versterkten. Soms miste de samenhang een beetje, maar op sommige stukken viel het perfect samen en was de impact des te groter (ambient drone stukken die je door je hele lichaam voelt met beelden van bombardementen). De film was ook lekker activistisch ingesteld, alleen had het misschien iets actueler gemogen. In ieder geval een mooi optreden, in een bijzondere setting.

Gisteren dus naar Bruce Springsteen geweest in Den Haag en wat was het weer een baas, echt geweldig. Hij stelt echt nooit teleur! Hopelijk ben ik niet al te gaar vandaag, want vanavond moet ik alweer naar Amsterdam voor The Temper Trap. Ben erg benieuwd naar zowel het optreden als de locatie (Paradiso Noord, Tolhuistuin).

Yeah... The Temper Trap! De locatie was echt top. Goed te bereiken met de auto, ondanks dat het uitverkocht was kon je het prima zien en geluid was ook prima. Helaas wel wat veel geouwehoer maar ja daar kan de band en de locatie ook weinig aan doen. De band had het zelf duidelijk wel erg naar hun zin en wat kan de zanger toch geweldig live zingen. Prima setlist, zij het wat kort. Vooral veel nummers van de eerste cd (7) en uiteraard van het laatste album (5) en maar eentje van de 2e. Maar dat was dan ook wel een van de 2 nummers die ik het vetst vind van die 2e. Ja, erg genoten. Zowel band als locatie voor herhaling vatbaar.

Offspring - 013

Back to the 90's in een avondje vol old school hits. Vanaf het begin was muzikaal de toon gezet en al bij Come Out And Play werd er al stevig op los gebeukt. De band zelf moest nog een beetje ontdooien, maar gelukkig was het warm genoeg en kreeg de band zelf ook wat meer schwung.
Gelukkig stonden de albums Americana en Smash centraal in de show, dus genoeg oude hits kwamen voorbij. Daarnaast was Dexter goed bij stem en was Noodles ook met het goede been uit bed gestapt.
Hoogtepunten waren wat mij betreft, Come Out And Play, All I Want, The Kids Aren't Alright en uiteraard Self Esteem. Minpuntje was Kristy, Are You Doing Okay, hier viel de sfeer een beetje dood. Aan de andere wel goede gelegenheid om de piepers af te schudden.

Conclusie: Topavond! Alleen jammer dat het een doordeweekse avond was.

Zijn er eigenlijk nog meer mensen van hier naar Parquet Courts geweest?

Muzikaal tof optreden, maar qua sfeer tussen publiek en band was het een rare avond.

De band was continu op zoek naar frictie; het aanspreken op stagedivers (terecht en prima), neerbuigend met het hoofd schuddend en met ogen rollend als er weer pogo of crowdsurf werd ingezet, een sarcastische sneer naar EK afwezigheid , vragen of Rotterdam en Utrecht in the house is.

Het hoeft ook geen gezapige boel te worden, maar het overdreven sarcasme was niet helemaal op zijn plek vond ik. Soms werd teveel de vaart uit het optreden gehaald, wat zonde was.

Al moet ik zeggen vooraan ook wel een grote groep aandachtszoekers stond. Bij het eerste nummer werd al een massale moshpit/pogo opgezet en constant werd de aandacht van de band opgeeist. Niets mis met een moshpit/pogo/whatever, maar vond ze nogal puberaal en overdreven.

Maar wat ik al zei; muzikaal erg tof. Strak gespeeld en het album komt live eigenlijk nog beter uit de verf. Jammer alleen dat de teksten niet altijd even goed te verstaan waren.
Ben blij dat ik ze eindelijk eens live heb gezien :)

Ja ik was er ook. Je merkte idd dat de sfeer een beetje omsloeg, vooral na dat eerste bekertje het podium op vloog. Van dat sarcasme kon ik wel genieten maar dat duurde soms net iets te lang inderdaad. Verder wel een leuk optreden gezien.
Ook erg positief verrast door Canshaker Pi, klonk ook erg goed

Canshaker Pi helaas gemist. Ze begonnen ook al om 19:30 toch? Raar dat je bij zo`n concert alsnog minimaal 45 minuten moet wachten op de hoofdact.
Het is niet dat er een gigantische productie opgebouwd moet worden.

Ze begonnen ook al om 19:30 toch? Raar dat je bij zo`n concert alsnog minimaal 45 minuten moet wachten op de hoofdact.
Het is niet dat er een gigantische productie opgebouwd moet worden.
Ja belachelijk vroeg aangezien PC pas om 21:00 begon. Had ook makkelijk 20:30 kunnen zijn. De tijden waren ook niet helemaal lekker gecommuniceerd volgens mij. Er stond iets van 30 man toen Canshaker Pi begon. Heb nog nooit in zo'n lege Paradiso gestaan, maar gelukkig werd het nog wat drukker.
Ook raar dat ze vlak voor het begin van PC pas het balkon open gooide. Tijdens de show mijzelf maar even rustig naar boven verplaatst.

Mogwai play Atomic, mooie muziek met mooie filmbeelden die elkaar versterkten. Soms miste de samenhang een beetje, maar op sommige stukken viel het perfect samen en was de impact des te groter (ambient drone stukken die je door je hele lichaam voelt met beelden van bombardementen). De film was ook lekker activistisch ingesteld, alleen had het misschien iets actueler gemogen. In ieder geval een mooi optreden, in een bijzondere setting.
Dit is alweer een tijdje terug ondertussen maar kan me hier goed in vinden. De docu staat ook op youtube (klik) maar als je het daar bekijkt komt het toch een stuk minder overweldigend over. Zeker het 'voelen' van het geluid voegt dan echt wel tijdens de live show iets toe. Als documentaire opzich was het soms wat onnavolgbaar en had gehoopt dat de muziek echt op de beelden was afgestemd, maar dat was lang niet altijd het geval.
Verder wel prachtige muziek in combinatie met super mooie archief beelden.

Ook woensdag nog in Carrè geweest voor The Syrian National Orchestra met Damon Albarn en heel veel guests. Had niet echt een idee wat ik kon verwachten, het was in ieder geval niet de Damon Albarn show. De nadruk lag vooral op de Syrian Orchestra die met veel verschillende gasten en speciale instrumenten arabische muziek speelde. Damon Albarn speelde Out Of Time en later nog een cover van Blackbird met Paul Weller. Verder stond Damon erg enthousiast en bewegelijk in de coulisse toe te kijken. Was in ieder geval leuk om een keer mee te maken maar vond het soms wat saai worden.

Gisteren naar Woods in Ekko geweest en heb een heerlijke avond gehad eigenlijk. De laatste 2 platen staan hier thuis geregeld op en was dan ook erg benieuw hoe het live zou klinken.
Hoewel de nieuwe plaat al iets sprekender is dan de vorige, kan ik mij voorstellen dat veel mensen het een ietwat braaf bandje vinden.

Op de laatste plaat is al iets meer pit toegevoegd in de vorm van een jazzy sound en psychydelisch gitaarwerk. Dat kwam live helemaal vet over.
Er werd vaart in de show gehouden, maar tegelijkertijd werden de juiste nummers flink uitgebouwd. Het mooie aan deze band is dat elk bandlid iets moois toevoegt, maar dat het geheel altijd centraal staat. Hierdoor heb je altijd een gigantisch vol geluid en heb je daardoor het gevoel dat je aandacht constant wordt aangetrokken.

Het voorprogramma, Apneu, was trouwens niet zo denderend. Een bandje waar er zoveel van zijn met liedjes die al zo vaak geschreven zijn.

The Last Shadow Puppets @ E Werk, Köln. Ja, dit was echt geweldig. Veel dingen zijn al gezegd over de interactie tussen Miles en Alex, dus daar ga ik geen woorden meer aan vuil maken. Alex had wel weer een glaasje op maar i.t.t. Primavera viel het vanavond mee had ik het idee, enorm goed bij stem ook. Uiteindelijk boeien ze gewoon dik 1,5 uur met songs die live enorm pakkend zijn. Zo is The Age Of The Understatement een klassieker, maar ook Bad Habits is live heel lekker. Dan ook nog eindigen met Meeting Place, half in het publiek, maakt de avond helemaal af. Wat een bazen, ga dit zien op Werchter, die spelen die mainstage gewoon plat.

ZZ Top in de HMH gisteren en dat was een heel matige avond. Het begon al met het voorprogramma, The Ben Miller Band. Dat was een aaneenschakeling van bluegrass/blues/folk cliche`s, uitgevoerd door heel matige muzikanten. De drummer kon er werkelijk geen hout van.

ZZ Top zelf is niet meer wat het geweest was. De nummers werden, vooral de eerste 40 minuten, een stuk slomer gespeeld dan normaal. Vooral ook omdat het gitaarwerk van Billy Gibbons niet meer zo snel is als voorheen. Dat hoeft uiteraard nog geen probleem te zijn als je zelf een bezielde show neerzet. Ook dat was niet het geval. De show hing aan elkaar van plicht- en clichematige handelingen en kwam niet heel geïnspireerd over.

Wel was het leuk om een aantal klassiekers live te horen en om te zien hoe een zaal daar enthousiast op reageert. Het was bijna uitverkocht en daar had ik vooraf niet echt op gerekend eigenlijk..

Bad Religion! Tof concert, maar anderhalf uur is wel te lang aangezien elk nummer hetzelfde klinkt.

Bad Religion! Tof concert, maar anderhalf uur is wel te lang aangezien elk nummer hetzelfde klinkt.

Agreed, na zo'n driekwartier haakte ik een beetje af maar de laatste paar nummers waren wel weer vet. Frank Carter & The Rattlesnakes als voorprogramma was ook awesome. Toch nog even aan het twijfelen om tickets te kopen voor de show in Eindhoven.

Recent actieve topics

Users who are viewing this thread