Ik ben naar … geweest en het was …

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Neil Young gisteren in de Ziggo Dome. Wat fucking vet was het zeg, bij vlagen geniaal en onbeschrijflijk mooi.

70 jaar en dan gewoon 3,5 uur spelen, bizar. Moet zeggen dat er (voor mij persoonlijk dan) wel 2 dips in de set zaten, wat je ook wel aan het publiek kon merken. Tussen ongeveer 30 en 60 minuten en nog een paar nummers tussen Alabama en Revolution Blues. Maar dan nog blijft er netto meer dan 2,5 performance van de absolute buitencategorie over wat eigenlijk al uniek is.

Persoonlijke hoogtepunten; The Neele And The Damage Done, Words, Revelation Blues en Rockin` In The Free World uiteraard.

http://www.setlist.fm/setlist/neil-young-promise-of-the-real/2016/ziggo-dome-amsterdam-netherlands-2bffe4c6.html
 

Luud

Dagopener
23 mrt 2013
674
0
Neil Young was inderdaad geniaal! Wat een man en hij klonk ook nog eens enorm goed! Die dipjes heb je wel gelijk in. Merkte dat op die momenten mijn aandacht ook een beetje weggleed. Verder was het echt een top concert!
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.707
695
Neil Young - 9 juli - Ziggo Dome

Afgelopen zaterdag was ik ook aanwezig bij het concert van good old Neil Young en het was werkelijk fantastisch. Diep respect dat je op die leeftijd nog een concert van 3,5 uur geeft (volgens OOR zijn langste concert ooit!). Ook de stem van Neil was nog erg goed.
Hij trapte solo af met After The Gold Rush en Heart of Gold, waarmee een eerste hoogtepuntje al was bereikt. Ook blij met The Needle And The Damage Done.
Daarna was het even wachten op het volgende hoogtepunt wat voor mij was Alabama. Waarna vervolgens meteen Love To Burn, Powderfinger (overigens korte live versie in vergelijking met andere songs deze avond) en Mansion on the Hill, dat was hoogtepunt 3. Tussendoor deelde hij de bandleden nog wat kersen uit, en alles ging op zijn dooie akkertje. Want ja alle energie gaat natuurlijk de gitaar in!
Wat later was het opnieuw ultiem genieten bij Revolution Blues, wat een heerlijk nummer is dat. Laatste hoogtepunt voor mij was de tandem Rocking’ in the Free World (die een keer of 6 werd ingezet) en Love and Only Love. Die laatste song werd uitgerekt tot episch 20 minuten durend slot.
Tot slot nog de toegift die ik liever anders had ingevuld. Had bijvoorbeeld nog gehoopt op Cortez The Killer, Like A Hurricane, Old Man of Cowgirl in the Sand.
Wat ook opviel was dat de interactie met het publiek 0,0 was. Neil vond het belangrijker om het publiek te imponeren met gitaarspel dan met praatjes. En groot gelijk had ie!
Wanneer Neil ooit weer naar NL komt sta ondergetekende zeker weer in de rij om tickets te bestellen!
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ben gisteren een dag naar het Peer Blues Festival geweest. Waarschijnlijk het minst vooruitstrevende muziekgenre wat je maar kunt bedenken, maar het was voor mij de mogelijkheid om 3 oude helden in 1 keer te kunnen afstrepen; Walter Trout, Taj Mahal en Buddy Guy.
Vooral de laatse naam stond erg hoog op mijn wishlist om eens live te zien. Deze legende, die o.a. een idool van Jimmy Hendrix was, wilde ik gewoon eens live zien.

Walter Trout; geweldige gitarist, laat het ontzettend eenvoudig lijken. Was in 2014 zo goed als afgeschreven dankzij lever falen, maar was in topvorm. Barstte zowat in tranen uit tijdens het slotapplaus.

Taj Mahal; Wilde ik vooral graag zien vanwege zijn eigen stijl binnen de blues. Tegenwoordig een combinatie van muzikaliteit en comedy capers. Hij is ondertussen dusdanig slecht ter been (mede dankzij gigantisch overgewicht), dat hij het podium niet daadwerkelijk verliet om weer terug te komen voor de toegift, maar enkel even opstond en net deed alsof hij weg zou gaan. Nogal ongemakkelijk om te aanschouwen. Geen gitaarvirtuoos, nooit geweest ook volgens mij, maar muzikaal (op een paar missers na) verder prima in orde.

Buddy Guy; Zijn (voor sommigen wellicht te theatrale) charisma, reputatie en gitaarwerk maakten dat ik hem graag nog eens wilde zien. 80 jaar bijna, maar nog steeds op wereldtournee. Dat de jaren gaan tellen kun je uiteraard zien. Zijn vingerwerk is een stuk minder vlug geworden, maar toch schudt hij nog solo`s uit zijn mouw die je niet veel ziet. Muzikaal wordt hij veel ondersteund door een tweede gitarist, die hem regelmatig de wind uit de zeilen houdt. Door zijn nog altijd energieke uitstraling komt hij er meer dan mee weg.

Al met al een prima dag gehad.
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Gisteren de openingsdag van Dekmantel. Algemene indruk: zwaar overpriced vanwege een net wat rare indeling. Uiteindelijk drie concerten kunnen zien waar ik in de tussentijd vijf kwartier moest wachten, maar goed. De grote zaal van het muziekgebouw was ook verkleind en alsnog nergens echt vol.
Cabaret Voltaire was best sick, soms echt hele dansbare stukken afgewisseld met hele vage shit en eindigen met 10 minuten pure noise. En daarna zonder het publiek aan te kijken met een stevige pas weglopen. Was mooi.
Alessandro Cortini begon heel zacht en heel klein en dat maakte het heel spannend en creërde daarmee een heel bijzonder sfeertje. Al werd het in het midden ietwat saai, maar dat werd aan het einde weer goed gemaakt door een stuk luider te gaan.
James Holden was geniaal, wat een muzikant. Slechts twee nummers van Inheritors, voorderest alleen maar nieuw werk (neem ik aan) en het was prachtig. Iets minder rauw en iets meer gefocust op 'melodie' met afentoe was Indiase invloeden. Nieuwe band was ook super met een drummer, een percussionist en twee blazers/toetsenissten en James Holden in het midden in kleermakerzit tussen zijn modulaire synths. Geluid was ook perfect (bij alle shows eigenlijk). Maar een uur is gewoon te kort, nadat de lichten aangingen bleef het publiek nog ruim 5 minuten applaudiseren, maar helaas.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Gisteren naar Godspeed You! Black Emperor in 013 geweest.

Het was, na Explosions In The Sky op BKS, mijn tweede live post rock ervaring. En direct al een stuk beter dan die op BKS.
In vergelijking met EITS vond ik GYBE een stuk boeiender en kon het constant vastgrijpen. Waar ik bij EITS alleen de pieken boeiend genoeg vond, was gisteren de hele route meer dan de moeite waard.

Hoogtepunt was voor mij denk ik Peasantry or 'Light! Inside of Light!'.

Wat trouwens ook een verademing was, was het publiek; over het algemeen doodstil en opgaand in de muziek.

Toffe avond gehad :)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Yess was een mooie avond, wel bijna dezelfde setlist als vorige keer wat het een tikkeltje voorspelbaar maakte. Maar alsnog fantastisch, bijna de hele tijd met kippenvel op mijn armen gestaan.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.401
596
Jammer inderdaad dat het vrijwel dezelfde setlist was als in Paradiso, zeker omdat ze recentelijk ook nog nummers als 'Storm' en 'The Sad Mafioso' spelen. Was wel erg blij met Blaise Bailey Finnegan III als afsluiter. En zelfs met dezelfde setlist was het een tweede keer weer zeer de moeite, koele band wel.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Kevin Morby in Ekko. Hij had er duidelijk zin in gisteren en kreeg een uitverkochte zaal enthousiast en muisstil tegelijk. Nadat zijn album hoogstwaarschijnlijk wel in mijn top 10 van 2016 komt, maakt ook deze avond indruk.

Het voorprogramma, Jess Williamson, was trouwens ook erg de moeite waard. Dromerige liedjes die mijn aandacht vrij snel grepen. Ze deed trouwens een mooie cover van Chris Isaac's Wicked Game, maar dat zal niet aan iedereen besteed zijn hier gok ik.
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Gisteren King Gizzard & The Wizard Lizard in Paradiso was kneitervet.

Iguana Death Cult was eigenlijk het perfecte voorprogramama. Deze band trok het gas al goed open, waardoor het publiek al lekker opgewarmd was. Van deze band wil ik wel eens een langere show meepikken. Klonk erg strak.

Bij de eerste noten van King Gizzard vlogen al 10 bier door de lucht en ontstond één grote moshpit die de hele avond niet meer zou verdwijnen. Maar veel belangrijker nog; de band was in topvorm en geweldig op elkaar ingespeeld. Er was tussendoor amper tijd om adem te halen, want het tempo werd eigenlijk constant hoog gehouden. Een paar rustigere nummers tegen het einde van de set zorgden ervoor dat er perfect kon worden opgebouwd naar de climax op het einde; Robot Stop, waar ze de set ook al mee begonnen.

Alles viel gisteren eigenlijk alles op zijn plek; sterk voorprogramma, een publiek dat er zin in heeft en een band in topvorm die aan de lopende band vette nummers weet uit te poepen. Moet zeggen dat ik gisteren zelfs moeilijk in slaap kon komen van de adrenaline en dan weet je dat het een goede avond is geweest.
 

PwoperFish

Sunset slot
18 jan 2014
2.499
19
Ja was weer een prachtige avond. Ze speelde nog een paar nieuwe nummers waarvan er twee erg vet klonken. Ben benieuwd of ze die dit jaar nog op een album uitbrengen.

King Gizzard & The Wizard Lizard Wizard
 

Uncle G

Gouden Tip
26 jan 2016
280
0
Ja was weer een prachtige avond. Ze speelde nog een paar nieuwe nummers waarvan er twee erg vet klonken. Ben benieuwd of ze die dit jaar nog op een album uitbrengen.
Klopt, er waren idd 1 of 2 hele vette nieuwe nummers. Wat produceren die gasten toch in een ongelooflijk rap tempo. Als er dit jaar geen nieuw album verschijnt, dan ongetwijfeld in de eerste helft van volgend jaar.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Kevin Morby in Ekko. Hij had er duidelijk zin in gisteren en kreeg een uitverkochte zaal enthousiast en muisstil tegelijk. Nadat zijn album hoogstwaarschijnlijk wel in mijn top 10 van 2016 komt, maakt ook deze avond indruk.

Nice, nice!

Voorprogramma van King Gizzard was in Doornroosje helaas niet Iguana Death Cult.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Misty Fields in Asten

Bewilder, - Helaas maar weinig van gezien maar wat een vette energieke band met geweldige frontman. Hopelijk snel nog eens zien.
Ulrika Spacek - Prima livebandje. Doet soms een beetje denken aan DIIV.
Mike Krol - Op plaat kan ik niks met deze muziek maar erg strakke liveband met gekke zanger. Die gekke effecten op z´n stem ben je helaas na een paar nummers wel beu.
De Likt - Na John Coffey misschien toch wel gewoon de vetste en heetste liveact van Nederland. drie volle kwartiertjes lache, energieke nummers gespeeld door een paar toffe gasten.
Black Box Revelation - Die sleazy garagerock rammelt toch lekker weg als je er lekker in zit. Helaas komt de setlist wat energie te kort als je het mij vraagt.
Indian Askin nog van een afstandje gehoord en dat klonk niet slecht en harder dan ik had verwacht.

Prima line-up voor 20 euries
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.297
6.804
Crammerock; ondanks de vermoeidheid van de examens naar hier gekomen, eigenlijk maar voor een paar bands naar hier gekomen en omdat t dichtbij en klein is :) Al sloeg de vermoeidheid wel snel in want we gingen vaak al vroeger door hm, jammer

Wanthanee - Had de nieuwe lichting gewonnen, ze kan zingen maar had me niet echt bekoord.. Ze pakte ook niet echt voldoende het publiek mee vond ik
Soldier's Heart - Leuke band, doet me wat denken aan Aurora soms maar moet ook niet langer duren dan de 45min die ze kreeg :/ Aurora kon me op werchter dan weer wel inpakken
Noémie Wolfs - Echt geweldig optreden, heb haar plaat nog niet beluisterd maar zal die in de toekomst wel is checken, wat een vrouw!
Daan - Moet het echt niet alleen van z'n hits hebben om een publiek mee te krijgen, 10 min en ik was mee haha.. Hoogtepunt; Housewife, geweldig!
Bazart - Had ze op werchter van heel heel ver moeten zien, nu waren we wel op tijd.. Volgens mij dé doorbraak dit jaar in België en ben echt benieuwd naar hun plaat.. Hebben volgens mij 4 nieuwe nummers gespeeld en er was nooit echt een dipje in hun set


Lil Kleine - Geen commentaar, de dames wilden hem absoluut zien..
Broederliefde - Ongeveer hetzelfde en ook omdat we niet wisten wat we wilden zien voor de Jeugd
De Jeugd Van Tegenwoordig - Geweldig leuk optreden, had ze al is gezien op PKP vorig jaar maar dit was zoveel gezelliger omdat het in een tent was ofso? Vind hun muziek na al die jaren eig best nog wel oke :)
Shakka - Nog nooit van gehoord, gaan kijken omdat we een goede plaats wilden voor Woodie.. Viel best nog mee, was een mix van stijlen en de zanger kwam bijzonder enthousiast over, vond t wel leuk idk :p
Woodie Smalls - Thuismatch voor hem natuurlijk en afsluiter van de zomer, had 'm nog nooit live gezien maar echt wel leuke act.. Z'n stijl doet me een klein beetje denken aan Tyler The Creator, maar dat kan ik dan zijn..
The Kooks - Niks op aan te merken, geweldig optreden en één van de paar redenen waarom ik ging :)
Balthazar - Buiten op het scherm gezien maar klonk echt geweldig, de dames hadden last van vermoeidheid dusja :/ Beetje jammer dat ik ze niet van dichtbij heb kunnen zien want ik kende zowat al de nummers die ze speelden :/

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken